Nukkuminen

suvitus

Piirimestaruustason postaaja
Kas kun tästä aiheesta ei vielä ollut ketjua! Eli mitenkäs teillä yöt, ja miksei päiväunetkin, sujuu? Meillä on öisin lähinnä ollut ongelmana, että poika ei syötön jälkeen meinaa nukahtaa muuta kuin syliin, ja sitten joudun odottelemaan pitkät pätkät, että varmasti nukahtaa tarpeeksi sikeään, ettei herää ja ala kitisemään, kun laskee takaisin omaan sänkyynsä tai meidän sängylle. Nyt viime yö meni paljon paremmin, ja sain hänet nukahtamaan kaksi kertaa melko nopeasti omaan sänkyynsä, kun pidin vaan kättä päällä! Meillä on pinnasänky sivuvaununa ja siellä äitiyspakkauslaatikko, mutta viime yö mentiin ilman laatikkoa. Olin ajatellut että pieni laatikko olisi turvallisemman tuntuinen, mutta paremmin näytti nukkuvan pinnasängyssä!

Kaikki hyvät vinkit saada lapsi nukkumaan muuallakin kuin sylissä ovat tervetulleita :) ymmärrän kyllä että lähellä on mukavaa, mutta vähän menee haastavaksi, kun ei oikein pysty mitään tekemään.. Kantoliina on varmaan ahkerassa käytössä jahka mun keskivartalossa olisi tarpeeksi voimia sen käyttöön! Liikkeellä vaunuissa ja kaukalossa poika onneksi nukkuu hyvin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: NM
Vauva nukkuu yöllä vieressä, ja heräilee sen 5-20 kertaa johonkin, laitan tissin suuhun ja jatketaan unia. Päivällä torkkuu samalla kun imetän, tai vaunuissa, tai turvakaukalossa tai rintarepussa. Pitäis varmaan alkaa jotain rytmiä luomaan, haaveena olisi että tietäs vähän koska lasta nukuttaa ja saisin hänet pinnasänkyyn nukkumaan niin voisin tehdä joskus jotain ilman vauvaakin..
 
  • Tykkään
Reaktiot: NM
Meillä vauva siirtyi pinnasänkyyn (sivuvaununa) käytännön pakosta, kun on sen verran refluksia, että piti saada päätä korotettua. Onnistuu ihan suht ok. Syötän ja röyhtäytän puoli-istuvassa asennossa. Sitten nostan pinnikseen ja pidän pinnojen välistä tuttia suussa kunnes nukahtaa. Jos tutti ei kelpaa annan sormen suuhun (kertakäyttökumihanskoja palaa...). Jos ei sormi kelpaa, otan syliin siksi aikaa, että rauhoittuu ja uusi yritys.

Unta saadaan yleensä klo 22-24 välillä. Eka unipätkä noin 3h. Sitten vaippa ja tissi ja yleensä nukahtaa helposti uudelleen. Toka pätkä noin 2,5 h. Sitten vaihtelevia pikkupätkiä enemmän tai vähemmän välissä valvoen siihen asti, että äiti toteaa nukkuneensa tarpeeksi :)

Sängystä noustaan vaihtelevasti klo 9-12 välillä :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: NM
Miten muuten teillä muilla? Saatteko nukuttua päiväunia? Mun on tosi vaikea nukahtaa päivällä ja välillä yölläkin. Hormonien piikkiin?
 
Juuri heräsin parin tunnin unilta, ei ehkä kovin fiksua nukkua enää näin illalla, mut mieli oli matalalla ja oli tarve unelle. Nukun siis melko helposti päiväunia, nukuin jo ennen lastakin :)
 
Me pyritään ekoille yöunille 21-22, jos nukkuu omassa pedissä niin usein eka yösyöttö on vasta 02-03 huitteilla ja siitä yhellä syötöllä yleensä 6-7 jos nukutan uudestaan omaan petiin. Jos nukkuu vieressä niin syö useammin yön aikana, nukkuu huonommin mutt nukahtaa helposti ja on vaivattomampi. Päikkärit siellä minne nukahtaa, usein se on liina kun siinä nukkuu pisimpään.
 
Meillä poika piristyy klo 21 jälkeen selkeästi. Syö pätkissä, muttei nukahda kunnolla. Tapittaa vaan tyytyväisenä suurilla silmillään pitempiä aikoja :Heartblue Kaksi viimeistä yötä on mennyt niin, että se sikeä uni saapuu sitten klo 2. Unta riittää jopa 4h. Aamulla pieni huoltotauko (tissi, vaippa jne) ja unta taas n. 3h. Päivällä poika nukkuu 2-4h pätkiä. Ollaan nukuttu nyt itsekin päiväunia. Sinänsä meitä ei tää rytmi niin hirveästi haittaa, kun puoliso tekee epäsäännöllistä kolmivuorotyötä, kun töihinsä palaa. Ei siis oteta stressiä rytmin muuttamisesta :happy:

Vauva nukkuu toistaiseksi vaunuissa (kun niitä ei ole vielä ulkonakaan käytetty) meidän sängyn vieressä. Pinnasänky on toukan omassa huoneessa, muttei olla vielä nukutettu häntä siellä. Tulee ajankohtaiseksi kyllä, kun puoliso töihin palaa. Pitää sitä unta työssäkäyvälle kuitenkin olla.
 
Jos tutti ei kelpaa annan sormen suuhun (kertakäyttökumihanskoja palaa...).

Miksi hanska kädessä? Vai siis hoidat vauvaa yleensäkin hanskat kädessä....?

Vauvalla alkaa olla jonkunlainen rytmi näin lähestyvän 2kk:n iässä. Nukkuu kainalossa, saa rintaa yöaikaan nopsasti. Nukkumaan 22-24. Yösyöttöjä välillä 24-06 on 1-2. Usein saan kyllä yhden noin 4h yhtämittaisen unipätkän. Klo 05-07 usein tissitellään paljon ja aamukakan jälkeen nukkuu vielä tovin. Minä saan silloin syödä aamupalaa.

Aamupäivä tissittelyä ja torkkumista mutta enenevässä määrin seurustelua. Päiväunet vaunuissa 11-15. Sitten ei juuri nukukaan. Saattaa torkahdella esim. syliin ja vaunuissa -liikeellä ollessa. Illat on aika haastavia kyllä, koska onhan vauvakin aika väsyä tyttöä kun ei malta nukkua. Pääosin pitää saada olla sylissä ja tissillä. Mahavaivaakin iltaisin, itkupotkuilua.

Ei tule iltaisin käytyä oikein missään. Toisaalta harmittaa, mutta toisaalta ei jaksaisikaan. Tämä vaihe ei kestä kuitenkaan pitkään. En ota lisästressiä. Tai ainakin yritän olla ottamatta.
 
Hanskan kanssa oma sormi ei mene rusinaksi, ja on varmempi olo, ettei kynnen terävä reuna tms. satuta vauvaa. Ja on hygieenisempää myös, varsinkin kun oon aika kova puremaan /repimään kynsinauhoja ja ne on usein verillä...
 
Voi mä odotan että vauvalla olisi jo säännöllisempi rytmi! Tai jonkinlainen on jo nyt, mutta sellainen aikuisystävällisempi.. Vielä ei ole iltakoliikkeja ilmaantunut, joten ihan uutta itselleni on se, että iltaisin vauva nukahtaa varsin helposti, eikä tarvitse kanniskella olkapäällä huutoitkevää pakettia. Hurraa! Mutta...yöt menee mun kannalta heikommin. Tää syö useita kertoja yössä ja pitkään, lisäksi nukkuu vauvan unta eli tuhisee ja ähisee minkä ehtii. En saa itse nukuttua imetyksen aikana, joten olen hereillä suuren osan yöstä. Ja aamuyöllä pikkuinen herää jo päivään ja tapittaa silmillään ja hymyilee virkeänä kuin mikä. Siinä sitten silmät ristissä kanniskelen vauvaa, joka haluaisi seurustella ja katsella, mitä vaan mutta ei nukkua. Tunnista kahteen menee tässä viihdyttämisessä, ja aamupäiväunet kelpaa jälleen noin seitsemästä eteenpäin. Tämä olisi ok, jos voisi elää vauvan rytmissä, mutta sitten kohta pitääkin herätä jo esikoisen perään enkä voi jäädä vauvan kanssa jatkamaan unia.

Miten, miten te selviätte, joilla on useampi lapsi?? Ja vielä melko pieniä lapsia?
 
Meillä auttoi ja aikaisti selkeästi illan nukkumaanmenoa, kun viime keskiviikkona oli pakollisia menoja aamulla. Pojan oli pakko olla hereillä neuvolassa ja sairaalassa. Illalla uni tuli jo heti puolen yön jälkeen (aiemmin aina lähellä klo 2).

Nyt juhannuksen aikana poika on uinahtanut klo 21-22 :) Ihan mahtavaa! Nautitaan niin kauan kun tätä kestää.. Klo 22-06 väliin mahtuu 2-3 syöntikertaa. Aamulla maittaa uni aamutoimien jälkeen vielä kolmisen tuntia.
 
Meidän poika nukkuu vieläkin ihan miten sattuu. Yöhön osuu yleensä pari kahden tai kolmen tunnin parempaa unipätkää, mutta loppuosa yöstä onkin enemmän tai vähemmän kitinää ja ähinää ja poika herää huutamaan silloin helposti, jos ei ole sylissä, tai jos en koko ajan silitä/heijaa/laita tuttia suuhun/mitä muuta keksiikään. Meillä kun on vielä mies suurimman osan yöstä töissä, niin yöhulinoiden valvomista ei oikein voi jakaa.. Juhannuksena oli juhlaa, kun oltiin minun äidillä, ja poika nukkui äitin kanssa niin, että äiti toi hänet vain aina nälkäisenä (aika tasan kolmen tunnin välein) syömään :D Voi kuinka hyvät unet sain nukkua! Näillä jaksaa taas valvoa monta yötä!
 
Täällä nukahdetaan yleensä 22-23 illalla, sitten pari 3-5h unipätkää joiden välissä 03-04 aikoihin yösyöttö. Aamulla ja päivällä parit, kolmet parin tunnin päikkärit ja illalla enemmän hengaillaan kuin nukutaan sit yöunille saakka.

Samalla kaavalla yleensä mennään jokainen päivä, kiva että saa nukuttua öisin inhimillisesti, vaikka seurusteluaika mun puolesta vois olla tuossa aamupäivällä kun on virkeimmillään eikä illalla jolloin oottaa jo millon pääsee lyömään pään tyynyyn. Mutta meillä nukutaan siis hyvin.
 
Meilläkin mennään monesti yhdellä yösyötöllä, mutta pätkät on 4-6 h ja sitten 1-2 h. Välissä syödään ja kanniskellaan reilu tunti. En kyllä yhtään valita, jos nukkuu tuon 6 h putkeen, mutta yleensä ei ihan niin hyvin. Päivällä ongelmana on se, että nukkuu lähinnä sylissä tai liikkuvissa vaunuissa. Jos siirrän sylistä omaan sänkyyn, herää lähes aina heti tai maksimissaan 20 min kuluttua kiukkuisena, vaikka kuinka olisi mielestäni ollut sikeässä unessa. En siis päivällä pysty itse lepäämään tai lepuuttamaan niskaa/hartioita.
 
Päivällä ongelmana on se, että nukkuu lähinnä sylissä tai liikkuvissa vaunuissa. Jos siirrän sylistä omaan sänkyyn, herää lähes aina heti tai maksimissaan 20 min kuluttua kiukkuisena, vaikka kuinka olisi mielestäni ollut sikeässä unessa. En siis päivällä pysty itse lepäämään tai lepuuttamaan niskaa/hartioita.
Johtuuko toi heräily vatsanväänteistä? Meillä on iltasin aina samaa ongelmaa koska poika syö päivällä hirveesti ja hotkii niin että ilmaa tulee vatsaan ja sit heräilläänkin pitkin iltaa kipristelemään. Meillä ei oo auttanut kun vatsan hierominen vaan tilapäisesti ja olalla kanniskelu kunnes saadaan tipahtaa kunnolla uudestaan.
 
Refluksivaivaahan meillä on, eli voi johtua siitä. Nukkuu kyllä sylissä parikin tuntia, kun hoitelen vasemmalla kädellä kotitöitä tai selaan tätä nettiä... Sylissä tosin pystympi asento, vaikka sängypäätykin on korotettu. Tai sitten se on äidin läheisyys, joka vaikuttaa. Luolanaisen selviytymisvaistot, kun havahtuu tarkistamaan, että huoltojoukot ovat paikalla...
 
Täällä oo vielä minkäänlaista rytmiä vauvalla vaan yöt menee vsihtelevasti. Eka unipätkä on monesti se pisin ja viimeyönä tyttö nukku peräti 4.5h jonka jälkeen kitistiin mahaa se melkein puoltoista tuntia ennen kuin jatkettiin unia vielä se melkein 3h. Ei ollenkaan pöllömpi
 
Meillä kanssa eka unipätkä on yleensä pisin. On kyllä jännä, että jos yhden pitkän pätkän (tyyliin yli 3,5 h) saa nukkua, niin jaksaa mitä vaan vaikka loput pätkät ois lyhyitäkin, mutta esim. 4 * 2h ei virkistä yhtään tarpeeksi vaikka yhteenlaskettuna nukkuisi 8 h.
 
Takaisin
Top