Imetys

Guang Xi

Puuhakas puhuja
Keskustelua imetyksestä.

Mulla on nyt maitopahkat rintoihin nousseet ja vauvan oli mahdotonta imeä. Edellinen vuorokausi olikin tehoimua. Ei voi pieni suu mahtua hunajapomelon ympärille nännin melkein kadottua maitopöhöön. Käsinlypsy onnistuu melko ok ja joka pisaran sain vielä hörppyytettyä. Rinnat pehmenivät ja imetys sujuu -ainakin taas vähän aikaa. Imetyksen päälle vielä kaikki lypsetty maito mennyt hörppien. Eipä mennyt tilaus tehtaalle hukkaan.

Etenkin sektiomammoille voin taas suositella imetystyynyä. Istualtaan imettämisessä vauvan paino ei rasita haavaa kun tyyny tasaa painoa. Kannattaa kysellä tyynyä synnärilläkin.

Huomattu taas: kotona on sektion jälkeen minusta vaikea imettää pitkällään, sairaalan sängyn kun saa helposti kohotettua silleen pikkasen. Eikä vauvakaan pulautellut sairaalassa....

Imetystukilistan nettisivut on mun raamattu. Kannattaa lueskella jo ennen synnytystä -minä unohdin ja löysin itselle uutta tietoa viime yönä nännipihan painamistekniikasta juurikin tuossa maidon pakkaamisen aiheuttamasta imuotteen herpaantumisen "hoidossa".
 
Imetyksestä meinasi tulla itselleni sairaalaviikon aikana kamala mörkö. Sektion jälkeen maito ei heti noussut rintoihin, mutta vauva olisi keltaisuuden takia tarvinnut heti paljon ravintoa. Kätilöt painostivat kuitenkin imettämään, mikä sai sekä mut että vauvan turhautumaan. :sad001 Vauva oppi nopeasti oikean imutekniikan, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Kun kymmenkunta eri kätilöä tai hoitajaa oli tarrannut mua nännistä kiinni ja kertonut oman mielipiteensä siitä mitä teen väärin, meni tällä mammalla kuppi nurin. En itkultani saanut kerrottua mikä oli hätänä, mutta onneksi mies toimi tulkkina. ❤️ Vauva sai lisämaitoa pullosta ja minä toivomaani opastusta lypsämisestä. Sairaalan rintapumpulla maitoa alkoikin sitten pikkuhiljaa herumaan. Ja ensimmäinen onnistuminen imetyksessä tapahtui ilman apukäsiä, kaikessa rauhassa. En missään nimessä aliarvioi ammattilaisten osaamista, mutta ainakin meidän sairaalassa tuntui se punainen lanka puuttuvan. Jokaisella oli oma näkemyksensä oikeasta imetystavasta ja toisen antamat neuvot kumottiin väheksyvään sävyyn. Oli siinä ensikertalainen hämillään, kun en tiennyt ketä olisi pitänyt kuunnella. Nyt tiedän. Itseäni ja pientä poikaani. :)ImageUploadedByVau Foorumi1430653567.576791.jpg
 
Mimmu, kuulostaa tutulta. Siksi tykkään Imetystukilistasta, koska siellä valetaan uskoa siihen, että itseään pitää kuunnella ja luottaa omiin fiiliksiin. Sairaalassa tunteet on tosi pinnalla, kotitukea saanut rauhassa ja ajan kanssa sivustolta. Toinen tärkeä tuki on oma mies.
 
ja siis se, että ei se varsinainen maito nouse ku vasta pari päivää myöhemmin yleensä, vaikka alakauttakin synnyttää. ei sitä heti tursu litrakaupalla. sitä varsinaista maitoo ennen tulee kolostrumia, vaikkei sitä ite aina huomaakaan. sen voi kokeilla kun puristaa käsin tissiä ennen imetystä, jos tulee pikkunenkin tippa niin homma on käynnissä. sitte vaan imettää tyyliin koko ajan ku vauva haluaa. vauva voi imeä ihan oikein, ja saada sen pari tippaa mitä sinne mahalaukkuun mahtuu aluks, ja tilaa samalla lisää maitoo äidin elimistöltä ja kaikki kriiseilee ihan turhaan.

lisämaitokin on siis ihan ok, eikä mun mielestä oo ees pakko imettää, mutta se että hoitajat tunkee väkisin sitä lisämaitoo vauvalle eikä malta odottaa normaalia maidonnousua, on todella typerää, johtaa äidin turhiin itsesyytöksiin (kun muutenkin herkkä aihe) ja pahimmillaan imetyksen epäonnistumiseen kun tissi ei kelpaa. nii!!! Meillä annettiin kysymättä esikoiselle pullosta maitoo, enkä saanu ees ite syöttää :sad001

Älkää antako henkilökunnan pelotella tai pakottaa mihinkään, se on teidän vauva!
 
Imetyksen tuki ry:llä on facebookissa ryhmä, joka vaikuttaa todella hyvältä. Sinne voi laittaa tukipyynnön seinälle tai yksityisesti ja asiaan kouluttautuneet tukiäidit vastaavat. Itse en tietenkään ole vielä tukipyyntöjä itse laittanut, mutta muitten juttuja lueskellut ja moni tuntuu saavan hyvää apua ja tukea. Ja ihan mitä vaan imetykseen liittyvää voi kysyä :)
 
Multa kysyttiin tällä kertaa useita kertoja ennakkoon jo ennen sairaalan menoa lisämaidosta. Että saako antaa (enemmänkin heillä mun mielestä oletus että ei anneta kovinkaan herkkään). Toki, JOS mun maito ei riitä pitämään vauvan sokruja radin takia ylhäällä. Kerran piti turvautua siihen. Kätilö antoi varmistettuaan vielä useamman kerran 15ml luovutettua maitoa hörpyyttäen ja mun silmien alla - mulla oli silloin aika heikko happi ja vauvan sokrut matalat. Ensi-imetin jo heräämössä, mikä oli ihan taivaallista. Maitoa on tullut jo raskausaikana.

Imuote-ongelmaa oli jo sairaalassa. Lypsin käsin silloinkin ja ihokoktakti on niin must. Vauva oli mun kanssa 24/7, lukuunottamatta osaa aikaa ekaa yötä, jolloin en ollut ihan tässä maailmassa. Nyt kotona huomaa maidon vasta tosiaan tulvivan. Pumppuun en silti saa mitään. Avent Isis - nimi kertoo kaiken!
 
Imetysmuistilistalle yöeväät!

Kolme yötä mennyt nyt niin, että 02-03 aikaan on huutava nälkä. Siis sellainen "voisin syödä grillatun hirven" -tyylinen alkukantainen luolanaisen nälkä. Ensi yötä varten teen itselleni eväät valmiiksi.

Ja juomista menee tajuttomat määrät. Onneksi ei tarvitse kaivosta kantaa. :D
 
Meillä on annettu noin 100 ml päivässä lisämaitoa pienen syntymäpainon takia (sokerit laski aluksi ja lievää keltaisuutta). Huomenna katsotaan neuvolassa lisämaitojen purku. Lypsänyt oon, mutta useamminkin voisi. Noin puolet lisämaidosta on ollut korviketta ja puolet lypsettyä. Lisämaidot syötetään ruiskulla. Uppoaa vaihtelevasti. Usein nukahtaa kesken :) Rankinta ollut ehkä, kun joutuu yöllä herättämään syömään. Ei raaskisi millään... Vaipanvaihto onneksi tehoaa herätyksenä hyvin :) Viime yönä ekaa kertaa heräsi itse vähän ennen mun herätyskelloa syömään (jee!!!). Alkaa riittää pikkuisen voimat siis jo hyvin :)
 
Imetysmuistilistalle yöeväät!

Kolme yötä mennyt nyt niin, että 02-03 aikaan on huutava nälkä. Siis sellainen "voisin syödä grillatun hirven" -tyylinen alkukantainen luolanaisen nälkä. Ensi yötä varten teen itselleni eväät valmiiksi.

Ja juomista menee tajuttomat määrät. Onneksi ei tarvitse kaivosta kantaa. :D

On muuten totta! Kuopuksesta kun olin sairaalassa söin kaiken ruuan, mitä vain sain + tein osaston jääkaapista itelleni välipaloja ja mies kantoi tuliaisia heseltä. Ihan järjetön nälkä koko ajan. Onneksi vähän tasaantui kotona.
 
Ksks ei ole jääkaappia eväille ja keittiöön ei pääse. Mulla oli eväät ikkunalaudalla kun veto oli niin kova että eväät säily siinäkin. Yosa välipalat on hyviä kun niissä ei oo maitoa niin säilyvät hyvin ja pitkät päiväykset. Oon jemmannut niitä jääkaappiin jo nyt yöpaloiksi. Ja muroja ja mysliä menee tosi paljon kun tarvii ottaa palasta. Helppoa terveellistä evästä ja niitä kuituja:) suomalainen SUN myslin on mun kulutus tuote!:joyful:
 
Täytyykin muistaa siis olla kiitollinen oman sairaalan tuesta imetyksen alussa, kun saa ison vesi- tai mehukannun yöpöydälle ja tosiaan välipaloja noutaa, kun siltä tuntuu. Viimeksi mulla oli kyllä muutenkin luksusoltavat, kun yksi tuttu oli sairaalan keittiössä just sijaisena. Hän kun kuuli mun olevan osastolla, sain aina välillä pieniä ekstraylläreitä (tuplajälkkäreitä tms) häneltä tarjottimen mukana :)
 
Nyt sitte, mistä ihmeestä ihminen löytää järkeviä imetysliivejä?! Ja siis nyt en tarkoita mitään hm:n lirpukkeita kun niiden kokomitoutus ei todellakaan riitä näille kannuille :D lindexiltä löytyy E kuppi mut se on nii hiinä ja hiinä et onko hyvä vai ei :D Vinkkejä otetaan vastaan :D
 
Haa, kyllä ihminen löytää kun hetken aikaa etsiskelee, nyt täytyy alkaa mittailemaan ja miettimään ja shoppaamaan \o/
 
Suosittelen ostamaan kunnolliset ja tukevat vaikka maksavatkin enemmän. Bebesiltä löytyy hyvin. Itse olen ihastun Bravadon liiveihin.
 
changen liivit oli mulle sopivia ennen esikoista, sen jälkeen niiden liiveistä on istunut tasan yksi malli ja siitäkään en hirveesti tykkää. Todella turhauttavaa. Lumingerie.fi löytyi isoja kokoja ja kauniita malleja :D Laskin et jos neljät liivit ostais ni menis semmone ~200e :D Pitää ehkä vähän porrastaa noita liivien ostamisia oli ne sit kui nättejä tahansa :'D Kenellä meinaa lähteä mopo käsistä?!? TÄÄLLÄ BINGO o/
 
Pitääkin tsekata nuo liivihommat kun maitotilanne tasaantuu. En ole kärsinyt käyttää mitään liivejä maidon noustua täysillä. Järeät tykit! Mulla oli varattuna vain marketista Triumphin perusällöjä löysiä liivejä, jotka ei tue yhtään. Mutta aiemminkin tykännyt niistä yö- ja kotikäytössä.

Iho on kestänyt kyllä hyvin alkuimetyksen. Lansinohia en ole tarvinnut. Liivinsuojuksia kuluu (liimaan ne imetyspaitaan suoraan kun ei nyt liivejä), välillä pidän harsoja paidan sisässä.

Onneksi telkusta tulee kiekkoa. Eilen vauva viihtyi tissillä mm. Suomen pelin klo 20-23:30. Nukkui koko yön sitten, heräsi kainalostani vasta klo 05 syömään. Arvatkaa nukuinko minä....?
 
Imetyskeskustelu on vielä vähän rauhallista, mutta eiköhän se siitä kunhan me muutkin toukokuulaiset saadaan pötkylät tissille tuhisemaan. :) Mä en haluaisi ostaa imetyspaitoja ihan älyttömästi, mielummin ostaisin syvään uurrettuja V-kaula-aukkoisia paitoja tai kietaisumallisia paitoja. Yritinkin bongailla sellaisia nettikaupoista ja mm. HM:ltä ja Lindexiltä, mutta ei löytynyt juuri mitään! Tuntuu, että kaikki kaula-aukot on vaan pyöreitä tai venemallisia. Eikö V-kaula-aukko ole sitten muodissa tällä hetkellä kun ei niitä myydä? Omille muodoilleni juuri nuo V-aukkoiset paidat sopisivat kaikista parhaiten ja ovat lisäksi klassisen kauniita. Jos löydätte kohtuuhintaisia jostain, niin vinkatkaa.
 
En mäkään suoranaisista imetysvaatteista niin perusta. Haluun semmosia mitä voi järkevästi käyttää myöhemminkin ilman et ne huutaa MOI OON IMETYSVAATE MUSTA SAA TISSIN ULOS! Toki pari maitotyttöpaitaa varmasti kaappiin eksyy :wink
 
Takaisin
Top