Kotidoppler

Alan ymmärtää niitä jotka ei hanki doppleria sen takia että se aiheuttaa vaan enemmän stressiä.. Tänään 11+1, viimeksi kokeilin 10+5 doppleria ja sain ehkä sekunniksi sykkeen kuulumaan. Turhauttavaa..
 
Mä oon yks niistä, jotka ei aio hankkia..hirveä hermoilija kun olen muutenkin. Eikö ne viikolla 12 vai 14 suosittele vasta virallisesti? Ehkä sulla on istukka edessä eikä sen takia onnistu.
 
Joo, näin mä kans asian järkeilen. Lisäksi hedelmöitysajankohta oli loppukuusta (25.1) niin senkin vuoksi ajattelen ettei varmaan ihan ekoina mahdollisina päivinä kuuluiskaan äänet. Mutta huhuh, kun koetellaan kärsimätöntä! Onneksi oireet jatkuu, että voi edes huojentaa oloa ajattelemalla et kaikki on luultavasti ok :)
 
Minäkin kokeilin taas eilen 11+2 ja istukka löytyy, mutta pienen syke saattoi vain vilahtaa ruudussa. En kuitenkaan panikoitunut, vaan pidän taas hieman taukoa. Uskon kaiken olevan hyvin kun oireitakin on. :)
 
Mä taas saan mielenrauhan kun ne äänet löytyy. Täällä oli jossain se jonkun tekemä piirustus siitä kuuntelusta. Se oli hyvä, etsin ja etsin ja hermostuin mutta kun kaivoin sen kuvan esiin löysin ihan heti äänet :)
 
Mullekin tuli se kuva mieleen, mutta en jaksanut alkaa etsimään. Missähän ketjussa se mahtoi olla?
 
Jutustelua, kännykässä sivu 4. Minuakin auttoi se piirustus, ymmärsin etsiä tarpeeksi alhaalta.
 
upload_2015-2-24_23-2-25-png.10203

Mä kopsasin tän käytännöllisen ohjekuvan tämän ketjun puolelle. Copy rightit ja kaikki kiitos ja kunnia siis kuvan tekijälle, Pixieg:lle! :happy:
 
Tänään hain oman unbornheart dopplerin pakettiautomaatista ja kotiin päästyäni oli ihan pakko kokeilla. Tosin en saanut kun pari kertaa sykkeen määrän näytölle. Viikkoja tänään 8+5
 
Hiihii, toi piirustus on karmea, ja taisin hiukan liioitella myös, ei kohtu enää aivan noin alhaalla ole. Mutta hyvä jos siitä on ollut apua :grin Itse taas tänään kuuntelin, kyllä se jumpsutus kummasti mieltä rauhoittaa.
 
Pixieg, äläs nyt, se on ajanut asiansa erinomaisesti! Ja taiteilijalla on tottakai vapaus sijoittaa kohtu näkemyksensä mukaan minne vaan!:thumright
 
Mullekkin tuli postissa tnä.. Sykettä en kuullut mutta vilahteli näytöllä.. Viuh viuh kuuluin jatkuvasti voimakkaana.. :)
 
Tuo doppler on varmaan ihan hyvä, jos ymmärtää ettei sykkeen kuuleminen kuiteskaan kerro ihan aina että vauvalla on kaikki hyvin. Jos on jotain oireilua, vaikkapa myöhemmillä viikoilla se että vauvan liikkeet vähenevät, ei saa jäädä tyytyväisenä kotiin vaikka dopplerilla löytäisikin mielestään hyvän sykkeen. Neuvolassa osaavat kojeillaan kuulla ja päätellä vauvan sykkeestä asioita, joita me tavikset ei osata. Eli jos on jotakin oireilua, parempi mennä neuvolaan kuunteluttamaan syke.

Netistä löytyy aivan perusteltuja kannanottoja (sekä huonoja kokemuksia) dopplereiden yleistymisen varjopuolesta. Itse päätin näistä kokemuksista luettuani jättää sittenkin dopplerin hankkimatta.
 
Tuo doppler on varmaan ihan hyvä, jos ymmärtää ettei sykkeen kuuleminen kuiteskaan kerro ihan aina että vauvalla on kaikki hyvin. Jos on jotain oireilua, vaikkapa myöhemmillä viikoilla se että vauvan liikkeet vähenevät, ei saa jäädä tyytyväisenä kotiin vaikka dopplerilla löytäisikin mielestään hyvän sykkeen. Neuvolassa osaavat kojeillaan kuulla ja päätellä vauvan sykkeestä asioita, joita me tavikset ei osata. Eli jos on jotakin oireilua, parempi mennä neuvolaan kuunteluttamaan syke.

Netistä löytyy aivan perusteltuja kannanottoja (sekä huonoja kokemuksia) dopplereiden yleistymisen varjopuolesta. Itse päätin näistä kokemuksista luettuani jättää sittenkin dopplerin hankkimatta.
Amen! [emoji106]
 
Ihan hyvä huomio! Monet lienee käyttävät kotidoppleria nimenomaan näillä alkuviikoilla, kun liikkeitä ei vielä tunnu ja odotus neuvoloiden ja ultrien välillä tuntuu hirmuisen pitkältä ilman mitään tietoa, onko kohdussa edelleen elämää vai ei. Tähän hermoiluun sydämen sykkeen löytyminen tuo helpotusta viikkokausien odotteluun. Mä en ole itselleni ostanut, mutta pari kertaa olen lainannut ja helpotti kyllä mieltä! Liikkeiden alettua niistä saakin samaa helpotusta päivittäin..ja ekassa raskaudessa olin onnekas, kun ainoastaan ihan pari kertaa kerkesin vähän pelästyä hiljaiseloa.
 
Mulla tokassa raskaudessa tyttö oli tosi vaisu liikkumaan ihan koko raskauden. Kyllä mä monena yönä kuulostelin mahaa, kun liikkeitä ei tuntunut. Dopplerilla kuitenkin varmistin sykkeen ja sain itselleni levollisemman olon. Mutta tuo nyt toki oli vähän ääripää tilanne. Normaalisti äiti kyllä huomaa jos sikiön liikkeet yhtäkkiä vähenee ja loppuu niin osaa sitten huolestua ja hakeutua hoitoon sen sijaan että vain kuuntelisi sydänääniä. Mulla se vaan oli koko raskauden sitä, että niitä liikkeitä ei kunnolla tuntunut. Olin siis kokoajan huolissani. Ja mulle doppleri oli silloin päivien pelastus.
 
Takaisin
Top