Synnytystapana sektio

Parannuin kyllä super nopeasti, tikit poistettiin viikossa.

Olen käynyt kaupassa ja ajanut autoa ihan kuin ennenkin, kyljen kautta nousin,kunnes tikit poistettiin.

Parantuminen on hyvin yksilöllistä, toivon että kaikki muut sektiolaiset pääsee ilman kokemaani komplikaatiota ja paranette nopeasti.

Jos mahanahka aukeilee, alemmissa kerroksissa on tikkejä kottikärryllinen, elimet eivät siis rojahda lattialle (olen kysynyt :) )
 
Mä sain hakaset pois viikon päästä, se viikko kai se aika yleensä on. Mullakin toipuminen ollut supernoopeta, sektiosta nyt 13 päivää ja ihan normaalia elämää voin elää, pitää vaan yrittää muistaa ettei kauheesti nostele mitään painavaa, kuten tota taaperoa :)
 
Mulla alkaa olla kuukauden päivät sektiosta ja alavatsa edelleen hellänä, keskellä alavatsaa on kova kohta ja toinen reuna leikkausarvesta kirvelee/kiristää ku kumarrun. Ei tunnu hyvältä ei. Soiteltava huomenna jälkitarkastusaika niin saa se lääkäri sit kattoa onko siellä jotain outoa.
 
Femi ja metalshade, kiva kuulla et hyvin on parantunu.
Mashnu, toivottavasti ei oo mitään vialla..

Nyt reilu 3 vrk sektiosta itellä, ja välillä noustessa vihlasee. Oon kyl aatellu et johtuu kireestä tikistä ku tikin kohalta kirpasee ja aina sama kohta. Pikkasen on vielä toisesta reunasta tullut verta. Muuten kyllä yllättävän vähän sattuu. Pelkään vaan et unohan tuon haavan ja sit onnistun repäsee tuon ku teen jotai äkkinäistä :/
 
Femi, Metalshade: Lohdullista kuulla (edelleen! ) et ootte toipunut hyvin ja pystytte liikkumaan jo hienosti. Nimimerkillä huomista sektiota tässä jännäillessä..

Mashnu: Toivottavasti sinäkin pääset kiristävistä tuntemuksista eroon, ja kaikki on hyvin!

Mannikka: Hienoa, et ainoastaan enää VÄLILLÄ vihlasee. Peukut on pystyssä, että kohta se vähäinenkin loppuisi! Toivottavasti haavan toinenkin puoli lopettaa pian vuotamisen. Mä huomasin kans esikoisen jälkeen (pari vuotta sitten) et toiselta puolen mahaa tikit kiristi alusta asti.
 
Muuten, onko teillä muilla paineentunnetta alapäässä esim istuessa? Kovalla tuolilla ei voi oikein istua, sohva ja sänky siis käytännössä ainoot paikat mis voi olla. Enpähän huomannut tätä osastolla kun istuin vaan sängyllä..
 
Lääkäri katto tänään haavan ja sanoi että se kirvely ja kiristely johtuu siitä että ne kaikki kudokset ei oo vielä parantunu eikä kaikki sisäiset tikit oo vielä sulanu. Pelotteli puolen vuoden toipumisajalla...
 
Ainut painon tunne tulee välillä WC:ssä, jos könötän pöntön reunalla, tuntuu suolessa painetta, mutta alapää muuten on jo ihan ok
 
Mulla kans tuo sektiohaavan ympärys on aristava ja tunnoton. Alavatsaakin jomottaa välillä ja eilen oli kipuja myös nivustaipeessa. Soittelin eilen terveysasemallekin, mutta ei ne puhelimitse osannut muuta sanoa kuin että yritä lepuuttaa jomottavaa vatsaa ja syö kipulääkkeitä. Jos pahenee, niin päivystykseen. Mä luulen, että mulla tohon kipeytymiseen on vaikuttanut se, että oon pitänyt poikaa todella paljon sylissä sohvalla lojuen ja paino on aikalailla ollut sitten mahan päällä. Mulla ei riitä käsissä voimia niin, että voisin niiden varassa kannatella, vaan on pakko käyttää imetystyynyä apuna. Toivottavasti tää tästä paranee.
 
Muuten, onko teillä muilla paineentunnetta alapäässä esim istuessa? Kovalla tuolilla ei voi oikein istua, sohva ja sänky siis käytännössä ainoot paikat mis voi olla. Enpähän huomannut tätä osastolla kun istuin vaan sängyllä..
Mulla on, etenkin pöntöllä istuessa tosi paljon, oikein sattuu. Lantiopohjan jumppa vaikuttais auttavan.
 
Miulla tuossa haavan ympärillä näkyy semmonen alue, joka on vähän turvonnut, ja alue on sisältä melko tunnoton. Ei kyllä oo kipee sinänsä. Ja ihmettelin tänää et onko tuo turvonnu lisää, mut taitaaki olla niin et muualta on turvotusta hävinny. Tikit on kyllä kipeet, näyttää vähän siltä et ois vähän osa tikeistä repiny ihoa. Onneks ne lähtee huomenna.
Ja tänään ei satu enää nauraminen! Kai se siitä sit paranee..
 
Sektiosta reilu kaks vuorokautta ja tuntuu, että nousen sängystä paljon helpommin kun raskauden viime kuukausina. Lopulta en ehtinytkään jännittää elektiivistä sektiota kun kroppa päätti käynnistää synnytyksen vuorokautta aiemmin. Tosin puoltoista tuntia ennen synnärille kirjautumista olin kotona vielä sitä mieltä, että ei nämä voi vielä synnytyssupistuksia olla.. Ylläri oli melkoinen kun olinkin 5cm auki ja lääkäri tunsi vauvan varpaat.. Päästiin siis kiireellä leikkuriin :D

Sektio itsessään tuntui vapauttavalta koska kaikki kivut hävisivät synnytyksen käynnistymisestä hetkessä. Epiduraalikin meni ekasta kun odotettiin sopiva väli supistuksista! Ja mies kerkesi leikkaukseen mukaan. Sain salissa jo vauvan kapaloituna ihailtavaksi siksi aikaa kun minut kursittiin kasaan. Sen jälkeen mies lähetettiin kahville ja minä sekä vauva pääsimme heräämöön kokeilemaan ensi-imetystä. Fiilis oli huikea :)
 
Muokattu viimeksi:
Miulla aukes tuo sektiohaava vähän.. Nousin vähän huonosti aiemmin päivällä ja iltalenkki apteekkiin oli näköjään liikaa. Soitin jo synnärille, ja pitää vaan seurata tuota vuotoa. Tosi ärsyttävää, muutenkaan en jaksais makoilla ja parannella tuota enää päivääkään :sad001 alkaa olla aika paha mieli koko ajan..
 
Mä toivuin kans supernopee, ei mitää missää vaiheessa toistaiseksi (voiko tässä vielä tulla takapakkia?). Suurin ongelma on se etten muista varoa oikein. Haavasta tuli tosi siisti, hakaset poistettiin viikon päästä leikkauksesta.
 
Takaisin
Top