Synnytystapana sektio

Suolakurkku

Oman äänensä löytänyt
Hei! Muita joilla synnytystapana sektio? Olisi kiva jutella muiden kanssa joilla edessä sektio :) kaikesta siis siihen liittyvästä :)
 
Täällä myös sektio edessä, yks jo koettuna... Mistä syystä sulle on sektio tulossa? :)
 
Mulla on sellanen ihana sairaus et mun pää ei kestä mitää ponnisteluja, ni alatiesynnytys on mun pahin painajainen.. Mutta hyvillä mielin kuitenki sektioon menossa:) Oletko sinä tiennyt koko ajan että synnytystapa sektio vai ? :)
 
Oli se joo vähän arvattavissa että niin saattaa käydä mut kyl se silti harmittaa ettei saa edes mahdollisuutta alatielle koskaan :sad001 Itselläkin eka sektio meni hienosti ja toipuminen oli nopeaa, sen puolen ei valittamista.
 
Mistä syystä synnytit viimeksi sektiolla? Onko tälläkin kertaa samasta syystä? Kyllähän se vähän pännii että se yksi maailman luonnollisimmista asioista jää kokematta. :/ olen saanu kaksi keskenmenoa jotka sitten olen joutunut "synnyttämään", niissäkin supistukset olivat todella kovat mikä aiheutti järkyttävän painesäryn päässä joten en pysty edes sanomaan että haluaisin synnyttää normaalisti..
 
täällä mitä luultavammin sektio tulossa.. koko raskauden ainaki puhuttu siitä.. viimeks kyllä lääkäri varovasti väläytti alatie synnytystäki mut epäilen suuresti, siinä on kuitenki riskit suht isot..
 
Kyselisin mielenkiinnolla noista sektion toipumisasioista, kun ei ole juuri mitään hajua muuta kuin se että pariin viikkoon ainakaan ei mitään raskaampaa saa nostella. Mutta miten käytännössä operaatio tapahtuu, mitä vauvalle sen jälkeen, kuinka kauan sairaalassa...? Toki varmaan tapauskohtaisia asioita mutta kertokaa vaikka omia kokemuksianne? :) Lisäksi mietin että käynnistyykö maidontuotanto tällöin miten ja mites jälkivuoto, onko sitä edes?
 
Mulle tehtiin kiireellinen sektio 5v sitten kun vauva ei laskeutunut synnytyskanavaan. Olin hereillä toimenpiteen ajan ja mies oli vieressä. Sektion jälkeen vauva jäi isälle pariksi tunniksi kenguruhoitoon ja mut taidettiin vielä nukuttaa, kursittiin kasaan ja menin heräämöön toipuun. Maito lähti nouseen hitaasti, alkuun sai imetyksen lisäksi korviketta, maito alkoi nouseen kunnolla vasta parin päivän jälkeen. Oltiin sairaalassa muistaakseni 3 päivää. Toivuin sektiosta hyvin, pääsin kävelemään ekana päivänä yms (sektio oli aamuyöstä). Jälkivuotoo tais tulla n. 2,5 vkoa.
 
Mulle on kanssa tulossa sektio huonosti menneen ekan synnytyksen jälkeen sen vaadin itselleni
 
Sektio mullakin edessä. Takana yksi sektio ja yksi vaikea alatiesynnytys. Nyt taas perätilassa vauva, nyt ei yritetä edes kääntää.
 
Mullakin varmaan sektio, kun vauva perätilassa. Ensi viikolla päätetään lääkärissä mitä tehdään.
 
Mun kokemus sektiosta oli positiivinen. Mies vierellä koko ajan, vauva kun syntyi, toivat meille näytille, sit mies lähti lääkärin ja vauvan kanssa punnaamaan, mittaamaan yms. Mut kursittiin kasaan, ei nukutettu, siinä meni ehkä max 30min ja sen aikaa vauva ja isä oli siellä toisaalla lääkärin kanssa. Sit mut kärrättiin heräämöön johon vauva tuotiin heti mun rinnalle ja siinä pötköteltiin se vajaa pari tuntia et alko jalkoihin palaamaan tunto, sit vuodeosastolle. Vauva siitä asti koko ajan meidän kanssa, saatiin onneksi perhehuone ja isä alkuun hoivaili enimmäkseen, nousin vasta illalla ekaa kertaa jalkeille. Toipuminen oli nopeeta, tais pari viikkoa olla liikkuminen ja nousemiset yms vähän hankalaa mut koko ajan helppas eikä kohta ees muistanut olleensa leikkauksessa :)
 
Mulla kans suunniteltu sektio tulossa. Hieman elättelin toiveita, että saisin synnyttää alakautta, mutta aikaisemman tähystysleikkauksen takia ei uskalleta ottaa riskiä (koska kohdun seinämästä poistettu suurehko palanen). Mua pelottaa leikkaus hirveästi. Yulee ihan huono olo kun lukee sitä lappua missä siitä selitetään ja varsinkin viimeisellä sivulla missä kerrotaan kompikaatioista. Onneksi mies tulee mukaan rauhoittelemaan mua.
 
Sektio 12.2..

Kaikki väärin, on ahdasta lantioo,etistä istukkaa, varmaan ripaus pelkoakin.

ajattelen sektiosta näin:

Ok, saattaa toipuminen kestää useita päiviä, mutta vauva syntyy ilman pelkoa aivovauriosta, kun ei ehdi hapen puutteesta kärsiä.

OK, ei saa tehdä mitään kuin hoitaa vauvaa, kunnes kunto paranee..no hyvä, hyvällä omalla tunnolla saa keskittyä tulokkaaseen.

Vauva viedään sektiosta pesulle yms, mutta ihana että mieheni saa viettää vauvan kanssa ihan alussa yhteisiä hetkiä, jos vaikka isälle olis vielä intensiivisempi kokemus, kun vauva oli hänelle todella iloinen yllätys :)

siis, olen koittanut kääntää kaikki pelot ja komplikaatiot päässäni etuihin, joita sektiosta seuraa, jopa mahdollinen kohdunpoisto..bye bye menkat 4-ever..


Mitään tilastoahan ei olla sektiosita suoraa tehty, mutta, sektiossa kuoleman riski äidille on 1:17000, eli tod.näköisemmin kuolee liikenteessä.

tämä arvio pitää sisällään myös hätäsektiot.

Vauvan nappaa lastenlääkäri,kätilö ym. ammatti-ihmiset heti, ei tarvi odotella hädissään henkilökuntaa, jos komplikaatioita ilmenee.


tällain täällä :happy3
 
Mulla aikalailla samat fiilikset kuin Metalshade:lla vaikkei sektioon nyt vielä olla päädytykään (omassa mielessä taidan olla jo päättänyt :D). Tiedän kaikki riskit mutta tiedän myös ns. hyvät puolet ja en oikeastaan sektiossa pelkää muuta kuin sitä, miten paljon minua sitten itse tilanteessa jännittää :D eli ihan innolla odotan.

Jos päädyn lääkärin kanssa alatiesynnytykseen (jos vauva saadaan käännettyä/jos ees yritetään kääntää) niin sit pelottaa ja jännittää taas kaikki..

mutta päivä kerrallaan, ens viikolla lääkärissä selviää sit enemmän!
 
Preop-käynnillä sairaalassa käyty. Kätilö haastatteli leikkausta varten ja kertoi valmistautumisohjeet. Klyx-peräruiske, tukisukat ja Ranixalit antoi. Vaa'alla kävin (nyt tasan +10kg), paineet ok ja pissi puhdas. Terkkaopiskelija kuunteli vauvan sydänäänet, jotka oli kunnossa. Anestesialääkärin luona käväisy, ei ihmeitä. Muutamalla sanalla käytiin läpi aiempaa sektiokokemusta... Viikon päästä vielä verikokeet ja leikkauspäivän aikataulun tiedustelu, jotta osataan hoitaa itsemme paikalle ajoissa. Nyt sit yrittämään ottaa ilo irti loppuodotuksesta... Pitkiä päiviä ja vielä pidempiä öitä edessä, kun ei oikein nukuta... :/ Ja kätilö vielä sanoi, että kannattaa yrittää nukkua edeltävä yö hyvin... Miten sitä oikein YRITETÄÄN nukkua?? Silloin uni karkaa ainakin... :-o
 
Peräruiske? Ei täällä sellasta saa, ainoastaan tukisukat aamulla kotona jalkaan ja menoks, ei muuta! :D Syömättä pitää olla keskiyön jälkeen ja suihkussa pitää käyä edellisenä iltana, ei aamulla. Nämä ovat ainoat ohjeet mitä täällä sai...
 
Takaisin
Top