Synnytystapana sektio

syömättä keskiyön jälkeen!! Wou, mitähän siitäkin tulee :D nimim. syön kokoajan!

Itekin mietin miksi sektioo varten peräruiske? Tai no varmaan ihan hyvä mut jännä taas että kaikkialla ei saa? Oman sairaalan käytännöistä en tiedä..
 
Mä sain pillereitä 4kpl,jotka otetaan 2 illalla ja 2 aamulla,neutralisoi vatsan sisällön. Sitten 2kpl ulostuslääkettä illalla 1 ja jos ei suoli tyhjene urakalla,aamulla toinen ennen sektiota.



Syödä ja juoda ei saa 6h ennen leikkuuta.

Ja tietty ne tukisukat,jalkaan aamulla herätessä
 
Heyyy! Tammikuisista huutelen, harmi kun nyt vasta löysin tän teidän ketjun! Mulla oli elektiivinen eli suunniteltu sektio 12.1. eli noin 2,5vko sit. Hienosti meni ja hyvin oon toipunu! Kuus viikkoa on nostelukielto, eli käytännössä mitään vauvaa painavampaa ei saa nostaa. Itellä takana sektio myös vuodelta 2012, ja siitäkin toivuin muuten reippaasti (en näin reippaasti kun nyt mutta nyt uskallan tietysti erilailla liikkua jne) mutta farkkuja en jalkaani voinu laittaa edea puoli vuotta myöhemmin kun painoi arpeen. Tosi yksilöllistä on tää, joku sano et 2vko lekkkauksesta oli tiukat farkut jalassa ja hiljalleen salille jne. Ei kyllä toivookaan itellä! Farkkuja en oo kokeillu (eikä varmaan tuu hetkeen tarvettakaan, mammafarkuilla mennään ku ne on kivat ja mukavat) mutta nyt on alkanu haava-alueen hermostoon palaamaan tunto ja sen huomaa kipuna kävellessä.

Jotenkin tosi epäjohdonmukainen teksti ja sata miljoonaa asiaa päässä niin en kyllä kirjota enää mitään! Paitsi että kiva ketju ja kirjotelkaa oikeesti ennen sitä sektioo jos yhtään jännittää, jakakaa kokemuksia ja tuntemuksia. Mun mielestä sitä sektioo pelätään vähän liikaa, vaikka tietysti riskit on ihan toista luokkaa kun alatiesynnytyksessä, ja lääkäreiden tehtävä on vähän koittaa käännyttää sektioon haluavan päätä.. Keisarileikkaus on kuitenki yleinen leikkaus, vaikkakin tietysti toipuminen on hidasta kun leikattuja kerroksia on niin jumalattomasti... Nii ja nyt mun piti olla hiljaa.
 
Lila-Aurora olis kiva kuulla lisää sun kokemuksista! :) Jännittikö sektiot? Miksi sektiot? Miten ne käytännössä sujui jne...? :)
 
Femi, sama täällä, paitsi että edellisenä päivänä viel soitto etmonelta on oma leikkaus. Näillä potäisi siis pärjätä... Apua!
 
Peräruisketta perustellaan sillä, että suoli ei ois täynnä sit leikkauksen jälkeen... Voi meinaan vessassa ponnistelu tehdä kipeää haavan kanssa. Ohjeena oli edellisenä päivänä syödä jo keveämmin, ei siis enää pihvejä ja ruisleipää vaan vellejä, keittoja ym. Ja sit yöllä klo 2:n jälkeen syömättä ja juomatta, ei ees vettä. Tai vettä sen verran, että saa nieltyä Ranixal-tabletit (ilta ja aamu). Illalla ohjeena oli kunnollinen peseytyminen, myös hiukset ja aamulla suihku, hiuksia ei kastella. Ja suihkun perään tukisukat jalkaan.
 
Olis kyl kiva saada suoli tyhjäksi ennen, se kakkiminen meinaa ei tosiaankaan oo herkkua sektion jälkeen!!! Harmi kun täällä ei oo käytäntönä, pitää sit vaan muutaman päivän jo ennen syödä tosi kevyesti.
Mitä noi Ranixalit on?
Täällä taas ohjeistettiin että ei missään nimessä suihkuun enää aamulla ettei verenkierto jaloissa vilkastu?? Et heti vaan sukat jalkaan kun herää...
 
Aivan totta, enpä tullu ajatelleeksi tota kakkaus asiaa :D

itekin mietin mitä on ranixalit...
 
Ranixalit vähentää mahanesteen ja vatsahappojen erittymistä. Vaikuttavat osaltaan vähentäen pahoinvointia (ja närästystä) leikkauksen aikana...
 
Äippäpolilta tuli puhelu: Siirtävät aiottua leikkausaikaa 3 PÄIVÄLLÄ! "Toivottavasti ei aiheuta ongelmia?" Aiheuttaa, nimittäin asenneongelmia, mielipahaa ja ÄRSYTYSTÄ! :[ Nii-i, täytyy vaan asennoitua uudelleen ja hoitaa käytännön järjestelyt uusiksi... Tässä raskauden loppusuoralla vaan ei enää JAKSAIS OOTTAA enää ylimääräisiä päiviä. Joo, kiitos ja anteeksi purkaus! Huokaus... :|
 
Ompa hassua että noin siirtävät! Monella varmasti kaikenlaista käytännön järjestelyä, mua kyllä kans potuttaisi jos noin vaan vaihtaisivat päivää!! :eek:
 
Ompas teillä helmionni hyvät ohjeistukset! Pitäiskin muistaa syyä kevyesti tosiaan edellisenä päivänä, mutta miten sit kestää yön syömättä ja juomatta :eek:
 
Tottakai mua jännitti! :) Mulle itelle sektio ei oo koskaan ollu mikään mörkö. Meillä on sukuvikana naisilla liian ahdas lantio, ja oon siis itekin sektiolapsi samoin kun mun molemmat veljet. Mummi olis varmaan kuollut sinne kohtuun jos ei olis ollu syntyessään niin jumalattoman pieni.. Keisarileikkaus on siis sana jonka oon kuullu pienestä asti ja se on ollu mulle aina normaali tapa syntyä, ennemmin kuin jotenkin epäonnistuminen.

Esikoisen kohdalla synnytys käynnistyi vesien menolla, mutta supistuksista ei ollu vielä kuudenkaan tunnin jälkeen tietookaan, joten käynnistettiin. Kaks vuotokautta myöhemmin lääkäri totes että vauva ei oo edelleenkään laskeutunu, enkä ollu auki kun vissiin kolme tai neljä senttiä, joten sain leikkauspäätöksen. Siinä hetkessä se oli huojentavin tieto ikinä! Olin saanu aiemmin jo pari epiä (jotka ei vaikuttanu sit mitenkään) ja leikkausta varten tehtiin spinaalipuudutus. Olin kyllä niin sumussa jo että en muistanu että mikään puudutus olis millään muotoo sattunu. Tän kakkosen kohdalla oli vähän eri kun käveli ite ihan skarppina leikkaussaliin ja hyppäs siihen leikkauspöydälle. Spinaalin laittaminen kyllä sattui, en kiistä, mutta eipä siinä kauaa menny, ja sitä pistokohtaa ei satu jälkeenpäin millään muotoo.

Joo, vatsa kannattaa ehdottomasti olla tyhjä! Muutenkin vatsaa pehmittävät ruoat (luumut, lakut jne) kannattaa ottaa käyttöön heti leikkauksen jälkeen, koska se kakkaaminen sektiohaavan kanssa ei tosiaan onnistu jos täytyy pinnistellä.

Leikkaukset sujui molemmat hienosti! Itse leikkaushan ei siis tietenkään satu, tuntuu vähän siltä kun mahassa möyris jotain. Et ilman muuta sektiosta toipuminen on se hankalin juttu, varsinkin muutamat ekat päivät. Harjotelkaa kotona valmiiks kyljen kautta nousemista! Se ei oo niin helppoo kun luulis! Joo ja tietysti voi tulla jotain haavan tulehtumisia ja muita ikäviä, mutta niitä voi tulla mistä vaan leikkauksesta mihin vaan haavaan...
 
Helmionni, aikaistivatko vai siirsivätkö eteenpäin aikaa?

Millä viikoilla teillä muuten on leikkauspäivät? Mulla vasta 39+3.
 
Mulla ois ollu sektio 39+1, mut siirsivät sillee, et on nyt sit 39+4. Tietty jos käynnistyy synnytys aiemmin, menee päivystysleikkaukseen.
 
Mulle lyötiin tänään lukkoon sektioaika 39+1 viikolle. Mä sain kanssa tota ranixalia, pitää ottaa leikkausta edeltävänä iltana..onpa vaihteleva käytäntö, mua ohjeistettiin nimenomaan käymään viel aamulla suihkussa ja tukisukat saa sit sairaalassa..Ruokailusta: edellisenä päivänä klo 16 saakka saa syödä normaalisti, siitä eteenpäin vain nestemäistä ruokaa, klo 04 jälkeen yöllä ei sitten saa enää syödä eikä juoda mitää..
 
Meillä sektio oli 39+1. Kyllähän ne sen mielellään mahdollisimman lähelle laskettua aikaa laittaa, et vauva ois mahdollisimman valmis ja terve. Ja tosiaan jos on leikkauspäätöksen saanu ja synnytys käynnistyykin spontaanisti niin automaattisesti päivystysleikkauksena menee.

Mäkin vedin ne mahanesteitä neutralisoivat edellisenä iltana ja leikkausaamuna, samoin peräpuikot. Tukisukat laitettiin sairaalassa, thank god, en ite olis saanu niitä kyllä jalkaan kiskottuakaan.. :D Mahtavaa et nykyään on tollanen käytäntö tukisukkien kanssa, aika pieni vaiva kuitenkin ja apu on suuri.
 
Omalla kohdallani synnytys päättyi kätilöopistolla nukutussektioon lääketieteellisistä perusteista sekä alhaisten verihiutalearvojen takia eikä siksi miestäni päästetty mukaan synnytykseen. Sitä ennen olivat pitäneet syömis- ja juomiskiellossa yli vuorokauden kun eivät sektion aloitusajankohdasta olleet varmoja ja pistivät tippaan ennen sektiota kun aloitusajankohta venyi (oli kestänyt 30h lapsivesien menosta). Meinasivat lisäksi vaihtaa synnytyspaikkaa viime hetkellä naistenklinikkaan. Nukutusaine todella vahvaa joten muutamassa sekunnissa oli taju kankaalla. Heräämössä pitivät n.3h ja kivut kuin auton alle jäävällä. Otti vähän pannuun kun tokkurassa ollessani heräämössä henkilökunta muutaman metrin päässä pilkkasivat ulkonäköäni ja kun heilautin kättäni merkiksi että kuulolla ollaan menivät noloina hiljaisiksi.Lapsivuodeosastolle vietyään lupailivat että vievät 6h kuluttua pyörätuolilla katsomaan lastani mutta eivät pitäneet lupauksesta ja näin lapseni ensimmäistä kertaa vasta vuorokauden kuluttua synnytyksestä ja sain kuulla että pyyntö että mieheni saisi leikata napanuorasta edes tyngän minkä lupasivat jättivät huomioimatta. Olin nähnyt lapseni kohtaamista ennen mieheltäni kuvan lapsestani happi- yms.letkuissa ja kuullut että sekä minä (verenhukkaan, joutuivat polttamaan kohtuani) ja lapseni (hapenpuutteeseen nukutusaineen vaikutuksesta) olimme hengenvaarassa kuolla. Lapsella todettiin pieni reikä sydämessä jota jatkossa kontrolloidaan. Kuulemma jos joskus vielä raskaaksi tulen olen automaattisesti riskisynnyttäjä ja keskenmenoriski sekä kohdunpoistoriski suurentunut. Pistivät virtsa-avannepussin kehooni kun en kivuissa päässyt edes sängyltä istumaan. Tukisukkia piti pitää veritulppariskin takia. Myöhemmin sain tietää että minuun oli pari päivää putkeen pumpattu morfiinia kivunlievitykseksi kertomatta. Lopulta yksi tikkikohdista repesi ja kivut olivat järkyttävän kovat joten kätilö hälytettiin paikalle ja sain lisää kipulääkkeitä mutta leikkaushaavalle ei tehty mitään veren tihkumisesta huolimatta. Nyt kotiutunut mutta tikin repeämäkohta tulehtunut. Nyt 2kk vatsanseudunrasituskielto. Jälkikäteen sektio aiheutti melkoiset pelot ja itkua
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top