Kaiken maailman rajoitukset (ruuat/ kemikaalit/ meikit)

Jam&Spoon

Vauhtiin päässyt keskustelija
Heinäkuiset 2022
Apua, täällä esikoistaan odotteleva on törmännyt jo ensimmäisillä viikolla kaiken maailman rajoituksiin.

Ekaksi aloitin tutustumisen tähän raskauden ihmeellisen olotilaan selvittämällä mitä saa syödä ja mitä pitää välttää, lista oli melkoisen pitkä. Sitten siihen vielä ravintolisien ja vitamiinien opiskelua, huh. Foolihappo tuli heti lisäksi aamiasta, D-vitamiini ja kalsium siellä olikin sillä en pysty maitotuotteita kauheasti käyttämään. Tarvinko vielä muita B-vitamiineja tai vitamiineja? Onneksi mielestäni olen jo aikaisemmin syönyt terveellisesti ja esim. kalaa useamman kerran viikossa, joten ruokavalion sain kondikseen pienellä tarkastuksella. Lisäaineita ja keinotekoisia makeutusaineita pitää vain seurata tarkemmin tuoteselosteista. Salmiakkikielto harmittaa eniten. Kai sitä ihan vähän silloin tällöin saisi maistaa? :) Saanko syödä medium kypsää pihviä enää?

Nyt olen alkanut syynäilemään rajoituksia kemikaaleista, meikata ei saisi, hiuksia ei saisi värjätä (ainakin ensimmäisen kolmanneksen aikana) ja kodin puhdistusaineet pitäisi olla luomua yms. Ruokaa ja juomaa ei saisi missään nimessä säilöä muoviastioihin.

Kuinkas orjallisesti noudatatte näitä ohjeita? Ja mihin muihin ohjeisiin te olette törmänneet?
 
Lisäksi nyt alkoi vaivaamaan pitäisikö mennä mittauttamaan verestä kaikki vitamiini- ja hivenainepitoisuudet koska olen jo varmaan 10 vuotta kärsinyt ärtyvästä suolesta. Vaikka söisinkin kaikki vitamiinit niin tiedänkö miten ne imeytyvät kun vatsa temppuilee... :sad001 kokemuksia?
 
Ruokavaliossa yritän pysyä mahdollisimman hyvin. Mutta siivoan edelleen samoilla aineilla kuin ennenkin ja meikkaan päivittäin. Ihoa hoidan sellaisilla tuotteilla joita on paljon tutkittu ja en aio vaihtaa. Kampaajallekin menen perjantaina. Näin toimin myös edellisessä raskaudessa ja poika on täysin normaali ja terve. Itse en henk. koht usko ihan kaikkiin rajoituksiin. Mutta kukin tyylillään ja se on mulle ok paitsi en pidä tupakointia yms. Soveliaana odottaville äidille.
 
En meikkaa päivittäin, enkä värjää hiuksiani. Ruokarajoituksia yritän noudattaa. Siinäpä ne. Liian hysteerinen ei kannata olla.
 
Mäkin kyllä meikkaan päivittäin ja käytän varmaan liikaa kemikaaleja juurikin kosmetiikassa :/ hiuksia en meinaa yhtä erehdystä enempää ehkä värjätä ainakaan tässä alussa..
Ja äsken käytiin miehen kanssa treffeillä ja söin kyllä hampparin välissä cheddar kastiketta vaikka sekin taitaa olla kiellettyä ääk.
Otan kyllä rajoitukset suht tosissaan mutta näköjään sovellan niitä omaan elämään sopivaksi.
Uskon, että jotkin rajoituksista on hieman liian tiukkoja. Tietysti kaikki alkoholi ja tupakka ym selkeästi haitallinen on ihan nou nou.
 
Juu, soveltaen mennään. Itse en yleensä meikkiä arkena käytä ripsaria enempää, mutta nyt alussa ainakin on tullut muutama niin iso finni naamaan että pakko peittää jollain. Jos nyt välttäisin hiusten värjäystä ensimmäisen kolmanneksen aikana ja sitten voisi harkita ehkä jotain ekologista värjäystä tähän juurikasvuun.

Noista vitamiinien tutkimisestaki on kahta mielipidettä, toinen kannattaa ja toinen pitää humpuukina - arvot muuttuvat sen mukaan mitään syö. Luulen että minäkin jätän ajatuksen ja syön vain monipuolisesti+ mainitsemani vitamiinit, koska mitään merkkejä vitamiinien puutteestakaan ole ollut. :)
 
Juuri mietiskelinkin tätä aihetta tänään kun meinasin alkaa vessaa pesemään.. Tulin siihen tulokseen, että parempi ehkä jättää kloorilla läträily miehelle, etten pesuvaiheessa sitä hirveästi hengittele :D

Ajattelin ostaa jotain eko siivousaineita ja pyykinpesuaineita sitten kun vanhat käytetty loppuun, mutta en tiedä onko kauheasti tarvetta alkaa panikoimaan :) kuhan ei hiuslakkaa ja meikkiä laita kilotolkulla, niin eiköhän sillä pääse hyvin eteenpäin :wink
 
Mä olen vähän friikki siitä, mitä suuhuni pistän raskaana, mutta muuten otan rennosti rajoitusten kanssa. Ja ruoissakin panikoin ainoastaan mahdollisista listeriaa ja toksoa aiheuttavista eli pastöroimattomat tuotteet, pehmeät juustot, vakuumipakattu kylmäsavulohi, raaka liha (en söisi mediumia) ja multaiset vihannekset. En hermoile satunnaisesta sakkaroosista, pellavansiemenestä, salmiakista tai muustakaan ruoasta, joiden kieltäminen perustuu suurien määrien syömisen aiheuttamiin haittoihin.
 
Oletteko muuten muut kokeneet kuinka vaikeaa on löytää sopivaa ruokapaikkaa ja ruokia? Ärsyttää suunnattomasti kun esim Helsingissä cafe picnikissä eivät tienneet mistään tuotteistaan onko pastöroituja ja sisältävätkö majoneesit raakaa kananmunaa.. Yhdessä kahvilassa katsoivat kun hullua kun kysyin onko juustokakun tuorejuusto pastoröitu! Ehkä parempi vaan välttää juustokakkuja tai sitten tehdä itse...... :crybaby2
 
Mä meikkaan joka päivä ja niin teen jatkossakin. Hiuksiin laitan harvoin mitään ylimäärästä kemikaalia, värjätä pitää nyt kevään mittaan toi juuri. Viimeksi värjättiin allergiavärillä, ehkä ensikin kerran?

Oon syöny kaikkia juustoja mitkä on pastöroitu, myös tuore ja home. Vakuumipakattua lohta en syönyt viimeksi ja nytkään en graavia henno ottaa, ellei tee itse tuoreesta kalasta. Viimeeksi join täysin vahingossa jollekkin viikolle 26 A vitaminoitua mehua, sitä en tällä kertaa ota tietenkään. Normaali, pieni, terve poika syntyi silti :)

Mä en oo huomannut mitään vaikeutta kahviloissa/ravintoloissa.
 
Noiden pehmeiden pastöroitujen juustojen kanssahan se on aika huono säkä, jos sen listerian sattuu saamaan. Valiolla esimerkiksi ei ole ollut tiedossa yhtään listeria-tapausta yli kymmeneen vuoteen. Pehmeät juustot kehoitetaan silti jättämään kokonaan pois ruokavaliosta, koska niissä on riski kuitenkin olemassa. Raakaa kananmunaa ei sen sijaan käsittääkseni tarvitse Suomessa vältellä, ulkomailla sen sijaan joo.
 
Mä söin eilen ajattelemattomuuttani palan juustokakkua, vaikka tiedän ettei pitäis. Ei edelleenkään oo raskaus täysin sisäistynyt mun mieleen, niin tuli joku ajatuskatko. Googlailin vähän ja jonkun lähteen mukaan listerioosia on Suomessa alle 1 tapaus sataatuhatta ihmistä kohden eli todennäköisempää on joutua autolla kolariin. Pitää jatkossa olla tarkempi, mut yöunia en sen takia aio menettää. Huono tuuri jos jotain sattuu! Aion myös jatkossa meikata sen verran mitä meikkaan ja värjään hiukset sitten kun tulee tarve. Siivouksessa mun vastuulla on yleensäkin imurointi ja pölyjen pyyhkiminen, ja mies käyttää niitä myrkkyjä mitä parhaaks katsoo.
Jokainen tekee niin ku itsestä tuntuu hyvältä, ja mulle tää vaikuttais tällä hetkellä olevan sopiva linja. :)
Raskausmonivitamiinia käytän, koska en koe syöväni riittävän monipuolisesti vaikka miten yrittäisin, ja harvat saa foolihappoa ruuasta tarpeeksi.
 
Se piti vielä lisätä, että mun mielestä kukaan vähänkään järkevä nainen ei polta tupakkaa raskausaikana. Anteeksi nyt vaan, mutta siinä on sellainen myrkky jota en itse suostu missään nimessä hengittelemään. Alkoholia en myöskään käytä (raskausaikana), aina löytyy alkoholiton vaihtoehto. Käytän Multi-tabs raskaus ja imetys -vitamiinilisää. Joudun luultavasti ottamaan myös rautatabletteja, kuten esikoisen odotusaikana.
 
Koen itse vaikeaksi sen, että usein suositellaan välttämään kaikkia pehmeitä juustoja, vaikka olisi pastoröitu. Kuitenkin monissa lähteissä taas sanotaan että saa syödä jos on pastöroitu ja luotettavalta suomalaiselta meijeriltä.. Menee ensiodottajan pää pienemmästäkin sekaisin! Täytyy varmaan vaan löytää semmoinen oma linja näiden asioiden suhteen, niin ettei mielenterveys järky liikaa :wink
 
Leina, oon samaa mieltä noista tupakointi- ja alkoholijutuista. Niitä on kuitenkin niin paljon tutkittu, että ihan turhaa riskinottoa niiden käyttö. Onhan näitä tapauksia ettei käytöstä välttämättä oo mitään näkyviä tai selvästi johtuvia muita vaikutuksia lapselle tullu, mut miks ottaa oman lapsen kohdalla riski? Ihan varmasti tupakoinnin lopettaminen on vaikeeta jos on pitkään polttanu, eikä se mun asia ole miten kukakin toimii. Kolikon toinen puoli on se lopettamisesta johtuva stressi, mikä ei myöskään oo vauvalle hyväksi. Hienoa olis, jos vois vieroittautua jo siinä vaiheessa, ku suunnittelee raskautta. :)
MariaB, me jaetaan neuvolassa sellasta Valion tekemää esitettä, johon on koottu kaikki Valion juustot, joita voi turvallisesti raskauden aikana syödä. Siinä on sallittuina myös Viola-tuorejuustot. Yleensä myös sanon äideille, et jokainen päättää viime kädessä itse, mitä laittaa suuhunsa.
 
MariaB juurikin näin. Itse luin ruokarajoitusohjeet tarkkaan läpi ja esikoisen kohdalla (ja nyt mennään samalla kaavalla) muotoutui, että maksasta, vakuumipakatusta ruuasta, graavilohesta seisovissa pöydissä ja ilmakuivatuista kinkuistapidättäydyin kokonaan. Valion ja Arlan juustoja söin jos siltä tuntui, ravintoloissa vähän välttelin juustoja kun ei voinut tietää. Itse tehtyä graavilohta söin. Ja ensimmäisen kolmanneksen jälkeen join muutamassa juhlatilaisuudessa vajaan lasin kuohuviiniä (yht. neljä kertaa). Pihvit söin yleensä kypsänä, paitsi kerran kun olimme rotisseur-ravintolassa syömässä, otin mediumin - eli vähän paikan mukaan. Raskausajan vitamiineja syön, koska syön yleensä muutenkin monivitamiinia turvatakseni vitamiinien saannin. Omegat lopetin,koska niitähän ei suositella ainakaan koko raskausaikaa syömään. En tupakoi tai käytä lääkkeitä säännöllisesti

Eli sanoisin, että omat periaatteeni muotoutui aika lailla mutu:lla, mikä tuntui vahingollisimmalta tai riskialtteimmalta jäivät pois ja jos riski oli matala, niin käytin kohtuudella ja harkiten tilannetta. Suosituksethan vaihtelevat aika rajusti myös maittain, mikä MUN MIELESTÄ kertoo siitä, ettei nämä ole ihan niin mustavalkoisia asioita. Nyt ollaan suunniteltu etelänmatkaa,siellä olen varmasti tarkempi ruokien suhteen

Hiuksia värjäsin esikoista odottaessani yhteensä kolme kertaa, nyt ehkä en värjää, kun jo ennen raskautta olin päättänyt kasvattaa omaa väriä takaisin. Meikkaan harvakseltaan (kotona kun olen), mutta meikkaan varmasti ihan normaalisti tarpeen tullen. Normisiivousaineita käytän, mutta esim kalkinpoistoin suihkukaapista jätän nyt miehelle.

Mutta mun pointti ehkä oli, että jokainen sen mukaan, mikä tuntuu itselle oikealta ja sellaiselta, että on valmis elämään mahdollisten seurausten kanssa, jos huono tuuri kävisi.
 
Pää on todellakin sekaisin koska kaikki tuntui muuttuvan yhden 5min odottamisen jälkeen. Ymmärrän noi ruoka-asiat ja varsinkín kun työn puolesta joutuu reissamaan ulkomaillakin mutta kevyen meikkaamisen ja hiusten värjäämisen 2-3kk välein meinaan pitää.

Eniten ehkä ihmetyttää äidit jotka polttaa ja juo joten sellaisesta olisin enemmän huolissaan.
 
Kultakutri, odotapa vaan. Elämäsi tulee muuttumaan vielä paljon enemmän lapsen myötä, mutta vaan parempaan suuntaan :)
 
Minä olen aika tarkka lisäaineista ja kemikaaleista muutenkin, mutta erityisesti nyt raskaana ollessa. Maksaa aion rajoittaa, mutta pehmeitä juustoja syön jos joskus harvoin ostamme. Pihvinkin syön mieluiten mediumina, jos on suomalaista laatulihaa. Myös salmiakkia uskallan syödä joskus, koska verenpaine on ollut aika alhaalla. Rajoitukset tosissaan vaihtelevat paljonkin maittain, joten omaa harkintaa käyttäen neuvoisin minäkin menemään. :)
Raskausaikana syön raskausajan monivitamiinia ja varmistan etenkin folaatin saannin. Myös omega3-valmistetta käytän vauvaa ajatellen, mutta se kannattanee lopettaa joitain viikkoja ennen laskettua aikaa (ohentaa verta). Myös maitohappobakteereita ja runsasta D-vitamiinilisää syön. Kävimme miehen kanssa mittauttamassa eri vitamiini- ja hivenainearvoja ja pidän sitä itselleni todella tärkeänä. Nyt vain odotetaan tuloksia, jotta tietää mitä pitäisi lisätä/vähentää.
Meikeistä käytän enää ripsiväriä ja lähes kaikki hygieniatuotteet on luomua. Tähän on pikkuhiljaa ajauduttu ja tuntuu omalta. :) Kukin tekee kuten parhaalta tuntuu, vaihtoehtoja on monia. Alkoholin runsaampaa käyttöä tai tupakointia en kuitenkaan ymmärrä, koska haitat ovat niin selvästi tiedossa.
 
Yleensä myös sanon äideille, et jokainen päättää viime kädessä itse, mitä laittaa suuhunsa.

Mulla oli eilen ekassa neuvolassa eri terkka kuin yleensä on ollut, ja voi luoja, kun olimmekin samalla aaltopituudella näissä ruoka-asioissa. Hän sanoi juuri noin kuin sinäkin - jokainen tekee omat päätöksensä, neuvolassa kerrotaan suositukset. Oma terkka puhuu opeteltua tekstiä esitteistä, eikä osaa soveltaa. o_O

Itse en ole ollenkaan hysteerinen rajoitusten suhteen. En polta enkä juo enkä niitä kalajuttuja syö muutenkaan. Kiellettyjä juustoja käytän kuumennettuna. Kosmetiikkaa käytän entiseen tapaan, ja ajattelin myös värjätä hiukset.

Ainut mikä epäilyttää on se, että meidän jääkaappi valuttaa vettä sisälle, eikä sitä vuokranantajan taholta ole vieläkään korjattu/vaihdettu. Epäsiistissä jääkaapissa voi käsittääkseni elää listeria, joten miksei sitten tollasessa vedessä. Olenkin tarkka, ettei se vesi kosketa mitään ruokia jne.
 
Takaisin
Top