Ylipaino ja raskaus

Emmuliini, ihana kuulla. Toivottavasti kaikki menee hyvin :)

Minulla on tässä enää pari viikkoa töitä jäljellä. Osasairaspäivärahalla teen lyhennettyä työaikaa loppuajan, koska paikat ei kestä kun työnkuvasta oli poistettava hyllytys kun en enää jaksanut ja selkä kipeytyi siitä muutaman kerran. Olen tehnyt nyt pelkkää kassavuoroa ja sitä taas ei muut raajat siedä täyttä viikkoa. Jos olisin tiennyt, että osasairaspäivärahan mahdollisuus oli olemassa olisin ehkä mieluummin vielä pysynyt töissä hiukan pidempään, mutta äitiysvapaan varhainen aloitus oli jo päätetty ja sovittu niin ei auta sitä enää murehtia. Toisaalta tuntuu kyllä helpottavalta ettei tarvi yrittää kesäkuumalla pinnistellä töissä, kun työvaatteetkin on alkaneet kiristää ja kasvava maha tuntuu vaikettavan ergonomisen asennon ottamista.

Meillä on tuolla syyskuisten palstalla moni laittanut kuvia kauniista mahoistaan ja harmittaa, että en ole yhtään kuvaa ottanut omastani, että näkisi miten se on muuttunut. Huomaan, että se on isompi kuin ennen, mutta eihän se samanlailla kauniisti pyöreä ole kuin normaalipainoisilla.
 
Täältä varovaisesti hiippailee mukaan yksi ylipainoinen odottaja. Omien laskujen mukaan nyt olisi menossa rv 4+2, mutta neuvolatäti arvoi puhelimessa että oltaisiin jo rv 5+0 kohdalla menossa, sillä ensimmäisen plussan tein jo viime viikon keskiviikkona ja jos kierto olisi ollut saman mittainen kuin edellinen, niin tuo 5+0 olisikin todennäköisempi. Oviksen bongailujen perusteella tosin tuo 4+2 on lähempänä. Mutta eipä sillä nyt vielä ole niin suurta merkitystä.
Itsellä tosiaan ylipainoa ihan reippaasti, tänään aamupaino oli 101,5 ja pituutta 170cm, eli painoindeksi on pikkusen päälle 35. Eilen kun varailin ekaa neuvola-aikaa niin sanoin puhelimessa että paino mietityttää. Neuvolatäti sitten kysyi haluisinko jo käydä hakemassa jotain oppaita ravinnon ja liikunnan suhteen, joten pyörähdin jo siis eilen ensimmäisen kerran neuvolassa. Siellä hoitaja kyllä sano, että oli ajatellut että olisi todella suuri, että nyt ei kovin suurta hätää vielä ole, mikä tietysti helpotti omaa oloa suuresti. Mutta tuli kuitenkin puhuttua ravitsemusasioista ja sain paljon hyvää materiaalia joten toivotaan ettei ainakaan kovasti tulisi kiloja lisää...

Mutta jännittäähän tää asia kaikin puolin muutenkin. Ja vaikka aika selkeitä oireita on, niin silti vielä pieni epäilys elää, että oonko nyt todella raskaana (tosin kaksi digiä ja 5 puikkoa tuskin on kaikki väärässä... :smiley-ashamed005 ), mitä jos kyseessä on kemiallinen raskaus ja onko nyt kaikki varmasti niin kuin pitää...
Eka neuvola aika 10.7, siihenkin vielä kolme viikkoa aikaa...
 
Tervetuloa Tyttötiikeri :) Ja onnea kovasti odotukseen, toivottavasti kaikki menee hyvin. Meinaatko käydä varhaisultrassa vai odotteletko nt-ultraa saakka? Toi raskaustestien lukumäärä kuulostaa tosi tutulta :D Mä taisin tehdä 3 digiä kaikkinensa ( + puikot...) että uskoin raskausviikkojen etenevän ja hormonien nousevan. Kait se nyt jo pitää alkaa uskoa kun viikkoja on kasassa 15+4 :D Ja mahakin tuolta jostain koittaa esiin pilkistellä. Mullakin siis tuota elopainoa on "hiukkasen" liikaa... :P No, mutta hyvin on tähän asti mennyt. Painoa on varmaan jokunen kilo tullut mutta ei mitenkään hirveesti. Syömiset oon koittanut pitää kurissa jollain lailla, mulla kun tosiaan oli toi raskausdiabetes esikoisen aikana. Ainakaan vielä sokereissa ei ole mitään häikkää ollut, ja toivottavasti ei tulekkaan.
Pieniä liikkeitäkin olen jo iltaisin alkanut tuntemaan :Heartred Semmosia ihan ihan pieniä hipaisuja / tökkäisyjä. Mutta kuitenkin sellaisia että ei ne voi muuta olla kuin tontun tekosia. Niin se vaan siellä kasvaa. Heinäkuun lopulla ollaan menossa rakenneultraan kurkkimaan että miten masussa voidaan. Aika menee kyllä tosi nopeasti.

Tammi: Sulla alkaa olla työpäivät sitten vähissä! :) Nautihan sitten vapaasta ja nauttikaa yhteyisestä ajasta kaksistaan :D Se aika kun voi alkuun olla kortilla vauvan kanssa. Mulla alkais 3.7. työt kesäloman jälkeen, jännä nähdä että miten sitä jaksaa. Masuakin on jo jonkin verran ja alaselkä näköjään kipeytyy melko herkästi kun on päivän touhuillu tässä kotona. Mahdollisimman pitkään haluaisin töissä minäkin olla, en kuitenkaan vauvan tai oman hyvinvointini kustannuksella. Meillä kun kuitenkin on jo 2,5-vuotias esikoispoika kotona, täytyyhän hänenkin kanssaan jaksaa olla ja puuhailla. Mutta aika näyttää miten käy. En jaksa etukäteen sen enempää murehtia.

Kiva että täälläkin palstalla on eloa :) :)
 
Kyllä ehkä haluaisin siellä varhaisultrassa käydä. Tai siis, odotan nyt esikoista ja kaikki tähän liittyvä on ihan uutta ja outoa, joten en oikein edes näistä ultrista tiedä.
Meneekö se niin että tuolla ekalla neuvolakäynnillä ei ultrailla? Ja varhaisultrako varailtais sitten yksityiseltä? Ja milllä viikoilla se aikaisintaan voidaan ottaa? Ja koska siis ihan kunnallisenpuolen neuvolassa ultrataan ekan kerran?
Kauheeta kun ei oikeesti tiedä mistään mitään... Kova hinku olis selvittää että missä viikoilla nyt mennään (kun kuitenkin tuo viikon heitto tuossa arvioissa nyt on) ja tietysti myös se, että onhan siellä ihan kaikki kiinnittymiset ja kehittymiset lähteny normaalisti käyntiin.
Mies ei suostu uskomaan edes asiaa ennen kuin saa "konkreettisia" todisteita, joten tulee aika tuskanen odotus jos jonnekin 12 viikon tietämille pitäs ultraa odotella...
 
Heips. Meillä ei ensinnäkään oo neuvolassa ultralaitetta, jotenka siellä ei oo mahdollista ultrata. Sydänääniä neuvolassa alkavat kuulostella rv 11 tienoilla ainakin täällä meillä, eivät välttämättä kuulu aiemmin.

Mä kävin yksityisessä neuvolassa Oulussa, hintaa touhulle tuli 50€ ja viikkoja oli tuolloin 6+4 ja sikiön syke oli just alkanu näkymään. Kuullahan sitä ei vielä tuossa vaiheessa voi mutta näkyy siis ultratessa kyllä. Ohjeistus taitaa olla että rv 7 kannattaa aikaisintaan mennä varhaisultraan just tuon sykkeen näkymisen vuoksi, se ei välttämättä näy aiemmin ja säikäyttää turhaan sitte. Se niskaturvotusultra on kunnallisella rv 11-14 välillä ja sit rakenneultra rv 21-24 välillä. Ne ainaskin mun kotikunta tarjoaa. Nuo yksityisten lääkäriasemien hinnat vaihtelee hirveesti, kannattaa siis melkein soittaa muutamaan ja kysyä hintaa, siinä voi säästää paljonkin. Toi oli ehdottomasti halvin missä itse täällä Oulun liepeillä kävin, ihan ok paikka tosiaan. Kätilö/terkka oli ultraaja ja uus ultralaite oli. Huojensi kyllä kovasti mieltä kun näki että sikiö on oikeessa paikassa ja ennen kaikkea elossa :) :Heartred

Toivottavasti osasin vastata edes johonkin :)
 
Mie kävin Mehiläisessä ja kaikki ok ja hintaa tuli170e.Ens Pe on lääkäri+ultra ja siinä selvinnee tuleeko verenpaine lääkkeet.
 
Kiitos TMJ! Kyllä selvensi asioita... Pitää vissiin miehen kanssa keskustella tuosta varhaisultrasta.. Tosin, eihän se mitään muuta vaikka siellä käviskin. Masussa joko on asiat hyvin tai ei ole, vaikka tokihan se omaa oloa helpottais kun tietäis että kyseessä on tosiaan raskaus joka on lähtenyt kehittymään...

Hienoa Emmuliini että siellä on kaikki ok :)
 
Emmuliini: Sullako on verenpaineiden kans ongelmaa? Mulla on kotona mittari sen takia että neuvolassa mitatessa arvot on pilvissä :P Kotona taas yläpaine on harvoin yli 120 ja alapaine pysyttelee 60-70 välillä. Eli jos neuvolan arvojen mukaan mentäis niin mullakin olis varmaan lääkitys kohta päällä. Esikoisen kohdalla mittailin myös kotona ja arvot oli ok koko raskausajan. Nytkin on sama käytäntö. Mä ilmeisesti jännitän niin sitä mittausta neuvolassa että sekin jo nostaa paineita, tämmönen jännittäjä kun olen :/ Mut toivotaan että kaikki menee teillä hyvin! :)
 
Kyllähän tämä Tyttötiikeri jännittää aikalailla kun on riskiraskaus ja miten keho kestää ja tuleeko myrkytys tälläkin kertaa.Muttaensviikolla ollaan viisaita kun lääkäritutkii ja ned.
 
TMJ: jeps mulla on kotona Omronin mittaaja tätävarten kun viime kerralla kaikken korkein arvo oli ja oli ennen kun jouduttiin Naistenklinikalle sisään niin 219/122 ja siitä sesitten lähti *lapasesta'*10.1.13 asti heitteli siinä 219/120-190/115 kohilla vaikka oli kolmoislääkitys ja yksi niistä meni suonensisäisesti 1000ml.Proteiineja oli se 3g.Niin nyt varmaan tulee aikaiseen noi lääkkeet turvaamaan ja Mehiläisessä sanottiin,että olis hyvä,jos joulukuuhun päästäisiin niin olis hyvä,jos jotain mutkia matkaan tulee.Mun suvussa me kaikki ollaan tultu ennen laskettuaaikaa.Eli ite kun synnyin tulin 3vko ennen,mut en ollut keskonen, tyttö syntyi taas 6vko ennen.Joten nyt nähdään mitennyt menee aika jännää
 
Emmuliini: Ompa ollu hurjat lukemat tosiaan :/ Mut pääasia että kaikki meni kuitenki lopulta hyvin. Onneks nyt tosiaan pystyy varautumaan jo aiemmin. Ja toivottavasti kakkonen pysyy masussa tarpeeksi pitkään! Tuuhan kertomaan kuulumisia sitte, että miten lääkärireissu meni.
 
Tervetuloa Tyttötiikeri :)

Me ollaan käytetty vain kunnallisia palveluita tähän mennessä ja meillä oli viikolla 12 ensimmäinen ultrakäynti. Odotus tuntui aivan älyttömän pitkältä ja koko ajan oli epätietoinen olo, että onko siellä mitään elämää. Neuvolassa on tähän asti käyty noin kerran kuussa ja 13 viikolla kuunneltiin sydänääniä ensimmäisen kerran. Meillekin kaikki on ollut ihan uutta, kun on esikoinen tulossa. Nyt ollaan viikolla 26 menossa ja tunnen liikkeitä päivittäin niin epävarmuus on hellittänyt :)

Tänään kävin taas neuvolassa mm. kuulemassa eilisen sokerirasitustestin tuloksia. Ylipainon takia kävin jo 17 viikolla kertaalleen testeissä ja silloin lukemat olivat hyvät (silloin oletin, että painon takia lähes automaattisesti arvot olisivat huonot). Tällä kertaa vähän päinvastoin uskoin, että arvot ovat edelleen hyvät, koska ei mielestäni ollut mitään syytä mikseivät olisi ja ne olivat edelleen hyvällä tasolla. Edelleen minun pitäisi tsempata säännöllisen syömisen suhteen ja myös juomisen suhteen kun en millään meinaa muistaa juoda.

Hyvää juhannusta jo nyt :)
 
TMJ: tottakai tulen ja ois aika ihme,jos nyt on mennyt pieleen kun niin terhakkaasti liikku ja sydän sykki niin on ihme.
 
Emmuliini on kyllä hurjia noi lukemat! Onnea kovasti vaan odotusaikaan ja toivotaan että kaikki sujuu loppuun asti hyvin. :)

Tammi, olet jo noin pitkälle päässyt, hienoa! :) Ja on varmasti ihanaa tuntea pienen liikkeet. Kyllähän se varmasti raskaudesta tekee hyvinkin todellisen.. Tässä juuri itsekin mietin, kuinka pitkä tuo odotus ensimmäiseen ultraan on. Kalenterista laskeskelin viikkoja siihen, jolloin se mahdollisesti voisi aikaisintaan olla ja yritin katella miten työvuorot ja kaikki muut ohjelmat ajottuu ennen sitä, että sais ajan kulumaan mahdollisimman nopeasti... Mutta eipä tässä nyt oikeestaan ole muuta kun aikaa.... :D
 
Heippa! Onkos kaikki selvinneet juhannuksesta kunnialla? :D Täällä olis huomenna ohjelmassa neuvola, kääk. Rv 16+3 sitten kasassa siis. Kiloja on varmaan tullu "kivasti" lisää sitten viime neuvolan, tää juhannus & grillailu ei ainakaan oo auttanu asiaa. Noh, pitää koittaa ottaa itteensä niskasta kiinni taas hiukka lujempaa ja kattoo syömisiä tarkemmin ja liikuskella enempi. Reilu viikko olis kesälomaa vielä pojan kans jäljellä, miehellä alkaa arki jo huomenna. Nopeesti se tää aika menee. Mä oon muuten jo reilu viikon ajan tuntenu pikkusia liikkeitäkin jo :Heartred Aluks mietin että voiko ne vielä olla mutta pakko kait se on uskoa :)
 
Juhannus meni meillä rauhallisesti ihan kotona vaan. Olin töissä muuten paitsi lauantain niin ei oikeastaan käynyt edes mielessä tehdä mitään sen kummempaa.​
Kiva kuulla TMJ, että tunnet jo liikkeitä. Entä menikö neuvolassa kaikki hyvin? Meillä viime käynti oli aika rutiinia, mutta ensi kerralla varmaan ruvetaan jo käymään läpi joko synnytystä tai muuta lapsen hoitoa/imetystä yms. Siinä voi sitten olla enempi sisäistettävää ja kyseltävää.​
Jännä kun aika moni tuntuu tuolla syyskuisissa puhuvan kuinka on kipuja ja kolotuksia ja maha on tiellä kun vaikka kengännauhoja solmii. Ehkä sitä on itse niin tottunut isomahaisuuteen, että kroppa ei vielä ole reagoinut mahan kasvuun, huomaan kyllä kiinnittäväni enemmän huomiota ryhtiini. Kengätkin saan oikein hyvin vielä jalkaan, mutta ehkä jos istualtaan kumartaa vaikka lattialle pudonneen tavaran perään niin kyllä maha alkaa vähän olla tiellä.​
Eilen oli ihan kamala paikka kun kävin vaa'alla ja se näytti yli 110 kg. Tuntuu, että olisin voinut syödä paremminkin, eikä painon pitäisi vielä olla noin paljoa. Pakko koittaa tsempata syömisten suhteen ja varsinkin jättää herkkuja vähemmälle.​
Tämmöistä sekalaista mielessä tänään :greet025
 
Tammi: Neuvolassa meni hyvin. Vaaka hirvitti vaihteeksi mut lukema yllätti tällä kertaa positiivisesti :D 3kg on nyt paino noussu tähän rv 16+3 mennessä. Oon kyllä tyytyväinen ettei ole enempää tullut. Edelleen pitää katsoa mitä suuhunsa laittaa ja liikkua pitäis enemmän. Tahtoo vaan olla aika hieman kortilla kun paljon ollaan pojan kanssa kaksistaan niin mitkään hikilenkit ei oikein onnistu. Mutta kyllä se tästä. Haaveissa olisi merkittävä painonpudotus ja paremmin jaksava äiti sitten kunhan vauva on syntynyt ja imetykset sun muut on ohitse :) Koskas sulla Tammi olikaan laskettuaika? Kyllähän se kaikki vaan on niin uutta ja jännää esikoisen kanssa, ja luulenpa kyllä että niin se on tän toisenkin lapsen kanssa. Kyllä mä ainaskin oon autuaasti unohtanut miten sitä ihan vastasyntynyttä hoidetaan. Mutta tiijän että tosi äkkiä siihen tottuu ja oppii. Hei mites Emmuliinin lääkärireissu meni?
 
TMJ: mulla on ylihuomenna 28.6 lääkäri+ultra ja toivottavas pikkasella on kaikki ok nyt olis kamalaa,jo ei olis kun on jo kerran sen nähnyt potkiskelevan ja sykkeen monitorista.Labratuloksia vielä odotetaan kun ei ole vielä saapunet toivottavasti tulis olis kiva tietää etukäteen mikä prosentti on Down-syndroomassa ja niissä muissa.
 
Moikka moi, täälä yksi vauvaa yrittävä ylipainoinen. Ollaan 8kk yritetty ilman tulosta, 12 kiloo oon pudottanu painoa jos se olisi syy siihen ettei ole tärpännyt. Vielä pudottelen kunnes plussaan, ja sit lopetan tai alan syömään enemmän normaalisti. Vähähiilari dietillä olen. Tällä hetkellä paino 88kg ja pituus 165cm.

Peukkuja ja tsemppiä muille :)
 
TMJ, meillä laskettu aika on 22.9. Olin jo ruvennut ajattelemaan, että ei enää kauan, mutta onhan tuohon vielä melkein kolme kuukautta jos se nyt ihan päivälleen syntyisi tuolloin. Kauhea pesänrakennus minulla on kyllä menossa kun kaikki tarpeellinen on lähes hankittu ja nyt olen sitten muuten järjestellyt kotia ja yrittänyt setviä tavaraa myyntiin ja muuten järjestellä kotia niin, että se on sitten valmis vauvalle.

Emmuliini, toivottavasti huomenna kaikki menee hyvin, tule sitten kertomaan :)

Catsie, onnea teidän yritykseen, hienoa, että olet saanut painoa pudotettua :)
 
Takaisin
Top