Ylipaino ja raskaus

Mulla oli kans vähän sydämen näkyvyydestä vähän hankaluutta... Tai siis sikiön sydämen... mutta oonki aika paha omena ja bmi 40+
 
Mä nostan tätä ketjua, mulla on ylipainoa myös bmi on 30+. Mä lopetin tupakoinnin noin 1,5 vuotta sitten, mikä on tuonut painoa. Multa on poistettu kilpirauhanen vuonna 2013, joten sekin hankaloittaa painon pudottamista itsessään. En käytä alkoholia. Oikeastaan ainoa pahe mulla on suklaapatukat, joita on mennyt ennen raskautta 1-3/päivässä. Lokakuussa vaihdoin päivätyöstä vuorotyöhön, joka kanssa on nostanut painoa. Nyt on vasta rv 5+3, mutta ajattelin pyytää neuvolan kautta lähetettä ravintoterapeutille.

Eniten ärsyttää se, että en ole vuosiin käyttänyt juurikaan alkoholia, syön kasviksia, hedelmiä ja marjoja, juon kahvin mustana ilman sokeria, käytän täysjyväviljoja ja ruisleipää. Nyt oon syönyt kasvisruokaa 2-3 kertaa viikossa. Mun ainoa pahe on siis sokeri, mitä en moniin ihmisiin verrattuna edes hirveästi käytä. Kun plussa tuli, niin aloin hyötyliikkumaan entistä tehokkaammin, kipittämään hissin sijaan portaita, pienentämään annoskokoja, juomaan vettä runsaammin ja herkkujen sijaan syön pikkuporkkanoita ja sokerittomia pastilleja. Nyt ainoo pahe on jäätelö.

Fyysisesti olen ylipainosta huolimatta hyvässä kunnossa, jaksan kävellä useita kilometrejä ja pyöräilin tänään 17km ja lisäksi vielä joogaan ja silti ylipainoa on reilu 20kg.
 
Täällä yksi ylipainoinen odottaja. Raskauden alussa painoindeksi huiteli 43:ssa, mutta nyt painoa on pudonnut sen verran, että painoindeksi on noin 40 tällä hetkellä. Laihduttanut en ole, eikä siihen ole edes kehoitettu, mutta tottakai kun tarkkailee syömisiään tarkemmin niin laihtuu. Toistaiseksi verenpaineet olleet paremmat kuin koskaan, mutta radi mulla todettiin jo aika alkuvaiheessa.

Mulla ei ainakaan ylipaino vaikuttanut raskautumiseen, kolmannesta yrityskierrosta raskauduin.

Mä oon huomannut, että vaikka ylipainosta ei varsinaisesti valiteta niin valitettavasti se on se mihin kaikki huomio tuntuu kiinnittyvän neuvolassa ja itseä ainakin ärsyttää se neuvolan terkkojen "syö paljon kasviksia" "älä syö herkkuja tai juo limuja". Tuntuu että koska olen ylipainoinen niin minua kohdellaan kuin idioottia ja oletetaan että vedän kaksin käsin herkkuja naamaan joka päivä. Itse olen jättänyt limut, mehut ja herkut minimiin heti raskauduttuani ja ihan ilman neuvolan neuvoja. Mutta niinhän se menee muussakin terveydenhuollossa; ylipainoinen = idiootti, jolle pitää lässyttää kuin pikkulapselle että "ei saa syödä herkkuja", ikäänkuin sitä ei itsekin tietäisi.:banghead:
 
Takaisin
Top