Ylipaino ja raskaus

Tänään käytiin pitkästä aikaa neuvolassa ja jatkossa alkaa tahti kiristyä ja joka toinen viikko tulee käyntejä. Taitaa olla energisempi vaihe raskaudesta ohi, kun aika monena päivänä tuntuu väsyttävän aivan vietävästi ja tuntuu välillä nukahtavan ihan pystyyn.
Harmittaa aivan vietävästi, kun viime neuvolakäynnin jälkeen oli painoa tullut yli kilon viikkoa kohti. En edes mielestäni ole syönyt mitenkään erilaisemmin. Olen tietysti ollut nyt lomalla, että aktiivisuustaso on ehkä entisestään laskenut. Vähän ajatuksena, että voisin alkaa laskea kaloreita. Olen niitä joskus seurannut laihdutusmielessä niin on siinä mielessä tuttua. Ehkä olisi hyvä pitää silmällä, ettei hirveästi mene päivittäiset kalorisuosituket yli.
 
Tammi: Sulla on kuules semmoset viikot menossa nyt että se mini siellä masussa kerää massaa ittelleen, siitä se nopee painonnousu johtuu. Elä stressaa :) Kiloja ehtii pudottaa / murehtia sitten kun se aarre on sylissä :Heartred Meillä on tänään puoliväli! 20 viikkoo takana ja 20 edessä toivottavasti :) Vaa'alla en oo uskaltanu pariin viikkoon käydä :D Ens viikon keskiviikkona olis neuvola taas, ajattelin pyytää että hemoglobiinin mittaavat kun alkanu väsyttämään taas ihan hulluna :/ Töissä aika rankkaa ja sit kun täällä kotona pyörii tuo ihana ja vilkas 2v 8kk esikoinen. Rakenneultraan 10pv aikaa... Jännittääääääää :D :excited001
 
TMJ, ehkä olet oikeassa, tuntuu että vatsa on kasvanut aikalailla tässä viime viikkojen aikana. Ja vaikka sen painonnousun tietää kuuluvan asiaan niin silti siinä on jotain niin musertavaa nähdä sen vaa'an lukeman nousevan vauhdilla. Parempi kai nyt vaan koittaa olla jauhamatta sitä mielessä. Jotain positiivista on se, että eilen ja tänäiltana käytiin pienillä kävelylenkeillä, kun niistä on vähän laistettu. Jaksoinkin ihan hyvin, kun välillä on kävellessä tuntunut, että jo parin sadan metrin kohdalla puhti loppuu.
Huikeaa, että olet puolivälissä ja toivottavasti väsymys helpottaa pian :) Jaksamista kaikille joita väsyttää :)
 
Huomenta!

Neuvolassa tuli piipahdettua taas, rv 20+5. Niin se vaan on puoliväli ohitettu ja rakenneultra lähenee :)

Hemoglobiini mitattiin ku kerroin että väsyttää taas ihan hirmusesti, no oli se vähän laskenu 142->126 että eipä tartte rautakaupoille lähtee.
Vilkas esikoinen ja työt ne varmaan tätä mammaa väsyttää.
Painoo oli tullu taas himppasen lisää, ei mitenkään pahasti :D 5,2kg on nyt lisäystä lähtöpainoon, oon tyytyväinen.

Jotenki on fyysisesti paljon terveempi olo tässä raskaudessa kun on toi poika juoksuttamassa että on pakko pysyä liikkeessä itekki. Mut parempi näin, vielä tässä ehtii yhtä sun toista kremppaa tulemaan.

Pissa oli puhdas ja rr mittaan kotona, koska tk:ssa arvot hipoo pilviä :P

Sydänäänten kuuntelu oli taas hupaisa operaatio. Aina kun terkka laittoi anturin vatsan päälle kuului tömps ja tuntui masussa muljahdus, tyyppi karkasi alta. Kyllä siinä varmaan 10-15min metsästettiin ennen kuin tasainen & vahva jumpsutus rupesi kuulumaan. N. 140krt/min oli sykkeet nyt, että näinköhän siellä köllii toinen poika?? Jännittää kyllä kovasti :) Toki toinen pojanviikarikin on enemmän kuin tervetullut mutta voin mä tunnustaa että "salaa" toivon tyttöä :D Ens maanantaina se toivottavasti selviää.

Hyviä vointeja kaikille! :)
 
TMJ, ihana kuulla, että kaikki arvot ovat kohdillaan. Aiotte siis ilmeisesti kysyä kumpi sieltä on tulossa, vai?

Tänne ei oikein mitään ihmeellistä kuulu. Nyt on ulkoiltu vähän paremmin ja syötykin melko fiksusti. Toivottavasti se meinaa, että viikon päästä ei tule neuvolassa sanomista.

Jaksamista kaikille :)
 
TMJ: eilen olin neuvolassa ja valkotakki-syndrooma iski jälleen.Tuleva pikkanen on samoilla linjoilla isosiskonsa kanssa kun ei millään saatu ääniä kuuluviin ja terkka pisti käytäville vähäksi aikaa kävelemään,nii johan alkoi kuulumaan, 148 oli rummutus ja painoa oli tullut 2kg.Sokerirasitukseen en kuulemma ennee tarvii mennä kun kiinni jäin joten olisi turhaa ja nyt kun diabeteshoitajallekkin menen niin on ok.On vielä pitkä aika rakenne ultraan jolloin nähdään pikkanen taas. :happy093 :happy093 :happy093
 
Ohhoh, onpas jääny päivitykset tähän ketjuun tekemättä...
Ensinnäkin paino on nyt pysyny suht hyvin kurissa, siinä pikkusen päälle 104 on pysyny. Pahoinvointikin on helpottanu, että oliskohan molempiin asioihin auttanu se, että oon oppinu vähän fiksummin ja säännöllisemmin syömään. No, "onneksi" väsymstä on edelleen kaikkien muidenkin oireiden edestä.. :D
Niin, ja kävin tuossa viime viikolla naistentautien polilla muissa tutkimuksissa, niin siellä oli ihana lääkäri joka suostui ultralla tarkastamaan kohdun tilannetta. Siellähän se pieni köllötteli oikeassa paikassa sydän läpättäen. :Heartred Kyllä oli suuri helpotus nähdä että asiat on niinku pitää, vaikka vielähän tässä voi tapahtua vaikka mitä. Ens viikon tiistaina olis se virallinen ar-ultra, sillon viikkoja kasassa 10+3, vielä on tuskastuttavan paljon matkaa siihen, että ylitetään se maaginen 12 viikkoa...
 
Tyttötiikeri: mulla on vielä 14 viikkoa varoaikaa sen raskausmyrkytys pelon takia.Nyt jännätäänmitendiabetes tällä kertaa käyttäytyy no ensviikol sitten saa varmasti paremmat ohjeet asiantuntijalta.
 
Tää lauantai meneekin sitten ampiaispesän tapossa.Parvekkeella olevat ulkorattaa piti viedä alas kellariin,mutta sit aloin jo muutamia päiviä sit ihmettelee ampiaisten jatkuvaa pörräämistä parvekkeela.No mies katsoi ja etti mis vois olla mahollinen pesä ja ylläri oli suuri justiinsa niissä ulkorattaissa on niiden pesä ja ei olekkaan mikään pieni.Nyt odotellaan yöhön jolloin mies menee parvekkeele tappohommiin.Saa nähdä miten menee mut pois onse saatava ja äkkiä.
 
Emmuliini, hui, en tiedä mitä tuossa tilanteessa itse uskaltaisi tehdä. Varmaan oltaisiin käyttämättä parveketta talvipakkasiin asti. Toivottavasti onnistutte pesän hävittämisessä ilman isompaa vahinkoa.

Meillä on tänään järjestelty kotia ja kerätty kirpputorikuormaa. Hyvältä näyttää tavaran määrä ja suurinpaan osaan on jo laput pöytänumeroa vaille tehtyinä. Huomenna käydään varmaankin varaamassa pöytä. Ihanaa kun saa jotain aikaan :)
 
Heippa ihanaiset! Rakenneultra onnellisesti takana täällä. Viikkoja siis 21+3. Masussa oli kaikki niinku pitääkin olla, huono näkyvyys oli vaan aluks kun asukki oli kippuralla mutta lopulta suostui kääntymään niin että tarvittavat mittaukset saatiin tehtyä. 426g oli painoa ja pitkä vauvva tulee hänestäkin niinkuin oli isovelikin. Ja näyttää vahvasti siltä että meille on tulossa toinen pieni pojanviikari :Heartred
 
Hola...

Tässä yks pullero lukemassa tätä ketjua ekaa kertaa (20kg ylipainoa). Ihan pakko sanoa noista sokereista narahtamisesta vähän. Mulla sitä diabetesta on suvussa ja siskolla oli RD. Joten minut testattiin ensin rv10. Kaikki ok. Seuraavaksi minut testattiin muistaakseni rv24 tai 25.. en nyt enää yhtään muista. No, siinähän mä sitten narahdin. Oli kaksi raja-arvoa. Siitä sitten ruokavaliolle ja kotiseurantaan. Pari-kolme viikkoa meni hyvin, kunnes arvot alkoivat nousemaan. Tässä vaiheessa ei enää pillerit kuulemma auta, vaan jouduin heti insuliinille. Naistenklinikalla lekuri sanoikin, että aiemmilla viikoilla jos näin olisi käynyt, niin olisin ehkä selvinnyt pillereillä, mutta noin pitkillä viikoilla ei enää pillerit auta. Insuliini tehosi aikansa, kunnes sekään ei enää riittänyt. Viimeksi kokoarviossa lääkäri sanoi, että minä olen niitä ihmisiä, joilla on insuliiniresistenssi (tai mikä se nyt olikaan, joku tommonen enivei) ja en vaan voi paastoarvoille mitään! Onneksi vauva oli 2kg silloin, eli keskikäyrällä ja teki hengitysharjoituksia reippaana ultrassa. :Heartred
Tilanne on nyt se, että mä nostan päivittäin insuliinia. Aamuin ja illoin piikitän. Aluksi päiväarvot pysyi kunnossa, eikä aamuinsuliinia tarvinnut juurikaan nostaa, mutta nyt on viikossa tilanne muuttunut ja revin sitä ylöspäin 2-4 yksikköä päivässä. Iltainsuliini huitelee varmaan tänään jo 48:n yksikköön. Onneksi helpottaa se, että teen kaiken oikein. Painoni on laskenut, ruokailujen jälkeiset arvot jäävät aina hienosti alle rajojen (tämä on kuulemma merkki siitä, että teen asiat oikein) ja harrastan reippaasti liikuntaa. Nyt painonlasku on pysähtynyt ja olen huomannut turvotusta sormissa ja jaloissa.. se huolettaa hieman, mutta huomenna on onneksi heti aamusta äitipolilla toinen kasvukontrolli, niin pääsen juttelemaan lekurille.

Hyvä vaan, että narahtaa sokereissa.. Sitäkin sattuu, että kaikki eivät narahda edes puolessa välissä, mutta silti se RD iskee päälle viimeisten viikkojen aikana ja sitten syntyy isoja, pulskia vauvoja. Onneksi narahdin, niin vauvan ja minun terveyttä seurataan eikä tarvitse pelätä, että raskaus pääsee yliajalle ja tuloksena on raskas synnytys ja mahdollisesti iso vauva. Ainakin mua hirvittää, jos uhkaa tulla reilusti yli nelikiloinen.. varsinkin kun eka synnytys koittamassa.

Mut tämmösiä mun kokemukset...
 
Sinbbu:Mul on toinen perkkäinen tosi lyhyellä aikavälillä ja taas diabetes päällä ja huomen on Kättärillä hoitajan kanssa juttu tuokio.Mua ei sinänsä haittaa pillerit tai insuliini kun eniten huollettaa raskausmyrkytyksen uusiutuminen.Joka tapauksessa uusinkin syntyy sektiolla joten nähtäväksi jää miten iso/pieni tulee olemaan.
 
Oliko sulla Emmuliini insuliini ekassa raskaudessa? Mä vähän jännään kans ny sitä raskausmyrkytystä, sillä sormia ja jalkoja turvottaa ja jotenkin mukamas kutittaa vähän enemmän sieltä täältä... vai kuvittelenko vain. Pääsit/jouduit sektioon ilmeisesti juurikin myrkytyksen takia? Oliko vauvan sokerit kondiksessa synnyttyään?
 
Sinbbu: Loppiaisena jouduin kun pikkanen ei reagoinut mihin kään ja verenpaineet sinetöivät sitten sen.Agressiivinenmyrkytys iskija 5pv:n sisälle joutumisen jälkeen sektioon.10kg nestettä kehossa ja 2litraa keuhkoissa ja vasen sydämmenpuolikas suurentunut ja turvoksissa.Pikkasella oli pariekaa päivää tippa kun sokerit heittelehti mut sen jälkeen ei tarvinnut Sen takia titteli on riskiraskaus seuranta ja 14vko
pitää jännittää turvallisinta aikaa pikkasen takia jos se vaikka tulee takaisin.Eskarin odotuksessa ei olut insuliinia kun ruokavalio piti kurissa mut nyt asiat voi ollakkin aivan toisin, Primaspankuuri on pitämässä myrkytystilan kehittymistä poissa ja nyt saa nähdä miten diabetekselle tehdään nohuomen selvinnee.
 
Hui... aika huimaa. Mahtoi olla tunteet pinnassa! Onneksi kaikki oli kuitenkin lopulta hyvin.. pidetään peukkuja, että selviäisit ilman myrkytystä tässä raskaudessa! :)
 
Eilen kävin Kättärillä juttelemassa diabeteshoitajan kanssa ja uudet ruoka ohjeet tuli ruoka anoksia tai oikeastaan kalori määrää nostettiin 1600kcal ja hiilihydraattien määrä 160.Edelliset ohjeen unohdettiin kun ei ole kuulemma hyvä juttu,jos ruoka välin aikaan on näläntunne.Tää muutos tehtiin kun väli arvoton korkeat joten ensviikolla sitten nähdään miten autta ja jos ei niin sitten tulee Metforem-lääkitys loppuun asti. :happy093
 
Noniin, oisinpa mäkin narahtanu aikaisemmin, niin olisin selvinnyt pillereillä. Noh, saa nähdä sit miten seuraavien lasten kohdalla käy.
Mä kävin taas naistenklinikalla kokoarviossa toista kertaa ja nyt oli nappulan kasvu pyrähtänyt yläkäyrän tuntumaan. Siitä tuli se pelkotila ja itku, enkä meinannut kohonneen paineen takia päästä kotiinkaan lähtemään. Mutta ei mulla kuulemma silti mitään hätää ole, ja synnytys käynnistetään kyllä viimeistään lasketun ajan koittaessa. Mulla toi ruokavalio on toiminut hyvin, mutta paastoarvoillehan en oo voinut mitään. Nyt en saa enää nostaa insuliinia kuin hyvin varovasti parin päivän välein.. on vaarana, että jos synnytys alkaa, niin sokerit romahtavat vaarallisen mataliksi. Mutta noh.. ei oo enää pitkästi, niin pääsee tästäkin.

Toi RD-ruokavalio onkin hieno juttu. Tälleen pulskana rouvana sen noudattaminen ei tekisi kyllä yhtään huonoa synnytyksen jälkeenkään, joten aion sen mukaan jatkaa. En nyt noudattaisi sitä ihan niin orjallisesti enää, mutta pidän ne annoskoot ja suurinpiirtein ruokailuajat ohjeen mukaisena. Jospa sitä saisi noi kertyneet 20kg poiskin... nyt on 8kg tullu raskauden aikana, eli pudotettavaa ois melkein 30kg! HUI! :smiley-angelic006 Vähän ero masennutti aikoinaan, tuli kymppi painoa lisää. Sitten tapasin nykyisen mieheni ja se, ah niin ihana rakkaus toi herkuttelu- ja söpöstelykiloja taas yli kympin lisää.. Miten se meneekin aina niin, et mä pulskistun, mut entiset poikakaverit ja nykyinen mies.. ne vaan voi mussuttaa mitä vaan lihomatta! Epistä.. :wink
 
Kestipä mulla kauan, et löysin tälläsen mulle sopivan keskustelun :)

Elikkä pituutta on 169cm ja painoa oli ensimmäisellä neuvolakäynnillä 83,5kg. Nyt on menossa rv 25+6 (LA 19.12.) ja 11kg tullu lisää. Ite oon aina punninnu ihteni aamuisin, koska ei ne neuvolassa päivällä otetut tulokset oo oikeessa (mun mielestä). Ku aamullahan saa sen realistisimman lukeman, kun ei oo mitään "ylimäärästä" painamassa, toisin kuin päivällä on kaikki syöty ja juotu lisänä...

Joudun toiseen sokerirasitustestiin juuri tuon lisääntyneen painonmäärän takia. Tosin en ymmärrä miten sitä tulee niin paljon, vaikka teen raskasta fyysistä työtä navetalla enkä syö paljoa lihottavaa ruokaa :/

Onneksi vauvalla on kaikki hyvin :) Rakenneultrassa sain poikaennusteen, mutta eilen kävin neuvolalääkärillä ja se ei ollut varma, et kumpi siellä olisi. JÄNNITTÄÄ :D Lääkäri arvioi vauvan painon olevat tällä hetkellä 960g eli suht koht painava viikkoihin verrattuna ja aiemmin taas ovat ultrissa arvioineet pienemmäks...
Sit jos oikein ymmärsin nii lääkäri mainihti, et saattaisin synnyttää rv37. Et johtuuko tää nyt sit siitä ku vauva on nii iso näillä viikoilla vai mistä???
Oli sekin lääkärireissu, ku koitin kuunnella mitä lääkäri sanoo, sit hoitaja kyselee kaikenlaista samaan aikaan ja koitat vastata silleki. Nii ei se oo ihmekään, jos puolet lääkärin sanomisista menee ohi :sad001

Onko teistä tuntunu sille, et puoliso ei halua olla lähelläkään kun painoa on tullut lisää sekä muotoja? Vai johtuukohan se vaan minusta ja minun hormooneista?
 
Takaisin
Top