Vauvan eväät ;)

No meillä ainakin pyritään menemään ilman soseita niin pitkään kun nyt imettämällä päästään, siis olettaen että maito riittää painon nousuun. Ei haittaisi ollenkaan, jos päästäisiin vaikka lähes 6 kuukauteen täysimetyksellä. Mutta oma arvio on, että siellä 5 kuukauden tienoilla aletaan maisteleen. Voihan se olla, että pitää alottaa paljon aikasemmnin...

Me päästiin sillon noin kuukausi sitten vasta täysimetykselle, kun sitä ennen piti antaa vähän korvikkeita lisäksi.
 
citnonella; meillä käytetään jauhetta Nutrilon Omnio, herkkävatsaiselle, mutta ei vielä hypoallergiselle. Kokeilimme ensin NANnia mutta ei sopinut. Ollaan siis annettu korviketta 2-3 lisänä. Tuota saa ainakin citymarketista.

... Toivottavasti Nannit alkaa jossain vaiheessa sopia, on nimittäin laatikko kaapissa.. ajattelin tarjota sitten kun aloitamme kiinteet. Onneksi niissä on päiväystä.
 
Maeri44 kirjoitti:
Mä olen nyt kohta 4kk täysimettänyt, en siis ole vielä antanut mitään muuta kuin rintamaitoa, mutta mistä sitä tietää että millon se maito sitten oikein loppuu ja tuleeko sitä riittävästi? 


Maeri, maito ei lopu tietkö IKINÄ. Siis ihan oikeasti, on väärä luulo että jokaisella äidillä olisi maitoa joku "määrä X" ja joku kalenteripäivä koittaisi, jona sitä ei enää tulisi. Ihan alun jälkeen (jolloin hormoneilla on iso merkitys) nimittäin maidon määrän säätely tapahtuu melkein kokonaan ns. paikallisesti. Eli rinnat tekevät maitoa sen mukaan miten paljon sitä rinnoista poistuu. Eli kysyntä ja tarjonta! 

Ennen vanhaan, kun oli olemassa imettäjien ammattikunta, niin he saattoivat jatkaa imetystä vaikka vuosikausia, ottaa aina uusia lapsia imemään, ei heidän tarvinnut itse synnyttää (paitsi se ensimmäinen lapsensa - ON kyllä mahdollista käynnistää maidontulo jopa ilman että on itse synnyttänyt mutta vaikeaa se olisi). 

Rinnat tuntuvat löysiltä ja "tavallisilta" koska tässä vaiheessa maidontulo on jo tasaantunut, määrä on sopiva ja sekä vauva että rinnat ovat oppineet sopivan rytmin. Jos nyt tulisi jotain poikkeamaa, vaikka paljon tavallista pidempi imetystauko, niin kyllä huomaisit että ne edelleen pakkautuvat ;-) Tai jos vauva alkaisi imeä entistä enemmän, esimerkiksi kesähelteillä näin voi käydä, voit huomata että tasapaino hetkeksi heittää ja rinnat voivat taas tuntua turpeilta ajoittain. Se ei ole mikään toivottu tila, se että rinnat "tuntuvat täydeltä" vaikka kyllähän se rauhoittaa. Siinä on kuitenkin aina myös epämukavuutta ja suurempi riski tiehyttukoksille ja tulehduksille. 

Kannattaa myös muistaa, että vauvan maidontarve ei tässä vaiheessa enää kasva, vaan se mikä hänet on kasvattanut tähän asti, riittää kyllä jatkossakin häntä kasvattamaan. Sitten kun aloitatte kiinteät niin vähitellen niiden osuus ravinnossa kasvaa, ja vauva vähentää imemistään, ja sitä mukaa maidon määräkin vähenee itsestään kunnes lopullinen vieroittuminen tapahtuu. 
 
Hmm... mun täytyy jatkaa vielä. Huomaan että mulla on suuri tarve kertoa asiasta aina pohjia myöten eikä yksinkertaistaa :-)

Eli ON mahdollista että maito alkaa vähetä itsekseen vaikka sitä ei toivota eikä vauva vielä saa tarpeeksi muuta ruokaa. Siihen on kaksi mahdollista syytä:

- joku hormonaalinen vaikutus, kuten yhdistelmäehkäisypillerit tai uusi raskaus tai joku harvinainen hormonitoimintaan vaikuttava sairaus (ja kuukautiset! ne voivat _muutamaksi päiväksi_ vähentää maitomäärää, mutta se kyllä korjautuu itsestään, eikä se niin paljon vähene että vauva olisi hädässä.... tai niillä ammatti-imettäjillä vaihdevuodet vähensivät maidon tuloa ;-))

tai

- jos imetystauot tulevat liian pitkiksi. On yksilöllistä, miten pitkiä taukoja rinnat kestävät ilman että maito alkaa vähetä. Useimmilla naisilla rinnat kyllä toimivat luotettavasti kunhan imetys on lapsentahtista (lapsi itse pitää huolen maidon riittävyydestä) eikä esim. 8 tunnin yöllinen tauko haittaa mitään, tai voi käydä vaikka töissäkin 10 tunnin päivän lypsämättä rintoja ja illalla silti maitoa tulee (tietysti maito silloin vähenee sen verran mitä vauva olisi päivällä syönyt). 
 
hups hei..tuli kyllä kaikille selväksi tuo mun aikasempi teksti kun 7 kertaa tuli :D

Oonuska:voisin tuota kokeilla jos sitä kerta ihan cittarista saa.

 en kyllä millään haluais antaa mitään muuta kuin rintamaitoa mutta se että se on jo niin pitkään ollu tosi kiukkunen ja nukkuu huonosti niin en enää keksi muuta selitystä kuin että se olis nälkänen.. en noita vellejäkään kyllä halua vielä antaa kun ne ei ole ton ikäselle vielä tarkoitettu(neiti siis 2,5kk).
 rinnalla raivoaa edelleen tosi paljon ja sillon neuvolassa sanoivat että pitäs mennä kuukaudessa ohi mutta on tuota jo yli kuukauden kestäny, välillä hellitti ja nyt alkoi taas.. alkaa olla jotenki jo väsynyt tuohon raivoamiseen ja vauva näyttää koko ajan olevan tyytymätön oloonsa. en tiiä pitäiskö sitte lääkärissä varalta käyttää ettei mitään muuta löydy. hankalaa :/
Minkäikäiselle velliä yleensä annetaan ja joku sano ettei sitä suositella lapsille ollenkaan?
 
Citronella vellistä kyselit. Sitä ei tosiaan suositella nykyisessä "virallisessa suosituksessa" (Lapsi, perhe ja ruoka - odottavan äidin, imeväis- ja leikki-ikäisen ravitsemussuositus -niminen opus joka löytyy netistä pdf:nä jos joku haluaa katsella siitä löytyy ihan kivaa tietoa mm. erityisruokavalioista ja vitamiinien yms tarpeista ja mitä pitikään vältellä odottaessa tai imettäessä yms.), koska ajatellaan että on parempi ottaa puuro puurona ja maito maitona. 

Vellihän ei ole muuta kuin äidinmaidonkorviketta, johon on sekoitettu pieni määrä jotain "kiinteää" (maissivelliin maissia jne). Yhtä hyvin voisi siis ravitsemuksen kannalta antaa sen pari lusikallista kiinteää sellaisenaan ja imettää kuten ennenkin - tai korviketta kuten ennenkin. Ja milloin ne kiinteät sitten voi aloittaa.... siitä pitää jokaisen tehdä oma päätös, suosituksia ehkä kuunnellen muttei niiden orjana, vai mitä? Jos on sitä mieltä, että nyt on hyvä hetki aloittaa, niin sitten miettii taas kukin tykönään että annanko velliä vai en. Onhan se sellainen suomalainen vauvojen perinneruoka ja jos vauva on kovin nuori (esim 3-4 kk) ei hän välttämättä vielä oikein osaisi syödä kiinteitä, velli menee helpommin alas. 

Minun on vaikea uskoa, että se muutama ylimääräinen kalori tai "kiinteys" mikä vellissä on maitoon verrattuna, voisi kauheasti vaikuttaa uniin tai vauvan muuhun oloon ellei sitten niin että uusi ruoka-aine pikemminkin häiritsee ruoansulatusta. Mutta pidän kyllä ihan ymmärrettävänä sitäkin, jos äidillä ja isällä on olo että JOTAIN on nyt tehtävä, ja velli tuntuu tärkeältä kokeilla. Ja kyllä moni on ollut sitäkin mieltä että kyllä siitä ON apua. Kertokaa miten käy, ketkä kokeilette!

(ps. himputti, mihin mun Lillypie -banneri on kadonnut!)
 
Kaverin lapsi kasvoi normilasta nopeammin ja tarvitsi tujakampaa kuin äidin maito oli. Toiselle normikasvuiselle antoivat vellijä jo 2 kk iästä. Lieneevät iät viitteellisiä ;-) Ravintoarvo vellillä on kuulemma sama kuin maidolla.
Telkustahan tuli ohjelma, missä kana&riisi&vihannekset soseutettiin ja se piti paremmin nälän pois kuin normaalisti purekseltuna ja syötynä. (tähänkö perustuu myös se, että ruoka pitäisi pureskella kunnolla) Aikuiset miehet olivat testipupuina.
Tähänkö se vellikin sitten perustuu.
Miun on jotenkin vaikea uskoa tuota, että ruoka tisseissä riittäisi, kun ei meinata saada muksua yöunille ilman vastiketta. Iltaisin pitäisi saada tissien lisäksi 90-150 ml.
Syöntirytmi
11-16 usein nukkuu ulkona
16-22 syö lähes tunnin välein, iltaa kohti vain kiihtyy. Ensin syö 30-60 minsaa, lopuksi 10 minsaan menee molemmat tissit kahdesti, eikä ole tyytyväinen -> illasta riippuen vastiketta lisää jo 19 pintaan, iltavastike 21-22 nukkumaan käydessä ( nukkuu siis tällä välin vain max 1,5 tuntia tai vaunulenkin ;-))
02-05 yösyöttö, jos syö kahden hujakoilla syö myös viiden hujakoilla. tässä vaiheessa yleensä otankin viereen nukkumaan ja syönti tapahtuu x määrän aamukahdeksaan asti
8 noin ylösnouseminen - syöttö
seurustelua
11 noin syöttö ja päiväunille
nyt on alkanut nukahtaa yhden tissin syötyään aamuyöstä koska on vieressä, istuvillaan syö lähes aina molemmat. Ts syö aina niin pitkään kun tissistä ruokaa tulee?
Kuitenkin vähäisestä maidon tulosta riippumatta olen saanut joitain päiviä lisälypsyllä 0 ml vastikkeelle. Lisälypsy 2 tunnin päiväunille menon jälkeen. Syöttövälin mennessä 4 tuntiin rintoja alkaa pakottaa. Syö siis liian epäsäännöllisesti? tuotanto ei pysty tähän tilausrytmiin :D
Mutta annan lisää vastiketta sen minkä tarvitsee ja yritän päästä ajatuksesta, että miun olisi riitettävä. Sentään pääasiallisesti saa rintamaitoa :) ja posket on pulleat.
 
Kressida apuva! tai onko muilla tämmöstä taantumaa syömisessä? Eikös 3kk iässä pitäisi yleistettynä alkaa semmonen kasvupyrähdys että syö hirmu usein tissiä jne. Roope vaan vähentää ja täyttää sunnuntaina 3kk.. Tyytyväinen on ja paino on hyvin noussut mutta nyt ehkä viikon verran tuntuu syövän jotenkin tosi vähän. Tai viihtyy tissillä vaan jonkun muutaman minuutin (ennen saatto pitkäänkin siinä lutkutella) ja syö tosi harvoin..tai ainakin harvemmin kuin ennen. Ennen melkein aina otti tissin suuhun kun tarjosi mutta hymyillä näytti että ei oo nälkä.  Rupesin kyllä miettimään että saattaa olla että yöllä heräis useammin syömään (ehkä 3-4 kertaa kun yleensä 1-2) mutta en herää niin paljoo aina että aamulla enää muistaisin monta kertaa on tissiä ottanut. Nyt on sit alkanut semmonen kitinä että jotenkin on semmonen olo että ois nälkäinen mutta kun ottaa rinnalle niin alkaa vaan hirvee huuto, melkeinpä kipu huutoa (tai voi olla että nyt sekottaa noi rokotukset ja kankut ois kipeet ku eilen ne sai) eikä suostu tissiä ottamaan. Oikein suuttuu mulle kun tyrkytän. sit ei sylissäkään oikein halua olla ja annan sen kitistä sitterissä ja yritän taas ja ehkä kolmannella kerralla saan sen syömään ja taas sen muutaman minuutin vaan..tissit on tosi usein turvoksissa päivällä..iltaa kohden ehkä vähän enempi syö muttä silti ihan eri rytmi ja määrä tuntuu menevän kuin ennen.. tosi outoa. Mietin myös että kun ei tykkää enää yhtään olla siinä imetysasennossa eli semmonen sylivauva asento muutenkaan vaan aina yrittää vetää itseään istumaan niin aattelin jo että eikö se vaan halua enää tissistä syödä, mutta ei pulloakaan halua niin menee vaikeeks herran syöminen.. pistää ressaamaan tämmöset muutokset vallankin kun pumppaus ei onnistu niin on tosi inhottavaa pakottavien tissien kanssa ootella että tulis nälkä ja sillonkaan tyhjene ku vähän vaan..aina paidat märkänä ja kaupassa kiva kokeilla vaatteita kun on niin sotkeva..huokaus! Joskus se sit syö ilmeisesti vaikkei ois nälkäkään ja tulee ihan paineella puklu ulos..
 
Basura, ihan normaalia! Just siinä kolmen kuukauden tienoilla monet vauvat sekä harventaa imetyskertoja että imee vähemmän aikaa kerrallaan. Ehkä imu on tehokkaampaa, tai ehkä maailma alkaa jo kiinnostaa sen verran, että ei vaan viitsi käyttää aikaa rinnalla.... Samaan ikään sattuu monella myös ns. pöllöniskailmiö: pää kääntyy rinnalta heti pienemmästäkin äänestä ;-) Tai joku ei enää rauhoitu päivällä OLLENKAAN rinnalle, ja äiti joutuu ns. makuuhuonekaranteeniin kun vauva muuten lakkoilee koko päivän (eli vain rauhallisimmassa huoneessa, joskus jopa pimeässä saa imetykset onnistumaan ilman temppuilua). Onneksi sentään useimmilla menee tämäkin vaihe vähemmin vaivoin ohi!

Yksi tavallinen imetystukipuhelimeen tulevan soiton aihe onkin, että noin kolmikuisen äiti purskahtaa heti vastattuani itkuun ja sanoo, että vauva ei enää huoli rintaa! Monesti on siinä juteltuamme käynyt ilmi, että vauva ehkä olisi halunnut jo harventaa tahtia, mutta äiti on luullut että PAKKOHAN sillä on nälkä olla jne jne eli ei ole pysynyt kehityksessä perässä. On sitten tullut muutama kerta liikaa tuputettua ja vauvalla on mennyt hermo kokonaan. Siihen auttaa kun muutamaksi päiväksi keskittyy imettämään unista vauvaa, ei tyrkytä, imettää yllättävissä tilanteissa, on herkkä tarjoamaan mutta vielä herkempi laittamaan rinnan pois jos se häiritsee vauvaa ;-)

On kyllä mahdollista, että vauvalla on samaan aikaan tällainen harventamisilmiö JA tiheän imun kausi. Nimittäin harventamista päivisin, tiheää imua iltaisin tai öisin :-o Esikoiseni oli sellainen. Jonkin aikaa. Sitten tuli taas jotain uutta. 
 
no huhuh! kiitos! mä jo luulin että munkin on ryhdyttävä korvike rumpaan.. Pitääkö sitten pumpata (tai lähinnä yrittää saada ite maitoa ulos ) vai annanko pojan vaan syödä mitä tahtoo..tai ei tahdo :) kyl voisin tietysti vähän tätä pahinta painetta koittaa purkaa vaan lisääkö se tuotantoa sit kuitenkin ja pojan rytmi menee sekasin? yöllä taitaa kyllä useemin ihan antaumuksella nieleskellä mutta tulee hirveellä suihkulla..eikai päivän paasto vähennä tuotantoa liikaa? lusikalla oon pahinta kiukkua hörpyttänyt pois mutta oishan se helpompaa vaan tissi laittaa suuhun. Oon kyllä huomannut että ei riitä pojalle enää perus lelut mitä katella vaan pitää ite tehä ja tutkia kaikkee koko ajan.. luulis että jos imetys on luonnolinen asia niin se ois jotenkin helpommin ymmärrettävissä mutta tässähän on vaikka mitä ylläreitä! En ala!!
 
Heh, Basura, totta että imetyksessä on vaikka miten monta muuttujaa ja erilaisia vaiheita ja yksi asia vaikuttaa toiseen jne jne JOS niitä alkaa miettiä! 

Kun vauva on pärjännyt täysimetyksellä näin pitkälle, niin ei sun oikeasti tarvitse mitään miettiä, imetät vaan. Vauva ei myöskään pääse kuolemaan tai kuihtumaankaan vaikka välillä olisi hankalia vaiheita ja tulisi vähemmän imetystä, sellainen huoli kuului ihan ensimmäisiin päiviin vain. Nyt jos oikeasti olisi joku syy että vauva ei saisi tarpeeksi maitoa, niin kyllä sen sitten punnituksissa näkee pidemmällä tähtäimellä ja voi miettiä mitä tehdä. 

Pienimuotoinen lypsäminen ei varmastikaan vaikuta mitenkään ratkaisevasti maidon määrään tai vauvan rytmeihin, joten kokeile ihmeessä lypsää jos niitä pitkiä taukoja päiväsaikaan tulee. Ei siksi että sun olisi pakko, mutta siksi että jos vaikka sillä lailla saisit varamaitoja pakkaseen (mulla edelleen sama ongelma: ei millään irtoa lypsäen, ja menin vielä osallistumaan tutkimukseen johon pitäisi toimittaa 100 - 250 ml maitoa, WHO tutkii äidinmaidon myrkkysisältöjä...). 

Tässä on juttu lakkoilusta, tästä löytyy vinkkejä joita voi kokeilla jos tuo päiväsaikainen rinnan välttely jatkuu pidempään.

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=81&Itemid=117

Niin, ja on ihan tavallista sekin että kun kerran on lakkoilulinjalle lähtenyt niin nimenomaan se imetysasentoon laittaminen on vauvoista tosi hermostuttavaa. Vähän pystympi maha-vasten-äidin-mahaa-jalat-jossain-äidin-reisien-tienoilla -asento voisi maittaa paremmin.

 
Oonuska75 kirjoitti:
Miun on jotenkin vaikea uskoa tuota, että ruoka tisseissä riittäisi, kun ei meinata saada muksua yöunille ilman vastiketta. Iltaisin pitäisi saada tissien lisäksi 90-150 ml. 

 No, jos on pitkään mennyt säännöllisesti tällainen määrä, niin on ihan mahdollista, että sitä oikeasti tarvitaankin. 

Mutta varsinkin iltaisin korvike kyllä usein kelpaa vauvoille vaikka varsinaisesti eivät sitä ravinnon takia tarvitsisi. Ja jos on epävarma maidon määrästä (ja tosi moni on, tätä on tutkittukin, äidit tulkitsevat ties mitkä merkit merkiksi siitä että maito on vähissä - jos vauva syö usein jos vauva syö harvoin jos vauva syö lyhyeen jos vauva syö pitkään jos vauva itkee jos vauva nukkuu pitkään.... ;-)) niin helpostihan sitä tarttuu pulloon ja kokeilee. Ja vauva saattaa sen huolia. 

Ajattelen vaikka omaa vauvaani: tällä on nyt nämä illat tosi ärsyttäviä, nyhtää tyhjää rintaa, rimpuilee ja änisee, nukahtaa 10 minuutiksi ja herää taas, ja tätä jatkuu ja jatkuu 2-3 tuntia ainakin. Jos tähän nyt tarjoaisin pulloa ja hän sen huolisi, niin hyvin todennäköisesti sammahtaisi nukkumaan kun saisi kertaheitolla ison määrän maitoa vatsaan (rinnoistahan tulee illalla yleensä vähemmän maitoa, pieniä määriä mutta sitten vastaavasti rasvaisempaa eli energiapitoisempaa). Ja minä voisin sanoa, että hän selvästi tarvitsi sen. Vaikka ei oikeasti tarvinnut RAVINNON kannalta, ihan varmasti vauvani kasvaa hyvin ja saa tarpeeksi ruokaa ilmankin.

Mutta onhan tarpeita muitakin kuin ravinnontarve! Ymmärrän hyvin, että jos voi valita, ei välttämättä valitsisi tällaisia käninäiltoja (tässäkin parhaillaan olen ihan hiessä ja vauva jopa "puree" mua rinnatsa välillä kun yrittää herutella enemmän). Teillä vaikutti olevan ihan toimiva ja teille sopiva rytmi, eikä siinä ole mitään moitittavaa jos se teistä tuntuu hyvältä. Ei meidän edes tarvitse tietää ravinnonko vai muun takia iltapullot ovat käytössä. 

Itse asiassa mieluusti itsekin antaisin pulloa tässä vaiheessa iltaa "sammuttaakseni" vauvan, mutta en saa lypsettyä (aamulypsy, iltapullo on monella toimiva ratkaisu) ja täysimetys on itselleni niin tärkeää, että kun tiedän että ravinnon puolesta vauvalla ei ole hätää, on vain kestettävä nämä käninät :-) 
 
voi huoh tota huudon määrää eilen illalla...tulee mieleen ihan ekat päivät sairaalassa.. huutaa nälkäänsä eikä mikään auta. lusikalla sain tungettua maitoo vähän niin rauhottu ja nukahti..4h huudon jälkeen..yöllä ONNEKS syö ihan normisti..mut jos tätä menoo jatkuu vielä kauan niin kyllä täälläkin napsahtaa korvikepurkki auki.. ei tommosta kiukkua jaksa kuunnella erkkikään. kuitenki paino on pituuteen ja päänkokoon suhteessa vähän alaalla  käyrillä niin viittis laihuttaakaan hirveesti. sillei  puoliunisena saan syötettyä päivälläkin mutta aika vähän nykyään nukkuu niin ei auta sekään..
 

Pitkästä aikaa kirjoittelen - itse asiassa hyvin vähän on tullut seurailtua tätä keskustelupalstaa vuodenvaihteisten palstamuutosongelmien jälkeen, mutta nyt taas. Selailin tässä jonkin verran tätä keskustelun aihetta ja ajattelin jakaa omat ruokakokemuksemme:

Maitoa riittäisi, mutta minulla ei energia --> Yritän vähentää rintamaitoa ja siirtyä tytön kanssa korvikkeisiin ja muihin ruokiin. Olen jo noin kuukauden päivät (2-kuisesta asti) antanut tytölle aamu- ja iltaperunaa tai -porkkanaa muussattuna maidon sekaan. Tämä sen takia, että nälän tyydyttämiseksi maitoa meni paljon ja tuli jatkuvasti bumerangina ylös pukluina. Peruna täyttää ilmeisesti maitoa paremmin, jolloin maitoa ei ole tarvinut niin paljon ja pukluilu väheni.

Tyttö syö nykyään noin 4-5 tunnin välein ja yöllä yhden kerran. Kakkailee milloin kakkailee, normaalisti kuitenkin. Piereskelykin vähentynyt, kun oppi kunnolla röyhtäilemään.

Suositushan on jatkaa tissitystä pidempään, mutta koen, että haluan vapautta tuosta tissihommelista ja uskon, että lapsi ei kärsi siitä, jos alkaa tovia aiemmin syömään kaikkea muuta, jota olin suunnitellut aloittavani vasta 6kk korvilla. Nyt vain tuntuu siltä, että haluan toteuttaa tiettyjä asioita, joihin imetys ei sovi. Oman mieleni hyvinvointi tällä hetkellä ja tässä asiassa on tärkeää ja koska en koe lapsen siitä kärsivän, olen valmis näin toimimaan - en siis ole pistämässä arvojärjestystäni uusiksi - lapsi on minulle edelleen arvokkain lahjani.

Olen avoimesti kertonut tästä myös esim. neuvolassa ja yllättävän hyvin suhtautuvat. Olin pelännyt jonkin sorttista arvostelua tai paasaamista asian tiimoilta ehkä siksi, että olin kokenut aiemmin, että "pitää-tehdä-näin ja pitää-tehdä-noin" ja tunsin ehkä huonoa omaatuntoa. Nyt se on ohi ja lähden hyvillä mielin lapsen ja minun yhteisillä keinoin kohti kevättä - tässä ruoka-asiassakin. Yhteiselon ja kokemuksen myötä kasvaa myös varmuus toimia lapsen kanssa molempien hyväksi.

Mukavaa kevättä kaikille! Ja pääsiäismunia!
---
Lisäyseditti: Meillä tosiaan tyttö tuli vajaan kuukauden etuajassa ja jo 3,5kk vanha, mutten haluaisi luopua vanhasta ketjusta :)

 
Jokainenhan saa tehdä lapsensa kanssa niinkuin parhaaksi näkee. Ja ihanaa rodukka että neuvolassakin ottivat asian hyvin vastaan. Itse haluaisin imettää niitten suosituksien mukaan, mutta nyt kun tämä tissilakko on päällä niin on kyllä hyvin vahvasti mielessä myös että pikku hiljaa lopettaisinkin.. Haluaisin kyllä sinäänsä 4kk asti ainakin imettää että uskaltaisin kiinteitä alottaa eikä välttis korviketta tarviisi olllenkaan  mutta sen verran pääsis "irtautumaan" vauvasta että pääsisi ulos! ihan yksin aikuisten kanssa ulos viihteelle...jos sen kerran vaan pääsisin jonnekin niin sit voisin taas seuraavan vuoden olla vauvan kanssa ja imettää. Mutta on niin hankalaa kun ei saa pumpattua, poika ei pulloa huoli ja tissit täyttyy muutamassa tunnissa jo kipeäksi asti niin miten sitä voi missään kuppilassa istua kun paidan läpikin suihkuaa?
 
Täällä vähän samat mietteet kun Basuralla. Yksikin käynti rauhassa viihteellä olisi ihan mukava tähän väliin.
Ja mullahan on maitoa pakkasessa kun pumpattua saan, ja hoitajakin varmasti löytyisi. Mutta miten ihmeessä muka kestäsin ilman imetystä yli 4 tuntia. 4 tuntia alkaa olla ihan maksimi, jonka jälkeen tissit on tosi kipeet ja maitoa suihkuaa paitakin märäksi. Oo siinä sitten viihteellä. :-D
Että ehkä sitten muutaman kuukauden päästä,  pyrin kuitenkin täysimetyksellä meneen ainakin yli 4 kuukauden, tai vaikka  niin pitkälle kun vaan päästään.
 
Monet on ottanut pumpun kuulemma mukaan ja jossain vessassa tyhjentävät sitten tissit. Mutta sinäänsä vois aatella ettei jaksaisi mihinkään baariin edes mennä (tai eivät päästä sisään kun varmaan jo yhestä kaljasta silmät seisois siihen malliin :D.. )tai jos sitten oilisikin baarissa niin jaksaisko välttämättä montaa tuntia ollakaan..että jos lähtis vaikka klo 23 liikkeelle ja ennen lähtöä pumppaisi niin kellohan oisi sitten jo aika paljon jos vasta 4h päästä alkaisi kunnolla ahdistaa.. Mutta pitäis jotenkin saada toi pumppaus pelittämään kun ei vissiin seuraavana päivänäkään oikein sais imettää..hmm...no jos sitä malttais sinne kiinteitten alotukseen asti niin kenties helpompaa sitten...

meillä onneks tissilakko alkaa olee ohi! huhu! olipahan rumba! nyt vaan tämmöstä perus (?) 3kk kitinää..on niin paljon asiaa ja ärsyttää kun kukaan ei ymmärrä..myös kovasti tahtois jo liikkeelle niin sekin ärsyttää kun ei pääsekään ite puuhailemaan.
 
Täälläkin ruvettiin ensivellin syöntiin/juontiin 4 päivää sitten.
Meillä ollaan kuukauden verran nukuttu tosi huonosti että tulin siihen lopputulokseen että typyn maha ei täyty tarpeeksi maidosta. Ja sitten kun toi puklailukin ollut ongelmana. Meillähän neiti ei oo siis syönyt pulloa puoleentoista kuukauteen ollenkaan. Niin annettiin ruiskulla mutta oli tosi vaivalloista ja eikä saatu eilenkään kuin 40ml. Mutta unet pitentyi huomattavasti, aikasemmasta 1-2 tunnisa 4,5 tuntiin.
Tänään kun kotiuduin reissusta, niin huvikseen taas kokeilin pulloa asenteella turha reissu ei hän sitä kuitenkaan huoli niin neiti otti sen ja joi!! Ja veti 60ml. Että katotaan miten unten käy. Ja tänään mentiin ennätys aikaseenkin nukkumaan 21.30. Mutta ei nyt vielä liikaa tuuletella ettei rupee taas liikaa harmittamaan.
 
Rodukkan tapaan seuraillut myös tiiviisti palstaa ja olen saanutkin monta hyvää vinkkiä usealta ja varsinkin Kressidalta, kiitos niistä!

Itse sain ennenaikaisen vauvan, syntyi kuukausi etukäteen ja oli vastasyntyneiden osastolla "kasvamassa". Painoi 2,7 kg syntyessään. Seurasin odotusaikoina helmivauvojen palstaa ja sitten siirryinkin enemmän tänne tammivauvoihin. Imetyksen käyntiinlähtö oli jonkun verran haasteellista, mutta tosiaan näitä viestejä seuraten ja sitkeästi yrittäen sain homman onnistuun. Asiaa auttoi varmasti myös se, että vauva oli ilmiselvä "tissivauva", kuten sairaalassa tädit totesivat eikä niinkään "pullovauva".

Nyt poika tulee 3,5 kk ja on kasvanut omaa käyräänsä hyvin. Aloitin vellin 3 kk:n iässä eli muutama viikko sitten ensin iltaisin imetyksen lisäksi, aluksi rintamaitoon sekoittaen. Siihen asti mentiin täysimetyksellä. Pullo oli tuttu vekotin sairaalasta. Ennen kolmikuukautispäivää uskottelin toista viikkoa, että poika vain tilaa lisää maitoa syömällä lähes ympäri vuorokauden kahden tunnin välein, poikkeuksena kolmen-neljän tunnin pitempi yöuni jakso klo 23-3. Varmasti näin osittain olikin, mutta silti syöntitiheys alkoi tuntua rankalta, niin ihanaa vaikka se imetys onkin.

Vein myös pojan hoitoon ensimmäisen kerran päiväksi kummitädille työasioiden vuoksi (olen yrittäjä ja töissä tässä välillä) ja silloin oli vietävä eväät mukana. Olin sitäkin silmällä pitäen jo testaillut velliä, vaikka pakkasesta löytyy myös vähän ensimmäisen kuukauden aikana lypsettyä rintamaitoa. Olen huomannut, että se pitää nälän myös hieman kauemmin kuten vellikin, toisin kuin rintamaito nyt. Olen siis tullut siihen tulokseen, että rintamaitoa tulee ja se riittää ehkä ravinnoksi, mutta on niin ohutta jo, että ei pidä nälkää. Poika on vielä hidas nautiskelija ja kun syötän kahden tunnin välein aina puoli tuntia kerrallaan, se tarkoittaa, että istun koko ajan syöttämässä poikaa. Poika on myös väsynyt, kun ei saa nukuttua kunnon unia. Harmi, sillä olisin erittäin mieluusti vielä mennyt täysimetyksellä! Olen yrittänyt syödä ja juoda paljon, mutta en tiedä onko sekään ollut riittävää varmistelua. Ehkä yrittäjyyden tuoma ajoittainen, pieni stressi vaikuttaa maidon ohenemiseen tai ehkä ennenaikainen vain ottaa kiinni kasvua ja tarvitsee tujumpaa evästä.

Tänään aamulla maistatutin sosetta. Poika ymmärsi heti jujun ja sinnehän sitä upposi pari teelusikallista päärynää sen kummemmin kakomatta tai ulos sylkemättä.

Täysimetyksestä siirtyminen osittaisimetykseen on tosi haikeata. Täytyy olla iloinen siitä, että sain ylipäätänsä imetyksen onnistumaan vaikeasta alusta huolimatta. Esikoisen kanssa oli sama ennenaikaisuushistoria (11 v sitten) ja jos silloin olisi ollut internet ja vastaava keskustelupalsta, niin ehkä asia olisi mennyt toisin. Silloin lykkäsin vain pullon suuhun ja ajattelin, että maito loppui tai se ei koskaan kunnolla alkanutkaan tulla.

Näyttää siis siltä, että imetys alkaa valitettavasti hiipua muiden eväiden tieltä. Toivottavasti yöimetyksestä pystyn pitämään kiinni vielä. Onko jollain vastaavantyyppistä taustaa ja kuinka kauan osittaisimettäminen on onnistunut?
 
Tyttö on syöny tänään ihmeen vähän =/ Yöllä söi normaalisti ja aamullakin meni isot satsit mut aamupäivästä eteenpäin ei oo oikeen uponnu...kyllä aina jotain syö mutta ei isoja annoksia =( Ihan hyvän tuulinenkin on ollut muuten mut nyt taas illalla pientä kiukkua. Kuumeiselta ei tunnu mutta mittaampa kohta varmuudenvuoks...
 
Takaisin
Top