Vauvan eväät ;)

syödäänkö teillä tuttia? Mä en antanu ekana kk ollenkaan ( vähänkö isovanhemat nalkutti asiasta..vauvahan ei voi kasvaa ilman tuttia huoh..) no mut nyt sit ku saatu tissi kunnolla imuun niin oon antanu tuttia ja se sitä imee jos tahtoo jos ei niin sit sylkee sen ulos ja kikattaa kun tungen sen takasin suuhun jne :D sormet ja nyrkki maistuu parhaalle ja se on keksiny jo monta keinoo miten se salaa voi syödä niitä.. harmi vaan et mä tunnen sen keinot jo..nytkin se tuijottaa koko ajan mua et millon lopetan vilkuilun pitemmäks aikaa et voi pikkasen vaan peukkua maistaa :D mä en vaan oo oikein keksiny tutin virallista merkitystä kun poika on rauhallinen muutenkin ettei tarvitse "rauhoitukseen" käyttää..
 

Meillä tutti toimii hyvänä äänenvaimentimena. Alusta asti poika on tuttia lutkuttanut ja osaa sen kyllä sylkästä pois jos ei maistu ja välillä sitä on vaan kiva nuoleskella ja viskellä joka paikkaan...Meillä harjotellaan päivittäin että miten pitkälle se saadaankaan huulien välistä lentämään emoticon

Meillä on muutama tuollainen koliikkipullo, ainun pullo, sarja aventin pulloja ja rintapumpun mukana tullut. Kaikissa on erilainen tuo tutti-osa, mutta kaikki on kelvannut hyvin alusta asti. Tuosta ainun pullosta taitaa tulla maitoa vaan niin paljon kerralla vaikka on 1 kokoo että osa menee nenäänkin välillä. Me pyöritetään 6 pulloa aina, mut välillä tuntuu et nekään ei riitä kun niitä jää aina syönnin jälkeen ties millon minnekkin ja välillä ei kerkee syöttöjen välissä pesemään niitä.

Meillä on nyt maidonsyönti vähentynyt. Tai siltä se ainakin tuntuu, että aikasempaan verrattuna maitoa ei mee läheskään niin paljoa. Ennen meni kerrasta 120ml ja joskus enemmänkin ja nyt meinaa 70ml olla liikaa. No ok nyt syödäänkin kyllä reilun kahden tunnin välein mut silti...emoticon

 
Meillä on tutti käytössä oikeastaan vain iltaisin ,kun laitan neiti sänkyynsä nukkumaan. Kätevä tapa juoksuttaa äitiä, kun sylkäsee tutin ja rupeaa iniseen :) Muullon ei oikeastaan poikkeuksia lukuunottamatta kelpaa. Iltain menee nyrkki suuhun, jos ei ole tuttia ja sen takia olen "opettanut" tutille.
 
Meillä ei ole tuttia, eikä tulekaan - sen näkee jo, ettei tämän vauvan kanssa ole ongelmana suuri imemisen tarve vastaan runsas maidontulo (joka minulle olisi ollut sellainen 'hyvä syy' tutin käyttöön ottamiseen). 

Esikoiselle aikanaan tuttia yritin, koska se jotenkin vain tuntui kuuluvan vauvalle, ja tuttia imevä vauva oli minusta tosi suloinen näky. Mutteipä vauvani sitä huolinut: tuttia piti pitää suussa käsivoimin tai se pullautettiin heti pois. Aikani suostuttelin: "ota ota nyt, et vielä ymmärrä miten kiva tämä on mutta kohta kun totut, et osaa olla ilman..." - kuulostin siis ihan huumekauppiaalta :-P No, ei hän vain innostunut ja minä en ole kovin pitkäjänteinen ihminen ja menen siitä missä aita on milläkin hetkellä matalin. Eli ei tuttia käyttöön.

Kun sitten tottui siihen, ettei tuttia ole, niin nykyään tutti vauvan suussa näyttää minusta aina vähän oudolta, sellainen ylimääräinen muovi siinä :-o Ei sitä mihinkään erityisesti tarvinnut. Autossa turvaistuimessa tai bussissa jos ei MILLÄÄN voinut ottaa vauvaa syliin, se olisi joskus ollut kätevä. Sitten kun vauva alkoi syödä kiinteitä, saman asian ajoi maissinaksu (eli rauhoitti ja antoi tekemistä). 

Mutta kyllähän tutti suomalaiseen vauvakulttuuriin kuuluu, niin paljon että esim lääkärit vallan hämmästyy jos ei ole tuttia antaa vauvalle rauhoittelua varten kun tehdään tarkastusta. Ja kun WHO:n imetyksen edistämisen 10 askelessa yksi askel on, että vauvoille ei terveydenhuollon puolesta tutteja suositeltaisi, niin suomessa sitä kohtaa on lievennetty niin, että "ei suositella ennenkuin maitomäärä on vakiintunut ja vauva oppinut hyvän imemistekniikan" ;-) 
 
Ei meilläkään huolita tuttia...mikä on sinäänsä harmi sillä nyt neiti on alkanut hamuamaan omaa nyrkkiä suuhunsa (joskus myös sillon kun on jo syöty). Eipä siinä mitään, jos ei ole tutin imeskeliä niin sitten ei ole =)
 
Melkein kaikki vauvat syövät kättänsä tässä 2-3 kuukauden iässä, eikä siitä useimmille tule tapaa eikä varsinkaan riippuvuutta, vaikka tuttia ei olisikaan käytössä. Tässä vaiheessa kun vauvalla on vielä aika vähän sellaista, mitä pystyy ITSE tekemään, käden imeskely on melkein ainoa sellainen jolla antaa itselleen tuntemuksia "nyt teen jotain ihan itte", ja se kiinnostaa tässä vaiheessa. Mutta sitten kun oppii liikkumaan enemmän ja ottamaan esineitä käteen ja kommunikoimaan, kuuntelemaan lisää.... käden merkitys useimmilla vähenee. Ei siis kannata vielä huolestua imeskelyistä ;-) 
 
Joo no mua itteäni toi nyrkin imeskely ei niinkään haittaa..mies vaan jaksaa siitä kokoajan vouhottaa "älä anna sen imee sitä nyrkii. Taas sil on sormet suussa..." xD Mut on se hyvä, et mies on päivisin töissä niin saa neiti sitten rauhassa kuolata kätensä märäks <3
 
Noku en minäkään haluais mitään tuttia sille antaa! En oikein tajua sen ideaa ja jotenkin tuntuu vähän luonnottomalta tunkee kumi pallo toisen suuhun! Mutta äitini on niin hyvä manipuloimaan että kun syö nyrkkiä niin se ei opi siitä ikinä pois, tulee ihan rohtuneet kädet ja epämuodostuneet sormet (okei miks mä kuuntelin..) Ite en sille sitä tuttia oo antanutkaan mutta äiti aina kysyy miljoona kertaa kun lähetään "onko tutti mukana" no vittu on on!! sitä ei vaan kassista kaiveta :D Mieskin tunkee tuttia aika paljon .. Mun mielestä se on vaan söpöö kun toinen imee peukkua :D Ja kerran bussissa oli (en ymmärrä miks se rattaissakaan yli päätään oli) tyttö joka varmaan oli joku 6v? et kiipeili rattaissa ja oli ihan "vanhan" kokoinen niin sillä roikku tutti puoliks suus pielestä samalla kun se hirveesti paapatti äitilleen jotain. Mä katoin vähän pitkään sitä touhua ja vahvistu vaan se että en tuttia haluais antaa.. mikäs mä olen tuomitsemaan tai mistään mitään tietää mutta vähän tuli semmonen "hemmoteltu pentu" efekti tästä.. "juujuu puppeli syö vaan tuttia niin et kiukuttele...mene kouluun vaan tutti suussa se on ihan hyvä idea.."
 
 Minä "tyrkytän" tuttia neitille, ettei hän alkaisi sormiaan imemään. Annan kyllä nyrkkiä hamuta ihan rauhassa, mutta isompana sormet pyrin pitämään pois suusta. Haluaisin neidin välttyvän vinoilta hampailta.

Ystäväni ekaluokkalainen koko elämänsä peukaloa imeneenä tylyn tuomion hammaslääkäriltä. Etuhampaisiin ei tod.näk. riitä oikomishoitona raudat vaan on leikattava. Ystäväni on aika helisemässä peukalon kanssa, koska lapsi sen laittaa viimeistään unissaan suuhunsa. Ehkä tutista on helpompi vieroittaa vuoden parin ikäinen lapsi kuin peukalosta kouluikäinen yöllä peukkua lutkuttava (peukalokin on pienempi kuin toinen ja "nahistunut").

Meidän neidille siis laitetaan tuttia suuhun viimeistään siinä vaiheessa, kun hän sinne ruokaa kummempaa haluaa. Vielä meillä riittää tosiaa nukutustutti ja oma ranne tai rystyset pötkötellessä. Tämä on siis vaan mun mielipide taas joten älkää tuttia antamattomat loukkaantuko.

Edit: Musta on ihanaa, kun täällä keskustellaan "päivän polttavista" ihan reilusti, puolesta ja vastaan. Saa vähän näkökulmaa omiin mielipiteisiin.
 
Joo, on totta, että peukun ankara imeminen voi olla isompi ongelma kuin tutti. Mun pointtini oli, että tietyssä vaiheessa melkein jokainen vauva imeskelee hartaasti käsiään tai peukaloa, mutta useimmilta se jää pois ihan itsestään ilman opettamisia jo parissa kuukaudessa, tai jää korkeintaan tosi satunnaiseksi tavaksi ja loppuu joka tapauksessa vuoden iän jälkeen. Eli ei aina ole syytä 'ennaltaehkäisevästi' opettaa tutille, jos ei sille muuta tarkoitusta olisi.

Mistä sen sitten erottaa, jos oma vauva on niitä joilta se EI jää pois itsestään, ja voisi ajatella että tutti on parempi ratkaisu? Minävaan  uskon, että sen kyllä huomaa ajoissa :-) 

***

Imetetyista lapsista useimmat - ainakin jos imetys on lapsentahtista eli rintaa tarjotaan muutenkin inahteluun ja levottomuuteen, vaikka luultavasti ei ole iso nälkä - saa sen luonnollisen imemisentarpeen tyydytettyä rinnallakin (tämä ei silti edelleenkään ole tuttien vastustusta, voihan niistä olla hyötyä luonnollisen imemistarpeen ylittävissä tilanteissa :-)). 

Mutta jos vauva on enimmäkseen pullolla, niin kannatan kovasti tutille opettamista, jotta vauvalla on mahdollisuus myös lohtuimemiseen. Ja puolustan vauvojen oikeutta pitää tutistaan kiinni niin kauan kuin tuntevat tarvetta, vaikka kieltämättä kuusivuotiaalla se näyttää jo aikas pahalta ja herättää negatiivista huomiota. 

Hei, nyt on pakko kertoa yksi paheksuntajuttu (tiedättehän, sarjassa "hyi kuinka huonosti hoidettu lapsi!"), joka liittyy teemaan lapsen eväät. Meidän 11-vuotias tuli Itäkeskuksen ostarilla sanomaan jotenkin järkyttyneenä, että oli nähnyt ihan pienen lapsen energiajuoman ja sipsien kanssa vaunuissa istumassa.... ja kohta kävelikin vastaan perhe, jossa toden totta istui n. kaksivuotias lapsi rattaissa Red Bull -tölkki ja pieni sipsipussi kädessään. Tottuneesti siemaili tölkistä. Kyllä mullakin kulmakarvat nousi. Eikö ihmiset tiedä vai eikö he vain välitä -keskustelua käytiin mieheni kanssa kotimatkalla. Minä olen vähän tuolla "eivät välitä" -kannalla. Jotkut vain kokevat, että "joo joo kyllähän me on kuultu mikä on terveellistä, mutta ei se koske meitä, ennenkin on pärjätty...". Ja onhan se tietysti niinkin. Mutta kun kyse on NOIN pienestä lapsesta... 
 
Mä rupesin tarjoo tuttia heti kun sairaalasta päästiin ja kotona tutti oli hyvä ei osannut lopettaa ajoissa tissillä että oli aivan yli täynnä ja pukli sen takia, niin tutti suuhun imemis tarvetta tyydyttämään.

Ja munkin mielestä paremmin tutti kuin sormet. Tutista pääsee kuitenkin paremmin eroon kuin sormien syönnistä.
Kaveri sai esikoisensa hyvin tutista eroon kun käyvät täällä ja kun meillä on noi puput niin yks päivä leikkas tuti osasta osan pois ja sanoi että "tuti meni rikki kun pupu söi". Tyttö laitto tutin suuhun ja otti pois ihmeissään ja tuumas "ikki, pupu".  :) Kerran harmitukseen pyyti ja kaveri sano että "etkö muista miten tutille kävi" ja vastaukseksi tuli toi sama "ikki, pupu". Ja se siitä tutin kyselystä.
Näin tulee käymään meilläkin sitten kun on sen aika. :)

Edit. Täällä alkoi aamulla taas pullolle protestointi. Voi rutku... Mä kun niin aattelin että pääsen varaamaan hierojalle aikaa, mutta jää nyt nekin haaveet.
Pitää illalla taas yrittää jos pullo kelpais.
 
Meillä ei kelpaa tutti eikä pullo. Yritin tuttia tarjota, kun tuntuu pitävän mua huvituttinaan, mutta sai hirveet itkupotkuraivarit joka kerta ku tuttia suuhun yritti laittaa. Noh luovutin sitten sen, mutta pulloa oon nyt yrittäny tarjoo, et joskus pääsis jonnekin, mutta sama lopputulos ku tutin kanssa... Että eipä tarvii hirveen pitkiä aikoja olla tosta tissitakiaisesta erossaemoticon  Nyrkkiä neiti kyllä välillä imeskelee, mutta enpä oo siitä kovin huolissani, ku ei se siellä suussa koko aikaa kuitenkaan oo. 
 
Helinä82: Ootko mitä pulloja kokeillut pienelle?

Meillä on 2 Ainun pulloa, yksi no name, Aventin pullo, Nukin pullo kaksilla eri tutiosilla, Mamin koliikki pullo. Eikä mikään noistä kelpaa. :(  Moneen kertaan kokeiltu kaikki läpi.
Eilen serkun kanssa tuli puheeksi ongelma ja hänellä on Tommee Tippee- merkkinen pullo, joka muistuttaa nänniä ja kuulemma hyvä (hänenkään tyttö ei hyväksynyt muita), niin hän lähettää sen postissa miulle. Voi kumpa neiti sen hyväksyisi!!
 
Bofink: Meillä on kanssa aikamoinen pulloarmeija, mitä ollaan yritetty... Aventin, Ainun, Nukin ja eri tuttiosia pulloissa. Viimeisin ostos oli Nûby merkkinen (vissiin aika samankaltainen ku se Tommee Tippee) tissiä muistuttava pullo, mutta ei niin ei emoticon  Noh pidän vähän taukoo ja alan hetken päästä pullotyrkytyksen uusiks, sillä kertaa toivottavasti paremmalla onnella emoticon Toivottavasti teijän tyttelille tuleva pullo kelpaa!
 
Onko teillä ollut maitotiehyen tukosta tai rintatulehdusta? Mä luulen että mulla on maitotiehyt mennyt tukkoon toisessa rinnassa :( Se alkoi yöllä, toisessa rinnassa on tuntunut aristava pallukka ihon alla. Myös pientä lämpöilyä oli aamulla, päivällä sitten olo koheni mutta nyt iltaa kohti tuli jälleen heikompi olo. Oon imettänyt kipeästä rinnasta monesti ja on se vähän parempi kuin aamulla, mutta huolestuttaa että tulee rintatulehdus.

Kotikonstit käyttöön. Ostin kaalinpään ja lähdenpä kokeilemaan miltä kaalinlehti tissillä tuntuu :)
 
Mulla oli rintatulehdus joku aika sitten. Tissi oli ihan kova, punainen, kuuma ja pirun kipeä. Kuumeenkin se nosti melkein 39 asteeseen. Mulla meni hieromalla, imettämällä, pumppaamalla ja muutamalla buranalla ohi. Ei silloinkaan kyllä pojalle hirveesti tissi kelvannut ( no eihän poika koskaan siitä oikeen ollu innostunut, mut tuolloin vielä vähemmän).  Ikävä vaivahan tuo on mut ihan kotikonstein siitä pääsee eroon, onneksi!
 
Meillä kans syöty nyrkkiä ja peukaloa nyt jo parin viikon ajan, kerran hoksasin että tyttö oli jopa nukahtanut peukalo suuhun!! Noh, nyt sain "vaihdettua" tämän peukalon tuttiin, ei ole meillä aikaisemmin kelvannut, mutta nyt kelpaa! 

Ajattelin kans aikaisemmin etten opeta tyttöä syömään tuttia mutta kävinpäs tuossa yksi päivä vaunulenkillä yhden ystäväni kanssa ja hän sanoi itse syöneensä peukaloa 10 vuotiaaksi asti, ei ollut mitkään konstit auttanut, ei edes tabasco sun muut voimakkaat mausteet, hampaitakin oli kuulema jus tuon peukun imemisen takia jouduttu yli 8v oikomaan!! siinä mä sitten havaihduin että voi tsissus sentään nyt alkaa meidän neiti syömään tuttia kun tuntuu että on niin kova imemisen tarve!! on se varmasti helpompi sitten vieroittaa tutista entä omasta peukalosta! ja hyvin näyttää nyt menevän!! Helpottui nukuttaminenkin aivan mahottomasti kun ennen piti syliin nukuttaa niiin nyt riittää kun laittaa tutin suuhun ja omaan kehtoon niin sinne se sitten nukahtaa! ihanaa!! :)
 
Meillä ongelmana ollut ettei typy huoli pulloa, vaikka huvittaa että kuukaus sitten söi pullosta kuin pullosta. Ajatuksena että ite pääsis joskus ilman typyy jonkin. No meillä on kokeilujen tuloksena 8 erilaista tuttipulloa, eikä mitään niistä huolita. Ihan järkyttävät huutoraivarit tulee jos näyttääki pulloa.
Kaverin sisko sano että kokeilkaa nokkamukia, kun heillä poika hyppäs kanssa pullon yli suoraa nokkikseen.
No kävin ostaa Nukin tippalukollisen nokkiksen ja sitä ollaan tarjottu ja hyvillä mielin sitä ikenillä nassuttaa. :D Eilen sai jo maitoakin sieltä tulemaan. Ja tänään jo söi vähän maitoa siitä, vaikka osa valuu suupielistä alas.
Mutta jos mie vaan sinnikkäästi nyt rupeen joka päivä harjottaa tuota nokkiksesta juomista niin eiköhän me onnistuta. :) Hyvältä ainakin näyttää. Pääsis äitiki vaikka parturissa käymään joskus. ;)
 
Tulin ruokajuttujaki selailemaan. :)

Tuosta peukalon imemisestä mulla on ihan omakohtanen kokemus. En ollu vauvana huolinu tuttia, äitin sanojen mukaan mulla on ollu peukalo suussa synnytyksestä asti. Sitä sitten lutkuttelin ja kun aika oli lopettaa se peukun imeminen ni se ei ollukkaa kauheen helppoa. Kynnelistä lähtien kaikki kokeiltiin muttei mikään auttanu. Mulla tuli hampaitten kans ongelmia. Neljännellä luokalla mut oli vielä nähty nukkumassa peukalo suussa. Muistan senkin kun olin ensimmäisillä luokilla koulussa, niin opettaja sano välillä että peukalo pois suusta ku puheesta ei saa selvää :) Eli tutti on siinä mielessä varmaan helpompi. 

Meiän Ayden ei kuitenkaa oo suostunu tuttia ottaa. Säännöllisesti oon yrittäny tuttia, mut raivarit siitä seuraa. Ja kyökkii heti ku tutti tulee ees lähelle suuta. Plaah. Se siitä tutista, ei oo kyllä silti peukaloakaan ottanu, tissi pitäs aina saada suuhun ku harmittaa :) Sillä me ollaa sitte sitä imemistarvetta helpotettu, samalla on aina vähän tyhjentyny äitin ylitäydet tissit :) Pullosta on syöny ku isä on antanu, multa ei sitä oo ottanu. Mut ku oon jossain käyny ni on Ayden kuulemma aina ensi raivonnu ennen ku on sen pullon huolinu?  
 
Takaisin
Top