Vauvan eväät ;)

Birdie, tottahan toki mieluummin se aito oikea tissi maistuu jos se siinä nenän ulottuvilla on, mieluummin kuin pullo sinun tarjoamana ;-) Vauva ei ymmärrä miksi hänen pitäis yhtäkkiä muovipulloa imeä kun vieressä haisee aito tavara :)

Bofink millanen se nokkamuki on, onko siinä pehmeä se nokka? Me saatiin lahjaksi nokkamuki jossa on kova nokka mutta se taitaa olla vasta vähän isommalle lapselle sopiva.

Mullaki meni onneksi ohi se maitotiehyen tukos, kaipa se vauvan imu oli paras lääke, koitin myös hieroa ja hautoa lämpimällä kauratyynyllä. Kaalinlehtiä en ees ehtiny käyttää vaan tuossa se kaalinpää homehtuu pöydällä... Kas kun mieheni ällöää kaikkia kaaliruokia niin taitaa koko kaalirukka joutua roskiin...
 
meillä tutti lentää ilosena millon minnekin rakoon...ällöttää ees yrittää sitä suuhun kun on ihan koiran karvoissa, nukassa yms per yritys kerta.. oikein oksu reaktiolla lentää kaaressa..näkee selkeesti että ei tykkää yhtään! välillä sit kuitenkin vahingossa pysyykin.. mut oon vähän luovuttanut sen suhteen..kuitenkaa nyrkki/sormet saa pidettyä pois suusta ettei tuu  esim raivaria siitä..kaveri sano et ku alkaa imetystä vähentää niin tutti maistuu.

meillä on nyt joku syönti taantuma..luulin et nyt alkais tahti kiihtyä...tuntuu tosi usein et tissit on räjähdys pisteessä ja silti ei oo nälkä..nauraa vaan ku  yritän tissiä saada suuhun. kuitenkin tyytyväinen poika ja oman puntarin mukaan jo ainakin 6,2kg niin kai se sit syö.oisko lie ylitarjontaa..mut ei pumppaus oikein onnistu niin voi silläkään auttaa tilannetta. toiseen nänni pihaan on myös joku 2vko sit ilmestyny tommonen ihme fritsu :D ei oo kyllä kumpikaan ukoista sitä tehny enkä ite siihen taivu niin en oikein tiiä mikä se on :D
 
basura ootko koittanu erimallisia tutteja? toisethan vauvat huolii vain niitä symmetrisiä tutteja ja toiset vain anatomisia (muotoiltuja) tutteja. Tietysti ei sitä tuttia mikään pakko ole tunkea jos toinen ei vaan kertakaikkiaan halua :D
 
sadepilvi meillä on semmonen Nukin nallepuh nokkis ja siinä on silikoni imuosa. Eli pehmeä ja tosi kätevä kun laittaa ylösalaisinkin niin ei tuu tavaraa ulos, vaan imiessä. :)
Harjoittelut edelleen käynnissä, kyllä Nella sieltä maitoo saa imettyy ja nieleskeleekin eikä ala raivoamaan niinku pullolle, mutta katotaan. :) Vaikuttasko just ku erimallinen se pää ku tuttipulloissa. Hyvältä vaikuttaa.
 
no mä oon vähän luovutanu ton  tutin kanssa...ehkä myös senkin takia että en koe sitä niin hirveen tärkeeks. no täytyy kattoo jos se enempi alkaa käsiään lutkuttaa mutta nekään ei enää niin mee suuhun ku tykkää jaaritella niin kauheesti niin kerkiä käsiäkään imeä.
 
Kuinka monta kertaa teillä syödään päivän aikana..? Juttelin tuttavien kanssa ja niiden kaksoset syö sen 6 kertaa päivässä (jos siis laskee aamu heräämisestä siihen kun käydään yö unille). Olen siis "vähän" kateellinen. Meidän tyttö on hirvee syöppö...syö yli 10 kertaa päivässä =/ varsinkin iltasin syö monta kertaa kun alkaa joku ihmeen tankkaus yötä varten ilmeisesti....en tiiä
Määrä vaihtelee hirveesti, että paljonko menee alas. Yöllä menee tietty enemmän aina pitkän unen jälkeen..mutta päivällä saattaa välillä mennä vaan 60ml ja sit sitä menee hukkaan (yleensä laitan pulloon kuiteskin sen 120ml..koska se nyt on useemmin kuitenkin mennyt jo kaikki alas..)...Eihän tää mikää maailman suurin ongelma ole...muttakun tuntuu, että oon kokoajan siinä mikrolla lämmittelemässä...emoticon
 
Meillä syödään päivän aikana noin 8 kertaa, joista suurin osa illalla iltatankkausta. Että kyllä se imetys kivasti aikaa vie, tuo kun ei kuitenkaan oo mikään pikasyöjä, vaan nautiskelee mieluiten sen puolisen tuntia.
 
hellou ! Meillä edelleen nukutaan huonosti (tunnin parin pätkiä) ja tuntuu ettei päivälläkään oo syönnin jälkeen ihan tyytyväinen niin olen ajatellut jos korviketta lisäksi ainakin illalla mutta kun sillä kaikki korvikkeet tulee ulos. tuttelit,nannin ja semperit kokeiltu eukä mikään pysy sisällä 5 minuuttia pitempää. neukku täti nyt suositteli jotain tutteli plus juttua minkä pitäis olla herkempi mahalle nii pitänee sitä käydä hakemassa. kuulemma apteekista vaan saa sitä.maitoa mulla kyllä tulee tosi paljon mutta ei tunnu olevan tyytyväinen ja on kiukkunen tosi useesti eikä mun mielestä oo mahakiukuttelua :/ toivottavasti tuoki tyttö joskus nukkuis vähän parempia öitä.. ja tätä on siis jatkunu jo muutaman viikon joten maitoa se ei kyllä enää lisää :(
 
hellou ! Meillä edelleen nukutaan huonosti (tunnin parin pätkiä) ja tuntuu ettei päivälläkään oo syönnin jälkeen ihan tyytyväinen niin olen ajatellut jos korviketta lisäksi ainakin illalla mutta kun sillä kaikki korvikkeet tulee ulos. tuttelit,nannin ja semperit kokeiltu eukä mikään pysy sisällä 5 minuuttia pitempää. neukku täti nyt suositteli jotain tutteli plus juttua minkä pitäis olla herkempi mahalle nii pitänee sitä käydä hakemassa. kuulemma apteekista vaan saa sitä.maitoa mulla kyllä tulee tosi paljon mutta ei tunnu olevan tyytyväinen ja on kiukkunen tosi useesti eikä mun mielestä oo mahakiukuttelua :/ toivottavasti tuoki tyttö joskus nukkuis vähän parempia öitä.. ja tätä on siis jatkunu jo muutaman viikon joten maitoa se ei kyllä enää lisää :(
 
hellou ! Meillä edelleen nukutaan huonosti (tunnin parin pätkiä) ja tuntuu ettei päivälläkään oo syönnin jälkeen ihan tyytyväinen niin olen ajatellut jos korviketta lisäksi ainakin illalla mutta kun sillä kaikki korvikkeet tulee ulos. tuttelit,nannin ja semperit kokeiltu eukä mikään pysy sisällä 5 minuuttia pitempää. neukku täti nyt suositteli jotain tutteli plus juttua minkä pitäis olla herkempi mahalle nii pitänee sitä käydä hakemassa. kuulemma apteekista vaan saa sitä.maitoa mulla kyllä tulee tosi paljon mutta ei tunnu olevan tyytyväinen ja on kiukkunen tosi useesti eikä mun mielestä oo mahakiukuttelua :/ toivottavasti tuoki tyttö joskus nukkuis vähän parempia öitä.. ja tätä on siis jatkunu jo muutaman viikon joten maitoa se ei kyllä enää lisää :(
 
hellou ! Meillä edelleen nukutaan huonosti (tunnin parin pätkiä) ja tuntuu ettei päivälläkään oo syönnin jälkeen ihan tyytyväinen niin olen ajatellut jos korviketta lisäksi ainakin illalla mutta kun sillä kaikki korvikkeet tulee ulos. tuttelit,nannin ja semperit kokeiltu eukä mikään pysy sisällä 5 minuuttia pitempää. neukku täti nyt suositteli jotain tutteli plus juttua minkä pitäis olla herkempi mahalle nii pitänee sitä käydä hakemassa. kuulemma apteekista vaan saa sitä.maitoa mulla kyllä tulee tosi paljon mutta ei tunnu olevan tyytyväinen ja on kiukkunen tosi useesti eikä mun mielestä oo mahakiukuttelua :/ toivottavasti tuoki tyttö joskus nukkuis vähän parempia öitä.. ja tätä on siis jatkunu jo muutaman viikon joten maitoa se ei kyllä enää lisää :(
 
hellou ! Meillä edelleen nukutaan huonosti (tunnin parin pätkiä) ja tuntuu ettei päivälläkään oo syönnin jälkeen ihan tyytyväinen niin olen ajatellut jos korviketta lisäksi ainakin illalla mutta kun sillä kaikki korvikkeet tulee ulos. tuttelit,nannin ja semperit kokeiltu eukä mikään pysy sisällä 5 minuuttia pitempää. neukku täti nyt suositteli jotain tutteli plus juttua minkä pitäis olla herkempi mahalle nii pitänee sitä käydä hakemassa. kuulemma apteekista vaan saa sitä.maitoa mulla kyllä tulee tosi paljon mutta ei tunnu olevan tyytyväinen ja on kiukkunen tosi useesti eikä mun mielestä oo mahakiukuttelua :/ toivottavasti tuoki tyttö joskus nukkuis vähän parempia öitä.. ja tätä on siis jatkunu jo muutaman viikon joten maitoa se ei kyllä enää lisää :(
 
hellou ! Meillä edelleen nukutaan huonosti (tunnin parin pätkiä) ja tuntuu ettei päivälläkään oo syönnin jälkeen ihan tyytyväinen niin olen ajatellut jos korviketta lisäksi ainakin illalla mutta kun sillä kaikki korvikkeet tulee ulos. tuttelit,nannin ja semperit kokeiltu eukä mikään pysy sisällä 5 minuuttia pitempää. neukku täti nyt suositteli jotain tutteli plus juttua minkä pitäis olla herkempi mahalle nii pitänee sitä käydä hakemassa. kuulemma apteekista vaan saa sitä.maitoa mulla kyllä tulee tosi paljon mutta ei tunnu olevan tyytyväinen ja on kiukkunen tosi useesti eikä mun mielestä oo mahakiukuttelua :/ toivottavasti tuoki tyttö joskus nukkuis vähän parempia öitä.. ja tätä on siis jatkunu jo muutaman viikon joten maitoa se ei kyllä enää lisää :(
 
hellou ! Meillä edelleen nukutaan huonosti (tunnin parin pätkiä) ja tuntuu ettei päivälläkään oo syönnin jälkeen ihan tyytyväinen niin olen ajatellut jos korviketta lisäksi ainakin illalla mutta kun sillä kaikki korvikkeet tulee ulos. tuttelit,nannin ja semperit kokeiltu eukä mikään pysy sisällä 5 minuuttia pitempää. neukku täti nyt suositteli jotain tutteli plus juttua minkä pitäis olla herkempi mahalle nii pitänee sitä käydä hakemassa. kuulemma apteekista vaan saa sitä.maitoa mulla kyllä tulee tosi paljon mutta ei tunnu olevan tyytyväinen ja on kiukkunen tosi useesti eikä mun mielestä oo mahakiukuttelua :/ toivottavasti tuoki tyttö joskus nukkuis vähän parempia öitä.. ja tätä on siis jatkunu jo muutaman viikon joten maitoa se ei kyllä enää lisää :(
 
ohoh citronella! Sun viesti on tullut 7 kertasena ;D
 Tänään meijän neiti on syöny vähä rauhallisemmin (onneks) Mut tosiaan välillä on niin että nälkää kiukkuaa mut siltikään ei sit vedä kun ehkä just ja just 60 ml..sit on tyytyväinen (ja ennen tota 60ml on saattanut kuitenkin just vetää 150ml) noh, tyttö haluaa kasvaa isoksi ja vahvaksi ;)
 
Niin se vaan on, että vauvat on joskus kiukkuisia ja jotkut vauvat on pitkin päivää ajoittain itkuisia tai ärtyneitä tai eivät nukahda vaikka väsyttää jne jne.. Eikä läheskään aina ole kyse mitenkään ruokaan liittyvistä jutuista. Vaikkakin imeminen ja syöminen voi välillä lohduttaa tai viedä huomion muualle. 

Minä ajattelen niin, että jos laittaisi vauvan kantoliinaan ja lähtisi kävelylle, ja kävelisi koko päivän, samalla vähän jutellen toisten kanssa ja tehden pieniä askareita ja imetellen vauvaa kiinnittämättä huomiota imetysväleihin (luonnonkansojen vauvat imevät n. neljä kertaa tunnissa) niin vauva kuin vauva melkeinpä olisi tyytyväinen. Se on ihmisen "alkutila", ja sitä vauva odottaa. Mutta eihän meistä kukaan elä niin. Meidän vauvat on enimmäkseen paikallaan ja usein vielä yksin selällään jossain, eikä mitään tapahdu, eikä maailma liiku (luultavasti mahakin toimisi paremmin kun saisi vähän hytkytystä jatkuvasti äidin kävelyn mukana). Mikä ihme, että ovat epämääräisen hankalia välillä :-/ 

Mutta näin epätäydellisemmissäkin (vauvan kannalta ;-)) oloissa pärjäämme ja ajan mittaa ne käninät ja itkut vähenee, ja viimeistään sitten kun vauva oppii itse liikkumaan ja pystyy ottamaan kontaktia maailmaan omin päin. Tsemppiä!
 
Mä olen nyt kohta 4kk täysimettänyt, en siis ole vielä antanut mitään muuta kuin rintamaitoa, mutta mistä sitä tietää että millon se maito sitten oikein loppuu ja tuleeko sitä riittävästi? mulla nimittäin ei enää mene rinnat mitenkään pakkiin vaan ovat jotenkin löysät, meillä neiti syö aina yhdellä kerralla vain toisen rinnan ja sitten seuraavalla kerralla syötän toisesta, niin silti molemmat rinnat tuntuu jotenki pehmeiltä. Ja imeminen on vähentynyt voisko sanoa siihen 5min per syöttökerta ja syötän 2-3 tunnin välein.. ei se ainakaan kovin itkuinen ole..etteikö sais tarpeeksi maitoa.. no neuvolassahan se paino sitten selviää..
 
Maeri44, mulla kans rinnat tuntuu pehmeiltä eikä oikeastaan ikinä enää oo pinkeänä, vaikka olis pitkäkin aika edellisestä imetyksestä. Ja imetysaika on myös lyhyt. Mutta koska vauva vaikuttaa tyytyväiseltä, niin mä oon aatellut että rintojen maidontuotanto on vissiin vaan tasaantunut sopivaksi, ja maitoa tulee kerralla hyvin ettei tarvi enää puolta tuntia imettää.

Meillä mies on ehdotellut että voitaisko joku ilta antaa korviketta, niin nähtäis nukkuisko tyttö pitemmät yhtäjaksoiset unet, mutta en oo tosiaankaan lämmennyt ajatukselle... Jos ei oo kerta pakko antaa keinotekoista niin en halua antaa. Ei tuo ole minun mielestä liikoja nälkäänsä itkeskellyt ja luulen että tunnistaisin jos tyttö olisi nälkäinen. Eikä ne yöimetykset nyt niin ressaa mua, osaisinkohan mä edes enää nukkua koko yötä putkeen?... :)

Harmi vaan että nyt just on pitkä väli neuvolakäynneissä, kuukausi sitten oltiin edellisen kerran ja vasta kolmen viikon päästä on seuraava käynti, että näkisi miten tytön paino on noussut.

 
meillä syödään hyvin ja jos kiukuttaa syö kävellessä sitten... ei kiinnitä siihen kiukkamiseen kaikkea huomiota. pullosta saa vaan maidon ja korviketta syö. oon jo kuukauden ainakin ollut jo pumppaamatta rintoja mutta maitoa tihkuu ja ruiskuaa vieläkin kun oikeen lypsää. millonkahan se loppuu... harmittaa niin paljon kun ei enää rintaa suostunut imemään enkä jaksa pumpatakkaan tunnin välein yötä päivää että saisin maitoa tarpeeksi.. noh. kyllä se tästä. 
 
Missäs vaiheessa ootte muut ajatellu ekan kerran kokeilla soseita...tuskin meistä kukaan jaksaa odottaa täysin siihen 4 kk ikään ;D
 
Takaisin
Top