Vauvan eväät ;)

Meillä menee toisin päin,  miehen mielestä IHAN missä tahansa olisi sopiva paikka imettää. Ja vaikka ihan huoltoasemilla ja kahviloissa ym on tullut imetettyä, niin joku raja sentään mullakin. :-D

Tuo ympäristön paine imetyksen suhteen on kyllä jotain uskomatonta. Meilläkin anoppi oli jossain vaiheessa sitä mieltä, että mulla EI vaan VOI riittää maito 3 kk jälkeen, koska hänelläkään ei aikanaan riittänyt. :-D Enää ei aiheesta ole keskusteltu, kun tyrmäsin sen mielipiteen täysin. Vieläkin heillä olisi kyllä todella kiire päästää tyttö maistelemaan soseita, mutta itselläni on tarkoitus mennä imetyksellä ainakin 5 kk ikään saakka.
 
Minua ei aikanaan ahdistellut anoppi vaan oma isoäitini, jolla oli kovasti mielipiteitä vauvan syöttämisestä. Lopulta pimahdin ja sanoin hyvin painokkaasti, että a) tiedän vauvanhoidosta aika paljon vaikka tämä ensimmäiseni onkin, olen ottanut asioista selvää ja neuvolastakin saa paljon tietoa, b) että vaikka olisin väärässäkin, niin aion SILTI hoitaa vauvani oman haluni mukaan, voin kyllä kuunnella hänen näkemyksensä kerran, mutta sen toistaminen kymmenettä kertaa ei lisää sen tehoa YHTÄÄN, vaan c) päinvastoin rikkoo meidän välejämme, koska kun hän arvostelee vauvanhoitoani, hän arvostelee MINUA ikäänkuin minulla ei olisi mitään aivoja ja harkintakykyä. Ja vaikkei hän tarkoittaisi sitä niin, niin tässä herkässä äitiydessäni otan sen silti loukkauksena. 

...joten "lopeta hyvän sään aikana!". 

Lopetti. 

Ottakaa tekin asia puheeksi vakavasti anoppien ja äitien ja sensellaisten kanssa. 

***

Tsemppiä teille, jotka niinsanotusti osittaisimetätte eli käytössä on korvike rintamaidon (tai lypsetyn äidinmaidon!) lisänä. Se on luultavasti pidemmän päälle hankalin ja vaativin laji näistä kolmesta (täysimetys / osittaisimetys / täysin korvikkeella). On hyvä muistaa, että äidinmaito on ihan kultaa ruokaa vaikkei täysimetystä olisikaan, vasta-aineita ja taudintappajia on äidinmaidossa niin kauan kuin sitä pisarakin tulee. JA niitä on maidossa sitä enemmän (suhteessa) mitä vähemmän maitoa tulee. Luonto antaa vähitellen vieroittuvalle lapselle tällaisen "rokotuksen" vielä. 

En tiedä omasta kokemuksesta, mutta lähetän kyllä tsemppiä niihinkin perheisiin joissa ollaan kokonaan korvikkeella, koska vaikka asian kanssa olisi ihan sujut ja oman rauhansa löytänyt, luulen että se on silti näistä kolmesta "henkisesti" vaativinta :-/ Olen itsekin ollut esikoisen pikkuvauva-aikana aika ymmärtämätön ja tuomitseva, jos en ääneen niin mielessäni. Onneksi sellainen yksisilmäisyys on karissut!

 
Basuran miehestä tuli mieleen hyvä Hathor the cowgoddessin sarjakuvasivu, piru kun löytäisin linkin... Siinä "imettävän perheen isä" juttelee "katsokaa! katse ei harhaudu hetkeksikään" kolmen vauvaansa imettävän naisen kanssa ja yleisö ihailee hänen suoritustaan: "hän ei takeltele lainkaan" "he puhuvat POLITIIKKAA!". 

(lisäys: ah, löysin sen http://www.thecowgoddess.com/breastfeeding-dad/ )

Minulla ei olisi mitään estoja imettää vaikka kuinka näkyvästi kuinka näkyvällä paikalla, suhtautumiseni alastomuuteenkin on tällaista naturalistista ;-) mutta en halua provosoida ketään joten yritän olla diskreetti. Paikkaa en kuitenkaan suostu vaihtamaan missään tapauksessa, se olisi minulle paha alistamisen symboli: minusta vauvat ovat osa elämää ja yhteiskuntaa siinä kuin aikuisetkin, ja vauvoja hoitavilla naisilla on oikeus olla kaikkialla siellä missä muidenkin. 

Mutta ymmärrän hyvin että kaikille tämä ei ole näin eh... poliittinen tai feministinen kysymys :-)

Nyt tämän toisen lapseni kohdalla onkin tullut yllättävä ongelma siitä, että vaikka mieskin on teoriassa samalla feministisellä kannalla, hänestä vain tuntuu pahalta jos joku näkee hänen naisensa vaatteiden alle :-o Siksi täytyy, huomaavaisuudesta häntä kohtaan, olla entistäkin diskreetimpi, hankkia imetyspuseroita yms. Eihän tuossa mitään järkeä ole, mutta ei nämä aina ole järkiasioita. 
 
Minä olen myös imettänyt kyllä ihan joka paikassa,ja monesti se ei ole niin kauheen huomaamatontakaan raivoamisen takia mutta siinäpä tuijottaa :D Mun anoppi on aika "tiukka täti" ja sille jos pistää vastalauseen niin suutahtaa monesti "tee sitten nii jos luulet sen toimivan" tyyliin.. Hän on aina oikeassa joka asiassa ja ei kannata mennä neuvomaan.. no mutta en jaksa sille enää selitellä ja mulla alkaa pinna olla sen verran lyhyt jo sen kanssa että saatan sille jo vähän ärähtää kun se rupea neuvomaan isoon ääneen ja muistuttamaan kuinka nälkäinen lapsemme onkaan..

PS: tänään menty koko päivä tissimaidolla ja SUORAAN tissistä, ei siis pumpattua emoticon
nakkasin aamulla tutin piiloon ja en antanut koko päivänä, vaikka kiukuttelikin niin hyssyttelin vaan sylissä ja rupes se tissi kelpaamaan ihan uudella tavalla, toki jonkun verran raivottiin mutta jopa iltamaidon söi tissistä ja kun nukkumaan vein niin annoin tutin ja sinne nukahti samointein :)jippii :)
 
Huoh, meillä on ihan uusi ongelma imetyksen/nukkumisen suhteen. Kai tämän voisi kirjottaa kumpaan ketjuun vaan. Neiti on aina ollut tissitakiainen iltasin, ja tankannut itsensä maidolla täyteen iltaa kohti, jotta sitten illalla kello 23 nukahtaa tyytyväisenä ja on nukkunut noin viiteen saakka aamulla, syönyt, ja nukkunut taas seittemään. Loistava rytmi ja äitikin jaksaa.
Nyt ihan yhtäkkiä illat onkin tissikiukkua, ei enää tankkaus kelpaakaan ja tulee vaan kauhea huuto jos yrittää tarjota. Ja oikeastaan on levoton ja kiukkuaa illat sitten muutenkin. Siinä missä ennen oli tyytyväisenä tissillä, nyt ei huoli tissiä ja itkeskelee. =/
Siitähän sitten seuraa myös se, että kun vihdoin pääsee nukkumaan (edelleen noin kello 23), niin herää jo pian syömään, esim. viime yönä syötiin kello 00 ja kello 04.30 ja sittenkin heräs ja kävi nukkumaan vasta kello 7 taas syömisen jälkeen... Ja äiti on nyt vähän väsynyt.
Onkohan tämä ihan normaalia iän mukana tuomaa muutosta, ettei iltatissittelyt enää kiinnostakaan...? Pahalainen, kun itse oli jo niin onnellinen tuosta toimivasta rytmistä.
 
Satsuma* kirjoitti:
Onkohan tämä ihan normaalia iän mukana tuomaa muutosta, ettei iltatissittelyt enää kiinnostakaan...? Pahalainen, kun itse oli jo niin onnellinen tuosta toimivasta rytmistä.


Kyllä varmaan _useimmat_ lapset _useimmiten_ tykkää tankata rintamaitoa ennen nukkumaanmenoa. Mutta aina on poikkeuksiakin. En usko, että liittyy ikään sinänsä, paitsi sillä lailla yksilön tasolla, että juuri teidän vauva nyt juuri tässä iässä on jostain syystä ruvennut tekmään näin :-) Saattaa ihan hyvin olla ohimenevää!

^^ olipa ympäripyöreästi sanottu. Tarkoitin sanoa, etten ainakaan minä tiedä että olisi tavallista, että jossain vaiheessa iltatankkaus muuttuu iltakiukutteluksi. Ikävä kyllä! Yleensähän se lohduttaa kun tietää että "tälle ei nyt mitään voi, kuuluu ikään". 
 
Jokos muut on maistellut kiinteitä?

Me Iidan hitaan painonnousun takia aloitettiin pikkuhiljaa maistelut 3kk:n neuvolan jälkeen (eli noin kaks viikkoa sitten). Olemme maistelleen porkkanabataattisosetta (itse tehtyä) ja päärynä-luumusekoitusta(kaupan kahdesta soseesta sekoitettu). Meillä kyse on tosiaan kirjaimellisesti maistelusta. Sosetta annan muutaman kerran päivässä ja kerrallaan reilun teelusikallisen.

Iidan syöntitekniikka kehittyy hurjaa vauhtia ja nyt tuosta teelusikallisesta menee lähes kaikki massuun asti. Päärynäsose on ilmeisen herkkua, koska suu on auki kuin linnunpoikasella. Ensi viikolla otan peruna-kukkakaalisoseen lisäksi.
 
Meidän tissitakiainen tankkasi klo 16 eteen tihenevällä tahdilla iltaan saakka kuukausi sitten.. varmaan kuukauden. Annoimmekin iltamaidoksi sitten vielä vastiketta - maha täyteen jotta nukutti paremmin eikä ollut tissillä taasen tunnin päästä.  3 vko on menty täysimetyksellä - poikkeuksena yhtä päivää jolloin olin reissussa -

Vaatii yhä iltaisin aika tiheästi tissiä, mutta kun on muuten aktiivisempi ja kiinnostuneempi ympäristöstä, niin pystyy venyttämään syöttöväliä sen verran, että tuntee itsensä kylläiseksi. Nukahtaa joko tissille tai sitten isin olkapäälle :) Ehkä liian herkästi lukee lapsesta, että tahtoo tissiä, mutta kun muu ei tunnu kelpaavan, antaa sitten tissiä.

Meillä ( tänään 4kk) on nyt 1,5 maisteltu kiinteitä, perunaa, porkkanaa ja päärynää. Nyt kun tuota maitoa on alkanut tulla, en ole pitänyt kovin kiirettä ja poikakin on pulska ja kasvaa mahdottomasti. Peruna ei tehnyt vaikutusta, mutta porkkana on nam ja päärynäkin on ihan hyvää :)
 
Jotenkin tosiaan tuntuu, että tämä iltatankkaamattomuus (/ja kiukuttelu) jotenkin liittyy tähän ikään. Kun muutenkin on vaikeuksia välillä keskittyä syömään, kun maailma on niin kiva paikka.
Mutta ehkä tuo iltaongelma on enemmän myös väsymystä, menee yliväsyneeksi ja sitten ei jaksa keskittyä muuhun kun kiukutteluun. Eilen kun nukkui illastakin päikkäreitä, niin heti maistui illalla maitokin paremmin. Mutta päivä kerrallaan, ei tämä maailma vielä tähän kaadu, vaatii vaan iltasin itseltä vähän enemmän jaksamista.
Meillä kiinteät tarkotus alottaa vasta joskus siellä 5 kk iässä. Nyt kun tuota maitoakin riittää niin mainiosti, ei jotenkin vielä raaski luopua täysimetyksestä...
 
Meillä iltatankkaukset on nyt viimeisen parin viikon aikana vähentyneet huomattavasti ja syöminen muutenkin tuntuu olevan täysin toisarvoinen asia..

Onkohan ruokakertojen vähentyminen normaalia? Vauvalla ikää nyt 2,5kk.. Maitoa tulee kyllä rinnoista ihan reilusti, ei vaan maistu tytölle.. Ei vaikuta nälkäiselle eikä mitenkään tyytymättömälle. Ensi viikolla on neuvola ja päästään vaakaan.
 
Normaalista en tiedä, mutta meillä vähentyi syömiskerrat ja samalla myös yhden syömisen kesto tuossa vajaa 3 kk iässä. Ennen söi aina vähintään puolisen tuntia, ja yhtäkkiä sitten normaali syöminen kestikin enää noin 10 minuuttia, eikä maito maistunut niin usein. Kasvanut oli kuitenkin ihan normaalisti.
 
Joo, on ihan asiaankuuluvaa että NOIN kolmen kuukauden tienoilla ruokailukerrat vähenevät ja/tai lyhenevät kestoltaan. Siinä muuten yksi selitys siihen miksi tässä iässä myös lakkoilu on aika tavallista: äidit on niin hitaita ;-) eivät tajua että vauvalla on nyt uusi rytmi ja tyrkyttävät liikaa "pakkohan sulla on olla nälkä", ja jotkut vauvat hermostuvat sellaisesta kovasti ;-)

Toisaalta edelleen voi tulla tiheämmän imun kausiakin. Joskus voi olla yhtä aikaa päällä lakkoilu ja tiheän imun kausi: päivällä toista ja yöllä toista........

 
Satsuma* kirjoitti:

Meillä kiinteät tarkotus alottaa vasta joskus siellä 5 kk iässä. Nyt kun tuota maitoakin riittää niin mainiosti, ei jotenkin vielä raaski luopua täysimetyksestä...


Mä oon miettinyt vähän samaa... toisaalta ei malttais viivästellä kiinteiden aloitusta, mutta kun kerta maitoa riittää niin yritän silti malttaa jatkaa täysimetystä lähelle 5 kk ikää. Puoleen vuoteen en kyllä jaksa ;)  Kyllä mä tosin lusikalla pikkasen maistatin muussattua päärynää tossa yks päivä kun itse päärynää haukkailin, ja tyttö katseli vierestä niin kiinnostuneen näkösenä - otin tilaisuudesta vaarin. Mutta en laske sitä kyllä kiinteiden aloitukseksi! :D Hyvin tuo kyllä meni maistui, mutta pitää sitten oikeesti aloitella muilla kasviksilla.

Ostin jo jääpalamuotteja pakastusta varten ja pieniä kannellisia kippoja niin saa matkalle omia soseita kans mukaan. Eikös noissa pilttipurkeissa voi kans pakastaa omia soseita?

Meinaako kukaan aloitella sormiruualla? Mä aattelin siinä sivussa antaa tytölle myös käteen kurkkua ym niin voi harjoitella tuota käsillä syömistä, mutta vain osittaisena sormiruokailuna.
 
Sadepilvi kirjoitti:
Meinaako kukaan aloitella sormiruualla? Mä aattelin siinä sivussa antaa tytölle myös käteen kurkkua ym niin voi harjoitella tuota käsillä syömistä, mutta vain osittaisena sormiruokailuna.


Hep! Minulla siintää mielikuvissa, etten rupeaisi mitään erityisiä soseita ollenkaan tekemään tai ostamaan. On meillä melkein joka päivä sellaista ruokaa, että voisi vauvallekin tarjota - jos jättää suolan pois ruoanlaitosta joka kyllä vähän hirvittää kun olen tässä perheessä se eniten suolaan tottunut. Mutta saahan sitä sitten lisätä omalle lautaselle.....

 

Meillä on nyt maisteltu soseita kaks viikkoa...Perunalla aloitettiin ja nyt on peruna-bataatti sosetta menossa. Oon jättänyt sen tosi "löysäks" niin menee paremmin alas. Poika on vaan niin innokas että haluais ite laittaa lusikan suuhunsa ja ja suuttuu jos ei saa avustaa äitiä syöttämisessä emoticon Oon antanut nyt sosetta kaks kertaa päivässä ja kerrallaan menee noin 10-15 lusikallista. 

Ronin maha on vaan nyt tosi kovalla noista soseista johtuen. Kaupasta nappasin sitmukaani luumusosetta jospa se auttais.emoticon

 
Meillä ei ole mikään kiire kiinteiden aloituksen kanssa. Maitoa riittää ja neiti tuntuu olevan täysin tyytyväinen ja kasvaa hyvin. Ensi viikolla täyttää 4 kk. Ajateltiin mennä neidin tahdissa eli sitten kun osoittaa mielenkiintoa ruokia kohtaan niin voidaan alkaa maistelemaan. Tässä päivänä eräänä oli jo kovin kiinnostunut äitienpäivältä jääneestä suklaakakunpalasta... ei kuitenkaan saanut maistaa sitä. ;)

Sormiruokailua on myös ajateltu kokeilla ja se sopisi muutenkin tuohon ajatukseen, että sitten kun neitiä alkaa kiinnostaa, niin saa omin hyppysin tehdä tuttavuutta eri ruokien kanssa. Saa nähdä sitten paljonko sitä ruokaa menee suuhun ja paljonko muualle... ;)
 
Meijän neiti on tarkka soseen kanssa näköjään. Ite tehty maissisose ei esim. kelpaa ollenkaan, en saanut tarpeeksi hienoksi. Mutta kun ostin kaupan niin voi että kun maistuu. :)
Tänään illalla saa päärynä-omena hedelmäsosetta maistaa. Päärynä-mangoa oli viimeksi ja tykkäs ku hullu puurosta. :)
Mandariinin mehua puristin hiukan huulille niin tykkäs ihan hulluna kanssa. Ainakaan vielä ei oo reagoinut mihinkään mitä ollaan syöty.
 
Onko syytä miettiä, että saako vauva tarpeeksi nestettä, kun on aloittanut soseet ja on osittaisimetyksellä? Anoppilassa oltiin tästä huolestuneita ja heti kun silmä vältti niin anoppi oli lyönyt vesipullon suuhun ja sanoi, että oli varmaan janoinen, kun oli ollut levoton. Minähän en ole antanut vettä vielä ollenkaan. Imetän useita kertoja päivässä kuitenkin (4-5 + yöllä kerran) ja vaipoissa on pissaa. Oma maalaisjärkeni sanoisi, että vesipulloa ei tarvita. Anopin ei. Annatteko siis vettä lisäksi ne, jotka jo soseilevat ja imettävät osittain?
 
maitohan taitaa olla vaan nestettä ja jos miettii esim hedelmä sosetta niin hedelmäthän on vaan oikeestaan nestettä...et eikai vedettömyyteen kuole jos on tarjolla jotain mistä saa nestettä esim hedelmät? näin mä päättelisin. Tietty sit ku alkaa helteet ja hikoilut jne niin vois miettiä veden antia? ite oon mennny nyt täysimetyksellä ja tänään annoin vähän perunaa (joka siis oli enimäkseen velliä kun oli paljon äidinmaitoa lantrinkina niin siitähän saa myös nestettä siitä soseesta sillon..) ihan vaan syömis harjotuksena en niinkään mahaa täyttääkseni. ja aattelin tommosina maku paloina muutaman lusikan päivässä tarjota ja sit myöhemmin alkaa ruokkia paremmin muulla ja sit ehkä kesällä kun on oikein kuuma saattaisin vettä tarjota. Ja sekin ehkä enemmän siihen tarkotukseen et oppis juomaan myös vettä eikä aina esim maitoa. ja mua ärsyttää kun pitäis muka aina olla keitettyä vettä! älytöntä energiahukkaa mielestäni ruveta vettä suomessa keittelemään kun täysin juomakelposta vettä huuhellaan vessanpytystä alas ties kuin monta litraa päivässä. olihan siitä juttu et sen takia pitäs keittää et jos näitä putki ongelmia onkin eikä oo huomattu vielä siis näitä juttuja kun on putki menny rikki ja kaikkien pitäny keittää vesi sillä alueella jne. Mut siis mun käsityksen mukaan se on ihan sama antaako helteisenä päivänä maitoa vai vettä..maidossa vaan sattuu olemaan enempi ravintoaineita kuin vedessä. ja kyllä muaki ottais päähän jos ite on aatellu että ei anna vetttä ja joku menee tunkemaan vettä kitusiin vaikka tietää ettei "saisi".
 
Takaisin
Top