Vauva, koti ja arki!

Heippa! Onko kellään kadonnut ruokahalu synnytyksen jälkeen ? Itse saatan vasta iltapäivällä huomata, että mitään en ole syöny.. Aamukahvit tulee juotua ja sitten vettä ihan reilulla kädellä.. Sit iltapäivällä otan väkipakolla pienen annoksen ja syön sitä 15-20min kun ei maita, mutta pakko yrittää syödä että tulisi maitoa.. Ennen synnytystä olin jääkaapilla koko ajan..
 
Mulla päinvastoin, ruokahalu vaan lisääntynyt. Voisin asua jääkaapin edessä :D Onneksi maistuu ruoka, painan nyt puoli kiloa vähemmän kuin ennen raskautta, mutta onneksi maitoa tulee todella hyvin :)
 
Mulla oli eka viikko synnytyksen jälkeen jatkuva nälkä ja söin älyttömiä annoksia. Nyt ei enää maistu ruoka, nälkä tulee vasta illalla mutta jano on koko ajan.
 
Mä söin osastolla ihan helkkaristi, mutta nyt se on kotona semmosta närppimistä. Jano on kyllä
 
Mulla on jano sekä nälkä..:) ootan vaan et lähtis vielä nesteet liikenteeseen, ei mahu sormukset vieläkään sormeen ja tuntee kyllä olossaan että nestettä on..Kaippa se tästä lähiviikkoina!
 
Sama ongelma on täälläkin, ruokaa ei kaipaa tai ehdi muka syödä. Ja pitäisi muistaa syödä, muuten ei oikein maitoa heru. Jännä tosiaan, miten tilanne on muuttunut täysin päinvastaiseksi reilun viikon takaisesta.
 
Joo ruokahaluttomuutta täälläkin! Oon jotenkin aatellu että johtuis tästä kipeenä olemisesta, mutta ilmeisesti ei ookkaan pelkästään siitä jos kerran muillakin on. On niin huono omatunto kun tietää että pitäis syödä kunnolla kun imettää... :sad001 Mä juon aamukahvit samalla kun annan aamutissiä ja sillä välin esikoinen ja mies syö aamupuuroo. Sit tissittelyn jälkeen usein puuro on jo ihan kylmää eikä tee mieli mikrottaa niin jää sit syömättä. Tänään söin lounaalla vissiin pari lusikallista kanakeittoo ja sen jälkeen en oo syöny mitään. Iltasin vois kyllä syödä suklaata..
 
Nyt aloin miettimään mikähän mua sitten vaivaa kun muilla mammoilla ruokahaluttomuutta :D synnytyksestä kolme viikkoa keskiviikkona. Noh, en kyllä huonojakaan puolia tästä keksi. Te keillä ruokahaluttomuutta niin oletteko ulkoilleet esim. Pieniä kävelylenkkejä? Itse olen pikkuhiljaa aloittanut kevyen liikunnan :)
 
No ei ole ruokahaluttomuutta. En kyllä tankkaakaan, tosin karkkia olis helppo vetää, mutta ruokaa tulee syötyä. Mies pitää osaltaan huolta siitä.
Osastolla oli ikävää, kun päivällä oli koko ajan ruokaa ja sitten yöllä kärsin nälästä. Nojoo, olis siellä jääkaapissa ollut jugurttia ja leipää olis saanut tehdä mutta vaikka jossain vaiheessa tajusin sen, en jaksanut mennä päiväsaliin tankkaamaan.

Jano on täälläkin.

Pojalla ei ole kertaakaan vaippa vielä falskannut, käytössä Liberon 1. Piti ostaa niitä, kun oli kakkosen paketti hankittu, ja ykkönenkin pitää vetää tosi tiukalle.
En edes hirveästi katso että pippeli menee oikein, kun se tuntuu menevän oikein itsellään. Kysyn tyhmän kysymyksen: jos pissa on falskannut, niin onko se Liberon sisäreiden "frilla" ollut huolellisesti avattu ulos? Tai liikkuuko vaippa yöllä alaspäin jolloin reisiosa löystyy?
 
Kobe, tajusin tänään itseasiassa että en oo saattanu avata kunnolla sitä vaippaa. Joten se nyt kokeiluun :)
 
Meillä vauva vaikuttaa todella rauhalliselta. Ei turhia itkuja, erittäin tyytyväinen tapaus. Esikoinen huusi muualla kuin sylissä päivin ja öin. Sydäntä raastaa silti, kun ei voi antaa tarpeeksi aikaa vauvalle eikä 2-vuotiaalle esikoisellekaan. Onneksi huomenna on miehellä vapaapäivä, on sen verran rankka viikko takana. Esikoinen touhuaa itsekseen paljon. Olenkin sanonut, että kun hän vietti pikkuvauva-ajan sylissä niin selkeästi tankkasi itsensä täyteen perusturvallisuutta, eikä ole sittemmin syliä paljoa tarvinnutkaan eli todella reipas, luottavainen ja omatoiminen tyttö. No nyt siihen on tullut vähän muutosta. Toki olimme siihen varautuneetkin. Itsensä tuntee vain vuoden huonoimmaksi äidiksi, kun tiuskii kipuilevalle esikoiselle ja vauvakin joutuu nukkumaan ihan yksikseen. Iltaisin ei raskisi sylistä nukkuvaa vauvaa laskea, kun saa kerrankin häntä rauhassa sylissä pitää.

Ulkoilun aloitimme suosituksen (talvivauvan ulkoilemisen aloituksesta) mukaisesti 2 viikkoa syntymästä. Olimme toki käyneet autolla paino- ja bilirupiinikontrollissa sairaalassa ja mummolassa yökylässä niiden vuoksi. Aluksi olimme sen suositellut 15 min ja sitten tulikin kovat pakkaset, joten uudelleen ulos pääsimme vasta viikonloppuna ja olimme siellä puolisen tuntia.

Jostain ihmeestä sitä voimaa on tullut, vaikka yösyömiset (nekin kohtuulliset 3-4 tunnin välein) verottaa minulla. Toki tuo rintatulehduksesta johtuva kuume ja huono olo saa mut hieman kärttyisemmäksi...On muuten ärsyttävä vaiva. Nyt ekaa ja toivottavasti viimeistä kertaa. Vaikuttaa kyllä siltä, ettei tällä antibioottikuurilla lähde.
 
Poika syö tajuttomia määriä. Vasemmasta rinnasta tulee enemmän maitoa kuin oikeasta, vaikka alussa oli päinvastoin. Toivottavasti lähtis maidontuotanto kunnolla käyntiin.

Nyt illalla söi ainakin 60 ml korviketta ja arviolta 20 ml rinnasta (todennäköisesti enemmän kun saan vasemmasta rinnasta sen 20 ml pumppaamalla vaikkei imetyksestä olisi pitkä aika). Määrällisesti pitäisi mennä 50 ml 4 tunnin välein ja tää syö 3 tunnin välein. Päivällä oli kyllä yksi vähän pidempi väli.
Nälkää huudetaan kovaan ääneen,

Me unohdettiin miehen kanssa soittaa tänään neuvolaan. Myös isän pää siis pehmenee vauvan myötä :wink
 
Tästä tää huolehtiminen sitten taas alkaa....Ootteko muut huomanneet että vaavi jotenkin hennosti tärisisi välillä? Vähän kuin sillä ois kylmä. Oon huomannut meidän neidin tutisevan (aika huomaamattomasti kuitenkin) välillä, oon miettinyt onko kylmä mutta en sitäkään oikein usko. Luin netistä ja löysin kahdenlaisia diagnooseja..sokeriarvoissa jotain häikkää ja ihan vaan hermoston kehittymättömyys. Ootteko muut laittaneet merkille? Taidan soittaa osastolle ja kysästä asiaa niin ei jää huolettamaan.
 
Soitin joo ja sanovat että kuullostaa ihan normaalilta hermoston kehittymättömyydeltä.

Sokeri tärinä kuulemma voimakkaampaa ja niin että ihan jalat ja kädet tärisee. Lääkärin mukaan harmiton hernostotärina loppuu kun ottaa esim. kädestä kiinni. Tää kun on sellasta että hyvä kun huomaa, vähän kun vauvalla menis vilunväreet hetkellisesti. Eli ei edes kestä niin kauan että kerkeis kokeilla loppuuko vai ei.

En tiiä voiko ees tärinäksi kutsua:rolleyes: mä vaan oon niin tarkka silmänen kaikelle vähänkin mikä voisi aihuttaa huolta..huoh. Täytynee seuralla ja jutella neuvolassa jos jatkuu vielä niin että häiritsee.
 
Meidän kotona niin vauvan kuin äidinkin pisin ja sikein unijakso sijoittuu alkavaksi tossa puolen päivän aikaan. Silloin nukutaan neitosen kanssa heräämättä viis-kuuskin tuntia ihan riippumatta onko huoneessa valot, muita ihmisiä, telkkari päällä, tmv häiriötekijöitä. Ei niin hyvä juttu esikoisen kannalta, mutta toistaiseks kun isi on kotona niin ei oo meitä raaskinu herättää. Pirtein jakso sijoittuu tietysti iltakuuden myöhemmälle puolelle...
 
Marinamelina meillä poika hennosti vapisteli välillä ekana vikkona kotona. Ihan normaalia mutta kannattaa aina varmistaa :) meillä oli syntymäpäivänä sokerit laskenu matalalle ja poika juuri tärisi käsistä/jaloista ja oli hyvin itkuinen :sad001 mut onneksi sokerit siitä sitten nousivatkin.
 
Kotimama huojentavaa kuulla että on muillakin kokemusta. Se tosiaan on niin hentoa, ikäänkuin vilunväreitä..ettei mies sitä edes huomannut vaikka näytin että katso nyt..Taidan olla vain turhan tarkka:rolleyes: mutta itsekin oon samaa mieltä että varmistaminen kannattaa aina niin ei ainakaan tarvitse huolehtia turhaan!
 
Meillä likalla on jo omanlaisensa rytmi ollut näinä päivinä. Nukkuu yöt ja syö 3h välein. Aamulla hereillä tunnin verran, sitten unet n. 2h ja sitten hereillä n.3h. Sitten pidempi unijakso 6h, herää vain syömään välissä ja vähän katselee maailmaa kunnes nukahtaa uudestaan. Illalla seitsämän maissa hereillä tunnin kahden verran ja siitä sitten yöunille. En usko että näin hyvin voi jatkua kovin pitkään, pitää nauttia kun voi :)

Mutta selkeä ero on esikon vauva aikaan. Esikko nukku päivät ja valvo yöt, lääkäri epäili olevan seurausta mun sillosesta yötyöstä jota tein äippälomaan asti.

Nyt tämä neito nukkuu yöt ja valvoo päivällä, toivottavasti jatkuukin näin..Tähän olisikin todella helppo rakentaa meille hyvä päivärytmi. Aamu-unien aikaan ulkoilu ja pidemmän valveilla olo jakson jälkeen unille lähtöaika kun on esikon päiväunille lähtö aika myös, niin hyvin sopisi mulle :)

Ääh..toive ajattelua tämä :p se ei näiden pienten kanssa koskaan mene niinkun sitä haluaisi:rolleyes:
 
Takaisin
Top