Vauva-arki <3

Kuume on myös syy olla yhteydessä synnytyssairaalaan. Voi olla kohtutulehdus.

Toki rintatulehduskin on ihan mahdollinen!
 
Ja kyllä pelkkä maidonnousukin voi aiheuttaa huonoa oloa
 
Kiitos vinkeistä! Kohtutulehdus mullakin oli ekana mielessä mutta kai se kipu silloin paikallistuisi jotenkin sille alueelle, vai? Eikä kyllä ole mitään hajuja tai vuotojakaan. Jälkivuotokin loppui jo.

Olen nyt yrittänyt imettää tiheästi ja vaihdoin vauvan yöksi toiselle puolelle jos vaikka rinnat tyhjenisivät eri tavalla. Tänään on ollut kyllä jo helpompi olo. Toivotaan ettei illaksi taas huonone!
 
Kohtutulehdukseen liittyy pahanhajuinen vuoto ja kova kuume ilman mitään flunssaoireita. Väittäisin, että tietäisit kyllä, jos olisi kohtutulehdus..

Meilläkin ensimmäinen ilta ja yö kotona vauvan kanssa. Vähän hankalaa, kun vauva viihtyy vain sylissä ja isompia hoidettaviakin on kaksi. Eiköhän vauva jossain vaiheessa viihdy muuallakin ja alkaa kaikille muutenkin löytyä niitä rutiineja hommaan.. :) Yö meni melko hyvin. Tyttö heräili kyllä syömään, mutta paremmin öjen itse kuitenkin nukkunut kuin sairaalassa. Kyllä oma sänky on aina oma sänky. :)

Meillä vain nousi toiselle isommalle illalla kova kuume ja valitteli kipuja. Ei tahtonut lääkkeillä edes lähteä laskuun.. :sad001 Nyt on pieni pelko, että tarttuu minun tai pahimmassa tapauksessa vauvaan, mutta täytyy toivoa, että imetys suojaa.
 
Meillä kanssa eka yö vietetty kotona ja meni hiukka levottomissa merkeissä, muttei haittaa :Heartred prinsessa on niin ihana ettei malttais erossa ollakkaan ja ihanaa katsella miestä touhuamassa ja höpöttämässä pienelle :Heartred onnellisempi ei voisi olla! Pienellä vaunukävelyllä (n.10 min) käytiin tänään jo. Hieman haittaa tätä vauva-arjen onnea ihan järetön päänsärky! Ei pystyis olee jalkeilla mielellään ollenkaan, luultavammin johtuu spinaalipuudutuksesta?? Ajattelin jos ei huomiseen mennessä helpota niin on varmaan soitettava synnytysosastolle ja kyseltävä mitä tehdä. Onneksi on toi nyytti jonka takia tekee mitä vaan :Heartred

Kuinka Taru olet sektiosta toipunut nyt kun on jo vähän aikaa kulunut? Ja oletko ihan hyvin pystynyt vauvaa hoitamaan ja kantamaan?
 
Täällä nyt typy 18 päivää ja sektiosta hyvin toivuttu. Isi ollut isyyslomalla ja on kyllä niin ihana katsoa miten toimii vauvan kanssa, ekoina päivinä pillitin ku nuita kahta katteli :joyful: ekat päivät kotona mies joutukin tosi paljon auttamaan haavan takia. To iltana leikattiin ni su tultiin kotiin. imetyshormonit täälläkin vähän hyrräs alkuun et itkeskelin helposti mut ei alakuloa ollut. Varmaan osittain vaikutti vähän raju sektio vaikka loppu hyvin kaikki hyvin. Ja ite vauva on kyllä niiiiin ihana että en kestä :Heartred syö ja nukkuu hyvin ja alusta asti ollut tosi virkeä ja terhakka hereillä ollessa. Jäntevä tapaus on myös. Yöllä nukkuu yhteen putkeen 5-6h, tankkaa sit tissillä kyllä illalla. On tää äitiys vaan ihanaa :love7 vähän jännittää kun mies lähtee töihin pe, kun mulle tuli lonkkaan limapussin tulehdus johon tnä sain kortisonipiikin. Joutuu ihan kinkkaamaan. Ärsyttää kun muuten vois jo vaunulenkkiä tehdä mut nyt kävely hankalaa ton lonkan kans.
 
Kuinka Taru olet sektiosta toipunut nyt kun on jo vähän aikaa kulunut? Ja oletko ihan hyvin pystynyt vauvaa hoitamaan ja kantamaan?

Hyvin olen omasta mielestäni toipunut. Sängystä istumaan nousut ja pidemmät kävelyt hiukka teki kipeää kun oli hakaset, mutta hakaset poistettiin tänään ja nyt sujuu kaikki paremmin :) vauvaa olen hoitanut ja kantanut heti siitä lähtien kun "vuodepotilas" aika loppui. Postspinaalipäänsärkyä oli parina päivänä kotiinpäästyäni, mutta helpotti itsekseen eikä veripaikkaa tarvinnut laittaa. Meillä mies kotona lomalla ja hoitaa suuremmat nostot ja muut rankemmat kotityöt, niihin en ole uskaltanut vielä alkaa.
 
Kiva kuulla että sektionkin jälkeen pystyy elämään.. Mua on peloteltu että olisin monta viikkoo niin kipee etten pysty mitään tekee ja anoppi on jo änkeemässä meille hoitamaan vauvaa kun minä en sitten pysty sen sektion jälkeen ym.. :facepalm:
Onneksi mies on 3vkoa kotona meidän kanssa niin pysyy ehkä anoppikin paremmin kotonansa :hilarious:
 
Kiva kuulla että sektionkin jälkeen pystyy elämään.. Mua on peloteltu että olisin monta viikkoo niin kipee etten pysty mitään tekee ja anoppi on jo änkeemässä meille hoitamaan vauvaa kun minä en sitten pysty sen sektion jälkeen ym.. :facepalm:
Onneksi mies on 3vkoa kotona meidän kanssa niin pysyy ehkä anoppikin paremmin kotonansa :hilarious:
Oon kokenu että aika yksilöllistä, miten sectiosta toipuu. Jotkut pärjää Burana+Panadol yhdistelmällä section jälkeen ja joillakin on kaiken maailman oksikodonit apuna. Pysytelkää positiivisina! :happy:
 
Kolmen sektion kokemuksella voin sanoa että nopeasti siitä toipuu! Varsinkin suunnitellusta. Kotiin niitä huumelääkkeitä ei saa joten kotiutuessa pitäisi pärjätä burana+panadol-setillä. Ja niitä kannattaakin sitten alkuun ottaa ihan säännöllisesti maksimit!

Pienessä liikkeessä kannattaa pysyä heti kun pääsee sängystä ylös niin ei muodostu niitä kiinnikkeitä. Kolmantena päivänä helpottaa paljon ja kun saa vatsan toimimaan. Vauvaa pystyy kyllä hyvin hoitamaan parin parin ekan päivän jälkeen ja siihen asti voikin hyvällä omatunnolla olla muiden passattavana.

Melkein uskaltaisin väittää että moni on ihan alatiesynnytyksen jälkeen paljon kipeämpi kuin mitä sektion jälkeen. Tietysti kokemusta ei itselläni ole kuin jälkimmäisestä.
 
Kiva kuulla että sektionkin jälkeen pystyy elämään.. Mua on peloteltu että olisin monta viikkoo niin kipee etten pysty mitään tekee ja anoppi on jo änkeemässä meille hoitamaan vauvaa kun minä en sitten pysty sen sektion jälkeen ym.. :facepalm:
Onneksi mies on 3vkoa kotona meidän kanssa niin pysyy ehkä anoppikin paremmin kotonansa :hilarious:

Kyllä meillä on eletty ihan hyvin miehen ja tytön kanssa ihan keskenään :) tietty oon miehen antanut hoitaa mm. Turvakaukalossa olevan lapsen kannot yms isommat nostelut, mutta lapsen kyllä kannan ja hoidan oletetusti samalla tavalla kun muutkin :) hakasten poiston jälkeen olo helpottuu huomattavasti eikä haavakaan ole kipeä, alavatsalla hieman arkuutta mutta itseään on muistutettava ettei ala rehkimään liikaa vaikkei olo ole yhtä kipeä kun alussa oletti. Kaikki menee hyvin ja toipuminen on niin yksilöllistä, mutta paras keino toipua on liikkeelle lähdön jälkeen pysyä liikkeellä. Tsemppiä! :)
 
Ihanaa olla kotona vauvan kanssa! Aivan ihanaa! Vauva nukkuu hyvin, pitää välillä herätellä syömään kun voisi vedellä helposti yli neljä-viisi tuntia kunnolla syöneenä. Rintaa imee hyvin, mutta ovat kyllä hellinä imemisestä ja vähän taitaa myös imu osin olla epätasaista (etenkin kun saattaa nukahtaa rinnalle ja silloin ehkä lussuttaa hetken ennen kuin sylkäisee ulos). Pieniä kovia kohtia ja lievää kuumotusta. Saa hieroa rintoja kun toinen nukkuu, on mulla myös kaali jääkaapissa josko innostuisi kokeilemaan... :P uskomatonta, että nyt tuo mötikkä on täällä tuhisemassa! Ihanaa nukkua yhdessä ja nyt olen niin hurmiossa, että vähän pelottaa miten kovaa ja korkealta putoaa... lapsen isäkin kävi katsastamassa vauvan, eikä saanut katsettaan irti, en saa minäkään :Heartred ihanaa kun oli toinen apuna, sai käydä rauhassa suihkussa, kokata ruokaa ja ilman kiirettä pukea ja aamulla jopa meikkasin! Hui :) sydäntä särki miten vauva tuntui aistivan että isuli on siinä, heti rauhottui kun pääsi syliin ja nukkui jopa omassa sängyssä, mikä aika haastavaa minulle saada pienoinen siihen asettumaan.. kaikin puolin olen onnellinen ja ihmeissäni tästä kaikesta, niin kiitollinen että kaikki meni hyvin :Heartred huomenna eka neuvola neidille 6 pvä ja ylihuomenna mennään vaunuilemaan sitten, en malta odottaa!
 
Onko muilla D-vitamiinitipat aiheuttanut mahaoireita? Muutamalla tipalla olen nyt aloitellut ja vauva on ehkä hieman pulautellut enemmän. Tänään kun annoin 3 tippaa, niin 20min sen jälkeen ihan oksensi. :sad001 Uskoisin, että juuri niistä tipoista huono olo tuli. Minisun tippoja neuvolatäti toi. Esikoisella käytin gefiluksen D-tippoja enkä muista että noin olisi puklannut. Pitää käydä apteekissa katsomassa jotain toista merkkiä.
 
Meiän esikoiselle kävi nimenomaan pelkät d-tipat. Mitkään maitohapolliset ei sopinu ekaan 3 kuukauteen. Harvemmin kai pelkät d-tipat masuvaivoja aiheuttaa. Mitäs muut on mieltä?
 
Meillä öljypohjaiset aiheutuivat kaksosille hirveät mahavaivat. Jekovit sopi, kun ei ollut öljyä. Viikonloppuna pitäisi meilläkin alkaa aloitella d-vitamiinia vauvalle. Minisunia taisi neuvolantäti tuodakin, mutta ajattelin kokeilla gefilusta.
 
Ymmärtääkseni se D-vitamiini on sekoitettu johonkin kasvisöljyihin, jotka taas aiheuttavat mahanpuruja.
 
Mä ajattelin kokeilla nyt kokeilla Dvitamiiniksi ruohonjuuresta D vitamiini suihketta joka on täysin vegaaninen ja hellavarainen. Ystävältä kuulin tästä tuotteesta ja päätin että kokeillaan ekana se. :)
 
Meillä taitaa oliiviöljyyn tehty D-vitamiini olla, ensi viikolla vasta aloitus meillä niin en tiedä tuleeko vaivaa vai ei. Maitohappoja en oo aloittanut, kun niissä kaikissa taitaa olla palmuöljyä o_O Tietääkö joku valmistetta, jossa ei ois sitä? :anyone Itse syön maitohappoja koko ajan niin kuin koko raskauden ajan, vaikka ei ne pakosti auta vauvelia kyllä.
 
Takaisin
Top