Vauva-arki <3

Salo missä käytte? Oon yrittänyt etsiä sopivaa perheuintiryhmää mut en oo löytänyt. Meistä kun ei oo lähtijöiksi la klo 8 -ryhmiin. :hilarious:

Käydään Kangasalla Kuohussa lauantaisin klo 9.30. Siellä alkaakin uusi ryhmä helmikuun alussa :) Toi 9.3 on aikasin, mihin me selvitään ja silti saa kirettä pitää :grin
 
Käydään Kangasalla Kuohussa lauantaisin klo 9.30. Siellä alkaakin uusi ryhmä helmikuun alussa :) Toi 9.3 on aikasin, mihin me selvitään ja silti saa kirettä pitää :grin

No höh, ihan väärällä puolella Tamperetta meille. Toi aika ois kyllä ollut hyvä. :)
 
Me maisteltiin porkkanaa pikkasen tällä viikolla kun tuli 4kk täyteen. Ajattelin että pari kertaa viikkoon jotain maistellaan pikkasen ja muuten imetän :) ja maistelut toki aina imetyksen jälkeen :)
 
Meillä on tässä tarkoituksena ostaa syöttötuoli mutta en oikeen tiiä minkälainen ois järkevin ratkasu. Oisko jollaki käytännön kokemusta. Lähinnä mietin että onko hyvä että tuolissa on oma tarjotinpöytä vai se että tuoli laitetaan saman ruokapöydän ääreen. Monenlaisia tuoleja näyttää olevan markkinoilla, tulee valinnanvaikeus ja en raaskis kuitenkaan mitään älyttömän kallista ostaa..
 
Mulle pari tuttua on suositellut Ikean halpaa antilop syöttötuolia ja se on meille tulossa. Kokonaan muovia eli helppo viedä vaikka suihkuun jos kunnolla on sotkua tullut. Mutta ei tosiaan vielä omakohtaista kokemusta.
 
Meillä on ollu kauan käytössä just tuo Antilop tuoli. Se on ollu tukeva ja helppo putsata ja ainoa "valitus" on että jalat harottaa sen verran että tuli välillä kompasteltua varsinkin kun oli pieni keittiö ennen. Mutta toisaalta ei noitten jalkojen takia kaadukkaan. Aluksi käytettiin sen tuoliin saatavan tarjottimen kanssa ja sitten kun muksu kasvoi niin siirrettiin ruokapöydän ääreen. Aluksi käytettiin kans ikean istuintyynyä joten pienempikin mukelo pysy siellä mukavasti. Tuli nyt kyllä aika mainospuhe mutta meillä on kyllä tykätty. Halpa ja helppohoitoinen ja käytetään jo toisella lapsella.
 
Miten muut on siirtyneet kiinteisiin? Kiirettä täällä ei vielä ole kun vasta 4kk ja viikko. Pohdin kuitenkin, että miten pitkä ns. siirtymä-/maisteluannos aika olisi jos tarkoitus 6kk ikäisenä siirtyä pääasiassa kiinteisiin...
 
Me aloitettiin perunalla 4,5 kk iässä. Viikon päästä alko megahuonot yöt ja siitä pelästyneenä pidettiin taukoa (tuskin liitty kiinteisiin. Nyt kun ikää on 5,5kk niin maistelut jatkuvat hyvällä mallilla. Bataatti tuntuu olevan herkkua ja riisipuuro (jauheesta tehty). Päärynäsose oli hyvin epäilyttävää. Kaurapuuro (jauheesta) oli nounou ja porkkana, peruna parsakaali menee vaihtelevasti. Nää on maisteltu tähän mennessä. Pieniä annoksia 1-3 kertaa päivässä, parin päivän välein uusi ruoka-aine. Eihän tarkoitus ole että 6 kk mitenkään pääsääntöisesti kiinteitä vetää, eikö maito mee siinä rinnalla koko ajan? Monipuolisesti vaan eri makuja maistattaa.
 
Miten muut on siirtyneet kiinteisiin? Kiirettä täällä ei vielä ole kun vasta 4kk ja viikko. Pohdin kuitenkin, että miten pitkä ns. siirtymä-/maisteluannos aika olisi jos tarkoitus 6kk ikäisenä siirtyä pääasiassa kiinteisiin...

Alle vuoden ikäisen lapsen pääasiallinen ravinto on maito, joten mikään kiire ei ole. :) Meillä mennään vielä imetyksellä,mutta tyttö on alkanut osoittaa valmiuksia myös kiinteään, joten lähiviikkoina varmaan aloitellaan. Jos saadaan istumislupa neuvolasta (istumiseenkin alkaa olla valmiudet), että voidaan aloittaa sormiruokailuilla. Se soserumba ei nappaa yhtään..
 
Meillä on soseita maisteltu jo n.1,5kk. Pojalla ikää nyt 5,5kk. Mä oon antanu millon mitäki, ei oo ollu oikeen mitään suunnitelmaa missä järjestyksessä mitäki. Tietenki aina pari päivää samalla että näkee sopiiko. Nyt on menny kasviksia ja eri hedelmiä ja vähä aikaa jo liharuokiakin ja vähä viljatuotteita. Nykysin annan lihasosetta ja lisänä hedelmäsosetta. Iltasin kaura tai jotain muuta velliä maidon lisänä. Kalaa ei vielä olla maistettu ja on osa kasvissoseistaki kokeilematta. Korviketta menee tietysti edelleen enemmän mitä soseita.
En oo vielä alkanu ite tekeen soseita kun ruoka-annokset on vielä suht pieniä ja soseitten teko aikaa vievää. Ollu helppo kaupan valmiita ostaa ku niissä niin hyvä valikoima.
Soseitten maisteluhan on ihan hyvä alottaa joskus 4kk jälkeen, sehän tais pienentää allergia ja astmariskiä kun hyvissä ajoin maistellaan eri ruokia.
 
Mä oon tehny itse soseita jääpala muotteihin ja sieltä siirtäny pakastusrasiaan. Sieltä on kätevä ottaa sen mitä tarvii. Hyvä kun on pieniä annoksia. Aloitettiin kokeilut 4 kk iässä ja sitten alkoi myös yöhuudot mutta huusi täysin vaan nälkää kahden tunnin välein. Joten otettiin vähän etukäteen suosituksia vasten iltapuuro kuvioihin. Nyt jäbä herää kerran yössä eli palattiin siihen rytmiin mitä jo ehti jonkun aikaa ollakin. Puurona on ollut ihan pikakaurahiutaleista tehty puuro ja lisänä vähän luumusosetta. Kakkaamattomuus lähti myös pois kun poika sai kuitua masuun. Tällä hetkellä syödään ennen päikkäreitä kasvissosetta ja päikkäreiden jälkeen myös kasvista tai hedelmää ja illalla puuro ja se kyllä maistuu. Pieniä annoksia on vasta mennyt ja imetys jatkunut silti samaan tahtiin. Poika vaan on todellakin tarvinnut jo enemmän täytettä kun vaan maito :)
 
Soseitten maisteluhan on ihan hyvä alottaa joskus 4kk jälkeen, sehän tais pienentää allergia ja astmariskiä kun hyvissä ajoin maistellaan eri ruokia.

Niin, tästä on tutkimuksia, että hyvissä ajoin alottaen pienentää allergiariskiä, mutta sitten on niitäkin tutkimuksia, että täysimetys 6kk ajan vähentää allergiariskiä. Mun puolesta jokainen perhe tehköön tyylillään :)
 
Kaipaisin vähän kommentteja seuraavaan: ollaan lähdössä toukokuussa Espanjaan ja siellä pojan ois tarkoitus nukkua omassa huoneessa. Olisiko parempi totuttaa se nukkumaan omassa huoneessa jo kotona vai vasta siellä? Ajattelisin, että kotona koska siellä paikka on vieras ja sitten mahdollisesti osaisi nukkua itsekseen. Toisaalta tuleeko liikaa muutoksia jos ensin opetetaan nukkumaan omassa huoneessa ja sitten kuukauden päästä tulee uusi muutos...?
 
Mä ehkä laittaisin vasta siellä Espanjassa omaan huoneeseen. Ei se välttämättä ole niin iso muutos kuin luulisi :)
 
Takaisin
Top