Vauva-arki <3

Mä ajattelin kokeilla nyt kokeilla Dvitamiiniksi ruohonjuuresta D vitamiini suihketta joka on täysin vegaaninen ja hellavarainen. Ystävältä kuulin tästä tuotteesta ja päätin että kokeillaan ekana se. :)

Meillä on tuo käytössä ja en oo huomannut mitään vaivoja. Ainut miinus on et se on 7,5mg eikä 10. Annetaan joka 3. päivä 2 suihkausta jos muistetaan..
 
Täällä vauva tänään neljä viikkoa vanha. Vähän on masuvaivat helpottaneet ja pientä vuorokausirytmiäkin jo saatu.
 
Meillä on jekovit d-vit käytössä, tai no kaks päivää ollut. En oo huomannut että ois vaikuttanut mitenkään.

Meillä masuvaivaa muutenkin iltaisin, ollaan kyllä saatu hieronnalla, kunnon röyhtäyttämisellä, koliikki tuttipulloilla helpottamaan. Iltasin huudetaan muutenkin jonkun verran, meiän neiti on hyvin rauhaton nukkumaan menijä. Saa monesti nukuttaa ennen kuin rauhoittuu kunnolla uneen. Tänään saatu vasta tutti käyttöön, mikä auttaa rauhoittumisessa ainakin vähän.

Yöt nukutaan yleensä yhdellä heräämisellä, mutta nukkumaan meneminen voi kestää. Yleensä nukahtaa yöunille 22-24 aikoihin, eka herätys siitä n.5h päästä ja seuraava 3-4h. Sitten saattaa vielä nukkua pari tuntia lisää ennen kunnon heräämistä :)
 
Meillä ei tutti näytä kelpaavan.. :sad001 Vauva on tosi tissiposki ja syö rintaa myös ihan huvituttina. Unisena saattaa saada tissin vaihdettua tuttiin, mutta muuten tulee vain ihan hirveä huuto, jos yrittää tuttia tunkea suuhun. Täytyy ehkä kokeilla joku toinen malli tai materiaali vielä. Tutti helpottaisi kyllä välillä..

Meillä tuntuu kahden viikon iässä olevan ongelmia nukahtamisen kanssa. Vaunuihin saa yleensä nukahtamaan ja syliin, mutta sylistä ei tahdo saada laskettua mihinkään. Muiden syli ei myöskään kelpaa yleensä, vain äidin. Aivan päinvastainen kuin tuplat, jotka sai laskea mihin vain tai kenen vain syliin.. :rolleyes:

Öisin syö 3-4 kertaa, mikä on tässä vaiheessa ihan normaalia minusta. :) Melko helppo tyyppi kuitenkin noin niin kuin yleisesti tämä tyttö. Kunhan saa olla sylissä ja mielellään tissi suussa. :D
 
Elaffy ei meilläkään tutti kelvannut aluksi ja kyllä sille vieläkin nyrpistellään nenää. Nyt on mennyt semmoinen Ainun mam ensitutti, jossa pienempi pää. Tyttö rupesi heti yökkäämään jos yritin semmosta perustuttia suuhun laittaa. Oli tissit koetuksella kun pienimmässäkin pieruhädässä yritti takertua tisseihin ja jälttäsi nännejä. Sitten kun on nälkä, niin söpösti sylkee tutin mäkeen ja silloin ei auta kuin äidin tissit. :) Täällä myös ensimmäiset hymyt tullut kehiin. ❤️
 
Meillä on juuri noita mamin startereita nyt ja yksi aventin vastaava. Täytyy varmaan kokeilla vielä anatomisia ja luonnonkumisia..

Rinnat kovilla, kun pumppaa vielä lisäksi maitoa. Melkein litra lähti juuri sairaalaan! :)
 
Oon kyllä kade teille, joilla imetys onnistuu :sad001 itsellä ei vaan maitoa heru/nouse kun ihan vähän.. Nyt 6 päivä sektiosta ja on niin maailman paskin äiti olo, kun en pysty imettään.. Pojalla olis imuhaluja vaikka muille jakaa mutta ei tuu ni ei tuu. Sitkeesti silti oon koittanut tarjota rintaa korvikkeen lisäks.. Välillä viihtyy siinä pidempään ja välillä tulee kauhee kiukku heti.. Muutenkin hormonit heittelee ja vaikka sektio kokemuksena oli onnistunut, koen silti olevani "huonompi" kun muut.
 
Digginsson, mulla oli kans esikoisen kanssa sama ongelma kun jouduin sektioon. Jouduin alkuun antaa korviketta, mutta pikkuhiljaa päästiin täysimetykselle. Älä luovu toivoista. Mä sain silloin neuvolasta jonkun ohjeen miten päästä korvikkeesta eroon. Varmaan netistä löytyy infoa.
 
Itun sivuja kannattaa myös lukea ja olla yhteydessä imetystukiäiteihin. Imetystukipuhelimeen voi myös soittaa ja pyytää vinkkejä, miten nostattaa omaa maitoa ja purkaa lisämaidot pois. :) Ihokontakti on yleensä kaikkiin ongelmiin hyvä ensiapu.

Muista kuitenkin, ettei imetys ole mikään äitiyden mittari!! Läheisyyttä ja hoivaa voi antaa muutenkin kuin imettämällä. Olet paras äiti omalle lapsellesi, vaikka imetys ei onnistuisikaan. Ei silti kannata vielä luopua toivosta, vaan sitkeästi yrittää. Muista kuitenkin oma jaksaminen! ♡
 
Sektiosta/käynnistyksestä johtuen voi olla, ettei kroppa saa tarpeeks "infoa", et maito alkais nousta. Ei kannata luopua toivosta, mut ei se pulloruokinta susta siltikään yhtään huonompaa äitiä tee. Ne, jotka niin aattelee voi painua sinne missä pippuri kasvaa. Siis jos joku niin aattelee, mitä en kyllä usko. Oot just paras äiti sun lapselle.
 
Kiitos kaikille tsempeistä! [emoji173]️ehkä tää tästä vielä iloksi muuttuu. Ja eihän se imetys nyt mikään äitiyden mittari ole, mutta näissä hormonimyllerryksissä se vaan tuntuu maailman isommalta asialta. Oon vähä sellanen suorittaja luonne ja nyt tarvis kiireen vilkkaa päästä siitä eroon, koska ei äitiys voi olla suorittamista...
 
Kiitos kaikille tsempeistä! [emoji173]️ehkä tää tästä vielä iloksi muuttuu. Ja eihän se imetys nyt mikään äitiyden mittari ole, mutta näissä hormonimyllerryksissä se vaan tuntuu maailman isommalta asialta. Oon vähä sellanen suorittaja luonne ja nyt tarvis kiireen vilkkaa päästä siitä eroon, koska ei äitiys voi olla suorittamista...
Niin tuttu tunne, Digginsson :shy: Nyt kun synyyksestä jo melkein 2vko niin on alkanut helpottaan tuo tunne. Itse olin imetyksestä ajatellut, että helppoa kuin heinän teko, ja kun ei sitten ollutkaan niin, niin p***ka äiti -fiilis heti :sorry:

Maitolaituri foorumi on suljettu, mutta sitä pystyy lukemaan netissä yhä. Sieltäkin voi vinkkejä löytyä! Ainakin itse löysin sieltä muutamia hyviä neuvoja :)
 
Niin tuttu tunne, Digginsson :shy: Nyt kun synyyksestä jo melkein 2vko niin on alkanut helpottaan tuo tunne. Itse olin imetyksestä ajatellut, että helppoa kuin heinän teko, ja kun ei sitten ollutkaan niin, niin p***ka äiti -fiilis heti :sorry:

Maitolaituri foorumi on suljettu, mutta sitä pystyy lukemaan netissä yhä. Sieltäkin voi vinkkejä löytyä! Ainakin itse löysin sieltä muutamia hyviä neuvoja :)

Ootko saanut imetyksen onnistuun?! Vai meetteks osittaisella vai kokonaan pulloilla? Tänään sain molemmista rinnoista lypsettyä pikkuisen ja olin hetken onnellinen, kunnes sitten todellisuus iski että tässä kohtaa maitoa pitäis tulla jo vaikka kuinka :sad001 Huoh. Kai mä koitan sinnikkäästi vaan jatkaa josko se siitä vielä lähtis.. Tänään tosin jo viikko synnytyksestä ja tulos, noh. Surkee!
 
Pumpulle heruminen tai käsin lypsäminen eivät kerro mitään siitä maitomäärästä, minkä vauva saa imettyä! :) Vauva on aina tehokkaampi lypsäjä, eivätkä kaikki äidit edes heru muulle kuin vauvalle.

Oletko kuullut imetysapulaitteesta? Sillä saisi vauvalle lisämaidot, mutta samalla voisi opetella rinnan syömistä ja rinta saisi myös ärsytystä, mikä nostattaa maitoa. :) Tuon avulla meillä kaksoset oppivat rintaa syömään. Itse kävin myös akupunktiossa ja se nostatti hyvin maitoa. Oikealla hoidolla voidaan saada jopa imetys uudestaan käyntiin, jos maito on välissä jo loppunut. Kaikki kannattaa kokeilla! :)
 
Ja se tärkein asia joka saa maidon paremmin tulemaan on RAUHOITTUMINEN. Jos on jotenkin kireä tai epävarma niin ei taatusti ala tulemaan. Mulle nousi nopeammin nyt kolmatta kertaa kun olin jotenkin itsevarmempi ja rauhallisempi kun edelliset kerrat. Eli vinkiksi ettei ala stressaamaan asiaa ja yrittää rauhoittua ja päästä itsensä löysäksi ennen imetystä. Itse nukahdan herkästi imetyksessä. Se on jotenkin niin vahvistavaa ja ihanaa laatuaikaa vauvelin kanssa
 
Ootko saanut imetyksen onnistuun?! Vai meetteks osittaisella vai kokonaan pulloilla? Tänään sain molemmista rinnoista lypsettyä pikkuisen ja olin hetken onnellinen, kunnes sitten todellisuus iski että tässä kohtaa maitoa pitäis tulla jo vaikka kuinka :sad001 Huoh. Kai mä koitan sinnikkäästi vaan jatkaa josko se siitä vielä lähtis.. Tänään tosin jo viikko synnytyksestä ja tulos, noh. Surkee!
Täysimetys nyt. Rintakumista aletaan oppia pois, onneks :shifty: Harmittaa vaan kun tyttö yrittää tuttipullo otteella rinnanpäästä aina ottaa kiinni eikä onnistu :dummy1: Menee tovi, että saadaan ote onnistuun :confused:
 
Taitaa olla pojulla täällä tiheän imun kausi päällä. Koko ajan roikkuisi tissillä ja tuntuu koko ajan kiukuttavan. >.< Huoh. Pitää vaan koittaa sinnitellä taas ja muistella miten ne aina meni ohi esikoisen kohallaki.
 
Kun imetän otan samalla talteen toisen rinnan maidot. Sit on kiva kun on jonkin syötön saa antaa pullosta. :wink
 
Meillä oli kanssa joku tiheän imun hetki. Yksi yö ja yksi päivä meni tissillä taistellessa ja sitten taas palasi rauha maahan :happy:.
 
Takaisin
Top