Vauva-arki <3

Kun imetän otan samalla talteen toisen rinnan maidot. Sit on kiva kun on jonkin syötön saa antaa pullosta. :wink
Mulla on imettäessä usein maidonkerääjä toisessa rinnassa. Sitten hörpytän sen maidon vauvalle heti tai pakastan :happy:
 
Täällä kanssa maidonkerääjät aina kun muistaa :D pakkasessa ainakin ensihätään varat jo pelkästään niillä :P

Väsymystä täälläkin, mutta ei malta päivällä vielä nukkua kun haluaa tuijotella vaan tota pientä :Heartred
 
Täällä kanssa maidonkerääjät aina kun muistaa :D pakkasessa ainakin ensihätään varat jo pelkästään niillä :p

Väsymystä täälläkin, mutta ei malta päivällä vielä nukkua kun haluaa tuijotella vaan tota pientä :Heartred
Niin sama tuntemus! Vaikka osaan kyllä olla neitiä tuijottamatta koko aikaa :hilarious: Mutta nukkua ei päivisin osaa, ikävä kyllä. Onneksi viime yönä pitkät unet neidillä, 5h! :woot: Sai äitikin hyvin nukuttua :happy:
 
Itselläni se on helpotus että saan nukuttua päivällä. Huone pimennys verholla tummemmaksi ja korvatulpat ta kuulokkeet, josta kuulee rentouttavaa veden lorinaa sekä linnun laulua. Ajatusten antaa virrata veden mukana uusiin ajatuksiin. Tehosi tänään. :wink :D
 
Ne pienet hetket, jotka sairaalassa olen saanut nukuttua niin on kyllä semmosta norsun unta, että huh! Mies ei meinannut saada mua eilen yhdessä vaiheessa hereillä ollenkaan!
 
Ne pienet hetket, jotka sairaalassa olen saanut nukuttua niin on kyllä semmosta norsun unta, että huh! Mies ei meinannut saada mua eilen yhdessä vaiheessa hereillä ollenkaan!
Mulla taas tosi ohkasta unta siellä :hilarious: Mutta olinkin ilman puolisoa ja vauva ihokontaktissa koko ajan :sorry:
 
Oon kyllä kade teille, joilla imetys onnistuu :sad001 itsellä ei vaan maitoa heru/nouse kun ihan vähän.. Nyt 6 päivä sektiosta ja on niin maailman paskin äiti olo, kun en pysty imettään.. Pojalla olis imuhaluja vaikka muille jakaa mutta ei tuu ni ei tuu. Sitkeesti silti oon koittanut tarjota rintaa korvikkeen lisäks.. Välillä viihtyy siinä pidempään ja välillä tulee kauhee kiukku heti.. Muutenkin hormonit heittelee ja vaikka sektio kokemuksena oli onnistunut, koen silti olevani "huonompi" kun muut.

Mulla ihan sama vika! Ilmeisesti se sektio vaikuttaa niin paljon ettei maito vaan nouse. Sairaalassa oli kotiinlähtöpäivänä rinnat todella piukat ja kuumotti ja sainkin sielä jo kaalinlehtiä niihin avuksi mutta sain vain muutaman tipan aikaiseksi lypsämällä. Nyt sektiosta on 8 päivää ja tissit tuntuu ihan löllöiltä ettei niissä mitään maitoa edes ole eikä ole tullut enää tunnetta se nousisi. Oon yrittänyt pumpata ja lypsää ja imettää (pojalla todella kova imu ja halu imeä), mutta edelleen tulee vain muutama tippa :sad001

On kyllä todellakin niin paska fiilis kun kroppa ei toimi ja itku on herkässä. Kyllä mä itkinkin koko ekan illan kotona kun tuntui että olen niin epäonnistunut.
Nyt sitten sählätään noiden pullojen ja korvikkeiden kanssa eikä sekään tahdo välillä onnistua kun poika ei jaksa syödä kaikkea ja nukahtaa aina kesken ja neuvolassa kun käytiin ekalla punnituksella/tarkastuksessa niin ei ollut paino noussut joten mennään taas maanantaina uudelleen.
Ja ensimmäinen korvikemaito ei sopinut kun veti masun ihan kovaksi ja kakka tulee papanoina. Nyt kokeillaan sitten toista laatua josko se olisi parempi..
 
Mitäs apukeinoja olisi ilmavaivojen välttämiseen? Vai onko edes kun suolisto vasta totuttelee maitoon? Jokin tietty imetysasento? Mitä ei kannata mahdollisesti syödä (ruisleipä, sipuli)? Muita vinkkejä?
 
Tuohon ruokavalioon en osaa sanoo, muuta kun että kaikki mikä tuottaa äidille ilmaa tuottaa lapselle. Mut härpyyttäminen ensimmäiseksi ja kun itse hengittelee rauhassa kii että vauva kuulee hän muistaa sen että tulee välillä hengitellä ilmaa. Ja niin että se tasaantuu. :) nää on omia kokemuksia. Oma ressi vaikuttaa todella herkästi vauvaan. Siis silloin tulisi olla mahdollisimman rento itse, imetyksen aikana, itselle se on vaikeaa, jos Imetys sattuu, jää pelkäämään sitä sattuu seuraava kerta. Kokemusta löytyy kipeistä ja kivuttomista Imetys kerroista.
 
Ostin juuri maidonkerääjät, niin voi kohta kokeilla ottaa käyttöön! Josko saisi vähän talteen kerättyä niin tarvittaessa voisi pulloa joskus antaa :) neuvolassa vaan laskettiin viikko sitten, että korviketta voi antaa jopa 200ml! Menee varmaan hetki kunnes saa kerättyä edes yhden syöttökerran.. nyt varmaan tarvitaan vielä enemmän..
tuolla tuo nyt nukkuu omassa pedissään, vähän on ruvennut ääntelemään unissaan. Lieneekö vatsavaivoja vai osin myös muutakin... jos yrittää hereillä unien alkuvaiheessa, pieni pään silittely ja tutin käyttäminen huulilla (välillä jää suuhunkin) auttaa pientä nukahtmaan :) täälläkin on vaikea olla vain tuijottelematta vauvaa.. uni kyllä maistuu myös minulle ja usein nukunkin kun toinen vetää päikkärit. Helpoin on nukahtaa vauva iholla :Heartred Varsinkin öisin on vaikea pysyä hereillä kun toinen herää syömään.. pitää ihan nousta istumaan kun meinaa silmät lumpsua kiinni! Vaikka olen minä istualteenkin nukahtanut.. nytkin voisin pienet nukkua ennen kuin lähdetään liikenteeseen :P
 
Mitäs apukeinoja olisi ilmavaivojen välttämiseen? Vai onko edes kun suolisto vasta totuttelee maitoon? Jokin tietty imetysasento? Mitä ei kannata mahdollisesti syödä (ruisleipä, sipuli)? Muita vinkkejä?
Ei mitään :hilarious: Tulee jos on tullakseen. Jos tissit suihkuaa niin takakenoinen imetysasento auttaa, meillä auttaa myös kyljellään imetys. Suolisto tosiaan totuttelee maitoon, vatsavaivoja joutuu pienillä vaan sietämään.. Vauvahieronta auttanut ilman ulostuloon :happy:

. Ei sillä dieetillä aina edes saa selville, mistä ne vaivat ehkä sitten tulivat.. Jos tulivat ruoka-aineesta. Tulista ruokaa nyt ainakin voi vältellä tai tosi maustettua. Jotkut kokee että tuore leipä ja -kaali, maito, suklaa ja kahvi saattavat vaivaa aiheuttaa.

Olikos se että alkuun vauvan maidontarve on 30ml/h? Johonkin ikään asti :hilarious:
 
Meille annettiin ohjeeksi antaa sairaalasta pääsyn jälkeen 30ml kertasyötöt ja onneksi tästä puhuin ystävälleni kuka tietää imetyksestä paljon (Oma haluni siis täysimettää).
Ystäväni ohje: Missään tapauksessa ei noin suurta määrää vastasyntynyt tarvitse. 10pv ikäisellä vatsalaukku on n. 10ml kokoinen ja jos annetaan noin isoja määriä se vain kasvattaa vatsalaukun kokoa. Jokainen annettu korvike millilitra tulisi pumpata rinnoista, jotta rinnat voisivat vastata vauvan maidon tarpeeseen.
Korviketta/lisämaidon antamiseen on tottakai perusteluja mutta liittyy tietenkin kasvamiseen.

Itse sinnikkäästi imetin ja maitohan vasta nousi kotona rintoihin. Käsin lypsin 1ml ruiskuun välillä että maitoa alkaisi herua ja pian pääsin pumpulla kokeilemaan ja sain jopa yli 10ml pumpattua. Eli määrät on pieniä ja vauva saa kyllä paremmin kuin pumput tai itse lypsämällä.

Suosittelen kaikkia ketkä haluaa täysimettää tutustumaan imetys.fi sivuihin. Jos haluaa siirtyä korvikkeista takaisin imetykseen niin siihen on neuvoja myös sivuilla.

Olin kyllä todella ihmeissäni sairaalan ohjeista maidon tarpeesta ja näköjään neuvolassa myös ohjeistetaan hullunkurisesti.

Meidän poika on nyt kk ikäinen ja vatsalaukku on max 60ml ja se on ilmeisesti suuri johtuen omasta runsaasta maidon tuotannosta.
Ystäväni poika syö 9kk 60ml kerralla.

Tsemppiä imetykseen kaikille.
 
Meilläkin syödään 60ml kerralla. Aina ei tuu ilmavaivoja edes. Ja hän vasta kolme viikkoa. Mutta nukkunut ehkä sen jälkeen yö aikaan kuusi tuntia. [emoji5]️
 
Meille annettiin ohjeeksi antaa sairaalasta pääsyn jälkeen 30ml kertasyötöt ja onneksi tästä puhuin ystävälleni kuka tietää imetyksestä paljon (Oma haluni siis täysimettää).
Ystäväni ohje: Missään tapauksessa ei noin suurta määrää vastasyntynyt tarvitse. 10pv ikäisellä vatsalaukku on n. 10ml kokoinen ja jos annetaan noin isoja määriä se vain kasvattaa vatsalaukun kokoa. Jokainen annettu korvike millilitra tulisi pumpata rinnoista, jotta rinnat voisivat vastata vauvan maidon tarpeeseen.
Korviketta/lisämaidon antamiseen on tottakai perusteluja mutta liittyy tietenkin kasvamiseen.

Itse sinnikkäästi imetin ja maitohan vasta nousi kotona rintoihin. Käsin lypsin 1ml ruiskuun välillä että maitoa alkaisi herua ja pian pääsin pumpulla kokeilemaan ja sain jopa yli 10ml pumpattua. Eli määrät on pieniä ja vauva saa kyllä paremmin kuin pumput tai itse lypsämällä.

Suosittelen kaikkia ketkä haluaa täysimettää tutustumaan imetys.fi sivuihin. Jos haluaa siirtyä korvikkeista takaisin imetykseen niin siihen on neuvoja myös sivuilla.

Olin kyllä todella ihmeissäni sairaalan ohjeista maidon tarpeesta ja näköjään neuvolassa myös ohjeistetaan hullunkurisesti.

Meidän poika on nyt kk ikäinen ja vatsalaukku on max 60ml ja se on ilmeisesti suuri johtuen omasta runsaasta maidon tuotannosta.
Ystäväni poika syö 9kk 60ml kerralla.

Tsemppiä imetykseen kaikille.

Joo siis tarkoittaa että tunnissa se 30ml, eli jos syötät kaksi kertaa tunnissa niin 15ml :) Mutta vauvahan syö sen verran mikä hänelle on hyvästä. Tai sitten pulauttaa ylimääräset pois :hilarious: Ja jos ajattelee vastasyntynyttä joka melko harvoin (keskimääräsesti 3h välein) kuitenkin tissillä ja saa vain muutamia millejä kuitenkin alkuun niin eihän tommosia jättiläismääriä voi antaa :)
 
Mites teidän vauvat käyttäytyy? Meillä on tällä viikolla kahdeksan viikkoa vanha vauva ja hän itkee nykyään melkein kaikki hereilläoloaikansa. Imemisentarve on tosi kova. Mutta tutti ei kelpaa. Tissittelystä tulee sitten vatsanväänteitä kun liian usein varmaan syötän. Illat varsinkin on yhtä huutoa. Välillä saan työnnettyä tutin suuhun, mutta useimmiten yökkää sen pois ja suuttuu entistä enemmän. Tää alkaa jo muistuttaa esikoisen vauva-arkea. Ja ei muuten nuku päivisin kun mielellään vieressä sängyllä. Jos nukahtaa syliin ja siirrän muualle, herää heti. Minä vielä odotan, että olisi syvässä unessa mutta heti kun havahtuu, että on yksin niin alkaa huuto. Tää taitaa taas olla joku vaihe vissiin...huohh...mulla ei ole enää käytännössä mitään vapaa-aikaa. Esikoinen kun ei niitä päikkäreitä enää nuku. Vauva käy yöunille hirveän huutoshown jälkeen minun viereen sänkyyn. Itse jään myös nukkumaan sitten. Miten mä saan ton vauvan nukkumaan ilman minua ja aikaisemmin illalla, että jäisi vähän omaa aikaa. Vai onko siitä omasta ajasta vain liian aikaista vielä haaveilla? En muista yhtään kauan tää kesti esikoisella.
 
Mites teidän vauvat käyttäytyy? Meillä on tällä viikolla kahdeksan viikkoa vanha vauva ja hän itkee nykyään melkein kaikki hereilläoloaikansa. Imemisentarve on tosi kova. Mutta tutti ei kelpaa. Tissittelystä tulee sitten vatsanväänteitä kun liian usein varmaan syötän. Illat varsinkin on yhtä huutoa. Välillä saan työnnettyä tutin suuhun, mutta useimmiten yökkää sen pois ja suuttuu entistä enemmän. Tää alkaa jo muistuttaa esikoisen vauva-arkea. Ja ei muuten nuku päivisin kun mielellään vieressä sängyllä. Jos nukahtaa syliin ja siirrän muualle, herää heti. Minä vielä odotan, että olisi syvässä unessa mutta heti kun havahtuu, että on yksin niin alkaa huuto. Tää taitaa taas olla joku vaihe vissiin...huohh...mulla ei ole enää käytännössä mitään vapaa-aikaa. Esikoinen kun ei niitä päikkäreitä enää nuku. Vauva käy yöunille hirveän huutoshown jälkeen minun viereen sänkyyn. Itse jään myös nukkumaan sitten.

Kuulostaa täysin meiän arjelta. Käytiin kerta vyöhyketerapiassa, jossa todettiin synnytyksestä tulleet niskajumit, joista johtuu masuvaivat. Todettiin myöskin kireä huuli- ja kielijänne, jotka vaikeuttaa imetystä ja lisää ilmavaivoja.
Nyt varattiin pari lisäkäyntiä vyöhyketerapiaan, aloitettiin vauvalle kunnon probioottikuuri ja alotin ite imetysdieetin. Joten nyt vain odotellaan, että meillekin kotiutuisi itkevän vauvan tilalle iloinen pikkuneiti, josta saimme jo pieniä välähdyksiä ekan vyöhyketerapian jälkeen. :) Niin ja Minni tulee ylihuomenna 7 viikkoa.
 
Täällä 5vko ja samoin välillä yhtä huutoa. Mikään asento ei ole hyvä ja kun rauhoittuu, tulee kipristys ja taas itku.. huomasin tuossa kun oma ruokavalio oli puhdas ja kasvispainotteinen, huusi vauva vähemmän. Toki myös nukkui enemmän ja syvemmin. Tämä oli kyllä kun kolme päivää oli nukkukut tosi huonosti ja katkonaisesti. On pitänyt ihan ottaa rinnalta pois kun ilmaa tulee niin paljon väliin, samoin välillä pitää tosi usein yhden imetyksen aikana röyhtäyttää. Ja välillä menee ihan väärään kurkkuun ja paniikinomaiset röyhtäytykset. Tämä välillä myös unissaan.. tänäänkin olen makoillut (välillä suihkussa, syömässä ym) vauvan vieressä molemmat omilla sängyillä kun levottomasti nukkuu.. hyräily auttaa täällä ja välillä pitää antaa sormi tai oma käsi laittaa toisen mahan päälle.. välilä pakko ottaa syliim nukkumaan. Ja ihan "huijata" omaan sänkyyn.. tuo tutti kyllä rauhoittaa paljon! Imemisen tarve kova ja tissillekin nukahtaa parhaiten. Ja siitä uusi nukahtaminen olalle. Ja siitä sänkyyn. Välillä tulee tutista oksennusrefleksi ja itku... mutta sitten taas syliin lohdutukseen.. vaihtelee tosi paljon miten menee sekä syömiset että nukkumiset. Yksinolo ei täälläkään maistu :sad001
 
Meillä kantoliina pelastaa itkuisimmat päivät. Kaikilla vauvoilla on mahavaivoja ja ovat itkuisia, kun hermosto ei vielä ole kehittynyt. Ikä auttaa onneksi jonkun verran..
 
Hannn, millainen imetysdietti sulla on?
Jätin maitotuotteet, naudanlihan, kananmunan, vehnän ja muut itelleenkin ilmaa kerryttävät ruuat pois ruokavaliosta. Pari viikkoa näin ja sitte lisäilemään takasin ruoka-aine kerrallaan ja tarkkailla onko suoraa vaikutusta. :)
 
Takaisin
Top