Vaunu asioita

Käytiin kattomassa vaunuja toisessakin liikkeessä. Mies on nyt vahvasti Teutonian BeYou Eliten tän vuoden mallin kannalla. Vaikutti siltä, että on hyvät maasto-ominaisuudet, saa pakattua pieneen tilaan, heittoaisa, kaukaloadapteri, säädöt toimi tosi loogisesti ja vaikutti muutenkin, että mekaaniset ratkaisut oli toteutettu laadukkaasti ja liikkuivat tosi ketterästi. Toi vaan tarkottais että pitäis ostaa uutena. Saksasta tilaamalla säästää tosin siinäkin pari sataa.
 
Mä löysin aivan yllättäen torista käytetyt teutonia prestiget! Ihastuin niihin ja hain eilen pois :D muita en ole edes käynyt kokeilemassa, vaikka ehkä olis kannattanut. Nuo on 2010 uutena ostettu ja ollut kahdella lapsella. Tosi siistit ja tukevan oloiset. En nyt tiedä menevätkö kovin pieneen tilaan, mutta sillä ei meille ole suurta merkitystä, kun v70 volvossa on kyllä tilaa, kokeilin, että menevät helposti myös pitkittäin sinne. En malta odottaa, että pääsen pikkuista niissä lykkimään!
 
Meillä on kyllä iso auto, mutta myös kaksi koiraa ja reissataan paljon esim viikonloppureissuja, jolloin tavaraa on aina paljon mukana, joten kompakti pakattavuus on iso plussa
 
Kaiken muun tavaran ohessa mua ahistaa nää vaunut...
Jotain pitäisi ostaa mutta mitä. Mä kaipaisin sellaista Tekniikan Maailman vertailua eri vaihtoehdoista tai sellainen sitoutumaton testi jossa saisi vastata x kysymyksiin liittyen vaunuihin ja sen perusteella saisi vastauksena, että mitkä sopii parhaiten.

Jos maastossa kulkee pitääkö olla samankokoiset renkaat edessä ja takaa, pienemmät edessä vai onko sillä väliä jos rengas on hyvä?
 
Muistaakseni ei ollut väliä renkaan koolla jos oli hyvät renkaat ja lukittavat. Ite toisaalta tykkään enemmän kyllä semmoisista missä on edessä ja takana isot renkaat. Ilmakumi täytyy muistaa pumpata joten kovat kenno renkaat on kait parhaat ja kevyimmät työntää (ainakin näin töiden puolesta olen huomannut)
Muistaakseni löytyy myös sitten semmosia malleja mistä saa vaihdettuani renkaat esim kelin mukaan jne niin semmosia melkeen kannattaa kans harkita :)

Ja on samaa mieltä että sais olla joku tommonen vertailu systeemi niinku just vaikka kaukaloissa tms..
 
Kai niissä renkaissa periaatteessa pätee samat säännöt mitä muutenkin renkaissa, eli isot renkaat ovat maastossa paremmat, mutta sen verran mitä itse noita nyt parissa kaupassa lykki, niin myös muulla rakenteella ja mekaniikalla on aika paljon merkitystä. Ja tosiaaan ainakin noissa Teutonian BeYou Elitessä ja Gesslinen F6:ssa saa vaihdettua etupyörät myös kiinteisiin isoihin pyöriin talvikelejä varten. Talvella lumessa on ilmeisesti myös merkitystä sillä pyörä ripustuksen korkeudella renkaasta. Jos on kovin pieni väli, niin lumi tamppautuu siihen kiinni.
 
Isot renkaat on paremmat maastossa. Siitä en osaa sanoa onko parempi olla kääntyvät vai ei kääntyvät, mut isot kannattaa olla ainaki. Pienet kääntyvät on ainaki yhtä tyhjän kans jos maastossa/lumessa tms yrittää mennä. Ja ehottomasti ilmakumirenkaat kevyemmät työntää. Joku saattaa olla sitä mieltä et ilmakumirenkaat on työläämmät , koska pitää välillä laittaa ilmaa ja saattaa mennä puhki mut molemmat renkaat kokeneena en enää ottais muuta ku ilmakumi. :D
 
ehdottomasti isot pyörät eikä käänny mihinkään jos maastossa liikkuu. Ja siihen vaunujen jousitukseen kannattaa panostaa, samaten puhkeamattomiin/huoltovapaisiin renkaisiin jotka ainakin itse koin paremmiksi. Jos jousitus vaunuissa huono niin hyvät renkaatkaan ei niinkään avita esim monttuisilla teillä vaan työntäminen epämukavaa :) Nuo omat yhdistelmät valitsin juuri tämän takia ja esikoisen aikana jo totesin hyviksi :) Nimimerkki se kahden koiran kanssa metsäteillä vainuileva :) meillä siis oli nuo aamutorkunkin mainitsemat gesslein F6 air+ yhdistelmät vm 2014
 
Meilläpäin on asfalttia joka suuntaan, kunhan pihasoran yli pääsee, joten ittellä ei ollut tarvetta maasto-ominaisuudelle :) Lukittavat eturenkaat on tietenkin. Eihän asfalttii ikinä saa täysin lumettomaksi. Oon kyl miettinyt, et pitäiskö äidiltä pyytää semmoset isot ja jämäkät vaunut ulkoiluu varten ja sit noita britaxin vaunuja käyttäis just, ku tarttee saada autoon.
En muista, et minkä merkkiset vaunut äidillä oli, mut siin on ainakin mua ja mun sisaruksii lykitty :Heartbigred
 
Mies ei lämmennyt ajatukselle kaksista vaunuista :D Mut jos nyt vaik sattuis tulee pikkukakkone heti perään, ni seki tarttee rattaat, ja voi harmi, ku noi britaxin rattaat menee n. 3 vuotiaaksi asti ekalla :angel12
 
Mulle on monta kertaa sanottu nyt että kannattaa hankkia parvekevaunut.. Mietin että onko siinä mitään järkeä olla erikseen vaunut mitkä vaan on tuolla parvekkeella.. Varsinkin ku tuolla rappukäytävässä ei uskalla säilyttää ja meillä ei ainakaan varastoon edes mahdu.. Eli joka tapauksessa toisin aina vaunut sisälle niin eiköhän ne mee sit parvekkeellakin ne samat vaunut
 
Mä oon kokenut kääntyvät etupyörät ehdottomiksi. Perus nelipyöräkärryt on niin kömpelöt ja vaikeat käytettävät, kun on kerran kääntyviin pyöriin oppinut. Meillä on nyt kokemusta viidestä eri mallista kääntyvillä pyörillä/pyörällä, enkä ole kertaakaan niitä lukinnut kulkemaan suoraan. Hyvin on kulkeneet niin hangessa, kuin metsäpolulla. Enemmänkin on väliä renkaan koolla! Niitä onnettomia sateenvarjoratas pyöriä tuntuu olevan aika monissa nykyään. Itse en välitä työntää pikkupyöräistä edes kaupassa. Ennen liputin ilmakumien puolesta, mutta nyt bugaboon vaunujen omistajana voin sanoa, että kennorenkaissakin on huimia eroja. Ennen mun ajatus oli niistä, että ovat kovat ja kuluvat helposti. Ongelmia tulee niiden kanssa viimeistään talvella, kun lumi tarttuu sopivasti kuluneisiin koviin pyöriin. MUTTA näissäkin on nykyään parempia materiaaleja, jotka eivät kulu kolhuille ja ole niin kovia.
Meillä ainakin on parvekkeella samat vaunut, kuin pihalla. Kuitenkin ne tuon sisälle, niin miksi erikseen hankkia jotain muuta? Eri asia jos asuisi hissittömässä kerrostalossa tai jotain vastaavaa..
 
Minä en uskalla uusia vaunuja sitten vaunuvarastossa säilyttää, joten joudun vaunut roudaamaan parvekkeelle.. Onneksi asutaan alimmassa kerroksessa ja päästään hissillä tähän kerrokseen. Mutta on se silti mukavaa puuhaa tuoda parvekkeelle :D. Jos olet siis sisälle vaunut tuomassa, niin miksi hankkia parvekkeelle toiset vaunut?

Renkaistakin oli puhetta, niin sehän riippuu kyllä paljon siitä, minkälaisessa maastossa liikut. Nuo vaunut, mitkä hankin, niin on kääntyvät etupyörät, mutta ne saa myös lukittua. Ja ilmakumipyörät taitavat myös olla. Ja kunnon jousitus.
 
Niin no sitäpä miekin mietin että aika turha hankkia toiset ku asutaan kuitenkin hissillisessä talossa 6 kerroksessa ja tuon joka tapauksessa sisälle vaunut..

Meillä on kans noissa vaunuissa säädettävä jousitus niin pitäis mennä myös maastossa.. Ja renkaat oli vielä hyvässä kunnossa :)
 
Vieläkään en ole tuplarattaita löytynyt :D nyt laitoin parille toriin kysyntä. Jos ei löytyy niin sitten mennä kantorepulla ja esikko rattaissa
 
Vieläkään en ole tuplarattaita löytynyt :D nyt laitoin parille toriin kysyntä. Jos ei löytyy niin sitten mennä kantorepulla ja esikko rattaissa
Minkä ikäinen teidän esikko on? Tuolla tyylillä meinasin itse pärjätä. Tai oikeastaan vauva vaunuissa ja isompi reppuun. Nuorin on reilu 2,5v jouluna. Aina ennen meillä on ollut tuplat, kun jokainen syntynyt ennen edellisen 2v päivää. Kuitenkin kolmen vuoden kieppeillä kaikki alkaneet kävellä ahkeraan, joten uskoisin, että selvitään kun vaan talven yli päästään. :) Toisaalta hieman kaduttaa, että menin tuplat myymään reilu vuosi sitten. :grin
 
Mä yritin selvitä kantoliina/rattaat/lauta yhdistelmällä kun esikoinen oli 1v ja syntyi toinen vauva, ei sitä kauaa kun jouduin hommaamaan tuplarattaat :D
 
Esikoinen täyttää 4.12 1v9kk ja kuopuksen laskettu aika 26.11 :D
 
Takaisin
Top