Vaivoja ja kolotuksia...

Jatkuva sormien nivelsärky vaan  ei helpota, ja lisäksi tuntuu, että ranteisiin on tullut jännetupintulehdus, ensimmäistä kertaa sitten peruskoulun. Silloin niitä oli jatkuvasti hirveän pakotetun kynällä kirjoittelun vuoksi.

Tässä maanantai aamuna ajattelin, että ei tule mitään, oli pakko kävellä tosi hitaasti pelipaikoille bussi-asemalta, kun oikeaa kylkeä vihloi niin julmetusti. Ja sama kotimatkalla. muuten sitä joutuukin istumaan koko päivän. On tuossa parina kolmena päivänä nenä ollut ihan hirveän tukossa, ja sitten illalla alkoi raivotuttava korva-kurkkukipu. Tottakai flunssa iski sitten oikein urakalla, sitä se lihassärkykin sitten kyljessä tiesi. Meillä on ollut koko porukka kipeäni joten en ole yllättynyt, että sain tartunnan. Ei kyllä olisi enää tähän väliin mitään räkätautia kaivannut. :( No onneksi ensiviikolla alkaa keskiviikkona epävirallisesti äitiysloma. Ei kuulemma enää tarvitse mennä viimeiseksi elokuun viikoksi opiskeluihin kärsimään pitkiä koulumatkoja turhan takia. Menee nimittäin päivisin noihin matkoihin bussissa istumista melkein 2.5h yhteensä eikä se todellakaan ole mukavaa tällä mahalla enää. Kaikki paikat jäykkinä, ja selkä huutaa hoosiannaa.  Onneksi on myötätuntoisia opettajia.
 
Nyt on pakko sanoa, että iltasin on välistä ollu jalat ja pohkeet niin pirskatin kipeenä, ettei meinaa enää jaksaa. Eilen menin ennen ysiä sänkyyn koska väsytti ja koski jalkoihin niin kovaa, että ne oli pakko nostaa seinää vasten ainakin tunniksi. Enkä muuten edes eilen mitenkään ihmeemmin kävelly tai mitään....tosin viikonloppuna sitäkin enemmän. Muuten ei ole mitään ihmeitä, tuo maha-asukki vaan on alkannu mellastamaan...vastanahka menee kun välimerenaallot välistä :)
 
JATKUVA vessassa ravaaminen alkaa nyt todellakin vaivata, niin päivällä kun yölläkin.. :s Yöllä käyn tunnin - kahden välein, päivällä liikkeellä ollessa voi olla, että joudun käymään vieläkin useammin..
Yölliset vessassa käynnit sitten taas katkonaistaa  unet ja olen koko ajan väsynyt.. :/ Kaippa se valmistuttaa vain siihen, että sitten kun lapsi tulee niin ei välttämättä todellakaan nukuta öitä..
Lisäksi päänsärky ihan älytöntä välillä.. Tai epäilisin, että on migreeni tyyppistä kun alkaa oksettamaan ja välillä oksennan loppujenlopuksi. Se yleensä laukaisee tilan hetkeksi ja alkaa sitten uudestaan..

Kyykkyyn alkaa olla vaikea mennä, kun tuntuu ikävältä.. Mitähän muuta vielä :D
 
LEVOTTOMAT JALAT! emoticon Ne on meikäläisen suurin ongelma. Joinakin öinä enemmän, välillä vähemmän. Viimeisen viikon aikana vaiva on iskenyt välillä myös päivällä. Oon yrittänyt kaikki mahdolliset poppakonstit (kylmää, kuumaa, jalat ylös, tukisukat..) toistaiseksi mikään ei oo kokonaan lopettanu sitä levottomuutta.

Muita pienempiä vaivoja on ilmaantunut viimeisen kuukauden aikana. Lonkka kipeytyi kyljellään nukkuessa, mut siihen auttoi tyyny polvien välissä. Närästystä oli vielä viime viikolla päivittäin (jatkui siis n. kuukauden), mutta se on nyt kadonnut jonnekin. Ja hyvä niin :) Unettomuuskin iskee melkein joka yö joskus 2 aikoihin. Ajattelin käydä ostamassa lankaa ja käyttää hyödyksi sen n. 1-1 ½ tuntia, minkä istun keittiön pöydän ääressä lähes joka yö nukkumattia odotellen. Ties kuinka monet pienet töppöset ja lapaset tässä vielä ehtii kutoa emoticon . Mun vaivat on kuitenkin niin mitättömän pieniä, että ei niistä kehtaa edes puhua missään. Monilla käsittääkseni  esim. kipeytyy selkä ja jalat tosi paljon. Eikä mulla ole toistaiseksi ollut mitään häiritseviä supistuksiakaan. Niitä kivuttomia on melkein päivittäin, mutta ne ei niin häiritse, paitsi jos on lenkillä koiran kanssa.
 
Mun selkä hajoooo!!!!!! Eli edelleen kipu on puol välissä selkää siinä kohtaa missä alimmat kylkiluut kohtaavat selkärangan. Pahinta kipu on istuessa ja helpottuu vasta makuulla. En ota särkylääkkeitä vaan puren hammasta ja vaihtelen asentoa kokoajan. Neuvolassa terkka oli ihan ihmeissään siitä missä kipu on. Pitää kysäistä ens kerralla olisko mahollista kävästä fysiopuolella ja saada vaikka joku tukivyö kokeiltavaksi.

Pissalla pitää juosta oikeesti kerran tunnissa vuorokaudenajasta riippumatta, rasittavaa! Silmänaluset ovat jo ihan tummat tästä yökukkumisesta. :(

Muuten voin ihan mukavasti ja olen kaikesta huolimatta pääasiassa hyväntuulinen.
 
Huoh. Johan niitä kremppoja alkaakin esiintyä!

Viime päivinä on supistellut enemmän. Ei kipeästi ja lyhyitä aikoja, mutta kuitenkin sillä tavalla että ne huomaa.

Toiseksi se, että nyt kun vaavi on laskeutunut jo aika alas niin painon tunne haarovälissä on jotain ei niin kovin kivaa. Tuntuu etenkin supistusten yhteydessä. Yyh.

Kolmanneksi tämä jatkuva ja jatkuva päänsärky. On siis kestänyt jo viikkoja. Viimeisen viikon, sanotaanko, pahempana. Terkkarissa nyt miettivät sitten että liittyisko raskausmyrkytykseen kun oli proteiinitkin pissassa +. Verenpaine on kuitenkin todella hyvä, eli sen suhteen kaikki ok.

Neljänneksi, unettomat yöt. Milloin mistäkin syystä. Oikealla kyljellä on huono olla, vasemmalla kyljellä on huono olla. Selällään ei kulje henki. Välillä taas kaikki asennot on ok, mutta sitten kädet puutuu. Ja kaiken lisäksi tietenkin pitää nousta vessaan. No, minä nousen vain noin kerran yössä.

Viidenneksi, kuumat aallot. Voiko vaihdevuodet alkaa 20-vuotiaana raskaana ollessa? Tiedättekö tunteen kun yhtäkkiä alkaa hiki virrata ja olo on kuin vaatteet päällä saunassa? Aivan kamalaa. Siis aivan kamalaa.

Kuudenneksi, niveltulehdus. Tähän mulla on kyllä riski sairastua muutenkin, mutta että piti sattua JUST tähän loppuraskauteen.

Että näillä mennään. Eniten pelottaa tuo raskausmyrkytyksen mahdollisuus. Mun tuurilla meinaa menee yht'äkkiä pahaksi ja makaan kuukauden sairaalassa. Jeee.
 
Mulla on vissiin joka toinen yö hyvä, nukun kunnolla, vessassa käynnit menee puolunessa tajuan siis mitä tapahtuu, mutta ku sänkyy takasin pääsee niin uni tulee samantien..
kun sitten taas ne toiset yöt, esim. viime yö .. eka nukun pari tuntii hyvin, kunnes herään vessaan ja sen jälkee en saa unta, pyörin koko ajan, joka paikka puutuu, kamala kuumuus ja kaiken ton lisäks alko viel päänsärky :/ aamulla sitte 6 jälkee nukahin ja nukuinkin 12 asti.. Toisaalta kiva kun sai nukuttua, mutta ärsyttävää ku menee taas koko päivä "heräämiseen" :D Ja päänsärky taas vissiin tulossa :/ kun ei kehtais kokoaikaa särkylääkkettäkään ottaa..
 
Mulla on alkanu kiristää navan alapuolella olevaan arpeen tosi ikävästi välillä istuessa ja seistessä. :s Pikkunen ku alkaa olee aika iso ja tunkee ittensä tohon navan viereen oikealle puolelle tosi usein.. 
Välillä joutuu vähän "tönimään" pikkusta toiseen asentoon. 
Toinen kun niin tykkäis köllötellä justiinsa siinä, ja äiti julmana tönii toiseen paikkaan.
 
Uutena vaivana selkäsärky, vasta muutamana päivänä ollut. Lähinnä kun menee istumaan, välillä muutenkin. Vihloo välillä niin että meinaa itku tulla, sekä ylä- että alaselässä ja joka paikassa siltä väliltä :(
saattaa tosin johtua siitä kun oon nyt kotona niin ei tule liikuttua yhtä paljon kuin ennen. Myös painoa on alkanut tulla enemmän vaikka oon vasta n.viikon ollut kotona.
Levottomat jalat vaivaa toisinaan kun menee liian väsyneenä nukkumaan ja sitten ei taatusti saa unta! Ei tosin yhtä pahasti kuin toukokuussa, silloin se oli ihan järkyttävää muutaman viikon -piti nousta jaloittelemaan nukkumaan mentyä eikä sekään auttanut yhtään.
Ja lisäksi mullakin on ollut nyt ihan parin viimeviikon sisällä tommosia "kuuma-aalto" kohtauksia, yhtäkkiä vaan tulee hiki ja on tukalan kuuma olo.
Ja vielä päänsärkyä, ainakin jonkin asteista jo 5 päivänä peräkkäin. :(((((((
Eikä tässäkään varmaan ollut vielä kaikki mut pakko valittaa välillä!
 
tää selkäsärky on tajutonta.. en oo kärsiny olla makuuasennossa koko päivään.. saa nähä pitääkö nukkua istuiltaan.. emoticon
 
Viimisen vuorokauden aikana on ollu melkosen hassu olo... ilen päivällä meni ihan yhtäkkiä selkä jumiin, oli oikeasti aika vaikeeta päästä tuolilta ylös, autosta pois nouseminen oli melkein mahdotonta. Sitten illalla alko yhtäkkiä ihan hirmuinen huimaus ja se jatkuu edelleen. Selkä ei kuitenkaan tunnu jumilta enää eli tuskin johtuu siitä. Pelkäsin yöllä välillä putoavani sängystä, kun maailma pyöri niin kovin. Ja nyt sitten aamusta asti on supistanut. Ei ihan yhtäjaksoisesti, mutta melkein. Aina kun nousee seisomaan ja kävelee -> supistus. Kun istuu hetken aikaa paikallaan -> supistus. Kun vaihtaa asentoa -> supistus. Eli ihan sama mitä teen, koko ajan tuntuu kuin olisi keilapallo mahassa. Kivuttomia ovat kuitenkin, joten en vielä huolestu. Tosin tää huimaus vois jo loppua emoticon
 
No johan jotaki vaivoja rantautuu hiljalleen tänneki, on sitä helpolla päästyki.. :P

Pikkuhiljaa on alkanu ilmaantua närästystä iltaisin. Eilen illalla nukkumaan menossa oikein poltti, mutta vain kurkunpäässä et ei sentään koko ruokatorvi ollu tulessa. Mutta kummasti häiritsi unen saantia sekä illalla että myös yöllä kun sattu heräämään ja täyty koittaa nukahtaa uuestaan..
Ja jostain syystä etenkin kylkeä kääntäessä/asentoa vaihtaessa tuntu, että ruokatorvi kramppaa. :O Sellasta ei oo ikinä ollu, mistä lie johtu??

Välillä tulee kevyesti puukkoa alakertaan, mutta ei vielä kovin kipeesti. Ja menkkamaista kipuilua on usein. Eilen ko illalla ajeltiin 100km matka kotiin ni alaselkää jomotteli/poltteli ja alavatsaki kipuili ja supisti. Siin oli vaikea sanoa, että oliko ekoja synnytystä ennakoivia suppareita (johan ne näillä viikoilla voi alkaaki...) vai johtuko sitte siittä istumisesta pelkästään kaikki.. Ei pystyny kellottelemaan niitä suppareita autossa, mutta väli ei ollu montaa minuuttia.

Ai joo, ja ko nyt on jonkun näköistä turvotustaki ilmaantunu ni sormukset ei tietty lähe enää sormista (kihla- ja vihkisormukset) ja toisen sormuksen alta iho punoittaa, välillä kutiaakin/kirvelee jopa. Koitin saaha sormuksia pois, mutta sen verran tönköt on sormet ettei ne lähe vaikka mitä tekis... Toivottavasti ei nyt enempää turpoa nottei joudu ihan leikkaamaan poikki nuita sormuksia..!:O  Ei oo kauhian kiva, jos se ihon pinta tuolla sormusten alla hautoo ja halkeaa ja tulehtuu........ hui.
 
Mulla oli alaselkä tossa pari viikkoa tosi kipeä niin että kävely ja makuulta ylös pääseminen oli tosi hankalaa. Nyt onneksi jo helpottanut, osittain ihan levolla ja osittain kevyillä jumppaliikkeillä joihin sain ohjeet fysioterapeutilta.
Mutta tämä turvotus! Vihki ja kihlasormus ei todellakaan mene enää sormeen, nyt on vielä lisänä ihmeellinen jäykkyys sormien nivelissä. Pari kertaa ollut aamulla myös sormet puuduksissa kun oon  herännyt. Täytyy kysyä huomenna neuvolassa onko tämä sormien niveljäykkyys ihan normaalia.
 
 
Mulle tuli vasemmankäden sormien niveljäykkyys ja särky, sekä sormien tunnottomuus tän loppuraskauden turvotuksen myötä, lisäksi jatkuva vasemmalla kyljellä nukkuminen, ja siitä johtuva hirveä hartialihajumitus on kanssa itsellä osasyy tähän.. Olen käynyt hierojalla jo kerran ja toisenkin kerran menen tällä viikolla. Käsi toimii jo hieman paremmin.

Neuvolassa sanoi, että ei siitä eroon pääse ennenkuin vauva on syntynyt, ja jos ei sitten ala vaiva katoamaan pitää katsoa lääkärintutkimusta. Monet on saaneet http://www.poliklinikka.fi/kipukanava/artikkelit/rannekanavaoireyhtyma-4663584 raskauden myötä, mutta itsellä kipu on ollu lähinnä turvonneissa nivelissä. Jospa tän kanssa pystyis vielä nää loput viikot elämään. Ja sitten tarkempaa tutkimusta jos ei tosiaan ohi mene.
 
Ää, mulla iski eilen illalla närästys ja loppua ei näytä tulevan :/ Kesällä oli viimeks närästystä.. Se kun loppu niin aattelin, että tästä vaivasta selvitty, mutta ei - tullu takasin vissii kahta kauheempana :D
 
Uh.. uusi vaiva aloitti kiusaamisen. Peräpukamat! Todella kivuliaat ja inhottavat! Niinkuin tällee loppumetreillä ei muutenki olis jo kaikenlaista vihlontaa, jomotusta ja muuta vaivaa. Onneksi pukamalääkettä voi käyttää myös raskauden aikana.

 
cecefi: Mulla on ollut tuo rannekanavaoireyhtymä mol. käsissä melkein koko raskauden ajan. Molemmissa ranteissa lastat. Tämä ei ole kiva vaiva, vaan pahuksen kivulias. Huolettaa, miten vauvan hoito ja imetys onnistuu sitten synnytyksen jälkeen, kun peukalo ei liiku kunnolla.
 
Nyt on alkanu sit jalkojen särky.. emoticon

Varmaanki johtuu tästä järkyttävästä painonnoususta. Ei tarvii paljon kävellä ku särkee niin, että on pakko saada jalat ylös.
 
Tissit on kipeet! Ne mokomat kuumottaa ja nännit ovat todella arat kaikelle kosketukselle. Taitaa maito alkaa nousta. Pikkuisen on jo tihkunutkin yöpaitaan. Tumman yökkärin sisäpuolella on sellasta vaaleeta hilsemäistä töhnää havaittavissa. Eilen illalla tuntui että saattaisi jopa olla hieman lämpöä, mutta ei onneksi ollut, muuten vaan kuumotti poskiakin.

Omalla äidilläni alkoi maitoa tulemaan jo kolmannella raskauskuulla ekassa raskaudessa. Itse muistan kun olin kuusi ja äidillä oli pikkuveikka masussa ja saunassa kun oltiin niin suihkusi vaan maitoa. :) ONNEKSI mulla ei oo maidontuotanto alkanut jo kolmannella raskauskuulla!

Närästys on nyt muutamaksi päiväksi taas laantunut, huh. Häpyluussa tuntuu tosi inhottavaa kipuilua kun kävelee tai kääntää nukkuessa kylkeä tai nousee soffalta tai tuolilta. Vähän turvotusta jaloissa ja uutena myös sormissa. Keskiselkä ei oo kipuillut niinkuin olen tuolla aiemmin valittanut, koska olen oppinut välttämään asentoja, joissa kipuilu alkaa. Liikkumisesta on kyllä varmaan ollut myös apua. Nyt sit tänään haravoin pari tuntia ja nyt tuntuu selässä erilaista kipua. Alaselässä sellasta tavallisempaa selkäkipua, joka johtuu huonoista selän lihaksista. Eli sellasta mitä olen kokenut ennen raskautumista ihan säännöllisesti.

Kaikki kyselee joko haluisin, että pikkukaveri ulkoistaisi itsensä, mutta en tiedä. Tää maha on tähän mennessä tuntunut tosi ihanalta. Nyt alkaa vasta ärsyttää nämä liitoskipuilut niin, että alkaa tosiaan jo vähän tuntumaan siltä että tulis jo. Toisaalta alkaa vähän pelottaa mihin on päänsä pistänyt. Arveluttaa oma jaksaminen pienen vaavin kanssa. Osaanko kysyä apua läheisiltä, osaanko käskyttää miestäni ajoissa avittamaan kun olen uupunut..?? Hmm.. Pitäs varmaan tehdä oma otsikkonsa tästäkin..
 
Mulle on tullut aika samat vaivat kuin sulla, hiiri82 eli nännit on kipeytyneet, turvotusta jalkojen lisäksi sormissa ja selkä kipeytyy. Nuo nännit tuntuu välillä yhtä aroilta ku alkuraskaudessa, kun suihkussakäyntikin sattui. Mitään tihkumisia en oo vielä huomannut (*tarkistaa*) juu, ei oo :)
Turvotus käsissä on sikäli tosi ärsyttävää, että se on toispuoleista. Tai ainakin siitä on tässä oikeessa kädessä jotankin enemmän haittaa, kun sormet puutuu. Vasemmassa on vähän vähemmän.

Ja sitten tuo selkä. Etenkin illalla kun menee nukkumaan, selkä on usein niin kipee, ettähyvän asennon etsiminen nostaa välillä kyyneleet silmiin, kun kääntyminen sattuu niin paljon. Kun kääntyy kyljeltä selän kautta toiselle kyljelle, myös alavatsassa tuntuu semmoista repivää kipua. Oon yrittänyt "nostaa" mahaa kääntyessä, mut eipä ole auttanut.. Muuten noista selkäkivuista, oon huomannut että mulle ei ole ainakaan vielä tullut kipeitä, mahassa tuntuvia suipistuksia, vaan ne tuntuu kipuna alaselässä. Ja reidet tuntuu siltä, kun menis äkkiä maitohapoille. Lohduttavaa, kaipa tämäkin joskus täältä ulos tulee...
 
Takaisin
Top