Vaivoja ja kolotuksia...

Suonikohjuista... ei ne ikinä enää pois lähde, mutta voivat kyllä pienentyä. Viime neuvolassa niitä voivottelin, niin sano vaan tulevalle isälle, että "pitää muistaa miksi ne on tullu eikä arvostella". :)
Jalat aina ylös kun mahdollista ja tukisukat/-sukkahousut.. eipä niihin muuta mahda olla.
Mulla itellä on vasemmassa polvitapeessa ja pohkeessa.... rumat kuin mitkä, mut kun ei mitään voi. :( Jos ne jää ja oon joskus vuosien (ja lasten saannin) jälkeen turhamainen, saatan ne leikkauttaa pois.
 
Apple: Tuosta akupunktiosta, en oo koskaan kokeillut. Mutta en tiiä uskaltaisinko, mulla on lievä neulakammo, just ja just siedän pakolliset verikokeet ym. Toisaalta jos siitä sais pidempiaikaisen avun niin oishan se ihanaa. Mä oon kyllä nähnyt telkkarissa että ne neulat mitä siinä käytetään on tosi pieniä... Onko se kuinka kallista?
 
No vähällä mie oon päässy näine vaivoineni, mutta jotta jostaki pittää valittaa ni tämä HIKOILU!!!! emoticon Notta mistä site hikeä riittääki näin paljon??? Vaikkei juur mittään tee ni hiki valluu norona joka paikasta ku mahoton.. Eikä se tällai kotona niin kauhiana haittaa ko pääsee suihkuun, mutta tuola tien päälä se onki vähä eri juttu ko ei pääse vaihtamaan kuivaa vaatetta ja ko allekirjoittanu ei ainakaan tuoksu ihan ruusuille kun oikein kovasti alkaa hikoiluttaa...

Mutta no, mie silti tykkään että on kuuma kesä, notta en valita sen enempää. :P ko ei nuo helteet tunnu vieläkään käyvän kunnon päälle eikä ees turvota vaikka viikkoja on jo kohta täydet 29 kasassa.
 
Moikka Nennaq, kävin itse viimeksi työterveyslääkärillä joka tekee myös akupunktiohoitoja, työterveyshuollon piikkin sain käydä max. kolme kertaa eli oli aika mahtava juttu.
Olen joskus aiemmin käynyt muualla ja silloin taisin maksaa n. 40€.
Neulakammoselle hoito kyllä varmasti mietityttää enkä tiedä auttaako jos vakuutan että neulat ei tunnu muuten kuin että laitettaessa ihan pienesti nipistää...

 
 
Eilen aloitin sen rautakuurin (obsidan, ensin tuplana kaksi viikkoa ja sitten 1 päivässä). Otin molemmat illalla ennen nukkumaan menoa ja heti aamusta öklö olo mikä vain paheni töissä ihan kamalaksi vatsakivuksi ja huonoksi oloksi ja kesti ainakin puoleen päivään asti. Sinnittelin kuitenkin töissä kun ei ollut sijaistakaan. Miten mä voin jatkaa sitä jos mä saan siitä noin pahoja oireita? Ja kuitenkin pakko kun hemoglobiini oli vain 98. Tänään kävin vielä labrassa verikokeessa jossa varmistetaan se hemoglobiini kun joskus kuulemma sormenpäästä otettu ei ole ihan luotettava. Tänään otin sitten töiden jalk. yhden ja toisen sitten nukkumaan mennessä jos se lieventäis oireita.
Ei mulle sillon edellisissä raskauksissa (12 ja 13v sitten) tullut mitään tämmöistä, silloin söin Retaferia.

Ja sitten vielä toinen valivali aihe; jalat on tänään NIIN turvoksissa ja kipeät että menee kohta hermo näihin vaivoihin!!!!!
 
No auttasko se, jos vaihtasit merkkiä? Jollain palstalla oli juttua just siittä, että eri merkkiset rautavalmisteet saa aikaan erilaisia vaikutuksia, tai siis että joku muu merkki ei ehkä niin herkästi laita vattaa sekasin...? Voi, toivottavasti keksit jotain joka helppais sun tilannetta!!! Ja muutenkin jaksuja oloihin!! Ei oo onneksi enää rohki pitkä aika kun saahaan vauvat syliin.<3

Mulle ei oo kyllä tullu Obsidanista mitään oireita, alotin sen oma-aloitteisesti viime viikolla, kun sain sukulaiselta sen "jämät" (niissä on päiväystä tietty vielä:P) ja mulla on kuiten suht low ollu hemppa -monille joilla on korkeampi kuin mulla on määrätty rautaa, samoin tälle mun sukulaiselle! Joten tuskin siitä kuurista haittaakaan on...? Paitsi että kakka on ihan hiilenmustaa!!!emoticon
 
Eilen otin sen obsidanin tosiaan kahdessa erässä enkä kerralla, eikä ollu niin paha olo kuin ekana päivänä. Ja lisäksi soitin verikokeista niin hb on nyt 112 joten 1 tabletti päivässä riittää!!! :)
Mutta jalat on kyllä edelleen ihan järkyttävän turvoksissa, ihan elefantin nilkat, eikä turvotus laskenu ollenkaan aamuun mennessä niinkuin yleensä.
Mutta onneksi ei enää ole pitkä aika tosiaan lokakuuhun, mun mielestä aika on mennyt tosi nopeasti.
 
Oi ko kiva kuulla, nennaq!! Hyvähyvä!!!

Minustki aika on menny superäkkiä, joten kyllä tommonen öbaut kymmenen viikkoa menee äkkisää näin loppuvaiheessa. :P
 
Tänä aamuna sain järkyttyä, kun peilin kans tiirailin.. Peräpukamia!! Toivon, että jää väliaikaiseksi vaivaksi tai ainaki vaan raskausajan inhottavaksi "oireeksi". :(
Muilla kokemuksia nyt tai aikaisemmin..? Nehän on kans suonikohjuja, mut pikkasen eri paikassa. Mulla on niitä nyt sitte vasemmassa jalassa ja.........
 
Mulla oli rv 19 vissii peräti yks joku pukama, ko tuli isommalla hädällä tuoreen väristä verta mukana. Soittelin siittä neuvolaan ja terkkariin, epäilivät just pukamia ja sano ettei asialle tarvi mitään tehä, jos ei oo kipeitä. No sen jälkeen ei oo ainakaan ilmaantunu uuestaan..? Sen kummemmin en oo tiiraillu, että onko ulkoisia merkkejä sitte.. emoticon
Mutta ehkä mieluummin ottasin oireettomia peräpukamia ko suonikohjuja jalkoihin, ne pukamat ei kuiten muille näy. emoticon

Onks sulla oireillu ne jotenki? Eihä niistä oo haittaa, jos ei kippeetä tee. Ja niihin saa ilman reseptiä hakea apteekista voidetta. :) Ja tosissaa jos kirkasta verta tulee isommalla hädällä, nii siitäkään ei tartte olla huolissaan, se meinaa vaan sitä että on pukama poksahtanu. :P
 
Palailen vielä tuohon Obsidan rautavalmisteeseen. Mulla se aiheuttaa ripulia ja mahakipua. Otan enää joka toinen aamu yhden kapselin ja tiedän aina koska se tulee ulos, koska silloin olen ripulilla. Retafer pisti mahan aivan totaalisen sekaisin ja sitä en voinut käyttää ollenkaan. Obsidanin pitäisi olla se kaikkein paras, koska on hellä vatsalle.. mutta eipä sekään ihan mulle sovi. Aloitin sen omatoimisesti kun tuli oireita raudanpuutoksesta (hiustenlähtöä, väsymystä, pyörrytystä jne.).. ja rautaa syödessä arvo on pysynyt 122:ssa.. jos en olisi syönyt, se varmasti olisi tipahtanut alemmas.. en osaa sanoa mitä se on ollut silloin kun mulla oli noita oireita kun silloin mulla oli 3,5kk:n väli veriarvon mittamisessa.
Nyt voisin tietysti kokeilla olla ilman, kun neuvolat alkaa olla parin viikon välein, niin sitä pystyy paremmin seuraamaan..
 
Mä olen kans syönyt Obsidania nyt 2 1/2 kk, aluksi yhden tabletin pv, sitten nostettiin kesäkuussa kun hemoglobiini oli vain laskenut 96. Nyt oli heinäkuussa kontrolli ja hemoglobiini oli noussut 106. Syön edelleen 2 tablettia päivässä, että saadaan lukemia nostettuja ja ainakin koko loppuraskauden ja sen jälkeen väh. 1 tabletin pv.
Mulla kanssa ollut tuota löysävatsaisuutta, olenkin ottanut tabletit 2x pvässä niin se vähän helpannut asiaa, kaikenkaikkiaan olen pettynyt tähän rautavalmisteeseen jonka pitäisi olla helllä vatsalle...
 
Ootteko koittanu popsia maitohappobakteereja? Jos ne tasapainottais vähän sitä vatsan toimintaa eikä se reagois niin herkästi siihe rautaan..? Mie syön aika paljon sellasta, mistä saa maitohappobakteereita ja sitte niinä päivinä kun en syö ni otan lakto7 nappulan. Vatsa toimii mainiosti.
 
Pukamista.. ei ne oo vaivannu vielä toistaiseksi muuten ku kerran koirien kans ulkoilessa tuntu et hiertää ja kutisee.. ja ku paikka on missä on niin ei viiti "rapsutella".
Lääkäriaika keskiviikkona joten otan puheeksi mitä tehä jos ne vaivaa tms.. Todennäkösesti saa vaan kuulla ne samat jutut mitä voi lukee netistäkin.

Noista rautavalmisteista.. Saa nähä miten mulla käy nyt keskiviikkona, kun hemoglobiini taas mitataan. Viimeksi oli 122 ja sano et jos laskee joudun rautakuurille. Toistaiseksi olen pärjännyt sillä Raskaus Multivitalla.. siinä on vähän sitä rautaa. Hemppa oli raskauden alussa 147.. sitte se oli pitkään 135 pinnassa ja nyt oli tippunu tuonne 122.., mut mitään vaivoja en oo tuosta tippumisesta kyllä saanu.
 
Karjakat, mulla on ollut aika samanlaiset hemoglobiini arvot, kolme viimeistä on ollut 124/137/122. Syön myös tuota raskausajan Multivitaa ja neuvolakäynnillä vaan sanoin että täytyy varmaan lomien jälkeen nyt laittaa taas ruokavalio "normi" mallille, eli lisätä hedelmiä ja kasviksia. Terveydenhoitaja vinkkas mulle että persilja ja paprika (jos ei närästä) on hyviä luonnon omia rautalisiä eli niillä kannattaa kokeilla, niin ei tarvii alkaa rautakuurille...
 
Mä syön sellaista rautavalmistetta kuin Elivo Rauta 25 mg + C- ja B-vitamiini. Sisältää siis melko vähän rautaa verrattuna muihin valmisteisiin, koska mun hemoglobiini ei ollut paljon laskenut ja tuppaa olemaan normaalisti hieman liiankin hyvä. Ostin sitten tuon omatoimisesti ja on toiminut ihan jees. On siis erityisesti herkkävatsaisille, meikää kun närästää niin hemmetin helposti.

Minulla on vain yksi kremppa satunnaisten suppareiden lisäksi joka oikeasti häiritsee. Se, että vauva työntää itseään alimpien kylkiluiden alle oikealla puolella. Tän takia on vaikea istua, paitsi todella ryhdikkäästi. Esimerkiksi telkkarin katselu on jokseenkin tuskaa ja tapahtuu nykyään makuuasennossa. Samoin autossa istuminen on kamalaa.
 
Selkäkipu...voi elämä et voi olla kiusallinen vaiva. Ekaks oli alaselkä kipiä mut sen kans pärjäs ku venytteli ja käytti kylmägeeliä pahimpina päivinä. Jotenki se nyt kuitenki jäi johonki jännitystilaan ja sai aikaan todella veemäisen lukon oik.puolelle rankaa mut yläselän puolelle, tossa vähän lavan alla. Ja voin kertoa ettei oo hääppöstä kun ei pysty istua yli 10 min ku on niin kova paine sielä selässä, säteilee pahimmillaan myös läpi et myös tosta rinnan alta ahistaa. Ja kipu on just sellasta mitä ei voi selittää, painostavaa ja ahistavaa ja hermo menee jajajajaja!! kävin hierojalla ja mainittavaa apua en saanu. Hän kyllä sano ettei tota mun selkää yhellä kertaa saa auki ku syvimmätki lihakset on aivan ankarassa jännitystilassa...Ens viikolla uus aika. Hieroja on hermorataterapeutti ja sano et ne kaikki hermot sielä jotenki yhistyy ja tekee helposti tollasia lukkoja jos joku paikka on jumisa. Ja oon ihan orjallisesti venytelly ja heilutellu ja pyöritelly koko kroppaa kuukauden ajan et pysyis nuo paikat auki, mut ei. Joka päivä käyny kävelyllä ja sit venytelly. Turhauttavaa kun ei silti auta :( La:na ois siskon häät joissa oon kaasona...Saa nähä mitä selekä tykkää. Tänään pitäs parturiin istumaan pariks tunniks. Pitää varmaan maata koko aamu et jaksaa sit istua :D Jopa tuli melekonen avautuminen mut on kyllä niiiiin ärsyttävä vaiva eikä ukkokaan kohta enää kestä tätä mun valitusta, vaikka kiltisti on hieronu ja laittanu kylmägeeliä ja lohdutellu pari viikkoa. Jospa tämä tästä! :)
 
Edelleen tuosta raudan syömisestä höpisen :D. Oon nyt muutamia päiviä syönyt pelkästään Multivitan raskaana oleville tarkoitettua vitamiinivalmistetta jossa on vähän rautaa. Mutta nyt kyllä on alkanut taas väsyttää enemmän.. oon miettinyt mahtaako se hemoglobiini taas laskea.. mutta en mä voi olla töissä jos vatsa on koko ajan kuralla. Se menee sekaisin yhdestä kapselista jonka otan aamulla. Nyt vatsa ei vielä ole edes palautunut siitä kun olen syönyt rautaa. Maitohappobakteerit ei jostain syystä mulla auta mitään..ei oo koskaan auttanut. Vähän on epävarma olo että mitä tässä tekisi. Oon töissä asiakaspalvelussa ja vessaan ei pääse ihan koska vaan, etenkin jos pidän myymälää yksin auki. Sitten ei ole kiva jos tulee hirveitä mahan kouristuksia. Vaikka ei sekään kyllä hyvä ole jo hb laskee alas. Pitää varmaan neuvolasta kysyä seuraavalla kerralla. Neuvolaan on viikko aikaa vielä.
 
Fuyu: mullakin tulee kylkiluut molemmilta puolilta tosi kipeiksi, jos istun paljon. Vaiva alko jo kesäkuussa, mut kesäloma pelasti sit heinäkuun. Nyt oon ollu töissä taas 3 päivää ja vaiva palasi heti ekana päivänä. Teen siis istumatyötä ja vaihtoehtoisia asentoja ei oikein ole. Perjantaina on neuvola ja ajattelin ottaa asian siellä puheeksi, jos ei muu auta niin kai se täytyy jäädä saikulle, olo on kuitenkin tosi tuskainen kun koko ajan särkee ja vihloo kylkiluita.
 
Ei tarvetta rautakuurille.. oli hb noussut muutamalla (124 nyt). Jospa mä selviäisin ilman niitä kunnon rautatabletteja tän raskauden.
Mä istun kans koko päivän töissä... jos en oo liikkunu niin potkut on kovia ylämahaan.. ei sentään kylkiluihin. Lääkäri sanokin äsken kun kävin siellä et jos tietää et on tulossa päivä jolla istuu paljon (esim kun mullakin alkaa kesän loppuessa taas normaalit palaverit jotka kestää 2-3 h), niin pitää varautua housuilla jotka ei purista ollenkaan. Eli kai mun pitää sellasina päivinä hametta pitää.

No toistaiseksi ei siis vaivoja et sairasloma tulis mieleen.. harjotussupistuksia on ollu iltasin (maha kova ja joskus kivistää), mut ei vielä riesaksi asti.
Masuasukki ei tykkää et nukun vasemmalla kyljellä.. se herättää mut melkeen aina erehdyn sillä kyljellä nukkumaan, mut on tosi puuduttavaa yrittää nukkua sitten vaan oikealla.. ku selällään en oo koskaan oikein osannu nukkua. Mahallaan nukkumistaki on kyllä jo ikävä.....
 
Takaisin
Top