Vaivoja ja kolotuksia...

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Alotanpa tänne tämmösen palstan jonne saa kertoilla mitä vaivoja raskaus on tuonu tullessaan.emoticon

Tässä ite on parin viikon aikana huomannu että pikkuhiljaa alkaa tulla erinäisiä juttuja, ei käy liikkuminen niin rivakasti enää ja kumartuminen on hankalaa ko masu on tiellä (esim en meinannu saaha varpaankynsiä lakkattua viime viikonloppuna häitä varten!emoticon ) jne. Nyt on alkanu alaselkä ja häntäluu olla kipeät. Ja tietty niitä uniongelmia on harvase yö... emoticon

Mitäs muilla? :P
Monellako on ollu harkkareita jo? Mulla on ainaki, ei onneksi kipeitä kyllä juurikaan.
 
Just aamulla heräsin ankaraan issias-kipuun. Vasen puoli alaselästä niin inhottavan pakottavan kipee ja säteilee tonne jalkaan, semmosta ilkeetä heremokipua. Aiemmin tätä ei oo ollu, mut uskon et vklopun reissulla oli osansa asiaan...Olin kaverin polttareissa 500 km päässä et se autossa istuminen ei tehny kovin hyvää selälle

Yöheräämiset on mulla kans kiusana, jotenki uni on paljon kevyempää ollu koko raskauden ajan. Nyt siihen alkaa jo tottua

Rytmihäiriöitä tai oikeestaan muljahduksia on kans ollu tässä keskiraskauden aikaan. Päivittäin, joskus jopa 15 kertaa päivässä tuntuu ikävä muljahtelu. Harmitontahan tuo on, mut ikävä vaiva eikä niistä tiiä vaikka pukkais jonku rytmihäiriön päälle. Pitää tästä neuvolalääkärin kaa jutella.

Harjotussuppareita on mullakin alkanu tuleen aika tiheestikki välillä, useemman kerran päivässä. Ei oo onneks kipeitä ollu. Ja Nuppu on hyvin aktiivinen kaveri, ihanaa ku hän liikkuu niin paljon emoticon

Oon mielestäni voinu ihan hyvin mut onpahan näitä kremppoja melekonen lista! Mut oikeesti ei kyllä isompian ongelmia oo ollu. Niin ja neuvoja otetaan mielellään vastaan, miten tätä issiaskipua vois ite helpottaa? Ei tosiaan oo aiempaa kokemusta asiasta. Hoitajahan tässä itekin ollaan mut ei-lääkkeellisiä neuvoja kaivataan :) Osa kun on sanonu ettei missään nimessä mitään kylmää, esim.kylmägeeliä ja osalla se taas auttanu. Jotku taas sanoo et lämpöhaude auttais. Venyttely ei ny ainakaan auttanu kun tossa vähä koitin.
 
grace, itse kokeilisin moiseen kipuun lämpöä eli esimerkiksi lämmitettävää kauratyynyä tai kuumavesipullotyyppistä ratkaisua. Kylmää en laittaisi. Kevyttä hierontaa alaselkään sen verran kuin itse pystyy (oma hierojani ei ainakaan enää hiero alaselän/lantion aluetta) ja monenlaista lantionpyörittelyä maaten tai seisten, jotta lihaksiston verenkierto vilkastuisi. Venyttely auttaa oikeastaan vasta "viimeistelynä" lämpimään, jo vertyneeseen lihakseen.

Ei mitään takuuvarmoja keinoja, mutta alaselkävaivoista ajoittain kärsivänä nämä tepsivät itselläni. Ennaltaehkäisy on totta kai paras keino!
 
Viimeviikolla vielä sanoin että ihmeen hyvin menee...
No nyt maanantaista asti repiny alavatsaa sekä särkenyt.Häntäluu kipeytyy sekä ristiselkä.
Suppareita tullut mutta ei kivuliaita,useasti päivässä.
Hohhoijjaa..just sit sanoin miehelle että tästä nää krempat alkaa.
Kumartuminen  on vähän hankalaa ja saattaa vihlaista vatsaan jos tekee yhtään harkitsemattomia liikkeitä....
Nyt ei muuta tule mieleen...
 
issias-vaivat ja järkyttävä paine alaselässä + rankka, lähinnä pelkkää mummojen nostamista käsittävä työ vanhainkodissa + nihkeästi sairaslomaa antava hoitohenkilökunta = VITUTTAA.

ärr >;|
 
joo vielä ei oo mitää kummempia vaivoja, ei voi ainakaa sanoo et maha ois vielä tiellä. Kumma kyl mullei oo viel suppareitakaa tullu yhtää, ja viime raskaudeski oli oikestaa kerran vaa :)
 
kopioin mun toiselle palstalle kirjoittaman jutun tälle palstalle.. ^^

P.S. Näin loman kunniaksi sain lääkäriltä liikuntakiellon, koska ennenaikaiset supistukset ovat alkaneet! Kivut ovat kovat! :( Panadolin voimalla mennään etiäppäin.. Olin eilen ylimääräisessä gyne-tarkastuksessa, jossa katottiin että kaik on ok.. kaik oli tosiaan kunnossa, enkä ollut vielä alkanut aukeamaan (HUH!).. Lepoa vaan, eikä mitään raskasta saa tehdä! Et simmoi ... Onko muilla alkaneet supistukset jo? Tai muuta vatsakipua?

Viimeksi tänään alkoi hirveet kouristusmaiset kivut alavatsassa.. Kipua kesti vartin verran ja sitten ne loppui.. Olen vaan levännyt, niinkuin eilen käskettiin, mutta silti tuli kipuja.. =( Tää onn tosiaan kestänyt nyt jo 2 viikkoa ja kivut on jokapäiväisiä. Inhottavaa!
 
Minullakin on ollut vatsan sivuilla pientä kolotusta ja vihlomista silloin tällöin, varsinkin nopeita liikkeitä tehdessä. Niitä enemmän on kuitenkin häirinnyt vatsan turpoaminen - varsinkin kun harrastaa liikuntaa (kävelyä matolla), alkaa vatsaan muodostua kovasti kaasua ja alkaa sattua ja tuntua painavalta. Inhottavan tuntuista, kun tekisi mieli harrastaa liikuntaa, mutta ei kertakaikkiaan pysty ja pitää lopettaa kesken... Onko kellään muulla ollut samanlaisia oireita?
 
Äsken makasin sohvalla ja näin ne : minun nilkat ja sääret on turvonnet kolmin kertasiksi!! Nostin äkkiä jalat seinälle ja pyörittelin nilkkoja niin näytti ku turvotus olis laskeutunu ihan silmissä..
Minä olen säästynyt selkä kivuilta, vatsa vihlontoja on vain silloin tällöin..
Minua vaivaa puolestaan tuo kiusallinen hiiva.. jo 5 kapselia olen käyttänyt vaan kun ei lähde niin ei..hirveä olo koko ajan..
Mutta muutapa ei oikein tule mieleen.. Unihäiriöt tietysti mutta ne on ihan asiaan kuuluvaa..
Nyt laittamaan taas koivet seinälle niin eivät turpoa ihan pölkyiksi!
 
Täällä on ollu just samoja tuntemuksia kuin Esteritalla...... eilen oli alavatsa kipeenä ja kivisti kunnolla.. Ensin ajattelin että onko vatsatauti tulossa, mutta kun kipu oli vähän väärässä paikassa :).. mies passitti sitte makuulle.
Olin käyny koirien kanssa lenkillä, joten uskon että se vaikutti tuntemuksiin. Tätä ennen ei ole ollut mitään ja toivon että ei ainakaan usein tulis tästä eteenpäinkään, koska haluaisin niin kovasti harrastaa liikunta mahdollisimman pitkään.. ja nyt on kuitenki mulla vasta vasta rv 20+5..
Unin maistuu sen 7 h ihan hyvin, mutta aamulla herään aina viimestään puol 6 kauheaan vessahätään ja en saa sitte enää unta.. joten oon sitte viikonloppuisinki noussu samaan aikaan kuin jos olisin töihin menossa..... mutta minusta aamut on aina ihaninta aikaa kesässä, joten aikaiset herätykset ei mua haittaa. :)
 
Mulla on ollut töissä selkä ja kylki särkyä, välillä oon käyttänyt sitä tukivyöta ja se kyllä auttaa, mutta tuntuu muuten ikävältä panssarilta etten viitsi joka päivä käyttää.
Tällä viikolla ollut aamuisin heikotusta ja vähän huonoa oloa, yhden päivän olin saikullakin sen takia. Päänsärkyä harva se päivä, nilkat turvoksissa... mitähän vielä ;) ainiin ja maha alkaa olla tiellä kun kumartuu vaikka nostamaan jotain lattialta. 
 
Mulla on häntäluu vaivannu jo pari kuukautta. Ei kylläkään kokoaikaa, mutta melko usein istuessa ja noustessa.

Vatsan koko on alkanut hankaloittaa sukkien pukemista, mikä tällä hetkellä aiheuttaa enemmän huvitusta, kuin harmitusta. :D Vatsan iho kutittaa ja kiristää, vaikka kuinka rasvaan apo basen punaisella. Paras rasva, mitä oon kokeillu. Onko teillä ehdotuksia, mikä olisi vielä tehokkaampi?

Ja varmaan johtuu vatsan koosta sekin, että kumarrellessa meinaa tulla oksennus suuhun. :( Se on ilkeä vaiva. Närästys öisin on todella häiritsevää. Silloin tällöin puristaa myös rinnasta ja tuntuu, että sydämmellä on jokin aivan outo rytmi. Hieman pelottavaa ja aionkin seuraavalla kerralla neuvolassa mainita siitä.

Ihan pienellä aikaa on vaavelin liikkeet tullu paljon voimakkaammiksi ja tuntuu jo ulospäinkin. :) Viime yönä oli erikoisen kovat jalkapallo- tai/ja nyrkkeilytreenit. <3

 
Täällä jouduttu olemaan melkein koko tämä viikko pois töistä, kun ei kestänyt kävellä. Repi jatkuvasti vasemmalta puolelta vatsaa ja tuntu, että jalat lähtee alta. Helpottanut onneksi jo aika paljon kotona ollessa.
Tiistaina kuitenkin käymään neuvolalääkärillä tarkastamassa, että kaikki kunnossa.
 
Mulle tulee omista vaivoista päällimäisenä mieleen närästys. Se on raivostuttavaa. Onneksi rennietä saa käyttää raskaana ollessa, se onkin ainoa närästyslääke jota saa ottaa. Pari kertaa päivässä joutuu ottamaan, joskus ei ollenkaan.
Nyt on ollut tosi hyvä fiilis kun turvotus on laskenut lähes olemattomiin, kun vähensin juomista. Mahakaan ei tunnu olevan niin paljon tiellä joten kaikkea pystyy tekemään hyvin.
Voisin oikeastaan sanoa että nyt ei ole juuri mitään fyysisiä oireita ja täytyy nauttia siitä niin kauan kun sitä kestää :).
Ja IHANAA kun on ollut viileämpää ja sadetta, saisi pysyä koko kesän tälläiset säät :)
 
Mulla kans närästää välillä. :/ RiikkaTe, minä oon käyttäny samarinia... Eikös sitä sais käyttää, vai miksi vaan rennietä? Itellä ei rennie tehoa ollenkaan. :(
 
NÄRÄSTYS!!!

Mulla on ollu välillä niin paha närästys, että on saanu veren maun suuhun. Rennie auttaa mutta vaan tilapäisesti. Pahinta on jos joutuu kumartumaan, silloin varmasti saa hapot suuhun...
 
Samarinista en tiedä kyllä. Menin apteekkiin ja lueskelin sielä aikani erilaisia närästyslääkepakkauksia kunnes kysyin farmaseutilta apua. Hän sanoi että Rennie on ainoa raskaana oleville sopiva närästyslääke koska muissa on alumiinia?
Närästys on kyllä aika ärsyttävä vaiva, kun vähän väliä polttelee kurkussa. Tietysti mitään hiilihapollista ei kannata juoda, se pahentaa asiaa.
 
Lisäystä edelliseen. Kävin lukemassa samarinin kotisivuilta ja sielä luki että sitä saa käyttää raskauden ja imetyksen aikana, eikä samarin sisällä alumiinia.. Miksihän se ei sielä apteekissa sitä voinut sanoa.. alkaa toi rennien maku vähän äklöttää jo pikkuhiljaa..
 
Kiitos RiikkaTe tiedosta! :) Minäkin kun muistelin jostain lukeneeni, että sitä samariinia saa käyttää ja siihen uskoon nojaten helpotin sillä oloani... :D Mutta mulla ainaki tehoaa se hyvin, renniestä ei tosiaan ole juuri mitään apua. :o
 
Onneksi oli kaikki kunnossa. Ilmeisesti repii kiinnikkeitä, kun vatsa alkaa venyä. Mulla siis navan alla vaakasuorassa noin 10 cm arpi, kun on alle vuoden ikäsenä leikattu niin alkaa niitä kiinnikkeitä olemaan sitte jonkin verran.. :s
 
Takaisin
Top