Uusien toivojat ja odottajat <3

Ihania ultrakuulumisia! Toivottavasti lääkkeistä on apua.
 
Oho mulla on menny ihan ohi ultrakuulumiset täällä! Onnea saini poikalupauksesta! :)

Täällä tänään 39+0, jännä olla näin pitkällä. :) Esikoinen syntyi 38+4, tosin käynnistettynä. Saas nähdä kuinka pitkälle tämän kanssa mennään, alkaa jo vähän usko loppua ja pelottaa, että mennään yliajalle ja reippaasti. :shifty:

image.jpeg
 
Talvitintti ihana masu:) sä oot jo niin pitkällä, mut perästä tullaan :winkmenin sit pesemään ikkunoita ja nyt tunnen jälkiseuraukset, sattuu toosaan, reisiin ja nivusiin niin paljon en ei jalkoja pysty liikuttaa... olis pitänyt uskoa viime viikolla kun pesin yläkerran ikkunat et ei kandee... mut minkäs teet kun ei mee oppi perille:p huomenna ajattelin kontata Pihan ympäri ja kitkeä rikka kasvit ja istuttaa muutaman yrtin ja mansikan taimen, saapa nähä kuin kipeeks mamman vetää:wink ehkä pientä häädön yritystä ilmoilla:D
 
Äippä täytyy kyllä ihmetellä miten pystyt, mulla jo pelkkä perus kodin siivoaminen (pölyjen pyyhkiminen, imurointi, lattioiden pesu) saa ihan hirveet kivut aikaan. :eek: :p
 
Tsemppiä teille viimeisiin päiviin ja viikkoihin. Täällä odotellaan kärsivällisesti viikkojen kulumista. Nyt menossa ilmeisesti 6+6, neuvola 16.5. ja äitiyspoli & ultra 18.5. Matelee, matelee.... Turvottaa, yököttää ja väsyttää.
 
Talvitintti, ei se silloin kun tekee tunnu missään mut kun lopetan niin oi voi.... sit se vasta alkaa kipeetä tekemään o.O
 
Noi alkumetrien(ja sit nää loppu) viikot kyl on ihan pyllystä... aika menee niiiiiin hitaasti:/
 
Tänään oli neuvolalääkäri pikkuisella ja kaikki hyvin :) Typy kasvanut hienosti tissillä kilon kuukauden aikana ja pituuttakin oli tullut neljä senttiä! Koko käynti vaan oli jälleen kyselyä mun jaksamisesta ja tukiverkoista yms, ei riittänyt se normaali, että kaikki hyvin... No kai se on hyvä kun kysellään, mut samat joka kerta...

Meillä elo jatkuu normaaliin malliin, joku räkätauti päällänsä nyt, mut ohi menossa kaikilla. Tilasin jollyroomin alesta juoksurattaat, pääsee niitäkin sit testaamaan piakkoin :)
 
Mulla vähän ollut maltti koetuksella, kun ottanut rauhassa aloittelut, mut enää en kyl jaksa himmailla :D Ollut ihan normaali olo jo kuukauden päivät, niin aivan varmasti aloitan juoksemisen ku rattaat saapuu!
 
Meinasin odottaa että saan lääkärin luvan (jälkitarkastus) ennenku aloitan juoksun/painot mut lenkkeilyn ja crosstrainerin aloitan kun hyvälle tuntuu:wink pikku hiljaa...
 
Mulla oli treeniin ne palautumisen "turvamerkit" ehtona, jälkitarkastuksessa vain testattiin, et lp-lihakset löytyy ja kysyttiin oonko pystynyt vielä treenaamaan niitä O.O Vähän ihmetytti, kun ne pitäs kuitenkin etsiä ennen ku 24h kulunut synnytyksestä :D Että joo, omilla testeillä sit varmistellu palautumista ja ne kaikki täyttyi jo kk sitten. Harmittavan vähän on tietoa synnytyksestä palautumiseen! On niitä kahta ääripäätä, et heti vaan kovat painot kehiin ja juoksulenkille ja toiset sit vielä vuoden päästä synnytyksestä selittelee kuin ei voi liikkua ku ei ole palautunut vielä... Noin kärjistetysti siis. Jokaisella kun on se oma kroppa ja se toimii omalla tavalla, joten miks ei ohjata tutkailemaan niitä merkkejä ja miks ei jälkitarkastusta suoriteta kaikille ihan kunnolla ja vaikka fyssarikäynti lisäksi!? Monelta ongelmalta välttyisi moni :)
 
Joo, naisten palautumisesta ei ole kiinnostunut kukaan. Ja kunnallinen synnytysvalmennuskin on lähinnä lääke-esittelyä... Paljon paremmin menis synnytykset (henkisesti ja fyysisesti) ja olisi toipuminen parempaa, kun joku kertoisi tarkemmin mitä ja miksi kropassa tapahtuu ja miten hitaasti tai nopeasti eri asiat palautuvat takaisin ja miten sitä voi itse auttaa ja mikä toisaalta voi vahingoittaa jopa (esim. suorat vatsalihakset ennen kuin väli on umpeutunut). Lantionpohjan lihasten tärkeyttä pitäisi muistuttaa ihan joka neuvolakäynnillä ennen ja jälkeen.

Warheart, niinhän ne aina kyselee noista jaksamisesta ja tukiverkoista, musta ihan hyvä. Voi sitten helpommin pyytää apua jos tarvii. Ja kai ne vähän lukee naamasta, et vastaako rehellisesti ja kertoo enemmän mahdollisuuksista, jos näyttää, että ei tule täydestä sydämestä että "hyvin menee".
 
Kyllähän se niin on et äidin osalta neuvola on ihan turha kun lapsen saa ulos mahasta... ok kyseleevät hirveästi henkisestä jaksamisesta mut unohtuu se fyysinen...vaikka ainakin mulla ne menee ihan käsikädessä :/ kertaakaan ei oo kukaan multa tsekannut esim erkaumaa, saati sit antanut jumppa ohjetta millä sen sais kuntoon... itse senkin tsekannut ja ohjeita googlesta etsinyt! Ihme ja kyllä vaikka näinkin monta raskautta pienen ajan sisään plakkarissa niin ei oo erkaumaa jäänyt ja lantionpohja (miehen mukaan) kunnossa, sitä kyl tulee treenattua usein:wink itse tunnen olevani ns iskussa hyvin nopeasti synnytyksen jälkeen mut kropan annan kyl levätä pari kk ennenku alan sitä "rääkkäämään" voima harjoittelulla, ihan vaan varuiks:) tässäkin tietysti eroja... onneksi mulla tässä päivässä paljon ihan hyöty liikuntaa että ei ihan makaamiseksi päivät voi mennä... vaikka sohvan/sängyn kutsu on ajoittain kova:D
 
Tytsy, jep, tosiaan hyvä kun kyselevät, mutta semmonen tenttaaminen on lähinnä painostavaa... Ihan ku olis joku mussa vikana ku niin tarkkaan pitää kysellä, mut työtään toki vaan tekee :) Jotenkin siitä lääkäristä ei vaan hyvä mieli jäänyt, vaikea selittää.

Äippä mulla kans sama, et fyysinen ja henkinen hyvinvointi menee käsi kädessä! Monesti kun kysytään, että ootko jaksanut liikkua kun vauva-arki voi olla raskasta, niin mulle se on kyllä niin, et liikunnan ja terveellisen säännöllisen syömisen avulla jaksaa arkea ja pysyy nuppi kasassa :)
 
Kyl ja saa sitä omaa aikaa, itse käyn koiran kaa juoksemassa/vaeltamassa ja mies hoitaa sen ajan lapsia! Se on mun henkireikä... onhan mulla toi mun "kotipunttisali" jossa pistään menemää mahdollisuuksien mukaan:)
 
Takaisin
Top