Uuden kierroksen odottajat

Meidän tyttö lopetti itse rinnalla käymisen kymmenkuisena. Heräili kyllä silti öisin vaikka unikoulu pidettiin ekaa kertaa 6kk iässä :rolleyes: Hänen kanssaan ollaankin pidetty useampi koulu ja nyt hän useimmat yöt nukkuu putkeen tai sitten kiipeää meidän väliin nukkumaan. Onneksi ei usein kiipeile, vie yllättävän paljon tilaa tuollainen puolitoistavuotias pötkylä! :D
 
Meillä loppui viimeisin imetys tytön leikkaukseen lokakuussa. Teholla nukkui seurannassa eikä pariin päivään syliin saanut nii meni sit. Tosin oli imetys jo vähentyny pariin kertaan päivässä
 
Aibhlin: Meillä kans kaksi lasta ja nyt kolmas tulossa. Esikoinen nyt ihan vähä päälle 3v ja tämänhetkinen kuopus vuoden. Että kädet tullee olemaan täynnä. Kyllä täälläkin jonkinlaisessa kauhussa on oltu :D
 
Minäkin imetän vuoden ikäistä. Esikoisen kanssa oli viimeinen kerta hänen synttäri-iltana. Nyt näköjään jatketaan pitempään vaikka aiemmin kuvittelin että se vuosi varmaan on tässäkin rajana. Nyt vaan tuntuu ettei meistä kummallakaan ole tarvetta lopettaa niin jatketaan sitten. :)
 
Täytyy kyllä sanoa, että nostan hattua aika korkeelle monelle teistä joilla on esikoinen/nuoremmat lapset vielä noin hurjan pieniä!
Mulla vauvakuume teki paluun vasta kun esikoinen oli hyvän aikaa ollut päiväkodissa ja ite töissä tuulettumassa. :grin
 
Esikoisella ja kuopuksella on ikäeroa 1v4kk. Ja näin jälkikäteen olen hyvin tyytyväinen pieneen ikäeroon. Tekevät kaikkea yhdessä, kouluhommat sujuu hyvin kun juuri vuosi aiemmin on toinen tehnyt samat hommat jne
Mutta nyt taas iso ikäero tuntuu hyvältä, tulee 10v ja melkein 9v ikäeroa. On jo paljon apua, eikä tarvitse mua niin paljon.
Saan jo nyt nukkua päikkäreitä kun tarvitsee. Auttavat kotitöissä, saattavat jopa tehdä mulle leipiä tms jos oikein oon väsynyt ja puhun miten on nälkä. Ovat mun ihania apulaisia, aivan kaikessa. Me tehdään kaikki yhdessä, puhutaan aivan kaikesta yhdessä. Sen takia raskauden salaaminen tuntuu pahalta. Kun puhutaan hyvin avoimesti yleensä. Tietty kaikki asiat ei kuulu lapsille. Mutta muuten, kaikkien toiveita kuunnellaan ja toteutetaan parhaan mukaan.

Itse siis suosittelen pientä ikäeroa. Alku pari vuotta on todella rankkaa,mutta sitten se alkaa helpottamaan. Ja asenteella pääsee pitkälle, sen huomasin. Laittakaa asiat tärkeysjärjestykseen. Lapset ja sinä ootte tärkeimmät, ei se onko koti koko ajan tiptop ja jos välillä syö roskaruokaa ei sekään haittaa mitään. Käyttää ajan lapsiin ja lepoon. Sillä pääsee jo hyvin pitkälle :)
 
Mulla on pari kaveria joilla muksut 1-2v ikäerolla. Ite tykkäävät, mutta mitä oon seurannut sivusta niin ei olis mun juttu yhtään.

Ite oon kans ollu 4v kun pikkusisarukseni syntyivät (kaksoset), että ehkä tää on periytyvää :p
 
Mun tytöillä on ikäeroa 1v 4kk. Ovat kuin paita ja peppu. Esikoisen ja tulevan vauvan ikäeroksi tulee noin 3v 8kk. Ei sekään mikään hirmu iso oo, mut ihan passeli. Mulla on omiin sisaruksiin paljon isommat ikäerot.
 
Meillä tulee taas viiden vuoden ikäero. Esikoinen 10, nuorempi täyttää 5 ja nyt sitten pikkupötkö. Aika vähän noilla lapsilla on yhteistä tekemistä kun niin eri jutut. Mutta ihanasti isompi pitää pikkuveikasta huolta! Ikäero oli meille just passeli, 5vuotias ymmärtää jo hyvin tilanteen ja on jokseenkin omatoiminen niin vauva arki sujui tosi mutkattomasti. Nyt jännittää mitenhän sitä taas jaksaa kaikki yöheräämiset yms, kun kuopus on paljon vaativampi lapsi ja jokseenkin ikäistään nuoremman oloinen äiti pikku 5v vauva.
 
Meillä kahdella ensimmäisellä (tytöt) ikäeroa lähes päivälleen 2v. Kolmoseen ikäerot on 9 ja 7vuotta. Ihanasti ovat kyllä ottaneet veljen vastaan ja paljon ovat olleet apunakin. Nuorempi tyttö on enemmän hoitajatyyppinen ja siltä veli enemmän odottaakin sellaista hoitoa, huolenpitoa ja paijausta. Isompi on sitten enemmän ns. painikaverina.
Nyt tulee se 2v ikäero ja jännittää kyllä kovasti vaikka onhan siitä jo kerran selvitty (tosin nuorempana). Kaks nuorimmaista on edelleen tosi huonoja nukahtamaan ja nukkumaan. Enimmäkseen mennäänkin perhepedissä. Odotetaan siis jotain ihmettä saapuvaksi ennen syksyä. Paremminkin on välillä mennyt mutta sairastelut tuo aina takapakkia.
 
Meillä ekan ja tokan ikäero 1,5 vuotta, kakkosen ja kolmosen ikäeroksi tulee 2v2kk. Mielestäni pieni ikäero on ollut hyvä ratkaisu kahdella ensimmäisellä enkä missään nimessä haluaisi että kolmas (ja viimeinen) syntyy isolla ikäerolla sisaruksiinsa. Onhan se välillä tietysti rankkaa ja vähän mietin välillä onko tässäkään järkeä kun juuri on alkanut päästä helpommalla näiden kahden kanssa. Mutta lapset ovat pieniä todella vähän aikaa ja asenteella tosiaan pääsee jo pitkälle :)
 
Meillä ikäeroa tulee 2 vuotta ja kyllähän se alkuaika varsinkin jännittää. Mä nautin ihan hirveästi esikoisen pikkuvauva-ajasta. Pesittiin ja tissiteltiin tuntikausia kaikessa rauhassa. Nyt eniten mietityttää, että pystynkö antamaan pikkukakkoselle samaa läheisyyttä ja rauhallista yhdessäoloa. Tuskin. Esikoisella kuitenkin on oma päivärytmi ja vaatii huomioo, ulkoilua, ateriat ja päikkärit tiettyyn aikaan. Pikkuvauvan rytmittömyys ja taaperon vaatimat rutiinit kuulostaa mahdottomalta yhtälöltä :wideyed: Toki heistä on seuraa toisilleen, kun vauva vähän kasvaa, mutta en haluaisi elää ihan sumussa pikkukakkosen vauva-aikaa.

Laitetaan esikoinen syksyllä kerhoon 2-3 päivää viikossa 3 tuntia kerrallaan, mutta kerhokin alkaa vasta sen verran myöhään, että mun pitää poika sinne viedä ja hakea. Jos ois vähän aikasemmin niin mies vois hoitaa viennin ja mä vaan hakisin. Päiväkotiin en viitsisi kuitenkaan laittaa pariksi päiväksi, koska ei ole päiväkodissa ollut. Taapero 100 päivää kipeenä vuodesta ei nappaa, kun kotona on vauva :shy:
 
Meillä esikoinen on ollu päiväkodissa 1,5 vuotiaasta asti ja saa siellä ollakin vaikka jään äippälomalle. Tunteja kyllä vähennetään, kokopäiväisenä ei jatka.
 
Meillä myös esikoinen ollut 2,5-vuotiaasta päiväkodissa 2 päivää/viikko. Eikä ole sairastellutkaan enempää kuin normaalisti :) ajattelin nuoremmankin laittaa päiväkotiin samanikäisenä eli noin vuoden päästä.
 
Täällä yksi toisen lapsen odottaja. Esikoinen tällä hetkellä 10kk ja perjantaina tein ylläri plussan. :wideyed: eli ikäeroa näille kaveruksille tulee n. 1,5vuotta.. tällä hetkellä itseäni pelottaa eniten miten raskausaika tulee sujumaan touhukkaan taaperon kanssa. Esikoisen raskausaika oli vaikea, kova pahoinvointi, aikaisin alkaneet supistelut sekä migreenikohtaukset.. :nailbiting::confused:
 
Mua kans mietityttää tuo, et miten sitä pystyy samallalailla pesimään vauvan kanssa kun esikoisen. Tuntuu et esikoisen kanssa melkein ekat puol vuotta vaan istuin ja imetin :). Ikäeroa tulee n vuos ja 11 kk
 
Meillä kuopus on nyt 9kk ja ikäeroa tulee 1v 4kk. Haastavaa varmasti tulee olemaan. Meillä esikoinen täyttää syksyllä 6v ja on siis tukeva eskarilainen. Hänestä onkin sitten onneksi paljon apua arjen pikku asioissa. Eniten mietityttää kuitenkin tuo esikoisen eskariin kuljettaminen, kun se on nykyään pakollinen. Pitää olla joka aamu 8.30 viemässä ja 12.30 hakemassa eli just päiväuniaikaan.
 
Takaisin
Top