Tyhmät kysymykset

Tyyppä, kannattaa mainita hierojalle tai jättää väliin koko hieronta alkuraskaudessa (jos pystyy).

Kastekuka, joo nykyään suositellaan kypsentämään feta ja raejuusto vissiin. Ennen riitti että oli pastoroitu ja mielellään kotimainen tuote. Noita sojakaasupakkauksia olen kans miettinyt, mutta päätynyt siihen että on mainittu vain riskialtteimnat eli kalatuotteet. En kyllä lihapullia söis kuumentamatta. Salaattia olen vähän syönyt.
 
Suojakaasuasia on mulle täysin uusi. Mielenkiintosta.

Kaikkia juustoja, joista en oo varma, oon nyt vältelly. Pitäis testata millasta jälkeä mikrossa tulee tulikuumista fetoista sun muista, pystyykö syömään enää :p
 
Ei niitä nyt niin kauheen montaa ruoka-ainetta ole, mitä suositellaan, että raskaana välttää. :D toki on hankalaa, jos normaalisti ruokavalio koostuu juustoista, raa'asta kalasta ja maksasta. :P

Mie just katoin, että Valio sanoo raejuustossa olevan matala listeriariski, mutta sanovat esim viola tuorejuustojen olevan yksiselitteisesti turvallisia raskaanaoleville, niin mie ite en mielelläni ota sitä riskiä. Siis ku valmistaja iteki siinä kuitenki näkee jonkilaisen riskin.
 
Ei saa syödä raakaa kalaa, ei raejuustoo, ei homejuustoo, ei tuorejuustoja, ei maksaa, ei rucolaa, ei sitä tätä ja tota yrttiä, ei saa juoda rooibos-teetä, ei pihviä mediumina, ei lakua, ei salmiakkia. Siinä nyt mitä päällimmäisenä mielessä. Oli se aika pitkä lista jo 2014 ja lisää tullu.
 
Viimeraskaudessa söin valion fetaa, en muita. Nyt alussa söin vahingossa jotain aitoja ulkomaisia enkä tie oliko edes pastoröituja, kun en yhtään muistanut että plussan jälkeen piti vähän rajoittaa syömisiäkin.
 
Siis miten niin ei saa syödä rucolaa tai yrttejä? Imeväisikäiset ei saa, mutta ei niissä raskaanaoleville ole rajoituksia?

Ja no, toki on vaikeeta, jos ruokavalio koostuu noista muista.
 
Mä syön pitkälti Valion tuotteita, joten meen heidän ohjeiden mukaan. Viola tuorejuustoja oon käyttänyt, mutta nyttemmin vältellyt raejuustoa.

Eikä tää lista niin pitkä ole. Eikä aikakaan ole enää kuin seitsemisen kuukautta.
 
Rucola oli mullakin ohjeissa 2015 mutta ei niitä nyt lue missään :) Lukekaa hyvät ihmiset sitä Eviran listaa! Se päivittyy, neuvolat tuntuu jäävän keskiajalle.
 
Mun ruokavalio just koostuu niistä kiellettyistä paitsi maksasta. Että joo, kyllä mä sanon että se ärsyttää, vaikka tietenki tää on lyhyt aika ja syy on hyvä. Se kismittää silti
 
Juu, on ollut helppoa tähän asti, kun en syö muuteenkaan kiellettyjä tuotteita tai harvakseltaan, mutta tätä raejuustoa en ollut edes ajatellut tai fetaa..no, toivottovasti en ole aiheuttanut isompaa vaaraa..ja ota näistä selvää, osa ravintoterapeuteista sanoo, että raejuuston syönti ois ok raskaana..:rolleyes:
Oisit sie jo huomannu, jos niistä ois ollu haittaa, ku se haitta ois rapatauti. :P
 
Siis miten niin ei saa syödä rucolaa tai yrttejä? Imeväisikäiset ei saa, mutta ei niissä raskaanaoleville ole rajoituksia?

Ja no, toki on vaikeeta, jos ruokavalio koostuu noista muista.
Mua ainakin esikoista odottaessa neuvolatäti kielsi rucolan. Ja jotkut yrtit ja kaikki yrttiteet on kanssa listalla "Ei suositella ku ei oo tarpeeksi tutkittu".
 
Neuvolassa sanottiin, että periaatteessa sellainen muistisääntö, että viipaloitavat juustot OK, ei-viipaloitavat periaatteessa ei. Riski on kyllä pieni esim. jossain Valion tuotteissa, että ihan oman harkinnan mukaan.
 
Huono lista.
Vanha kansa käynnisti synnytyksiä lipstikalla ku se aiheuttaa supistuksia. Ei ollu listalla.
Mä kasvatan itse yrttejä, myös sitä lipstikkaa eli olis noista ihan kiva tietää varmaksi.
 
Takaisin
Top