Tyhmät kysymykset

Totta, sekoitin suojakaasun ja vakuumin. Täällä mä vanhempien luona ihmettelen näitä pakkauksia, kun kotona ei tule tällaisia käytettyä :grin No, söin koko joulun siis suojakaasuun pakattua juustoa!
 
Tuleeko sieltä alkuraskauden ultrasta kuvaa mukaan? Ku mä en muista yhtään... :shy:
 
Tuleeko sieltä alkuraskauden ultrasta kuvaa mukaan? Ku mä en muista yhtään... :shy:

Yksityiseltä oon saanut varhaisultran kuvat (rv:t 7+2 & 6+5) eli epämääräiset solumöykyt, joista just ja just erotti pienen valkoisen pisteet eli sydämet. Ja sit noista perus-seulonnoista hyvät ja selkeät kuva, joista tällainen maallikkokin on saanut selvää.

Itse asiassa mä oon saanut aina kaikista ultrista kuvat mukaan. Jopa viime kesänä, kun kävin ihan perustsekkauksessa (kun en ollut gynellä käynyt lähes 5 vuoteen), ja siellä näkyi jo 7 vuotta sitten todetut ja ennallaan pysyneet kystat :D
 
Tuleeko sieltä alkuraskauden ultrasta kuvaa mukaan? Ku mä en muista yhtään... :shy:

Me ei saatu kuvia yleiseltä (tk:ssa käytiin neuvolan lähettämänä). Harmi kyllä, mutta tärkeintä oli ilman muuta nähdä ja kuulla, että kaikki oli hyvin :Heartpink.
 
Me oltiin kans sairaalan äitiyspolilla ja ei saatu kuvia.. Mut nt-ultrasta ja rakenteesta saa sit ainakin :)
 
Saiks säilykekaloja syödä? Esim anjovis? Tais olla kieltolistalla?

Mä sain monta ultrakuvaa perhe artessa kun kävin. Mutta kuulin että yks äiti oli saanu vain yhden (huonon) kuvan siellä, että riippuu varmaan ihan.
 
Kukaan tullut raskaaksi lapsettomuushoitojen johdosta?
Mä kerkesin pari kertaa käydä tutkimuksissa mutta mitään hoitoja ei ehditty aloittaa kun tulinkin raskaaksi.

Ajattelin että kun ilmoitan sinne polille että olen tullut raskaaksi niin asiakkuus päättyy siihen, mutta halusivatkin mut sinne ultraan (huomenna). Pitääköhän siellä kauankin käydä vai siirrynki seuraavaksi äitiyspolin hoidettavaksi?

Kellään kokemusta?
 
Edellistä odottaessa hyppäsin äitipolilla kerran kuukaudessa radi seurannassa. En missään vaiheessa ollut naistentautien polin asiakas.
 
Ku vaan ei tarttis kolmea paikkaa kiertää kovin pitkään... (Äitiysneuvola, Äitiyspoli ja Lapsettomuuspoli). Pitäis töissäki ehtiä käydä :grin
 
Kolmannella kierroksella olevallakin tuli mieleen tähän ketjuun sopiva kysymys aiheesta hieronta.

Meillä käy kotona hieroja kerran kuussa ja se on tulossa huomenna. Ymmärrän kyllä, että pöydällä vatsallaan makaaminen ei jonkin ajan kuluttua enää ole turvallista (tässä vaiheessa hieronta-asennon määrittelee kai vielä omat tuntemukset, lähinnä mä luulen rintojen aiheuttavan tuskaa mahalla maatessa). Mutta kun mulla usein toi alaselkä on se, joka vihoittelee. Että mites sen hierominen? Missä vaiheessa ei voi enää käyttää normiotteita? Ts. pitäiskö mun jo nyt mainita hierojalle tästä mun "tilasta"?
Se kun on mun äidin kaveri, ja tuntuis hassulta kertoa sille ennen tulevia isovanhempia.
 
Kukaan tullut raskaaksi lapsettomuushoitojen johdosta?
Mä kerkesin pari kertaa käydä tutkimuksissa mutta mitään hoitoja ei ehditty aloittaa kun tulinkin raskaaksi.

Ajattelin että kun ilmoitan sinne polille että olen tullut raskaaksi niin asiakkuus päättyy siihen, mutta halusivatkin mut sinne ultraan (huomenna). Pitääköhän siellä kauankin käydä vai siirrynki seuraavaksi äitiyspolin hoidettavaksi?

Kellään kokemusta?

Meillä IVF:llä alkunsa saanut raskaus nyt aluillaan.

Ainaki Oulussa menee niin, et hoitojen avulla alkunsa saaneet raskaudet seurataan vain alkuraskauden ultraan saakka hoidon antaneella polilla (yksityisellä myös näin, ainaki yhden ystäväni kohdalla) ja jos kaikki kunnossa, siirrytään loppuajaksi neuvolan seurantaan. Ja sieltä tietysti sit tarvittaessa takaisin (äitiys?)polille, jos tulee ongelmia. :)

Meillä poikkeustilanne, kun päästiin tutkimukseen, niin käydän neuvolaseurantojen lisäksi kahen viikon välein tutkimuskäynnillä OYSissa x-aikaa. :)
 
Periaatteessa feta ja raejuusto kuuluis kuumentaa, jos noudattaa suosituksia. Omalla vastuulla tietysti voi tehdä miten vain. Valitettavasti vaan kukaan ei takaa turvallisuutta. :/

Onpa jännä tuo suojakaasuasia! Niitähän ei suositella välttämään, onks se sitten niin hidasta kuitenki tuo elintarvikkeiden turvallisen käytön suositusten listan päivittäminen...
 
Siis mä en ollut koskaan ajatellut, että raejuusto tai feta ois pehmeitä juustoja, mutta nyt meni mulla pää ihan sekaisin.. Raskausajan ruokavaliossa pitäisi myös pästöroidut pehmeät juustot kuumentaa..kuuluuko raejuusto ja feta niihin ? Mitä mieltä olette?

Entä suojakaasuun pakatut ruuat? Siitä ei ole neuvolan papereissa mainintaa, mutta esim suojakaasuun pakatuista lihapullista on saatu listeria-tartuntoja. Onko sitten ok syödä suojakaasuun pakattua valmissalaattia tai kovaa polar-juustoa?

Valion sivulla on noi juustot selitetty hyvin. Mä syön päivittäin raejuustoa aamupuuron kans.
https://www.valio.fi/ammattilaiset/ravitsemus_ja_terveys/valion-juustot-raskausaikana/

Suojakaasujutuista en tiiä. Ostettiin viikonloppuna savulohta, niin kyllä mä omani lämmitin uunissa tirisevän kuumaksi 225asteessa, ihan varalta.
 
Kukaan tullut raskaaksi lapsettomuushoitojen johdosta?
Mä kerkesin pari kertaa käydä tutkimuksissa mutta mitään hoitoja ei ehditty aloittaa kun tulinkin raskaaksi.

Ajattelin että kun ilmoitan sinne polille että olen tullut raskaaksi niin asiakkuus päättyy siihen, mutta halusivatkin mut sinne ultraan (huomenna). Pitääköhän siellä kauankin käydä vai siirrynki seuraavaksi äitiyspolin hoidettavaksi?

Kellään kokemusta?

Mulla oli ekassa raskaudessa just tolleen, mutta meille oli sanottukin jo että tekevät siellä sitten varhaisultran ja soitinkin sinne heti kun plussasin. Se tosin päätyi huonosti, joten neuvolaan en ehtinyt ollenkaan. Viime kerralla raskauduin hoitojen välissä taas luomusti ja varhaisultra oli siellä mutta muuten kaikki seuranta neuvolan kautta. Tällä kerralla ei ehditty asioida klinikalla ollenkaan niin ei saatu sitä kautta ultraakaan.
 
Hyvä kuulla näitä niin tietää mitä odottaa. Ois sitten vissiin huomenna kolmas ja viimeinen visiitti sinne lapsettomuuspolille vaikka edelleenkin mua hämmentää se että ne haluu mut sinne ultraan vaikka ei mulle mitään hoitoja ehditty tekemään. Nauroin kaverille että haluuko ne mut sinne vaan siks että ne luulee että mä huijaan niitä :p
 
Takaisin
Top