Tyhmät kysymykset

Puuroakanamunalla

Satasella mukana keskusteluissa
Koen tarvitsevani tällaisen ketjun. Vauva-arki on mulle ihan musta aukko, en tiedä mitään! Tai siltä tuntuu... Täällä ehkä sit jotkut teistä osaa vastata :rolleyes:

Siis yks kysymys mulla esim. paljonko vaippoihin menee kuukaudessa rahaa? Montako kertaa vaippa pitää vaihtaa päivässä? Mihin ne kakkavaipat menee, onko niitä mahdollista kierrättää jotenkin, vai meneekö ne sekajätteisiin?
 
Toinen kysymys. Kauanko lapsen imettäminen kestää? Niinku yks ruokailu siis. Ja entä kuinka vanhaksi lasta imeytetään, voiko sille antaa muitaki ruokia kun se kasvaa, vaikka vielä imettää
 
Kolma kysymys. Jotkut ottaa vauvan omaan sänkyyn öisin. Miten se ei murskaannu vanhempiensa alle? Pitääkö laittaa jotkut... laidat??:hilarious:
 
Mitä jos on yksin kotona vauvan kanssa ja käy vessassa. Otetaanko se vauva vessaan mukaan vai voiko sen jättää esim sitteriin siksi aikaa?
 
Hei, huutelen tuolta toukokuun puolelta.
Mutta tyhmiä kysymyksiä ei ole joksinen joks on ensimmäistä odottanut nuin varmasti on käynyt kaikki samat mietteet läpi jopa minä vaikka kokemusta oli muiden lapsista paljon niin oma olikin ihan uus ja outo asia.
Voin sanoa että kaikki nuo asiat tulee jotenkin niin luonnostaa sitten kun niiden aika on:happy:
Vauvahan saattaa olla tissillä jopa 5-45 minuuttia riippuu ihan vauvoista ei niihin mitään tarkkaa aikaa ole eikä tarvi ollakkaan, kumpikin niin äiti kuin vauvakin tutustuu kokoajan toisiinsa.
Vieressä nukkuminenkin onnistuu vauvan kanssa, itellä oli niin koiran unta esikon aikaa eka pari kk että hyvin uskalsin ottaa viereen.
Ja jos itse pelkäät viereen ottamista niin jos on sellaset vaunut missä koppa niin voit laittaa vaikka sinne sen nukkuu ja kopan viereen niin ei tarvi pelätä että se litistyy väliin:)
Vauvathan alkaa kiinteitä syömään yleensä 4kk iässä, ite aloitin tosin esikolle jo 3kk iässä soseet kun pelkkä maito ei nälkää vienyt pois ja tahto muutenkin olla runsas puklailemaan maitoa.
Tsemppiä odotukseen ja kuten sanoin niin kaikkeen oppii ja ne tulee niin luonnostaa kun vauva saa synnyttyä sylii:greet025
 
Vaippoja vaihdetaan tarpeen mukaan. Meillä noin 5 päivässä meni. 42kpl vaippapaketti maksaa noin 11-12€ eli siitä laskemaan :). Sekajätteeseen heitettiin vaipat.

Vauvan voi jättää lattialle tai sitteriin wc reissun ajaksi jos viihtyy siinä :)

Pari ekaa kuukautta vauva nukkui vieressä, mutta ei voinut olla miehen ja mun välissä. Pidin kainalossa ja nukuin koiranunta.
 
Todellakaan tyhmiä kysymyksiä ei ole, itse ainakin mietin samoja esikoista odottaessa!

Mä imetän edelleen esikoista, vaikka on syönyt kiinteitä jo 9kk. Tietenkin siis voit imettää vaikka annat kiinteitä, ja se olisikin hyvin suositeltavaa. Itse täysimetin 6kk ikään asti, sillä vasta silloin tuli vauvalla valmiudet kiinteisiin.

Pieni vauva voi kakata vaikka 10krt/vrk tai 1krt/10vrk, ja se on ihan ok jos vauva ei vaikuta kipuiselta esim ripulin tai ummetuksen takia.
Vaippoja voi siis mennä todella paljon, tai voi olla ettei mene kuin 6kpl/vrk.

Itse otin vauvan usein vessan oven eteen tai viereen sitterissä, jos ei lattialla viihtynyt.

Esikoinen nukkuu vieläkin välillä meidän sängyssä aamun tunnit. Pienenä nukkui aina meidän välissä, tai mun ja seinän välissä kun mies ei saanut nukutuksi vauvan vieressä. Sitä tulee ihmeellinen vaisto, että sitä vauvaa suojelee unissaankin peitolta, kissalta ja isän kääntymisiltä.
Meillä oli myös käytössä meidän sängyssä kiinni pinnasänky, jonka laidan sai laskettua meidän sängyn tasoon, jolloin vauva oli helppo siirtää sivuvaunuun imetyksen jälkeen.
 
Kiinteä lisäruoka aloitetaan aikaisintaan 4kk, kun valmiudet kiinteiden aloittamiseen on (pysyy pystyssä, silmä-käsi-suukoordinaatio toimii, ei työnnä ruokaa ulos suusta). Moni aloittaa suoraan noin puolivuotiaana sormiruokailemalla (eli annetaan vauvojen itse lapsentahtisesti tutustua ruokiin itse syöden käsin tai välineillä).Täysimetystä puolivuotiaaksi suositellaan, rintamaito tai sen puutteessa korvike tärkein ravinto 1-vuotiaaksi. Imetystä WHO ja UNICEF suosittaa jatkettavaksi 2-vuotiaaksi.
 
Me maksettiin käytetyistä Emmaljungista n.300€. Kesällä ostettiin uudet Briot n.400€. :)
 
Itse ostin ensimmäiseksi edulliset, käytetyt 150e yhdistelmät. En tiennyt vielä mitä ominaisuuksia pidän tärkeinä, ja mihin kannattaa panostaa.
Siksi siis edulliset, että ne saa myytyä suunnilleen samaan hintaan pois, eikä hutiostos harmita niin paljoa kun joutuu ostamaan uudet ennenku edelliset on saatu kaupaksi kun on pienempi summa niissä kiinni.
 
Mie ostin myös käytetyt emmaljungat 100€ ja sit saatiin briot ilmaseks, niin briot on ollu paljon enemmän meidän mieleen. :-)
 
Minä sain ekaa odottaessa pari lasta nähteet vanhat emmaljungat kaverilta ilmaiseksi. Meillä ne on nyt palvelleet jo kahta. Ostin edulliset matkarattaat ekalle ja sitten toisen tullessa panostin hyviin tuplarattaisiin, jotka maksoivatkin tonnin... Tuleva kolmonen saa sitten käyttää näitä. Esikoinen kyllä jaksaa jo sitten kävellä, eikä karkaile, kun kolme lähtee minun kanssa reissuun.
 
Mulla on onneksi esikoisen ajoilta säästetyt Bugaboot, niin vaunuja ei tarvi nyt hankkia :)
 
Kun raskausaikana kuuluisi olla nollatoleranssi. Saako sellaisia kastikkeita syödä joihin lisätään viiniä? Tiedän, että alkoholi haihtuu valmistaessa, mutta silti mietityttää.
 
Takaisin
Top