Tuleva synnytys (mietteet, toiveet, pelot ym...)

Vaikka tää on maailman luonnollisinta niin kyllä mä vaan mietin sitä mitä kaikkia eritteitä musta tulee ulos synnytyksen aikana, jos siis alatietä tullaan. Onko kukaan harkinnut peräruisketta? Mulla on muutenkin vähän liiankin toiminnallinen suoli joten ilmaa ja ripulia on varmasti tiedossa. Oon vähän turhan herkkä joten kaikki tuommoinen on äärimmäisen noloa..

Tiiätkö, melkein jokainen alakautta synnyttäjä kakkaa synnytyksen aikana, mutta edes puoliso ei sitä yleensä huomaa, saati että itse tajuaisit ja se kätilö siivoaa sen niin näppärästi ja nopeasti, että edes hajuun asti ei päästä.

Mulle ei oo ikinä annettu peräruisketta, mun maha on ollut aina enempi löysällä ennen synnytystä (sekin kuulemma hyvin luonnollista ja kehon oma keino poistaa liiat kuormat), mutta oon aika sata varma, että joka kerta olen pressulle papanoinut. :D
 
Tiiätkö, melkein jokainen alakautta synnyttäjä kakkaa synnytyksen aikana, mutta edes puoliso ei sitä yleensä huomaa, saati että itse tajuaisit ja se kätilö siivoaa sen niin näppärästi ja nopeasti, että edes hajuun asti ei päästä.

Mulle ei oo ikinä annettu peräruisketta, mun maha on ollut aina enempi löysällä ennen synnytystä (sekin kuulemma hyvin luonnollista ja kehon oma keino poistaa liiat kuormat), mutta oon aika sata varma, että joka kerta olen pressulle papanoinut. :D

No miks sitten elokuvissa synnytys on niin siistiä hommaa?!?! :D :D tämmösiä tavan tallaajia johdetaan ihan harhaan synnytyksen helppoudesta :P
 
Haluan ehdottomasti peräruiskeen. Ei sitten tarvitse sitä miettiä, voi keskittyä vauvan ulos saattamiseen.
 
Monet kakkii peräruiskeesta huolimatta. Varsinkin jos synnytys kestää kauan, ehtii uudet tarpeet muodostua siinä ajassa.
 
Mä oon miettinyt tuota ihan samaa! Masu toimii liiankin hyvin yleensä ja pierutkin on varmaan herkässä sitten niin joku tyhjennys olis ihan mukava:grin eli siis aiotteko pyytää heti sairaalassa peräruiskeen? Miten nopeasti se vaikuttaa:grin
 
Mä oon miettinyt tuota ihan samaa! Masu toimii liiankin hyvin yleensä ja pierutkin on varmaan herkässä sitten niin joku tyhjennys olis ihan mukava:grin eli siis aiotteko pyytää heti sairaalassa peräruiskeen? Miten nopeasti se vaikuttaa:grin

Mä haluun kans tietää et kuinka nopeesti se vaikuttaa ja tyhjentääkö se kerralla suolen vai mitä häh :D ja se just että voiko se olla ihan turhaa, jos joka tapauksessa voi käydä hassusti..
 
Itsas mun käsittääkseni vauva painaa kyllä sitä suolta kiinni tullessaan ulos. Eli kakkajutut ja pierut tulee yleensä siinä vaiheessa, kun ponnistusvaihe alkaa ja synnyttäjä etsii oikeaa suuntaa ponnistukselle. Kätilöhän kehoittaa ponnistamaan samaan tapaan kuin kakkiessa. Mutta mitä lähemmäs päästään sitä, että vauva syntyy, sitä enemmän vauva omalla massallaan painaa kiinni sitä suolta. Kun eihän se suoli ole mikään teräsputki, vaan hyvinkin joustava.
 
Mä oon kahdessa eri sairaalassa synnyttänyt kolme lasta, eikä mulle ole tosiaan edes tarjottu moista.

Olettaisin, että jos on ummella ollut ennen h-hetkeä, se kannattaa mainita, niin varmaan silloin peräruisketta kannatetaan. Se auttaa ihmisesta riippuen varmaan 5-15 minuutissa.
 
Ja sekin varmaan sekin vaikuttaa, että jos on jo sairaalaan saapuessa kipeät ja tiheät supistukset ja avautumisvaihe hyvällä mallilla, en ainakaan itse olisi edes pystynyt kakalle. Pissaamassa piti käydä jokaisesta ja sekin oli aivan kamalaa ja kivuliasta.
 
Ai kamala mua alko just hirvittää toi pieru-kakka puoli synnytyksessä:grin
Oon aina niin semmonen etten ees haluu et mies kuulee mun pieruja niin voi hyvää päivää vaan sitten siellä synnytyksessä:grin:eek:hahah nään jo kauhukuvia kaikesta:eek:
Joo oon ihan outo, mut en voi itelleni mitään:grin
 
Mie en tiiä onko meiän sairaalassa peräruisketta ees saatavilla, missään ei esikoista oottaessa ollu siitä puhetta eikä sairaalassa tarjottu. Ja ihan varmasti kakkasin alleni synnytyksen aikana mutta en sitä huomannu ja tuskin mieskään huomasi :grin En muista yhtään oliko maha löysempi ennen synnytystä, ei kai, mutta tais mennä kolme tai neljä päivää synnytyksen jälkeen ennen kun maha taas toimi, että on se jossai kohtaa tyhjentyny. Ihania nää ällöosaston keskustelut :hilarious: Miulla ei oo raskauden aikana ollu muutenkaan normaalia kaasumäärää suolistossa, eli aika harvoin tarvii päästellä :grin en oo siis huolissani sellasesta ongelmasta synnytyksen aikanakaan.
 
Mulle tehtiin omasta pyynnöstäni suolihuuhtelu, kun tulin sairaalaan. Eivät mitenkään tarjonneet tai kysyneet. Mulle se vaan tuntui luonnolliselta tehdä ja kun oon siis kotonakin tehnyt (paastotessa). Ja siis siinähän se kakka tulee kyl heti.

Tuntuu nytkin ihan hyvältä ajatukselta, mutta katson sit oman voinnin ja tilanteen mukaan. Jos synnytys on kovinkin nopea, niin ei varmaan sitten ole aikaa miettiä tuollaista siinä tilassa.
 
Mä kans pelkään tota kakkaamista synnytyksen aikana, koska mulla on ärtyny suoli ja niin paljon allergioita ja suolisto reagoi helpolla ja tulee välillä ihan järkyn hajusia pieruja:yuck::sorry: peräruiske vaikuttaa joo 5-15 minuutissa, kerran koitin toilax nimistä ku oli ollu ummessa ja voin sanoo et en sitä kyllä enää ikinä ota!! Luulin et kuolen siihen ku se supistelu suolessa ei vaan loppunu, toki esim microlax mitä mainostetaan tv:ssä on miedompi ku toilax.. mut ei ne helpolla enää peräruiskeita joo anna! Mut joo vaikka oon ite hoitaja ja siivonnu päivittäin muiden vaikka millasia eritteitä en haluu siihen tilanteeseen ite...:confused:
 
Mä haluan ehdottomasti peräruiskeen, sain sen esikoisenkin synnytyksessä. Mulla vatsa toimi kyllä muutenkin silloin ihan hyvin ja toi varmisti, et tyhjenee varmasti kunnolla. Helpotti kun ei tarvinnut kakkajuttuja siinä ainakaan mietiskellä. Toisaalta eipä sillä suurta väliä sitten tositoimissa olisi ja tuskin tulisi sitä ajateltua. Täällä kyllä peräruiske annetaan, mut se täytyy ite pyytää. Esikoisen aikaan taisivat ihan kysyä, et haluanko.
 
Ennen peräruiske annettiin kaikille synnyttäjille. Nyt se pitää osata pyytää. Muutamassa minuutissa vaikuttaa. Eipähän tarvitse heti synnytyksen jälkeen yrittää sontia, jos sattuu, että vauva painaa suolta niin, ettei synnytyksen aikana tyhjene.
 
Yölento, just toi pointti jäi mulla sanomatta eli se synnytyksen jälkeinen kakka ei oo niin heti edessä. En tiiä kyllä todellisuudessa, että voiko kukaan synnyttää ilman, että kakkaa samalla, jos suolessa jotakin on... tiiäppä näistä :wink
 
Mäkin sillä kirjoitin sen peräruiskeen siihen synnytystoivelappuseen, että jos ei maha olekkaan toiminut samana päivänä, niin ei sitten tarvii heti synnytyksen jälkeen olla kakkimassa.. jotenkin uskoisin sen nimittäin tuntuvan melko ikävältä.

Toisaalta mietin kans sitä, että pitäiskö hankkia himaan tarvikkeet, niin voisi sitten suorittaa sen alta pois jo kotona, jos ei tule paniikkilähtöä..? Olisipa ainakin jotain tekemistä siinä odotellessa. :hilarious:

Enkä varsinaisesti odota innolla, mitä tuleman pitää, mutta oon asennoitunut siihen, että synnytys on poikkeustilanne joka tapauksessa - ei siinä auta ruveta vastaan pistämään, vaan mennä mukana ja toivoa parasta. :smug:
 
Noni nyt mulle tuli kakkakriisi, mutta ehkä mä sit katon tilanteen mukaan ja onko ees mahdollista tyhjentää suoli ennen kun pitää ponnistella :D ei se oo kätilöilläkään helppoo kun kaaressa saattaa lentää tavaraa päälle..
 
Mulla on kyllä todella tehokkaasti molemmissa synnytyksissä jo ekojen supistusten myötä tyhjentynyt suoli jo kotona moneen otteeseen. Enkä ole muistanut koko asiaa sitten enää sairaalassa. Luulisin että ihan luonnollinen reaktio, vauva ei mahdu ulos, jos suoli täynnä. Pissalla pitää muistaa itse käydä, kun vauva ei välttämättä pääse laskeutumaan, jos rakko täynnä.
Minä kyllä haluaisin paeta jonnekin synnytyskuplaan :D välillä olen onnistunutkin, välillä taas ollut niin voimakkaat supistukset, että olen aatellut, että nyt on tehokas avaava supistus ja kohta vauva on täällä :) siinä kohtaa viimeksi aloin harkita epiduraalia, mut kätilön kannustamana jatkoin loppuun asti ilman. Kun sitten ei kuulemma yleensä mene kauaa enää, kun tuntuu että nyt en kertakaikkiaan enää kestä.
 
Joo mulla joka kerta kans suoli tyhjentynyt jo kotona perusteellisesti supistusen alettua. Kätilö on kysynyt olenko saanut suolen tyhjennettyä ja ruisketta en oo tarvinnut ja pöydille en oo kakkinut :)
 
Takaisin
Top