Tuleva synnytys (mietteet, toiveet, pelot ym...)

Saan onneksi ajan äitiyspolille synnytykseen liittyen. Lääkärin kanssa puhuin asiasta ja hän totesi sitten, että parempi jos menen polille niin siellä voidaan käydä läpi kivunlievitykset ym. vähän suunnitella. Olen alkanut pelkäämään synnytystä vain enemmän mitä ajankohtaisemmaksi se alkaa tulla. Mutta kahesta pahasta sektio hirvittää enemmän (se kipeä leikkaushaava ja toipuminen) joten haluan ennemmin yrittää alakautta. Olen miettinyt sitä, että mikä mahdollisuus on kolmanteen imukuppisynnytykseen. Siis se kun avautusmisvaihe on ollut pitkää piinaa ja ponnistusvaihekin on ollut pitkää kärvistelyä. Oishan se ny hienoa jos avautumisvaihe ois vaikka max. 9h ja ponnistaminen kestäis vaikka max. 15 min. :) Toiveajattelua? :D
 
Täällä ollaan edelleen perätilassa :sad001 Hoitaja sanoi kyllä, että vauvalla olisi aikaa vielä kääntyä itsekseenkin. Liikkeistä päätellen myös tilaakin. :grin Laitettiin nyt lähetettä Poriin polille ja sieltä pitäis tulla aika joko postissa tai sit sieltä soitetaan. Siellä sit arvioidaan vauvan koko ja yritetään ilmeisesti kääntää. Sillä käynnillä selviää sit sekin miten tulen synnyttämään. Pelottaa ja jännittää! :nailbiting:

Edelleen olen vahvasti alatiesynnytyksen kannalla!

Rv 35+4
 
Murmele, täällä ihan sama tilanne. Täälläpäin soittivat heti seuraavana päivänä äitipkl:lta, kun neuvolalääkäri laittoi lähetteen. Nyt keskiviikkona olisi se aika sinne. Minulla ainut toive ollut, että alakautta onnistuisi synnytys, mutta saa nähdä kuinka käy. Esikoinen painoi pikkusta reilu 4kg syntyessään. Liikaa on tullut googleteltua noista perätila-asioista ja aina vaan enemmän jännittää...

Rv 36+3
 
Onko joku ladannut puhelimeen valmiiksi supistuslaskuria? Tai kerennyt jo käyttää sellaista synnytyksen käynnistyttyä? Suosituksia? Kai se on joku laskuri valmiiks ladattava ni ei tarvii kynää ja paperia käyttää niinku esikoisen synnytyksessä :grin
 
IceQueen, nappasin Apple Storesta nyt jonku joka toimii tässä mun vanhassa iPhonessa, Contractions (vaaleanturkoosi kuvake). Edit: pistin vielä tuollaisen Contraction timer -appin johon saa paremmin edellisen 20 min ja 60 min statistiikkaa. Katotaan onko tästä sit jotain iloa. Mun insinöörimies lähtee muutoin itse piirtämään kuvaajaa tietsikalla kellotuksen perusteella, ja ei keskity "olennaiseen"..!
 
Muokattu viimeksi:
Hah, mä niin näen munkin miehen just samoissa excel-puuhissa kuin Katjusha :D
 
Mä oon ladannut tuon Contraction Timerin, mutta kunhan nyt ois sille edes jotain käyttöä :grin Aiemmin olen vaan kelloa vahtaamalla kellotellut enkä ole laittanut niitä edes mihinkään ylös.
 
Minä latasin Contraction Timerin, kun supistukset alkoivat tulla tiheämmin ja oli kyllä hyvä! Siitä näki suoraan aloitusajan (eli kokonaiskeston) sekä listasi supistusten pituudet ja niiden välisen ajan. Onneksi olikin, niin pysyin helposti kartalla tilanteesta ja tajusin nopeasti tarpeen siirtyä sairaalaan, kun supistukset olivat kestäneet vajaan tunnin, olivat pituudeltaan 45-90 min ja supistusvälit olivat 2-3 minuuttia :D
 
Samalla nimellä löytyy useempi sovellus. Haluuks joku tarkentaa mikä Contraction timer on toiminu?
 
Samalla nimellä löytyy useempi sovellus. Haluuks joku tarkentaa mikä Contraction timer on toiminu?

Mulla on sellanen missä on oranssi kuvake; kello ja vauvan pää. Sitä oli ladattu miljoona kertaa ja arvioitu suht hyväksi niin ajattelin, että on varmaan aika toimiva. Ja ihan ajaa varmaan asiansa kun helppo sillä on ainakin kellottaa (siis kunhan vaan testasin, ei oo supistellu ei...).
 
Oliko se käytetty/hyväks todettu esim tuo toinen noista? Mulle ei tullut vaihtoehdoksi sellaista, missä olis ollut sekä kello että vauvan pää.
ImageUploadedByVau Foorumi1478375499.646621.jpg
Tänään söin naapurin lasten synttäreillä PALJON herkkuja. Palkinnoksi aikamoiset sukkapuikot alakertaan. .. Nyt loiventelen terveellisellä iltapalalla.
 
Gravid & baby sovelluksessa on myös supistuslaskuri.
1ccd42ce0215c805ddc961fb4d1ae329
 
Nyt mä olen sitten flunssassa. Huomenna olisi sektio. Voiko ne silti leikata mut vai onko se ihan nou go?
 
Mulla ekaa kertaa tulla sellaisia pelko / paniikki hetkiä tai oikeestaan ajatuksia.. oon ollu tosi rauhallinen tähän asti.

Meinaan pari kertaa kun heränny tosi kipeään supistukseen tai kun se limatulppa meni , huomasin että mulle tuli pieni paniikki päälle.. eli sit kun alkaa tapahtua, odotettavissa on kovaa jännitystä.

Tähän astihan mä oon menny sillä, että olet rauhassa, keskityt kehoon, hengität sisään ja ulos ja hyvä tulee.

Lakritsi 36+4
 
Lakritsi, mie oon itelleni ja muilleki jankuttanu sitä alusta asti että "muista hengittää" kun tulee kipeä supistus. Arvaa muistanko? Kyllä siinä menee ihan lukkoon eikä henki kulje kun supistaa.
Musta alkoi tuntua et mitä lähemmäs LA tulee, sitä vähemmän enää supistelee tai mitään. Tai päivät on tosi erilaisia kipujen suhteen eikä mikään liity mihinkään. Välillä voi kävellä pienen "lenkin" eikä tunnu edes sen jälkeen missään ja välillä ei saa askeltakaan kun sattuu johonkin.
Rv 36 tienoolla alkoi olla hirmu hinku jo synnyttää, nyt joka ilta ajattelen että jos nyt ei vielä tänä yönä kun ei jaksais lähtee jos sais nukkua :D ei o helppoo.

37+5

Ps. Ja flunssanhan se iski tännekin. Ei kiva.
 
Mulla on kans ihan samoja ajatuksia. Supistuksissa oon kyllä aluks ehkä hetken pidättäny hengitystä mut sit muistanu et hengitä, hengitä :grin

Mun äitiki sano tos välillä jo ku kerroin supistuksista ja kivuista jne et no lähtis nyt tulee kunnolla eikä tollasta yks supistus sielä ja yks täällä. Vastasin vaan et no ei nyt oikee vielä ku ensi pitäis saada tää flunssa ja silmätulehdus pois ja miehen näyttö alta (loppuu onneks huomenna) nii se oli vaan et nojoo sairaudet ymmärtää mut sit se on kuule kerrasta loppu eikä tarvii jännittää koko ajan koska tulee:grin ku tuntuu et aina olis jotain et ei nyt kuitenkaan ihan vielä vaikka toisaalta olis ihan valmis jo :rolleyes:

Rv 38+0
 
Nyt kun synnytys on ohi voisin antaa pari vinkkiä :) meikällä kun on nyt 31 tuntia kokemusta tuoreessa muistissa.

Jos olet suunnitellut synnyttäväsi luomuna niin hyväksy se ettei se ehkä onnistu. Minä suostuin epiduraaliin vasta kun synnytys oli kestänyt 27 tuntia ja olin ihan poikki ja vapisin (synnytyshorkka) niin voimakkaasti ettei epiduraalin laittaminen meinannut onnistua. Vasta kun puudutus alkoi vaikuttaa ja pystyin rentoutumaan eteni synnytys seuraavaan vaiheeseen. Olisin päässyt paljon helpommalla jos olisin ottanut sen aiemmin.

Tens-laite toimi ainakin minulla hyvin, laitoin sen päälle melko pian supistusten alettua ja sillä pärjäsin ensimmäiset 18 tuntia.

Jos on mahdollista päästä altaaseen suosittelen kokeilemaan. Siellä rentoutuu ja vesi lievittää kipua. Rauhallista musiikkia taustalle soimaan.

Muista juoda paljon. Vettä tai mehua. Ja käydä usein pissalla. Minulle mies juotti pillillä mehua kun en enää itse jaksanut juoda. Myös imettäessä pillimehu on kätevä, siinä hommassa nimittäin tulee heti jano.

Kun tulee aika ponnistaa pyydä lämpötyynyä jolla lämmitellään alapäätä. Meidän pikkuherralla oli päänympärys 37cm mutta selvisin parilla tikillä enkä tuntenut repeämistä ollenkaan. Kätilö myös suihkutteli jotain puudutetta ja öljyä.

Miehelle mukaan paita jossa on tarpeeksi väljä pääntie että vauva pääsee hänelle ihokontaktiin jotta sinä pääset suihkuun ja syömään. Ensimmäiset 6 tuntia oltiin koko ajan ihokontaktissa vuorotellen.

Nyt en muista mitä muuta piti kirjottaa kun kirjotin tämän jo kerran mutta en ehtinyt lähettää ja koko viesti katosi..

Jos olette taysissa menkää ihmeessä potilashotelliin, se on ihan huippu. Ja synnytyksen jälkeen muistakaa syödä ja juoda ja nukkua.
 
Takaisin
Top