Toukokuun touhupeput

Joo siis en tarkottanu, että KAIKKI unet =D mut just vaikka päivällä hyvällä ilmalla piiiitkä lenkki, jos sais nukuttua päiväaikaan yhet pidemmät unet niin vois auttaa siihen muuhun nukkumiseen. Meillä kun on ainakin niin että jos nukkuu yöllä huonommin niin sitten ei nuku päivälläkään niin hyvin, mutta kuten esimerkiksi tänään: Nukahti yöunille n.20 ja heräs vain kerran 2.30 syömään ja nukku vähän yli 7. Niin nyt sitten vetelee toisia pitkiä (~2h) päikkäreitä (aamun eka pätkä meni vähän rikkonaiseksi neuvolan takia).

Siinähän vois yhdistää koirien lenkittämisen samaan lenkkiin niin tulisi tehtyä "kotitöitä" samalla ja HYVÄLLÄ OMALLATUNNOLLA!! =) Ja kun siitä olis vielä hyötyä itellekin niin mikä vois olla parempaa ;) Mä haen joskus anoppilasta koirat mukaan kun joskus on kiva kun on "lenkkiseuraa" ja saapa nekin liikuntaa samalla, tuosta neidistä kun ei vielä niin ole seuraa noilla parin tunnin kävelyillä kun se pääsääntöisesti ne nukkuu =)

Toivottavasti löydätte unet taas jollain tapaa!!!emoticon
 
Ang1: meillä ei peruna sovi, aiheuttaa niin paljon ilmavaivoja ja lopulta sitten kärttyisyyttä. Myös refluksi pahentuu. Joten nou hätä... itse on olis huolissaan lainkaan. Kyllä ilman perunaa tulee vallan hyvin toimeen. Meille ei edes tuo bataattikaan käy, aiheuttaa allergiaa.

Mutta jos varovaisesti kuiskaan...hys hys hys...kukkakaali voisi ehkä sopia. Kolme päivää nyt syöty. Mut loppuviikko sitten varmuuden asiasta vasta antaa. Ei kannata nuolaista liian aikaisin :D
 
melinmar: tuo on kyllä ihan uskomatonta tuo teidän allergian laajuus. Voimia! Sinnikäs äiti olet kun hoidat pientä allergiapotilasta. Mä olen nyt myös hieman alkanut miettiä, että voisko meillä refluksin pahentuminen olla oire allergiasta... Kiinteitä ollaan siis aloiteltu ja nyt on porkkana, maissi ja luumu kuvioissa. Pidetään peukkuja tuon kukkakaalin suhteen teillä. :)
 
Meillä ei syödä ollenkaan perunaa, ei siis ole tarjottukaan. Bataattia, maissia, päärynää, luumua ja nyt uutena kesäkurpitsaa. Kaikki menee mitä ääntä kohen lappaa :D Mutta niinkuin joku muukin sanoi, lopetan heti kun alkaa kiukuttaa. Määräthän on tosi pieniä vielä, mutta en tuputa ja annan sotkea emoticon

Meemi meilläkään ei nukuta tällä hetkellä pitkiä pätkiä ollenkaan. Aiemmin juutuin kiinni johonkin rytmiin mikä oli muotoutunut ja ihmettelin ja tuskastelin kun A.ei nukkunut silloin kun "piti". Sitten heitin koko homman ympäri, ja päätin että opettelen lukemaan vauvaani uudelleen. Nyt rytmi on muodostunut ihan itsestään, mutta missään nimessä en voi puhua mistään aikataulusta. Yöunille mennään aina suunnilleen samaan aikaan, eli noin kahdeksalta on poika unessa tai ainakin menossa unille. Aamulla heräillään 6.30-7.30 yleensä. Mutta sitten päiväunet! Aamu-unet joskus tunti-kaksi heräämisen jälkeen, mutta nämä voivat olla 20min. tai 2 tuntia! Ja tuo kaksi tuntia ainoastaan jos itse menen nukkumaan ja otan pojan kainaloon. Sitten vauveli vetelee unia miten sattuu pitkin päivää. Nukkuu autossa, vaunuissa, sylissä ja sängyssä. Sitten kun alkaa vaikuttaa väsyneeltä (tätä ennen yleensä kyllä nälkäiseltä) syötän ja nukahtaa siihen. Jos haluan tehdä itse jotain, menen syöttämään sänkyyn ja nukutan sinne. Mutta me liikutaan niin paljon että melkeinpä nuo päikkärit ajottuu autoon/vaunuihin/matkarattaisiin. Luotan siihen että kahdet pitkät päikkärit per päivä mutoutuu sitten kun lapsi on siihen itse valmis, ja tasaantuu tämä maistelu/rokotukset/hampaiden teko/ryömiminen-vaihe. Tosin sitten tulee varmaan konttaus/lisää hampaita/jotain muuta -vaihe emoticon
A. ei taistele unta vastaan vaan nukahtaa kyllä kun on väsynyt, mutta uni ei kyllä kestä kauaa. Mutta en stressaa, niin kaun kun poika on tyytyväinen.
PAITSI tänään! Huh mikä päivä! Ei ollut hyvä sylissä, lattialla, sitterissä -ei missään! Kitinää ja valitusta. Voiskohan olla nyt niitä hampaita? Alahuuli kokoajan suussa ja lusikan pureskelu oli kivaa. Kuolaa ei tuu entistä kummemmin eikä kyllä suussa mitään näy...
Toisaalta en tiedä että liittyykö tämä kitinä sitten näihin kutinoihin ja ihottumiin, kun niissä ei ole mitään muutosta. Munaton ja maidoton (eli mauton) dieetti on kyllä sanonko mistä...Seuraavaksi pitäis sitten varmaan jättää viljat ja soija ja ja ja ja. Tämä on kyllä karman laki että sain allergisen lapsen kun suhtautumiseni allergioihin on ennen ollut aika hmmm naivi.

Mutta nyt loppu löpinät.
 
Melinmarille tsemppiä salapoliisityöhön. Tiedän tasan tarkkaan mitä allergia-asia pitää sisällään. Itse menin tässä päivänä eräänä kokeilemaan tytölle timjamia... ajatteilin, että jos vaikka voisi noita yrttejä saada tuomaan ruokavalioon vähän makua. Kun tytöllähän on kaikki mausteet suolaa ja sipulia ja vaniljaa lukuunottamatta pois. Tulos - nilkat auki, ranteet auki, raivotar talossa (meilläkin yksi oire edelleen kärttyisyys), kaksi valvottua yötä takana. Ja siis pistin sitä maustetta ehkä maustemitallisen ruokaan. Kuusi ja puoli vuotta meillä nyt eletty allergian ehdoilla, toivon todella sydämestäni, että teillä helpottaa nopeasti lapsen kasvaessa. Valitettavasti vain minä en voi tehdä samoin kuten useimmat ja lohduttaa sanoen, että kyllä se menee nopeasti ohi, kun ei se aina mene.

Voin vain kertoa, että allergian kanssa oppii elämään ja allergioiden ollessa hallinnassa elämä on ihan leppoisaa... mutta kun yrittää laajentaa ruokavaliota niin se voi olla tuskaa, aika monta yötä on mennyt miettiessä, mitä ihmettä tytölle voi kokeilla seuraavaksi. Arvaapa vain, onko kulunut kuukausi ollut yhtä juhlaa, kun saatiin peruna viimein ruokavalioon! Tyttökin on ihan onnessaan asiasta ja pitää perunaa todella herkullisena. Mutta minun on edelleen tehtävä uudet kokeilut puolisalaa ekoilla kerroilla, kun niin tuoreessa muistissa tytöllä on se, että yritettiin mitä hyvänsä, AINA tuli kamalat oireet päälle ja niinpä tyttö pitkään kieltäytyi kokeilemasta yhtään mitään vaan halusi mieluummin vanhoja sopivaksi todettuja ruoka-aineksia.

Ang1: Joku tämän jo sanoikin, pistä peruna jäähylle vähäksi aikaa ja sitten kokeilet uudestaan. Oikeastaan voisi lopettaa kaikki kiinteät joksikin aikaa ja sitten yrittää uudella innolla, tepsi aikanaan minun esikoiseeni. Ja tuputtaminen on todella se viimeinen asia, jota kannattaa kokeilla.

Hampaita odottelen ehkä joskus 8-9 kuukauden iässä, jos poika sisarussarjaan tulee. Edellisenkin kanssa oli yksivuotiaana todella mielenkiintoista mennä hammashoitajaa moikkaamaan, kun suussa oli peräti viisi hammasta... 
 
jekku kirjoitti:

Toisaalta en tiedä että liittyykö tämä kitinä sitten näihin kutinoihin ja ihottumiin, kun niissä ei ole mitään muutosta. Munaton ja maidoton (eli mauton) dieetti on kyllä sanonko mistä...Seuraavaksi pitäis sitten varmaan jättää viljat ja soija ja ja ja ja. Tämä on kyllä karman laki että sain allergisen lapsen kun suhtautumiseni allergioihin on ennen ollut aika hmmm naivi.

Mutta nyt loppu löpinät.


Jekku: Piti vielä palata sanomaan... Juuri noin oli minunkin laitani vielä reilu kuusi vuotta sitten. Suoraan sanottuna en tiennyt allergioista paljon mitään eikä ollut aavistustakaan, kuinka paljon ne oikeasti voivat vaikuttaa elämään. Tuli tietämättömyyden takia paljon vähäteltyä asiaa ja ihmeteltyä, jos joku kertoi olevansa vaikka porkkanalle allerginen, tuli ajateltua että ei kai sille VOI olla allerginen. No, nytpä tiedän totuuden... Ja esimerkiksi maitoallergiasta en ollut koskaan kuullutkaan, vaikka minulla oli jo kaksi lasta... Kolmas kerta toden sanoo......... 

Voimia myös sinulle ja toivottavasti saatte allergiat tasapainoon niin, että lapsi saa enimmäkseen kuitenkin olla iloinen ja nauttia elämästään. 
 
Inhottavan kuuloisia nuo ruoka-aineallergiat! Ei voi kuin toivottaa tsemppiä arjen pyörittämiseen! Meidänkin neidillä tuli perunasta ja porkkanasta näppyä suun ympärille, joten ne ovat nyt tauolla, mutta toivottavasti ne voidaan jossain vaiheessa ottaa takaisin ruokavalioon. Oireet oli kuitenkin lähtökohtaisesti aika pienet, joten toivon parasta. Ja onhan meillä ruoka-aineallergian sijaan tätä siitepölyallergiaa ja atopiaa, eli niissä ois ihan riittämiin! Luulen siis, että tytöllä saattaa olla pölyillekin herkkyyttä, aivasteluista päätellen. Yskä ei nyt onneksi ole tullut pahasti takaisin, joitain yksittäisiä yskäisyjä vain, joten toivotaan että mihinkään lääkekokeiluihin ei tarvitse enää lähteä! Ja ihohan on ihan selvästi minulta peritty, raukkaparalla.

Yöunista: Jostain kumman syystä tyttönen, joka kolmekuukautisesta veteli noin 8 tunnin unia putkeen, eli heräsi aamulla 6-7 välillä, on alkanut nyt herätä joka aamuyö klo 4! Olen yrittänyt rahoitella silittelemällä ja tutilla, mutta ei. Show alkaa silmät kiinni jalkojen viskomiselle kohti kattoa ja käsien huitomisella, ja lopulta sitten aukeaa silmätkin ja voi tulla kiljaisuja. Tyttö rauhoittuu ainoastaan rinnalle. Viimeksi meille sanottiin neuvolassa, että puolivuotiaana pitää jo nukkua yöt eikä saisi tuttiakaan antaa yöllä! No eipä auta nyt tuttikaan... Ehkä tämä on vain joku vaihe, joka menee ohi, ainakin toivon niin.

Kysymys, miten kauan teidän muiden vauvat viihtyy yksikseen esim. leikkimatolla? Meillä on vissiin aika seurankipeä neito, kun viihtyminen on vain muutamia minuutteja kerrallaan. Ja jos viihdytysjoukot eivät ole paikalla ajoissa, alkaa armoton kiljuminen.

Ai juu ja kysymys Meemille (vai kukahan se aiheesti kirjottikaan...): Mistä löytyy niitä Mam:n ohuita tutteja? Täällä olen Prismasta useaan otteeseen katsellut, mutta ei ole myynnissä. Kummallista.
 
Syöttötuolia olen minäkin alkanut miettiä. Mitä mieltä jo ennestään lapselliset on, onko merkitystä onko syöttötuolissa oma pöytätaso lapselle vai ei?
 
Jiu: Mam:n ohkasia tutteja ostin Citymarketista. En tiedä mahtaako joka Cittarissakaan olla... itsekin niitä hyvän aikaa etsin eri liikkeistä. Täällä ei ollut Prismassa eikä Tarjoustalossa, mutta tiedän, että jotkut ovat esim. Tarjoustalosta löytäneet. Mutta täytyy sanoa varoitus jos sen tutin otat käyttöön: sen jälkeen kaikki muut tutit alkaa vaikuttaa aivan kamalilta. :D Eli entiseen ei ainakaan meillä ole paluuta. Sitä kun itsekin käsin kokeilee niin on tosi pehmonen ja taipuisa ja lisäksi vielä ohut. Normi tutit tuntuu nyt ihan kamalilta jäykiltä pökkelöiltä. Ei niitä ennen niin nähnyt. Onneksi Mettekin syö tuota tuttia oikein mielellään. :)

Niin ja yöviuhtomiset käsittääkseni kuuluu tähän ikään...

Tuosta rytmisyydestä. Mulla hajoaa kyllä pää jos mitään rytmiä ei ala löytyä. Siis jos tyttö nukkuisi edes yöt niin asia olisi ok. Voisi nukkua päivällä kun nukkuu. Mutta kun ei nuku öisinkään jos ei nuku päivällä kunnon pätkää. Hereilläolo on pelkkää kitinään ja Mette ei enää jaksa edes jumppailla lattialla ollenkaan. Sylissä vaan on hyvä. Niin ja nukahdeta ei millään vaikka on överiväsynyt. Tuosta kantoreppuhommasta vielä, että sitä voisin taas kokeilla kunhan saan voimia takaisin. Tällä hetkellä en uskaltaisi ulos lähteä lapsi kantorepussa, koska omat voimat on niin vähissä, että oksettaa, pyörryttää ja päätä särkee jatkuvasti. En jaksaisi kantaa Manducassa esim. tuntia. En jaksaisi kävellä tällä hetkellä edes ilman lisäpainoa tuntia... Toisaalta uskon, että rytmien luominen tuo turvaa lapselle.

Nyt Mette nukahti tosi helpolla vaunuun ja elätän toiveita, että nukkuisi edes vähän pidemmän pätkän. :)

Allergioista vielä. Meillä siis edelleen on Meten allergiaepäilyt päällä, mutta tilanne ei meillä ole todellakaan niin paha kuin esim. melinmar:lla tai tättärän tytöllä. Itse olen kuitenkin ollut lapsena multiallergikko, joten karvaasti olen kokenut, mitä se todella on. Nyt mulla sentään jo lista kulkee niin päin, että mitä en saa syödä kun lapsena kirjattiin ne ruoka-aineet joita saan syödä. Ja meillä allergiat rajoitti kyllä muunkin perheen syömistä. Joitain hedelmiä ei voinut edes tuoda kotiin kun reagoin jo pelkkään hajuun voimakkaasti. Murrosiän jälkeen alkoi helpottaa allergiat. Toivottavasti teidänkin lapsilla helpottaa viimeistään siinä kohtaa jos ei mene ohi siinä parin vuoden iässä "jossa kaikilla helpottaa".

Äsken alkoi itkuhälyttimestä kuulua aivan hirveä itku. Tyttö itki ihan hulluna kun menin, mutta kun työnsin tutin suuhun niin simahti heti. Mikähän sekin oli...

 
Meemi:  Tuttu juttu tuo, että joskus kannattaa ennemmin listata se mitä saa syödä kuin allergiaa aiheuttavat ruoat. Ja juuri noin minäkin olen ajatellut, että toivottavasti tyttären elämä helpottuisi edes murrosiän paikkeilla allergioiden osalta. Toisaalta näyttää vähän siltä, että meillä nyt on 6-vuotiaana alkanut hiukan helpottaa. Näillä allergia-asioillahan on tekemistä hormonitoiminnankin kanssa (joku  lääkäri aikanaan selitti) ja hormonitoiminnassa tapahtuu muutoksia aina tietyissä ikävaiheissa (1-2v, 6-7v, murrosikä), ja niiden mukana allergiat sitten SAATTAVAT muuttua... Toisaalta muutokset eivät aina ole helpottumisia ja esimerkiksi siitepölyallergia usein puhkeaa murrosiässä tai vasta sen jälkeen.

Juu, minä olen näköjään taas yksi allergeeni koko akka... tooooosi kiinnostavaa...  Pitänee yrittää keksiä muuta ajateltavaa. Mutta tämä on taas vaihteeksi pinnalla mielessä, kun soittelin aamulla TAYS:aan ja kyselin tytön maitoaltistuksesta, jonka piti lääkärin mukaan olla keväällä ja allergiakeskuksesta kertoivat, että se on varattu elokuulle, jolloin sitten jo onkin jo eskariin meno, että kiva kiva. Nyt kesäkuussa on kuitenkin Tampereelle menoa, kun pitää mennä prickkeihin (jotka ovat oikeasti yhtä tyhjän kanssa ja näyttävät aina mitä sattuu).
 
Tammikuisista huutelen. Oululaiset (+ tietty muutkin), käykääpäs kurkaan tammikuu 2011 Oulun mammamiitit - keskustelua.
 
Kiitos tsemppauksista. Mulla on myös tähän asti allergia asiat olleet ihan tuntemattomia, kunnes tämä neljäs lapsi laajentaa tietämystäni huimasti :D Että oppia ikä kaikki.

Kukkakaali menee siinä kiikun kaakun -rajamailla, neljäs päivä menossa. Hiukan on ärinää ja murinaa tullut, mutta ei kauheasti. Aavistuksen verran pyrkii nousemaan nesteet suuhun. Mut ehdottomasti paremmin sopii kuin peruna.

Meillä poika viihtyy lattialla itsekseen silloin kun ruokavalio on balanssissa, eikä oo mitään ärsyttämässä.  Saattaa hyvinkin olla puoli tuntia ihan itsekseen. Mutta sit jos on murinaa ja ärinää, niin sit kaipaa myös viihdykettä ja monesti haluaa sit olla pelkästään sylissä pystyasennossa. Sit jos on tosi paha päivä, niin sit täytyy vaan kävellyttää häntä pitkin ja poikin taloa non stoppina.

Meilläkään ei oo mitään vakio rytmiä. Aamupäivästä haluaa nukkua päikkärit ja iltapäivästä toiset. Jos ei saa nukuttua jostain syystä, niin sit on huutoa ja kiukkua. Mut yleensä nukahtaa sit kärryihin, kun lähtee ulos työntämään tai sit käydään jossain auto ajelulla.  Mutta yöt meillä on sujuneet hyvin. Heräilee kyllä, mut käy sit kiltisti uudelleen nukkumaan.

Tein ison päätöksen ja tarkotus olis siirtyä kokonaan korvikkeeseen. Vaikka huono äiti- fiilikset välillä iskevät päälle, luulen että se on meidän tilanteessa nyt paras ratkaisu. Hienoa silti, että kerrankin imetys onnistui näin hyvin, päästiin yli puolen vuoden. Saa nähdä milloinka maidon tuleminen loppuu... tarjoan edelleen tissiä, mut hiukan harvemmin. En silti ota siitä mitään stressiä, loppuu sitten kun loppuu.
 
Heippa! Ulkopuolisena kommentoin teidän keskusteluanne:)

Sain tyttäreni elokuussa 2010 ja siitä asti olen seurannut Vau:n keskusteluja, lähinnä teidän ja elokuussa synnyttäneiden juttuja.

Niin, mä ajattelen että vauvan yölevottomuuden taustalla voi olla nälkä. Lapseni siirtyi osaimetykseltä "korvikevauvaksi" 2-kuukauden ikäisenä. Hänellä on ollut kaksi kertaa tiheänimunkausi, jolloin hän lähes tuplasi vuorokauden aikana juomansa maitomäärän. Ollessaan neljän kuukauden ikäinen korviketta meni noin 1,2 litraa vuorokaudessa usean viikon ajan, kun tätä ennen kulutus oli 7 dl:n luokkaa. Toisen kerran kasvukausi yllätti tytön ollessa 8 kuukauden ikäinen. Hän joi maitoa 3 kertaa yössä kolmen viikon ajan, mikä oli paljon, sillä 6-7 kk iässä vauva heräsi kerrran yössä syömään (oppi kääntymään, kevättalvella ryömimään, joten energiantarve kasvoi) Lapsemme ei ole syönyt tuttia, joten kun hän herää yöllä, eli itkee, on syynä nälkä. Joskus harvoin on herännyt/herättänyt muista syistä.

Luulen että jos tyttö olisi ollut rintamaidolla, ei se olisi yksin riittänyt tyydyttämään kasvanutta ravinnon tarvetta. Vaikka en ole lastani imettänytkään kuukautta pidempään niin uskallan väittää, ettei kaikkien äitien maito yksinkertaisesti riitä rintaruokintaan.

En ole katunut hetkeäkään, että tarjosin vauvalleni "pahaa korviketta" 45 minuutin rinnalla olon jälkeen. Meillä on maailman aurinkoisin vauva, joka hauskuuttaa touhuillaan sekä lapsia että aikuisia. Vauva on ollut terve, sairastanut pari pikku flunssaa sitten elokuun.

Tsemppiä kaikille! Loppukesästä teillä on ihanat viipeltäjät jaloissa pyörimässä:)
 
Jiu miksi ihmeessä neuvolan mielestä puolivuotiaan pitäisi nukkua läpiyön? No näitä ihme neuvoja olen itsekin saanut: Anna korviketta vaan iltaisin, ei siitä ole mitään haittaa, nukkuu vaan paremmin? Täh? Rintamaitoa riittää ja pojalla on maitoallergia epäily!
No joo, mutta mun mielestä toiset lapset nukkuu läpi yön jo hyvin pienenä. Toiset heräilee vielä yli vuoden ikäisenä. Ja se on ihan normaalia. Yli vuoden ikäinen voi tarvita vielä yhden yösyötön, eikä se tee lapsesta hankalaa/vaativaa, vaan normaalin lapsen. Niin kauan kuin me nukutaan perhepetissä, eikä toista ole tulossa, saa vauva mun puolesta heräillä vaikka viis kertaa -kunhan nukahtaa heti takaisin! Niin kuin tähän mennessä meillä on mennyt.
Tästä hyvä aasin silta meemin asiaan, eli en voi muuta kuin lähettää voimia ja jaksamista sinne, toivon mukaan saat nukkua välillä niin että on miehen vuoro valvoa ja heräillä yöllä. En voi edes ymmärtää sitä väsymystä mitä sinulla on, koska meillä on nukuttu pääpiirteissään yöt kumminkin hyvin.
Kyllä minäkin olen sitämieltä että rytmi on ehdottoman tärkeä lapselle. Lapsi osaa ennakoida mitä tapahtuu ja "valmistautua" tulevaan. Lähinnä tarkoitin vaan omalla kohdallani sitä, että minä yritin tehdä rytmin lapselleni enkä mennyt lapsentahtisesti. Eli nyt meillä on omanlainen rytmi, mutta se ei ole kellon tarkka -vaan lapsen tarkka :D Suunnilleen samalla kaavallahan se päivä aina menee, mutta tänäänkin kun tuo päätti herätä 5.50!!! A-p-u-a! Tiedän että aamu-unia tulee kahdet ja paaaljon aikaisemmin kuin normaalisti. Mutta meillä kyllä nukutaan yö yleensä hyvin n.12h parilla, ehkä kolmella heräämisellä niin en päiväunet ei olekaan niin pitkiä. Mutta tottakai toivon, että viimeistään loppuvuodesta oltaisiin perinteisessä parit päikkärit per päivä rytmissä.
Meidän poika viihtyy kyllä leikkimatolla, jos on pirteä ja maha täynnä. Nytkin melkein tunti maattu tässä lattialla, minä vähän välillä surffaten ja lapsukainen mönkien :)
 
Huomenta päivää!

Jatkanpa siitä mihin eilen jäin...

Jiu: Nuo näppylät... niitähän voi oudokseltaan tulla vaikkei olisikaan allergiaa. Siksi kokeilua ei kannata ihan pienestä punoituksesta keskeyttää. Tietysti, jos selkeästi kutiaa ja haittaa lasta niin silloin oman kokemuksen perusteella sanoisin, että on allergiaperäistä.

Voi minua... eilen paasasin koko päivän näistä allergiajutuista ja sama jatkuu näköjään tänään.

Melinmar: Sopiiko teillä maissi? Entä oletko ajatellut kokeilla jamssia kun kerran peruna ja bataatti kumpikin ovat poissa pelistä, se ainakin tuntuu olevan aika hyvin siedetty... mutta yksilötähän nuo ovat. Tiedän esim. yhden allergikon jolle sopii marjoista vain mansikka, jota usein sanotaan helposti allergisoivaksi.
 
Ja kuten Jekulla myös minulla särähti kovasti korvaan (siis silmään) tuo Jiun neuvolasta saama "neuvo", että puolivuotiaan muka pitäisi nukkua yöt läpensä... kyllä meillä on osa lapsista tarvinnut yösyöttöjä vielä puolitoistavuotiaanakin tai kaksivuotiaana. Olen tässä asiassa samaa mieltä Tiina Kaitaniemen (Luonnollinen lapsuus) kanssa. Hän sanoo, että nämä jutut, että lapsen muka PITÄÄ nukkua mahdollisimman aikaisin läpi yön ovat aikuisten keksimiä ja aikuisten tarpeista lähteviä ajatuksia. Evoluutio on muokannut ihmislapsen siten, että läpi aikojen lapset ovat heränneet syömään öisin, kun silloin äiti on ollut siinä lähellä (luonnollinen perhepeti) ja yöllä ravinto helpommin saatavilla, joten vielä parivuotiaan yöheräilyt (kuten meillä joskus...) ovat täysin luonnollisia ja jos lapsi herätessään haluaa maitoa (/velliä) sitä annetaan ja sitten kaikki taas tuhisevat tyytyväisinä ja kylläisinä. Kyllä se yösyöpöttely aikanaan loppuu, en näe mitään syytä pakottaa lasta luopumaan siitä ennenkuin hän itse on valmis.

Kivittäkää minut, mutta tämä on mielipiteeni ja meillä mennään sen mukaan, mikä kunkin lapsen tilanne on. Osa on alkanut nukkua heräilemättä jo vuoden ikäisenä, yksi tarvi yömaitoa kolmivuotiaaksi.
 
Tättärä : Maissia en uskalla suoraan kokeilla. Kokeilin imetyksen kautta ja tulos oli kaoottinen. Peppu meni täysin vereslihalle plus siihen päälle muut puklaamiset, ihottumat ja huudot :(  Kokeilimme aikanaan myös korvikemaitoa Neocatea, josta tuli paha nokkosrokko (ääni käheytyi ja yskimistä). Lääkärin mukaan tuossa on maissi sellasessa muodossa, joka ei yleensä sovi pahalle maissiallergikolle.

Mutta kiitos vinkistä. Jamssi on täysin uusi tuttavuus. Saakohan sitä miten kaupoista. Täytyy tutkia. Samalla googlasin myös maa-artisokan, se vois olla myös kokeilemisen arvonen.

Nukkumisasiaan: meillä poika nukkuu perhepedissä. Heräilee öisin muutaman kerran, mutta ei kyllä mitenkään nälkäänsä, koska nukahtaa melkein heti kun saa tissin suuhun. Kaikki edelliset lapset ovat nukkuneet omissa sängyissään, mutta tämä viimeinen villahousu on sitten päätynyt samaan sänkyyn. Yksinkertaisesti sen takia, että nukkuminen olis kaikille helpointa. Saa heti autettua , jos alkaa huitoa /hieroa unissaan käsillään poskea (koska siihen monesti sitten herää, jos ei rauhota tilannetta).

 
Tättärä oon samaa mieltä tosta nukkumisjutusta ku sinä! Oon lukenu kans ton kirjan ja meillä tyttö heräilee 2-25 kertaa yössä :) Aluksi otin kauheen stressin itelleni tosta nukkumisesta ja katoin kelloa aina ku tyttö söi yöllä ja ihmettelin aina miten välillä nukuttiin hyvin yhdellä syötöllä koko yö ja välillä heräiltiin tunnin välein rinnalle. Nyt on jo oppinu rentoutumaan ja menemään vauvan ehdoilla noi yöt. Jos vauva tarvii yöllä tissiä tunnin välein (oli se sitte lohtutissiä tai nälkäänsä) niin se sitä saa. Anoppi ja neuvolatädit on ehdotellu kiinteiden alotusta et nukkuis paremmin yöt. Mutta ku mulle se ei oo mikään ongelma syöttää yöllä niin miksi pitäis alottaa kiinteet vaan sen takia et sais ite nukuttua paremmin? Neuvolatätikin saa sen kuulostamaan siltä et vauva kärsisi siitä jotenkin et joutuu heräämään yöllä syömään..

Niin ja täällä kyseltiin että miten vauvat viihtyy yksin lattialla: Meijän tyttö on erittäin seurallinen ja lattialla viihdytään yksin max 10min :) Mut just sen verran et ite ehtii vaikka aamulla käydä nopeesti suihkussa ennenku neiti vaatii seuraa :D ja se ei riitä et istuu sohvalla vieressä jos tyttö on lattialla vaan siinä lattialla pitää maata hänen vieressään että viihdytään. Tyttö tykkää vissiin katella mun kanssa tätä tietokonetta, ja kovasti yrittää päästä käsiksi näppäimistöön. Tahtois varmaan lähettää teille kaikille terkkuja :)

Tsemppiä hei kaikille jotka kamppailee allergioiden kanssa, ootte vahvoja äitejä <3
 
Oli taas kauheesti asiaa eilen ja piti vastata vaikka mihin mutta kas, kun ei päässyt kunnolla koneelle niin nyt ei sitten enää muista mitä piti vastata ja mihinkä. Mutta enivei, hirveesti kiitos tsempeistä ja neuvoista.
Täällä ei lopeteta todellakaan kiinteiden antamista koska poika jo selkeästi tarttee niitä, maito ei todellakaan riitä vaikka antaisi korvikettakin kuinka paljon lisäksi. Me jätetään peruna tauolle ja ensi viikolla lisätään kukkakaali listalle :)
Meemille tuhannesti voimia ja tsemppejä jaksaa arkea ja toivotaan että saat apua tilanteeseen.
Sitten noista allergioista, ei voi muuta sanoa kuin se että on se niin väärin! Tuntuu pahalta kun itse olen lukenut kuitenkin itseni ammattiin jossa pitää noista tietää kaikki ja olen valmistanut sadoille eri lapsille ja mummuille kaikille siltä väliltä allergiaruokia ja sitten mun lapsella ei ole allergiaa. Kun tavallaan on valmiudet valmistaa ja tutkia allergia-asioita jo ammatin myötä. Itse olen pahimmillaan valmistanut päivän ruuat lapselle joka sai syödä riisiä, poroa ja vadelmaa. Siinähän mietit aamupalat, lounaat ja välipalat niin että on monipuolista. Ei siinä paljon mietitä, siitä ei saa monipuolista mitenkään.
Joku sanoi muuten jossain, otti niin silmään että pakko kommentoida, että maidoton+munaton ruoka = mautonta. Tuota noin.. ei ole. Maidoton ja munaton ruokavalio on ihan oikeesti toteutettavissa aika helpostikin. Jos siihen lisättäisiin vielä esim. vilja-allergiaa lisäksi niin sitten voisi olla jo miettimistä tai vaikkapa allergia joka ei sallisi marjoja ja hedelmiä. . .
Joo mutta siis, paljon voimia kaikille pienten taimien kasvattajille. Kyllä se siitä, halauksia ja hyvää viikonloppua :)
 
Ang1: Ymmärrän pointtisi. Et sinä oikeasti haluaisi silti allergista lasta. Ei kukaan halua, mutta varmasti olisit loistava äiti allergikolle, kun sinun ei tarvitsisi aloittaa niiden allergioiden kanssa kamppailua nollatiedoilla.

Yksi tuttu on lääkäri ja kolmen allergikon äiti, pojat niin pahoin allergisia, että onneksi valitsivat hänet äidikseen... Hän on kuitenkin usein sanonut, että ammatissa ja äitinä asioita katsoo ihan eri tavoin. Lääkärinä ei voi suhtautua tunteella ja äitinä taas tunteet vievät nähdessä oman lapsen tuskaisuutta.
 
Takaisin
Top