Toukokuun touhupeput

Mies laittoi töistä alla olevan linkin, josta pääsee myös autoliiton sivuille. Pitää pikkuhiljaa alkaa tutkimaan seuraavaa istuinta varten.
http://www.iltasanomat.fi/autot/vanhemmat---nama-turvaistuimet-ovat-vaarallisia/art-1288390986915.html?ref=tf-promoimg
 
Kävin taas kerran tuijottelemassa autoliiton sivuilla sitä lastenistuinten testi-taulukkoo, ja yllätti kyllä nyt minua, että ainoat 9-36 kiloisille tarkoitetut, arvosanan Hyvä saaneet penkit oli Cybex ja Kiddy, molemmat turvatyyny/-palkki-penkkejä. Ihan sillä lähdin taas tuota listaa tutkimaan, että minäkin mieluummin sellasen penkin haluaisin minkä saa selkä menosuuntaan aluksi, mutta sen pitää myös olla juurikin tuollanen 9-36kg malli. En aio olla ostelemassa montaa eri penkkiä, raha kun ei meilläkään valitettavasti puussa kasva (niinkun ei kellään meistä :) ). Tätä penkkiasiaa pitää nyt kyllä oikeesti  miettiä kun meilläkin kilometrejä kertyy vuodessa useempi kymmentä tuhatta, ja suurin osa noista poika kyydissä. Noh,onneks me tosiaan päästään tuo cybex testaamaan ens viikonloppuna, ja se varmasti selvittää paljon asioita ja ajatuksia. Saa sit nähä että viihtyykö Leevi ees sen palkin takana =)
 
Just juttelin yhden turva-alan asiantuntijan kanssa noista istuimista. Hän sanoi, että nykyään on ongelma noissa autoliiton testeissä se, että kovin vähän testataan edes näitä selkä menosuuntaan istuimia. Ne voittaa selkeästi nassu menosuuntaan istuimet testeissä, mutta niitä ei testata laajasti sen takia, ettei niille riitä tarpeeksi kiinnostusta. Niin paljon ihmiset haluaa helppouden takia noita kasvot menosuuntaan istuimia.
 
meillä meemi ei kyllä todellakaan ole helppous se syy vaan päällimäinen syy on se että saatiin lahjaksi istuin, toinen se että lapsi saa katsella paremmin ympärilleen ja kolmas se että lapsi ei ole huonovointinen niin.  Eli lapsen takia.
 
Juu, en mä puhunut teidän tilanteesta, vaan siitä miten ihmiset sen yleisesti kuulemma ajattelee. Näin mulle kerrottiin ihmisten perusteluista. :) Onko teillä Ang1 ollut vauva huonovointinen autossa? Me molemmat miehen kanssa kärsitään pahasta matkapahoinvoinnista ja ei voida matkustaa ollenkaan selkä menosuuntaan, mutta Metellä ei oo onneks (ainakaan vielä) ollut tuollaista oiretta. Kurjaa jos teidän pojalla jo näin pienenä on tuo vaiva. :(
 
Ei ole huomattu ainakaan vielä, tosin milläs sen huomaakaan kun toinen nukkuu aina yleensä autossa :)
 
tilasinpa Ozbaby-verkkokaupasta manducan emoticon  no kyl siitä voi nyt sen 100€ maksaa, otin sen klarnan 6kk 0% korkoa tilin :D mulla on joku rintareppu, mutta se on ihana kamala ja poitsu ei tyukkää olla siinä, ja tunnen itsekin sen kanssa epävarmaksi :D ja en ees kysynyt mieheltä saanko ostaa xD no minähän se sen maksan emoticon

meillä poitsu maistoi ekaa kertaa kalaruokaa, ja oli ihan innoissaan, tykkäsi tosissaan siitä =).

kääntymisestä, meidän poitsu ei enää "osaa" kääntyä takaisin selälle, tai sitten ei vain viitsi.

tämä mamma aloittaa työt elokuun alussa...2kk ennen äitiyslomanloppua, mies saa olla pojan kanssa kotona kunnes saadaan hoitopaikka, toivottavasti saatais edes osa-aika hoitopaikka.

menen 2viikoksi (aamusta iltapäivään) hoitamaan kummityttöäni tässä ens viikosta...kela maksaa mulle palkan siitä, kun kaverini pitää käydä joku kurssi..

eipä tässä muuta, piti mun jotain kirjoittaa mutta en musita mitä...hehe...
 
Tännekin vielä pakko hehkuttaa kun olen nyt fb omalle sivulle laittanut, fb mamma sivulle laittanut ja tekstarit mummuille joten: meidän poika puhkaisi tänään kolmannen hampaansa :) Mies sanoi että epäilee että tulee neljäskin aika pian, on niin jo tuloillaan että ihan ien vaan vähän hannaa vastaan.
Se on tämän päivän aikana puhjennut mutta en sitä tosissaan ollut huomannut, mies huomasi kun pesi pojan hampaita vasta siis iltapesulla. Eli nyt on pojalla siis molemmat alaetuhampaat ja ylhäällä oikea kulmahammas :)
 
Kohta se vasen kulmahammas tulee sieltä perässä :) Niin ainaki meille kävi. Eka puhkes just alaetuhampaat, sit tuli oikea kulmuri ja eikös kohta vasen pilkistäny esiin kans. Nyt sit näkyy molemmat, aika siistin näkönen :) Tosta ku ne vielä kasvaa, niin kunnon dracula meijän vavi :)
 
Koska teillä tuli hampaita? Imetätkö vielä? Mua pelottaa että alkaako tuo narskuttaa nyt sitten kun on enemmän hampaita mua samalla kun imee :D Nyt on vasta tehnyt sitä että kun lopettaa imun niin ilmaisee nirhasemalla että "kiitos nyt riitti" onneksi se ei ole joka kerta ja se on semmoinen kerta puraisu mutta kyllä sitä silti kiljaistua tulee väkisinkin..


Nyt tarvitsen vertaistukea, neuvoja ja lohduttavia sanoja. Eli meillä on syömisen kanssa nyt sitten ongelma.
Huomattiin kun alettiin antaa perunaa että se kakoo vaan koko ajan. Annettiin pitkän aikaa vaan sitten perunaa ja aina meni korkeintaa tl tai kaksi alas. No sitten alettiin antaa porkkanaa sivussa, porkkanat meni hyvin mutta peruna ei. No sitten päätettiin että nyt sekoitetaan ne jos nyt menisi, niin ei vaan vieläkään mennyt. Aikamme taas yritettiin ja ei.
No sitten päätettiin että antaa olla, otetaan bataatti perunan tilalle ja ai että kun pikkuinen oli innoissaan. Bataatti porkkanasosetta meni hurjat määrät ja onneksi ei allergisoinut.
No nyt tänään päätin että nyt koitetaan taas perunaa. Sekoitin porkkanaperunasoseen sitten ja laitoin hyvin maitoa sekaan.. EI. Se EI mene alas. Se "tukehtuu" siihen mielestään, kakoo ja lopulta poraa kuin hullu.
Soitin miehelle että mitä me nyt tehdään niin sen mielipide oli että nyt koitetaan ahkerasti vaan perunaa, kyllä se siihen oppii.
MITÄ MIELTÄ TE OLETTE? :'( Mitä meidän pitäisi tehdä, eihän nyt poika voi elää pelkällä puurolla ja hedelmäsoseilla eli pitääkö sit vaan taipua ja antaa pelkkää porkkanaa vai mitä. . .
On tääkin. Poika rakastaa kaurapuuroa ja inhoaa perunaa. Äitinsä taas rakastaa perunaa muodossa kuin muodossa ja inhoaa kaurapuuroa.

Oppiiko lapsi vanhempana syömään jotakin mitä nyt vauvana inhoaa? Eli eihän nyt käy niin jos taivun vauvan tahtoon että se on vielä esikoululaisenakin ronkeli ja kieltäytyy perunasta?
 
Ang1 ei huolta!

Teijän poika on vasta 5kk eikä vielä "tarvitsisi" kiinteitä ollenkaan :)  Jos pottu ei maistu vielä niin sitten ei maistu. Toi kakominen on mielestäni vauvan keino kertoa ettei maistu hyväle ruoka. Ite kammoksun ns. pakkosyöttämistä, enkä halua lastani pakolla koskaan syöttää. (Johtunee varmaan lapsuuden "lautanen tyhjäksi ennen kun nouset pöydästä"- tappeluista vanhempieni kanssa). Ja tää on taas vaan mun mielipide, jokainen toimii oman lapsensa kanssa miten parhaaksi näkee :) Äidinmaidosta vauva saa 6kk saakka kaiken mitä tarvitsee, eli yhden ruoka-aineen hylkiminen 5kk-vanhana ei maailmaa kaada, enkä usko että vauva on sittevanhempana yhtään ronkkelimpi perunaa kohtaan :)
 
Kiitos mamatilda :) Just juttelin äitini kanssa joka sanoi samaa kuin sinä ja lisäksi muistutti että suomalaiset eli onnellisena ilman perunaa 1800 luvulle saakka :D
 
Aika surkee mieli. Metellä on nyt siis ollut tosi pahoja nukkumisvaikeuksia. Maanantaina olin niin epätoivoinen kun se ei edelleenkään nukkunut kuin 20 minuuttia kerrallaan, että soitin apua neuvolan perhetyöntekijältä. Ensin yritin terkkarille soittaa, mutta en saanut kiinni. No, se tuli samantien käymään. Se jauhoi niitä samoja ohjeitaan, että pitää pyrkiä jatkamaan vauvan unta ja osoittaa rytmit jne. Eli just niin kuin ollaan tehty. Sen käynnin jälkeen Mette nukkuin tunnin putkeen. Tein kaiken kuten tähänkin asti, mutta nyt jostain syystä se sai edes tunnin nukuttua. Myös yö oli meillä vähän parempi kuin mitä tässä on ollut. Se soitti eilen ja kerroin positiivisista uutisista. Tänään soitti uudelleen ja nyt kerroin, että palattu vanhaan, eli Mette ei saa nukuttua kuin pieniä torkkuja. Siitähän se riemastui. Alkoi taas se jauhanta: pitää olla johdonmukainen ja vain osoittaa nukkuminen. Mä olen yrittänyt jo oma-aloitteisesti kaikkia keinoja mitä se on puhunut. Mikään ei auta. Lopulta kun sanoin sille, että just näin toimin, mutta lapsi ei nuku niin kommentti oli tämä: kai sä nyt itsekin ymmärrät, että lapsi tarvii unta?! Eli lapsen nukkumattomuus on sitten äidin vika kun ei kerran hänen ohjeensa toimi. Jipii kun tuli hyvä mieli! Tekis niin mieli perua kun se sanoi tulevansa perjantaina käymään. :`(

Mutta siis en tosiaan enää tiedä mitä tehdä Meten kanssa kun se ei nuku. Mietin tässä, että voisko olla, että refluksi vaivaisi sitä vaakatasossa niin, ettei pysty kunnolla nukkumaan... Että olisko kiinteät vaikuttaneet tuohon refluksiin pahentavasti...
 
Eipä meilläkään pitkää kokemusta asiasta vielä ole, mutta mulla on kanssa periaatteena (ainakin vielä toistaiseksi) etten pakolla syötä jos ei maistu. Perunalle kävi meillä aluksi samoin, mutta nyt menee yhdistelmissä osana. Muutenkin syötän niin kauan kun menee suosiolla ja lopetan heti kun stoppaa. Koitetaan sitten aina myöhemmin uudelleen. Ja maitoa päälle, niin ei huolta! Samalla filosofialla annan lapsen myös toistaiseksi työntää kädet suuhun syödessä vaikka sotkua tuleekin. Minusta se on tutustumista ruoka-aineisiin siinä missä maistaminenkin. Haluan pitää ruokailun positiivisena asiana ja vaikka mitä tapahtuisi pyrin siihen etten näytä omaa hermostumista lapselle. Serkkupojalla on vaikeuksia syömisen kanssa ja nyt 9kk iässä painaa lähes saman kuin meidän poika. Mutta sielläkin äiti luottaa siihen että rintamaito korjaa tilannetta. Mutta syömistottumuksia on monenlaisia aikuisillakin!

Minulle suositeltiin Muksun vadelmariisipuurojiutaleina "helppona ja maistuvana" (5kk ylöspäin). Maistuihan se pojalle ja sitten odotettiinkin tuntitolkulla unta. Luin sitten vasta paketin tuoteselosteen: sokeri kolmantena listassa! Energiaa on 540kj kun Muksun kaurapuurossa vastaava määrä on 147kj. Meillä pysytään vastedes omatekemissä ruuissa jotta tidetään mitä oikein syödään.
 
Meemi, kuulostaapa kurjalta. Tuntuu, ettei se kuuntele teitä yhtään, paasaa vain omiaan? Nukahtaako Mette esim. sitteriin tai pystyisikö nukahtamisen jälkeen jatkamaan siinä? Siis jos refluksi vaivaa? Minä nukutan pahimmat päivät rintarepussa enkä edes yritä siirtää siitä pois jos uni on ollut tiukassa. Lyhyitähän ne pätkät on, mutta niitä saa sitten useamman päivässä. Onneksi niitä päiviä ei ole ollut enää kovin usein eli meillä kiinteät tuntuvat auttaneen. 
 
Ang: Meillä ekat hampaat puhkes reilun 3kk ikäsenä ja nyt sit aika vasta nuo yläkulmahampaat. Ne ei siis oo vielä kokonaan tullu esiin, mut näkyy hyvin kuitenki. Joskus noilla alahampailla puras oikein kunnolla, niin et piti kiljasta ja poikaki siinä sit säikähti. Muuten ei oo ollu ton suhteen ongelmia, imetys on tuntunu samalta ku sillon ennen hampaita. En sit tiiä, et miten nyt sitte, ku nuo kulmurit tuosta kasvaa.. Jospa ei ainakaan pahemmin alkas pureskelee :s
 
Mä tänään kehuin neuvolassa kuinka tuntuu että se vähäinenki puklaaminen loppui kun vähän on saanut sosetta..joo ei, saattaa toki olla että innostuksissaan vähän söi liikaa kun ensin rinnalla ja sitten maistui sose päälle ja annoin niin paljon kuin söi (edelleen vain reilu teelusikallinen) mutta liekö sitten aamun rokotuksetkin jo vaikuttaneet kun ensin tuli vaipan täydeltä tavaraa ja sitten ihanasti äitin päälle kunnon puklut ;) No sitä varten on olemassa pesukone ja onneksi ei tuota näytä itseään se vaivaavan joten nou hätä!! =)

Meemi mulla tuli mieleen sama tosta kantorepussa nukuttamisesta kun etkös joskus sanonut että siinä on nukkunut, jos pystyasento olis hyvä?? Ootko kokeillu lenkittää siinä niin että saisi siinä samalla nukkua? Täällä nimittäin näkyy aika usein yksi äiti liikenteessä mandukan kanssa, liekö yliaktiivinen äiti vai "ongelmainen" lapsi mutta paljon se tuntuu sen kanssa kävelevän =D Meillä ei likka yhtä kertaa lukuunottamatta oo manducassa nukkunut kun tuo on niin kiinnostunut ympärillä tapahtuvasta että pakko tankata kaikki mieleen, mutta nukkuu onneksi muuten hyvin. =)

Tänään saatiin neuvolassa "määräys" aloittaa liha/kala mahd. pian kun on niin liikkuvainen tapaus että todennäköisesti vois tarvita lisäproteiinia kattamaan tarpeet. No ajattelin kuitenkin vielä viikon verran ainakin mennä ilman, täs pari päivää vielä päärynällä (ettei tule kuormitusta muusta jos rokotuksiin reagoi) ja sit muutama päivä lisäksi kasvista!
 
Ai niin, Ang1 piti sanoa, että auttaiskohan tuossa tilanteessa jos annat pojalle perunaa "sormiruokailutyyliin", eli jonkinlaisena palana, että voisi maistella perunan makua, kun voihan olla että jokin siinä koostumuksessa aiheuttaa tukehtumisen tunteen ja jos vielä maku on outo niin eipä siinä itseäkään varmaan huvittaisi syödä!?! Tuo omin käsin suuhun pantavana kun voisi olla niin mielenkiintoista että vahingossa oppisi siihen makuunkin... Ei siis ole tästä varsinaisesti kokemusta mutta maalaisjärjellä ajateltuna vois toimia...
 
Joo, siis Manducassa nukahtaa kyllä herkästi. Mutta siinä nukkuminen edellyttää mun kävelevän. En mitenkään voi kävellä kaikkia aikoja kun Mette tarvitsisi unta. Mun täytyy ehtiä syödä, nukkua, siivoilla jne. Meten unien aikana. Lapsihan tarvii unta jotain 16 h /vrk tässä vaiheessa enkä nyt ihan sitä aikaa jaksa kävellä. Toki välillä annan Meten Manducassa nukkua niin saa edes vähän unta. Riittävästi se ei kuitenkaan ole. Sitterissä Mette ei saa nukuttua kuin pieniä pätkiä. Ilmeisesti tuntuu jonkin verran epämukavalta paikalta.
 
Takaisin
Top