Tarpeellista tavaraa

Imetysvalmennuksessa kätilö mainitsi NAN -sarjan vastikkeet. Vastasyntyneille olis NAN 1 ja sitten myöhemmin NAN 2 jne.
En kyllä tiedä sen enempää minäkään...kun mielikuva on vaan jostain Tuttelista...ihan niinku olis esikoinen tulossa [:D] vähän joka asiassa on olo että täh?

Kerkesinkin tuossa kuukkeloida: NAN on Nestlen tuote ja Tutteli on Valiolta. Eli jos ken kotimaista kannattaa...
Ja onhan siinä sit tietty se että käykö jokin tuote vauvan vatsalle vai tullooko mahanpuruja...
Kokeneemmilta otetaan kyllä mieluusti kokemuksia näistäkin!
 
Nyt kun tarkemmin muistelee, niin NANnia meillä kotona äiti on antanu pikkusisaruksille. Tai siis kokeillu niitä, aina ei tietenkään masu tykkää...
 
Tuo sähkökäyttöinen rintapumppu molemmille rinnolle yhtäaikaa alkaa kuulostaa jo aika hirveältä [:D] tulee semmonen lehmämeininki mieleen. Taidan ostaa semmosen käsikäyttöisen ja yhdelle rinnalle kerralla kiitos, en halua alkaa köyttää lypsykonetta [:D] Jessus mitä mielikuvia sitä voi ihmisen päähän tulla [:D]
 
[:D][:D][:D][:D][:D] JOO mikä hepuli iski tuosta mielikuvasta! Ai hyväne aika...

Mutta siis oikeastikin, suotta kai sitä hankkii mitään liiankaan tehokasta pumppua. Kun eihän siis välttämättä tarvii ollenkaan. Ja tuli mieleen, että jos vaikka pumpullekaan ei ole tarvetta niin Ainulla on niitä maidonkerääjiä, semmoisia puolipalloja jotka voi klupsauttaa toiselle rinnalle kun toisesta imettää.
 
Tosta rintapumpusta, niin kannattaa tosiaan hommata "yhden käden" malli. Mä en ainakaan saa rintoja tyhjäks tolla ainun käsikäyttösellä, tuntuu siltä kuin se vain tyhjentäis nännipihan ympäriltä. Sairaalan pumpulla taas saan painettua/lypsettyä rintoja tasaisesti joka puolelta joten tyhjenevätkin kokonaan. Eli eilen yöllä itku kurkussa kun hormoonihuuruissa ja särkevin rinnoin yritin pumpata tein päätöksen sijoittaa sähkökäyttöseen.

Sähkökäyttöset tosin on uutena sen verran kalliita että kannattaa eka katsoa tarviiko semmosta ollenkaan.
 
Tänään vakaan harkinnan perusteella tuli sitten hankittua se ainun sähkökäyttöinen lypsykone, se yhden daisan malli[:D] Saas nähdä onko se mistään kotosin, ainakin se manuaalimalli oli aikanaan ihan hyvä. En tiedä noita hintoja kaikissa paikoissa, mutta meillä päin se aventin sähkömalli maksoi tuplasti tuon verran ja sillä aventin manuaalin hinnalla sai tuon ainun sähkömallin. Että kun ei sitä tarvettakaan oikein vielä kunnolla tiedä, niin päädyin tuohon kompromissiin sitten.Toki jos voin, niin alan lypsää heti varastoon, että olisi miehellä olisi mammaa ruokittavaksi siksi aikaa kun olen itse myöhemmin leikkauksessa ja sairaalassa ainakin pari viikkoa. Mutta ihan hyvin voi korvikettakin antaa jos lypsy ei onnistu[:)]
 
Nan ja tutteli on periaatteessa sama asia, eri valmistajalta vaan [:)]
Mutta mulle on korviin kantautunut ystäviltä että nan olis paremmin vauvan vatsalle soveltuvaa jos sattuu oleen vähänkään herkempi. Samoin joillekkin saattaa tulla vatsaoireita jos lämmittää mikrossa maidon...
 
ALKUPERÄINEN: Peukaloinen

Kerkesinkin tuossa kuukkeloida: NAN on Nestlen tuote ja Tutteli on Valiolta. Eli jos ken kotimaista kannattaa...


Tutteli ei muuten ole Valion tuote vaan Nutrician joka on osa Danone -konsernia, eli ei siis ole suomalaista. Nykyäänhän noissa tuotteissa ei ole eroa, aikaisemmin kun oman esikoiseni sain (03), ei Tuttelin maitoproteiini ollut pilkottu valmiiksi niinkuin Nan:issa oli ja tuo Tutteli aiheutti niitä vatsanväänteitä enemmän kuin Nan:in tuotteet. Nykyään kummankin maitoproteiinit on pilkottu yhtä lailla.
 
Nämä on aika valaisevia keskusteluita, kiitoksia siitä. Taidan kanssa mennä etsimään viel sen rintapumpun, josko sitten hommaisi yhdelle rinnalle ja semmosen yhellä kädellä käytettävän... (mistäs ihmeestä mä tiedän miten sitä käytetään, testaanko kaupassa, ku tätä maitoaki jo tulee [:D]) Ei vaan, eikö se selviä...

Sitten ois viel hankittavana otsakuumemittari, ku semmonen pitäis olla ihan kätevä, niin aattelin semmoseen sijoittaa ja sitten se niistäjä valmiiksi... Josko ei vauvalle tulis ollenkaan mitään flunssia ku hankin kaiken valmiiksi....

Pinnasänkyihin viel patjat ja sitten alkaakin olla kaikki isommat ostokset koolla...

Olen siis hommannut nyt tähän mennessä:

2 pinnasänkyä, toisen mökille, toisen kotiin (ollaan mökillä suunnilleen joka viikonloppu)
pinnasängyn pehmusteet (nallepuh ja toinen on muuten vain nalleja täynnä)
pinnasängyn lakanoita (alle on viel pissasuoja hankkimatta)
pinnäsängyn verhotangot (verhot on muute viel ostamatta)
yhdistelmärattaat
telakallisen gragonin istuimen autoon (jonka meinaan sinne ensviikolla jo asentaa kiinni)
vaatteita hirveät kasat
Vauva-ajan kirjan, jota olen ihan onnessani jo täytelly
yhden tuttipullon (yritän lasisia tällä hetkellä metsästää)
hoitopöydän
hiukan jotain pieniä leluja
vaippoja
kantoliinan
miehelle kantorinkan
imetystyynyn
2 sitteriä
kylpyammeen ja jalat siihen
ja sitten sen sellaisen katosta laitettavan kehdon

sitten olen hommannut jo vähän ajoissa
potan
syöttötuolit 2kpl
pyörään istuimen

ainakis noi tulee nyt heti mieleen... eli ainakin vähän saa viel tehdä hankintoja [:)]
 
Ai mä ymmärsin lukemastani, että vaikka Tutteli on Nutrician tuote niin Valio sen kuitenkin valmistais...no samapa tuo [:)]
 
Tosta maidon lämmittämisestä tuli mieleen pieni kiinnostava tieto. Mikro kuulemma tappaa tehokkaasti ravintoaineita ruuasta ja saa ilmeisesti ruuan/nesteen molekyylirakenteen muuttumaan huonommaksi. Sen näkee testaamalla: Leikkokukka hanavedessä ja leikkokukka mikrotetussa hanavedessä.. jälkimmäisessä kuolee nopeammin! Mielenkiintoinen tieto, voi olla siis jotain yhteyttä tuohon, että mikrotettu korvike ei sovi vatsalle niin hyvin!
 
Tarunen, lypsykone tosiaan tulee mieleen siitä sähkökäyttöisestä molemmat rinnat pumppaavasta laitteesta :D
Perustelivat imetysvalmennuksessa laitetta sillä, että jos oikeasti joutuu pumppaamaan ja paljon (jos vauva ei syystä tai toisesta ole kykenevä imemään ainakaan tarpeeksi), niin joutuu myös yöllä heräämään tyhjennykselle. Ja 8 kertaa päivässä voi olla aika työlästä käsikäyttöisellä yksi kerrallaan. Ja jos luovuttaa maitoa sairaalaan tms. niin sitten kuulemma ehdoton tuo lypsykone[:)]
 
Meille hankitaan lypsylaitteet, sitten tarpeen mukaan. Miehelle jo kaupassa näytin, millaisesta laitteesta on kyse ja mistä niitä löytyy, jos se pitää käydä hankkimassa enkä itse kykene siihen :)
 
Tuli vielä tuohon omaan hankintalistaan lisäys, että pitää muistaa ostaa vielä topseja ja septidiä millä napaa puhdistetaan. Myös kylpyöljyä pitää ostaa. Saa nähdä mitä esikoinen tykkää kun vauva tulee kylpemään hänen ammeessaan! Me otettiin esikoiselta jo tuo amme varastoon, mutta voi olla, että kateus iskee ja hänenkin pitää päästä ammeeseen [:D].
 
Millä muuten sitä napaa pitää puhistella? Käykö siis ihan normi septidi, vai pitääkö olla jotain erityistä ainetta? kyllä varmaan neuvolastaki sais tietoa tästä, mut aattelimpa kysästä täällä ensin.. :)

Mulla vielä hankkimatta

- Vaippoja  
- Suolatippoja 
- Korviketta varalle 
- Bebanthen -voide
- Sitteri 
- Kantoreppu tai -liina (kerkiää myöhemminki ku vauva on jo kotiutunu)
- Särkylääkettä (suppoja)    
- Kuumemittari
- turvakaukalon jalusta !!
- imetysrintaliivit 
- imetyspaitoja
- rintakumit 
- isoja terveyssiteitä 


Löysin aikojen alussa netistä jostai foorumilta hyvän listan mitä kannattaa hankkia vauvalle. Pikkuhiljaa sit aina ostelin tavaroita ja nää on siis vielä jäljellä listasta :)




 
 
Melela ja Miimi, jos napa on siisti niin puhdistuksen voi hoitaa ihan apteekin suolavesiliuokseen kostutetulla vanupuikolla. Tietty jos alkaa tulehtua niin sitten voi tuota septidiniä käyttää, se on ainakin semmoinen aine joka ei kirvele. Näin neuvottiin meillä valmennuksessa [:)]
Kaverini kehotti hankkimaan nännihaavojen varalta sitä lampaanvilla (vai rasva) öljyä, Lanosil vai mikähänseoli? No apteekista saa enivei. Bepanthen kuulema saattaa maistua vauvan suuhun pahalta, siinä on semmoinen hassu maku...
 
Kopioinpas tähän suoraan mun wordille tekemäni listauksen noista tarvikkeista. Aikas paljon alkaa olla jo kasassa, mut vielä olis kaikkee pientä kivaa osteltavaa.. :)

Hankkimatta:

- Babysitteri
- Alus- ja pussilakanoita sänkyyn
- Varapeitto
- Tuttipulloja + imuosia
- Tutteja
- Rintapumppu
- Vauvan vanupuikkoja + lappuja
- Talkki, perusvoide, sinkkivoide yms
- Kylpyöljy
- Puhdistusliinoja
- Verhot vauvan huoneeseen
- "Imetystuoli" vauvan huoneeseen
- Lämmin pieni hattu (Voisko joku fiksumpi kertoa miks kaikki kunnon pipot vauvaosastolla on jostain muutamasta kuukaudesta alkaen.. eli tosi isoja? Mistähän kantsis metsästää vähän pienempiä? Kai ne ihan pienetkii tarvis vähän lämpösempää päähänsä, ku noi ohuet myssyt.. äippäpakkaukset pipokin oli ihan karseen iso :< )

Ei niin tärkeitä, voi hankkia myös vauvan synnyttyä:

- Imetysrintsikoita
- Äidinmaidon korviketta hätävaraksi
- Nenäimuri
- Tuttipullonlämmitin (mökkeillään paljon, eikä mökillä oo mikroa vaikka sähköt löytyy kyllä)
- Suolatippoja
- Maidonkerääjä

On jo hankittu:

- Sänky + patja
- Vaunut + suojat siihen
- Amme
- Hoitolaukku
- Turvakaukalo
- Hoitopöytä
- Reunapehmuste sänkyyn
- Harsoja
- Kantoliina ja -reppu
- Vaipparoskis
- Pyyhkeitä (isoja ja pieniä)
- Vaatteita
- Itkuhälytin
- Hoitoalusta
- Mobile sänkyyn
- Tuttipullo x 1

Äitiyspakkauksen mukana:


- Suoja-alusta
- Aluslakana
- Pussilakana
- Peite
- Hupullinen pyyheliina
- Kynsisakset
- Hiusharja
- Hammasharja
- Kylpylämpömittari

En haluu ees tietää paljonko tota rahaa on oikeesti yhteensä tähän mennessä kulunu :D Muttei ihan vielä olla jouduttu makaroni-linjalle, joten eikai tässä liiaksi oo vielä ;)
 
Minusta on kuoriutunut esiin raskaushirviö[:D] Minä olen tähän saakka ottanut mielestäni aika lunkisti noiden hankintojen kanssa (toki eriäviä mielipiteitä voi aiheesta olla[:D]). Siis vaatepuolta on tullut hamstrattua, mutta muuten en ole niin hirveästi pitänyt kiirettä, toki kuten sataan kertaan on tullut mainituksi, suurinosa tavaroista on jo olemassa, vain lainassa vielä. En ole edes uskonut, että koskaan kärsisin mistään pesänrakennusvietistä tai vastaavasta, ajattelin että kerkeäähän tuota vielä hyvin ja höpöhöpö-juttuja koko pesänrakennuspuuhat, minuun ei semmoiset iske. Mutta HAH, eilen tuli kuin salama kirkkaalta taivaalta aivan järkyttävä hepuli että "MINÄ HALUAN KAIKKI HETI PAIKALLA VALMIIKSI NYT VÄLITTÖMÄSTI". Puhkuin ja puhisin naama punaisena ja jakelin määräyksiä kalusteiden paikasta ja hankittavista tavaroista. Vähän väliä hoin että verenpaineet on pilvissä jos jotain ei tapahdu sillä sekunnilla. Mies yritti tilaa säästääkseen siirtää muutamaa kalustetta pari senttiä minun määräämästäni eri kohtaan ja suorastaa hyperventiloin laittamaan sen heti takaisin paikoilleen tai synnytän siihen paikkaan[:D] Ajatella jos joku tulee meille käymään ja katsoo että yöpöytä on ihan tyhmässä asennossa, häpeäisin silmät päästäni. Ei ei ei, en kestä ollenkaan, siirrä heti takaisin, ennen en avaa silmiä! Jotain tappeja jahdatessa mies ehdotti, että ne saadaan "huomenna" kun kotoa ei löytynyt, johon minä kiljuin että ei varmana saada vasta huomenna, pitää saamari soikoon olla tänään! Mieskin jo ihmetteli, mistä moinen kohtaus sai alkunsa, ja rehellisesti sanottuna en tiedä sitä itsekään. Koitti rauhoitella, että otas nyt rauhallisesti, mutta ehei, "EN MINÄ VOI, NE ON NÄMÄ HIIVATIN HORMONIT!" Joten niin vaan meni huonekaluja tilaukseen ja vanhoja sai roskistuomion. Vauvan huone on saatava valmiiksi tässä parin viikon sisällä vähintään, vaikka siis maha-asukin nukkuminen tullaan järjestämään näin aluksi tuolla meidän huoneessa joka tapauksessa. Ja tuon huonemuutoksen piti tapahtua sitten joskus aikanaan.. Silti, pakko saada heti valmiiksi kaikki. Heti. Ja kaikki vanhat kamaluudet pihalle heti koska nehän on ihan hirveitä ja voi miten noita onkaan voinut silmissään sietää. Ulos vaan! Ja tosiaan, koska työhuoneesta muuttuu vauvan huone, menee tietokone jne olohuoneeseen ja sehän tarkoitti kalusteiden uusimista koska näitä työhuoneen rumiluksia ei tuonne näköisälle voi viedä. Joten tonnin hepuli oli se. Ja montakohan näitä vielä ehtii tulla.. Kohta täällä ollaan tuolla satu´n mainitsemalla makaroni-linjalla ja varmaan olisi syytä saada jonkinlaisia mielialapillereitäkin joukkoon[:D]
 
Hehheee.. ihana kuulla, et muutkin saa tommosia hepuleita [:D][:D]
Meillä tietsikka huoneesta tuli myöskin vauvanhuone ja tottakai tietokoneen siirtyessä makkariin tarvi uusia makkarin kalustus kokonaan, sänkyä ja yöpöytiä myöten.. puhumattakaan siitä kuinka ruma ja kalustukseen sopimaton tietokone pöytäkin oli! [;)][:D] tosin meillä mieskin oli tässä projektissa ihan yhtä suurella "heitetään kaikki pois" -asenteella mukana, joten en syytä pelkästään näitä mun hormoneita tuosta lähemmäs tonnin ikea reissusta [8|][:D]
 
Täälläkin joku pakko tehdä kaikki nyt -puuska menossa! pari päivää pessty pikku pyykkiä ja nyt ajattelin laittaa pinnasängyn valmiiksi. Mutta sitten aloin miettiä, että mitenköhän sen kosteussuojan kanssa on. Ajattelin petarin alle laittaa jonkunlaisen suojan, mutta olen taas jostain lukenut tai kuullut, että se on hiostava ja saattaa homehduttaa patjan, kun kosteus ei pääse kunnolla haihtumaan patjasta pois. Mutta mistä se kosteus sen suojan alle menee? Nyt siis mietin, että laitanko pelkän froteen vai muovitetun froteen. Onko kenelläkään kokemusta tai mitä olette ajatelleet käyttää tai laitatteko mitään suojaa? Eihän sitä välttämättä edes tarvii, jos ei tule ohivuotoja.
 
Takaisin
Top