Tammikuun jorinat

Koko, en tiedä onko sulla tarpeen mennä nyt rasitukseen.... Kun sulla on kuitenkin ollut edellisessä raskaudessa radi, niin varmaan joudut nytkin rasitukseen jo 12-16 viikoilla. Kannattaa soittaa neuvolaan.
 
Niin ja ainakin minullekin on määrätty nuo rasva-arvot vaikka oli vain ruokavaliolla hoidettava radi. Jäi se minultakin välistä, kuopus nyt 1v 4kk ja tosiaan uudelleen raskaana. Neuvolassa jo käyty ja sieltä sain lähetteen sokerirasitukseen nyt rv 12-16.
 
No sitä mietin myös, että voisko sen vaan suosiolla nyt skipata, mut ennen kaikkea kiinnostaa noi rasva-arvot, koska meillä on suvussa korkeeta kolesterolia. Sokereista en niin stressaa, ne lähtee jossain välissä raskautta nousuun ihan takuulla, ja uskoisin että ilman raskautta saan ihan puhtaat tulokset rasituksesta, mutta ne rasva-arvot haluun tietää.

E. Voisin toki käydä vaan ne rasva-arvot ottamassa. Pitää tosiaan kysästä.
 
Mäkin mietin että onko pakko mennä sokerirasitukseen, mieluiten ottaisin vaan mittausvehkeet suoraan ja noudatan ruokavaliota. Mut en tiedä suostuvatko, koska just luin että radi uusiutuu 1/3 raskauksista, eli ehkä ne haluaa diagnosoida sen... EI taas jaksais sitä lientä juoda! Kuuliaisena kansalaisena kävin just syksyllä rasituksessa, reilu vuosi synnytyksen jälkeen.
 
Mulla ei Radi uusiutunut edellisessä raskaudessa, noudatin kyllä diettiä suht hyvin koko raskauden... oisko vaan muutaman kerran koko raskaudessa tullut yli lyöntejä:) varmaanhan sitä joutuu pariin otteeseen siihen rasitukseen o.O
Laite mulla onkin mutta piikit ja lansetit on loppu... oon käsittänyt että Radi tuomio pitää napsahtaa jos halajaa mittaus välineitä kotiin? Korjatkaa jos väärässä:)
 
Mulla ei Radi uusiutunut edellisessä raskaudessa, noudatin kyllä diettiä suht hyvin koko raskauden... oisko vaan muutaman kerran koko raskaudessa tullut yli lyöntejä:) varmaanhan sitä joutuu pariin otteeseen siihen rasitukseen o_O
Laite mulla onkin mutta piikit ja lansetit on loppu... oon käsittänyt että Radi tuomio pitää napsahtaa jos halajaa mittaus välineitä kotiin? Korjatkaa jos väärässä:)

Osaatko itse arvata, miksei radi puhjennut? Kiinnostaa siis, onkohan se "sattumaa" vai liittyykö esim. eri painoon tai ravitsemukseen raskausaikana.
 
tiputin painoa 30kg lapsien 4 ja 5 väleissä, uskoisin että tällä isoin vaikutus ja tietysti että seuras jo siinä kohtaa mitä naamaansa tunki ja liikkui enemmän :)
 
Jouduin 1. raskauden aikana parin ylimääräisen kilon takia sokerirasitukseen, mutta kaikki oli ok. Toisen kohdalla painoin 12kg vähemmän ja silti sokerirasitukseen ja jälleen kaikki ok. Nyt on lähtöpaino vielä vähemmän ja silti jo neuvola-aikaa soittaessa ilmoitettiin, että taas sitten se sokerirasitus. Ymmärrän seurannan jos on ollut arvoissa huomioitavaa, sukurasitetta jne, mutta tätä en ymmärrä.

Täytyy teillekin kertoa, kun oli niin jännittävä viikonloppu, kävin nimittäin tapaamassa tämän plussan tulevia isovanhempia ensimmäistä kertaa. :wink Todettiin miehen kanssa, että nyt se on mentävä eikä sitten valtavan vatsan kanssa. Ollaan siis seurusteltu syyskuusta ja miehen vanhemmat asuvat toisella puolella suomea, siksi näin. Olen iloinen, ettei ole ollut nyt huono olo, koska olisi ollut vaikea salata. Turhan huolen takia kun ei vielä kuitenkaan tästä kerrottu.
 
Mä kans mietin et onks sinne rasitukseen oikeesti pakko mennä. Just kesällä kävin ku oli vuos synnytyksestä ja arvot oli ihan normaalit ni ei yhtään nappais mennä taas sinne notkuu. Ajattelin ehdottaa terkalle jos voisin vaan mittailla himassa. Yhel kaverilla oli ainaki onnistunu toisessa raskaudessa et seuraili vaan kotona :rolleyes:
 
Sisita, miten meni tapaaminen? :)

Oon kuullut että jotkut voi skipata sen rasituksen, jos esim. se litku on aiheuttanut kamalan olon ja edellinen radi ollut lievä. Mulla siitä juomasta ei oo kertaakaan tullut mitään oloja, ihan köykäsesti oon niellyt sen. Oon vähän hämmentynyt kun niin monet kammoksuu siinä rasituksessa nimenomaan sitä litkua. En tiedä pitäiskö olla huolissaan, kun mun mielestä se on koko ruljanssin helpoin osuus.

On mulla ehkä jotain toivoa sen radinkin suhteen vielä. Siis ettei nyt ainakaan tulis niin vahvana tällä kertaa ku aiemmin (molemmissa tais olla paasto yli 6. Esikoisesta oli ainakin 6.8, kuopuksesta en muista, saattoi olla kyllä allekin, mut kuitenkin ihan reilusti paukkui rajat...tai paastoraja, kuopuksesta kaks muuta arvoa tais olla ok) Oon tehnyt siivoustöitä viimeisen vuoden ja mulla saattaa tulla jo töissä vajaa 10K askelta, sitten lenkit ja muut puuhastelut päälle, niin liikun kyllä ihan eri mittakaavassa ku koskaan aiemmin elämässä. Siivosin työkseni kyllä ennen lapsiakin, mutta silloin se vapaa-aika oli ihan muuta ku lenkkeilyä ja puuhastelua. Jos terassille kävelyä ei lasketa lenkkeilyksi :laughing002 Aina välillä sitä pysähtyy miettimään miten paljon elämä on muuttunut tässä viime vuosien aikana, eikä kyllä oo pätkääkään ikävä entistä elämää. Tai sitä vapautta ja tietynlaista huolettomuutta on ikävä joskus, mutta oon onnellinen, ettei elo ole enää sellaista kuin silloin. Aika onnetontahan se lopulta oli.

...mutta se radi. Liikun siis ihan hirveesti, siitä ei onneksi huolta. Nyt jos saisi jo heti alkuunsa ton ruokavalion kondikseen, eli herkut pois. En mie niitä nyt joulun jälkeen oo enää niin kamalasta kaivannutkaan, mutta kun meillä mies jemmailee kaappeihin kaikenmaailman chilipähkinöitä, joita voi ohimennessään nappasta kourallisen mukaan, niin tommonen vahinkonapostelu on saatava loppumaan. Se on mulla ihan ehdottomasti pahin rasti. Ja sitten siitä paastosta kärähtää, niin olis keksittävä joku hyvä iltapala sopivaan aikaan, että paaston pysyy hyvänä. Se oli mulla suurin ongelma ja sittepä se insuliinikin tuli kuvioihin.

Pitää varmaan perustaa erikseen radi-ketju tänne, tästä tulis varsinkin itselläni niin paljon asiaa!
 
Mulle ei ainakaan sovi 12 h paasto. Kahdessa raskaudessa siis paasto ollut vähän koholla sokerirasituksessa. Enkä mä ikinä normaalisti olisikaan 12 h syömättä. Nyt jopa mietin että jos pitäisin vaan 10h paaston....
 
Joo on se elämä kyllä tehnyt täys käännöksen siihen mitä se oli 7 vuotta sitten ennen esikon odotusta! Elä oli sillon vaan treeniä, baaria ja hulluutta... huoletonta elämää on kyl välillä hetkellisesti ikävä, mutta näin tykkään kyllä elämästäni näin :)
Mulla ollu kans toi paasto ongelma, iltapalan syönyt siinä klo 20 aikaan ja aamulla seuraava n klo 7, paasto siis semmoinen 11-10 h... iltapalaksi syönyt rahkaa+marjoja/hedelmiä ja ruisleipää, täyslihaleikele(liha% vähintään 80) rasvainen juusto(oltermanni cheddar yleensä), margariini(rasva% 60) ja vihannekset päälle. Tai sit ihan pelkkää rahkaa marjoilla tms ja mysliä päälle (EI MUROMYSLIÄ) Mulla toiminut tosiaan se että rasvaa, kuitua ja prodee tarpeeksi niin pysyy sokerit kohallaan...
 
Mitenkäs, kun mulle ei tehty esikoisen odotusaikana tuota sokerirasitusta nuoren iän (olin 25, kun aloin odottaa) ja olemattoman sukurasitteen takia. Toki näissä on varmasti kaupunkikohtaisia eroja, mutts kuinkahan todennäköisesti joudun rasitukseen, kun ikää on kolme vuotta enemmän? Sukurasitetta ei edelleenkään ole onneksi ilmestynyt.
 
Mitenkäs, kun mulle ei tehty esikoisen odotusaikana tuota sokerirasitusta nuoren iän (olin 25, kun aloin odottaa) ja olemattoman sukurasitteen takia. Toki näissä on varmasti kaupunkikohtaisia eroja, mutts kuinkahan todennäköisesti joudun rasitukseen, kun ikää on kolme vuotta enemmän? Sukurasitetta ei edelleenkään ole onneksi ilmestynyt.
 
Mua ärsyttää se rasitus sen takia et tiedän et paastoarvo menee yli. Viimeks oli 5.4 ku sai olla 5.3 :shifty: Joudun muutenkin käymään kokeissa paastoarvon takia kun se on lähestulkoon aina yli. Työterveyslääkäri viimeks sano et kunhan muut arvot on ok ni pelkkä ruokavalio ja säännöllinen seuranta riittää ja suositteli tekemään kotona parin kk:n välein seurantaa sil omalla mittarilla ja jos tule ylityksiä usein ni sit mietitään uudelleen. :) Tiedän vaan jo valmiiks et mun pitää niitä arvoja seurailla nyt raskausaikana ni ihan hyvin voisin skippaa sen rasituksen :grin
 
Mitenkäs, kun mulle ei tehty esikoisen odotusaikana tuota sokerirasitusta nuoren iän (olin 25, kun aloin odottaa) ja olemattoman sukurasitteen takia. Toki näissä on varmasti kaupunkikohtaisia eroja, mutts kuinkahan todennäköisesti joudun rasitukseen, kun ikää on kolme vuotta enemmän? Sukurasitetta ei edelleenkään ole onneksi ilmestynyt.

Täällä meillä ainakin ikäraja on 30 eli yli 30v odottajat menee automaattisesti, itsekin jouduin viimeksi pelkästään iän puolesta ja läpi meni (tosin tällä kertaa on tullut muutama ylimääräinen kilo, saa nähdä..) Mutta siis luulen että selviät tälläkin kertaa ilman, nuori kun vielä olet [emoji4]
 
KKoo, hyvin meni. Kaikeksi onneksi miehen vanhemmat olivat erittäin mukavia ihmisiä. Kovasti tuntuvat toivovan lapsenlapsia ja häitä. Suoraan eivät mitään sanoneet, mutta rivien välistä tuli kyllä kaikki meille selväksi. :grin Ja tosiaan ollaan oltu vasta reilut 4kk yhdessä, niin ei todellakaan lähdetty vielä mitään edes suunnitelmista kertomaan, eikä uskallettu pahemmin kommentoida.
 
Tampereella sokerirasitukseen joutuu kaikki yli 25-vuotiaat ja allekin jos on ylipainoa. Ite olin esikoisesta siinä ja oli kyllä kamala paasto ja siitä litkusta tuli kamala olo... muutenkin oli vaikeaa olla syömättä säännöllisesti vähintää 4h välein ja aamusin oli todella vaikea ees nousta sängystä,jos ei jotain napannu jo yöpöydältä suuhun. Jos tässä raskaudessa ei menis ihan sillain.

Ja se sokerirasitus oli itellä muistaakseni vasta aika myöhään,reippaasti yli puolivälin vasta. Tietty,jos epäillään,ni pistävät varmaan aiemmin siihen?
 
Palaan vielä noihin alkoholittomiin juomiin...
Meillä oli kavereilla synttärijuhlat viikonloppuna, johon tietenkin kuului alkoholi. Kenellekään ei olisi mennyt läpi, etten mä vaan tahdo juoda/oon kuskina/antibioottikuuri jne. koska kyseessä oli läheiset ystävät eikä mun tapoihin ole kuulunut sylkeä lasiin. Me käytiin sit miehen kanssa ostamassa pari pulloa Up siideriä ja kolme Happy Joen 0%:sta. Sitten vaan kotona Up siiderit viemäriin ja Happy Joet tilalle :). Kukaan ei huomannut mitään. Yhdelle kaverille olin aikaisemmin kertonut raskaudesta ja hänen kanssa vaihdettiin keittössä skumppalasit, niin ei herättänyt epäilystä sekään. Ja baaristakin sai alkoholitonta siideriä, joten siinä vaan muiden mukana mentiin :joyful: Sen verran kuitenkin teki pahaa juomien kaataminen viemäriin, että otin ne tyhjät pullot pihinä mukaan niin voin käyttää niitä joskus uudestaankin huijaamiseen!
 
Tampereella sokerirasitukseen joutuu kaikki yli 25-vuotiaat ja allekin jos on ylipainoa. Ite olin esikoisesta siinä ja oli kyllä kamala paasto ja siitä litkusta tuli kamala olo... muutenkin oli vaikeaa olla syömättä säännöllisesti vähintää 4h välein ja aamusin oli todella vaikea ees nousta sängystä,jos ei jotain napannu jo yöpöydältä suuhun. Jos tässä raskaudessa ei menis ihan sillain.

Ja se sokerirasitus oli itellä muistaakseni vasta aika myöhään,reippaasti yli puolivälin vasta. Tietty,jos epäillään,ni pistävät varmaan aiemmin siihen?

Ai se oli yli 25, mä luulin että on vasta yli 30v pakollinen (itsekin siis Tampereella). Tehdään viikoilla 24-28, ei kyllä mikään mieltä ylentävä kokemus. Litku vielä meni, mutta tokalla tunnilla odottelua alkoi vähän huippaamaan. Sama luvassa tänäkin keväänä (hyi).
 
Takaisin
Top