Tammikuiset 2019

Tämmöinen vielä tuli mieleen, että onko teillä jotka olette about alle viikon 20 vielä niin paino noussut? Saan joka neuvolakäynti ja lääkärikäynti kuulla, että paino ei ole noussut. No väliäkös sillä, koska vauva kumminkin kasvaa hyvin. Minulla tippui oksenteluista paino noin 11 kiloa. Ja monikos tietää jo sukupuolen? Ja oletteko tienneet ennen rakenneultraa tai oletteko käyneet ylimääräisissä ultrissa? :)

Mulla on paino noussut 2 kiloa ja viikkoja nyt 17+2. Parin viimeisen viikon aikana on ruokahalu kasvanut, joten odottelen pomppausta tuohon painoon. Pitäisi ehkä hiukan yrittää hillitä syömistä ainakin kaiken epäterveellisen osalta, kun ylipainoa on jo valmiiksi sen verran paljon.

Olen tiennyt sukupuolen jo muutamia viikkoja. Rakenne ultraan on vielä melkein kolme viikkoa. Sukupuoli selvisi sikiön kromosomi tutkimuksen sivutuotteena.
 
Meillä on Emmaljungan supervikingit.
Niillä mennään kakkonenkin kanssa ja ihan tyytyväinen olen :) vaihdettiin juuri uudet outdoor renkaat, jotka varmasti pelittää lumessa mainiosti. Paljon saa lisäosia yms. Tarvittaessa päällekkäis tuplat adapterilla.
Tykkään myös kun lapsen saa todella hyvin suojaan ratasosassakin. Kuomu yltää pitkälle yms.
 
Meillä on Emmaljungan supervikingit.
Niillä mennään kakkonenkin kanssa ja ihan tyytyväinen olen :) vaihdettiin juuri uudet outdoor renkaat, jotka varmasti pelittää lumessa mainiosti. Paljon saa lisäosia yms. Tarvittaessa päällekkäis tuplat adapterilla.
Tykkään myös kun lapsen saa todella hyvin suojaan ratasosassakin. Kuomu yltää pitkälle yms.

Oon harkinnut juuri noita Emaljungan vaunuja. Onko niissä sun mielestä jotain huonoja puolia ja jos on niin mitä?
 
Oon harkinnut juuri noita Emaljungan vaunuja. Onko niissä sun mielestä jotain huonoja puolia ja jos on niin mitä?
No vanhat renkaat oli aika huonot ja koin ne raskaaksi räntäsohjossa (ystäväni taas ei silloinkaan) mutta sitä huolta ei uudemmissa ole (näissä uudemmissa ei ole samanlaisia pinnoja keräämässä lunta väliin).

Myöskin kasattuna vievät mielestäni aika paljon tilaa takakontista! Se on ollut meillä se suurin ärsytyksen aihe, kun meillä ei lisäksi ole matkarattaita vaan käytämme aina näitä.

Kuppimallinen istuin jakaa mielipiteitä, mutta minusta se on loistava ja lapsikin on viihtynyt erittäin hyvin nukkuessakin.

Vauvankopasta ei ole mitään pahaa sanottavaa :) siinä saa pohjasta päänalustaa vähän nostettu, mikä oli tosi kiva kun vauva vähän kasvoi.. näki sieltä paremmin äidin ja isin sekä vähän maailmaa.

Aika vähän loppuenlopuksi keksin haukuttavaa siis :D
Tietty mikä sopii toiselle, ei välttämättä sovi taas toiselle..
 
Mukava kuulla [emoji4]. Pitää käydä tietenkin vielä tarkemmin tutkimassa ja testaamassa ennen ostoa.
Mä ajattelin kanssa vaan hommata nuo ja ei mitään muita lisäksi.
Pitääkin kiinnittää huomiota siihen takakonttiin mahtumiseen.
Onko teillä ollut turvakaukalo adapteri?
Me autoillaan aika paljon ja esimerkiksi mökille voisi olla kätevä mennä vaan sen turvakaukalon kanssa. Siellä vaunuille on käyttöä vaan kauppa reissuilla.
 
Mukava kuulla [emoji4]. Pitää käydä tietenkin vielä tarkemmin tutkimassa ja testaamassa ennen ostoa.
Mä ajattelin kanssa vaan hommata nuo ja ei mitään muita lisäksi.
Pitääkin kiinnittää huomiota siihen takakonttiin mahtumiseen.
Onko teillä ollut turvakaukalo adapteri?
Me autoillaan aika paljon ja esimerkiksi mökille voisi olla kätevä mennä vaan sen turvakaukalon kanssa. Siellä vaunuille on käyttöä vaan kauppa reissuilla.
Joo meillä oli adapterit turvakaukaloon, mutta en muista enää edes minkä merkkinen oli, kun lähti sitten siitä seuraavalle :D
Mutta ehdottomasti nytkin hankitaan kaukalo ja vaunuihin sopivat adapterit! Oli se vaan niin kätevää kaupassa käydessä :)
 
Bugaboo Buffaloiden valmistus on lopetettu, mutta ne uudet Foxit näyttää tosi toimivilta! Meillä on ollut Cameleonit ja Donkeyt, molemmista tykätty tosi paljon. Varmasti Buffaloita löytyy käytettynäkin.

Mulla ei ole painosta muuta varmuutta, kuin että nousussa ollaan. :grin Onneksi 1,5vk mökkeily viileämmissä olosuhteissa on poistanut turvotuksen ja olo on paljon solakampi kuin aiemmin, eikä myöskään tarvii syödä pahaan oloon koko ajan. Mulla nousi aiemmissa raskauksissa joku 11-13kg, eli oikein sopivasti. Toivottavasti nyt tuplista ei nouse paljoa yli 15kg....
 
Muokattu viimeksi:
Me haettiin mummolavaunuiksi käytetyt emmaljungan mondial duo combit. Ihanat ovat meidän takaluukkuun mahtumisen kans meinas tehdä tiukkaa. Noh ainakin mummolaan menossa että saas nähä mitkä kotiin. :)
 
Täällä aika myöhään heräilen tänne keskustelemaan. Esikoista odotellaan ja nyt rv14+4 menossa. Suht oireeton ollut raskaus ja pelko km häilyi mielessä. Eka meni tammikuussa ihan varhaisessa vaiheessa kesken. Nyt uskaltaa jo julkisesti iloita aiheesta kun on ultra takana ja kotidopplerilla kuuluu äänet! LA 30.1
 
Täällä aika myöhään heräilen tänne keskustelemaan. Esikoista odotellaan ja nyt rv14+4 menossa. Suht oireeton ollut raskaus ja pelko km häilyi mielessä. Eka meni tammikuussa ihan varhaisessa vaiheessa kesken. Nyt uskaltaa jo julkisesti iloita aiheesta kun on ultra takana ja kotidopplerilla kuuluu äänet! LA 30.1
Pahoittelut keskenmenosta mutta onneksi olkoon tästä raskaudesta! Täällä on sama laskettu aika ja rv 14+6 tänään :-) mullakin on ollut melko vähäoireinen raskaus tähän mennessä, ei ole kertaakaan tarvinnut oksentaa vaikka yökkimistä on vielä nytkin sillon tällöin, yleensä jos nälkä iskee liian kovaksi.
 
Tänään 15+2 ja neuvolaan opettelee sokereiden mittausta, kun napsahti tuo radi-diagnoosi. Päätin nyt pitää karkkilakkoo synnytykseen asti ja isäntä aikoi olla myös lakossa saman ajan.. saa nähä kuin pian hän repsahtaa :wink
 
Tänään 15+2 ja neuvolaan opettelee sokereiden mittausta, kun napsahti tuo radi-diagnoosi. Päätin nyt pitää karkkilakkoo synnytykseen asti ja isäntä aikoi olla myös lakossa saman ajan.. saa nähä kuin pian hän repsahtaa :wink

Kiva et isäntä tukena. Kauhee olis ku toinen mässäilis karkkia vieressä. Tsemppiä teille lakkoiluun![emoji1]
 
Tuli mieleen, onko kellään samaa tilannetta kuin minulla eli tukiverkko aika suppea ja synnytys stressaa. Lähinnä siis se, mihin esikoisen saan hoitoon synnytyksen ajaksi. On meillä kavereita ja sisaruksia samalla paikkakunnalla, mutta esikoinen on niin arka, että ei vieläkään ole esimerkiksi tottunut mun veljiin, keitä näkee viikottain... Esikoinen siis täyttää marraskuussa 2v ja ollut äitinsä lisäksi hoidossa lähinnä vaan isällään ja isovanhemmillaan(ketkä asuu 800km päässä, joten synnytyksen ajaksi heitä ei apuun saa). Luultavasti siis isä jää kotiin hoitamaan esikoista ja lähden yksin synnyttämään, hui!

Ja samaan aiheeseen vielä liittyen, tietääkö kukaan saako perhehuoneeseen ottaa mukaan vauvan sisaruksen? Jostain luin, että se olisi mahdollista. Mun terveydenhoitaja ei osannut sanoa mitään eikä ilmeisesti ollu kovin innokas selvittämään asiaa... Vähän mietin sitäkin, että jos vauvan synnyttyä sit mies ja esikoinen tulisivat heti sairaalaan. Tai jos esikoinen saatas nyt jollain ilveellä hoitoon synnytyksen ajaksi, niin mies hakisi sitten hänet perhehuoneeseen meidän kanssa jos perhehuone saataisiin.

Mutta jos jollain kokemusta samankaltaisesta tilanteesta, niin kertokaa toki mitä teitte! En raaski kuitenkaan jättää esikoista hoitoon vieraalle, jos en tiedä, että pärjää varmasti ja hänen on hyvä olla, stressaisin sitten sitä ja en pystyis rauhallisin mielin lähtemään synnyttämään...
 
Muistelenko oikein,että jollain toisellakin oli selkärankareuma diagnosoituna? :anyone
Miten oot sen suhteen voinut? Joudutko käyttämään lääkkeitä? Itsellä on enenevissä määrin kipuilua alaselässä ja lonkissa,mutta en oikein osaa sanoa,onko ne reumakipua vai raskaudesta johtuvia. Onneksi ensi viikolla on polilla fysioterapeutin aika; toivon,että saisin uuden fyte-jakson,kun tarkoitus on selvitä raskausaika ilman lääkitystä.
 
Kiva et isäntä tukena. Kauhee olis ku toinen mässäilis karkkia vieressä. Tsemppiä teille lakkoiluun![emoji1]

Täälläkin olisi karkkilakko tarpeen! Ei tosin sokerirasitusta vielä tehtynä, mutta eipä ne hyväksi ole muutenkaan.. Itsekuri ei vaan minulla yksin riitä - enkä toistaiseksi ainakaan ole vielä saanut isäntää innostumaan yhteisestä lakosta! :)
 
Tuli mieleen, onko kellään samaa tilannetta kuin minulla eli tukiverkko aika suppea ja synnytys stressaa. Lähinnä siis se, mihin esikoisen saan hoitoon synnytyksen ajaksi. On meillä kavereita ja sisaruksia samalla paikkakunnalla, mutta esikoinen on niin arka, että ei vieläkään ole esimerkiksi tottunut mun veljiin, keitä näkee viikottain... Esikoinen siis täyttää marraskuussa 2v ja ollut äitinsä lisäksi hoidossa lähinnä vaan isällään ja isovanhemmillaan(ketkä asuu 800km päässä, joten synnytyksen ajaksi heitä ei apuun saa). Luultavasti siis isä jää kotiin hoitamaan esikoista ja lähden yksin synnyttämään, hui!

Ja samaan aiheeseen vielä liittyen, tietääkö kukaan saako perhehuoneeseen ottaa mukaan vauvan sisaruksen? Jostain luin, että se olisi mahdollista. Mun terveydenhoitaja ei osannut sanoa mitään eikä ilmeisesti ollu kovin innokas selvittämään asiaa... Vähän mietin sitäkin, että jos vauvan synnyttyä sit mies ja esikoinen tulisivat heti sairaalaan. Tai jos esikoinen saatas nyt jollain ilveellä hoitoon synnytyksen ajaksi, niin mies hakisi sitten hänet perhehuoneeseen meidän kanssa jos perhehuone saataisiin.

Mutta jos jollain kokemusta samankaltaisesta tilanteesta, niin kertokaa toki mitä teitte! En raaski kuitenkaan jättää esikoista hoitoon vieraalle, jos en tiedä, että pärjää varmasti ja hänen on hyvä olla, stressaisin sitten sitä ja en pystyis rauhallisin mielin lähtemään synnyttämään...

Meillä oli kolmisen vuotta sitten sama tilanne, tai niin että mun sisko kyllä mielellään otti esikoisen hoitoon synnytyksen ajaksi, mutta hänellä oli työt, harrastukset ja viikonloppumenojakin, joten ei voitu mitenkään olla varmoja, että on käytettävissä, vaikka asuikin tosi lähellä. Esikoinen oli 2v1kk, eikä ollut koskaan ollut missään hoidossa yötä eikä muutenkaan kai edes mummolassa jotain paria tuntia pitempään. Kävi hyvä säkä, lähdettiin synnyttämään iltapäivällä ja mun sisko tuli meille koko illaksi ja yöksi, vauva syntyi myöhään yöllä. Mies meni sitten aamulla hakemaan isoveljeä sairaalalle, olikohan mun siskolla vapaata vai oliko se viikonloppu, en enää muista! Mutta joka tapauksessa haettiin vasta aamupalan jälkeen. Me oltiin Kättärillä uudella osastolla nimeltä Perhepesä, ja sinne nimenomaan sai ottaa esikoisenkin mukaan yöksi, hänelle tuotiin pinnasänky ja siellä oli joku leikkinurkkauskin. Muistaakseni tavallisessa perhehuoneessa olisi saanut yöpyä vain vauva ja vanhemmat, mutta en ole varma. Me oltiin yksi yö sairaalassa ja sitten kotiuduttiin.

Tällä kierroksella isoveljet ovat jo kokeneita hoidossa olijoita, päiväkotihommat pyörii hyvin ja mummu asuu suht lähellä tai ainakin pääsee muutaman tunnin varoitusajalla paikalle. Enemmän mietityttää se, että mille viikoille pääsen kaksosten kanssa ja osuuko miehen keikkareissujen päälle, niillä on joulukuussa useampi keikka...

Mäkin kyllä stressasin tätä asiaa aika paljon, just erityisesti esikoisen luonteen takia. Se ei myöskään nukkunut eikä etenkään syönyt hyvin silloin, joten senkin takia yhtään vieraammalle hoitoon jättäminen tuntui tosi huonolta ajatukselta. Toivottavasti teillä käy säkä ja saat miehen kuitenkin synnytykseen mukaan! Voisiko jonkun puolitutun lähellä asuvan luotettavan hoitajan tutustuttaa lapselle niin, että jos vaikka yöllä tulee lähtö, voi hänet pyytää paikalle ja sitten mahdollisimman pian mies tulisi hakemaan?
 
Miten oot sen suhteen voinut? Joudutko käyttämään lääkkeitä? Itsellä on enenevissä määrin kipuilua alaselässä ja lonkissa,mutta en oikein osaa sanoa,onko ne reumakipua vai raskaudesta johtuvia. Onneksi ensi viikolla on polilla fysioterapeutin aika; toivon,että saisin uuden fyte-jakson,kun tarkoitus on selvitä raskausaika ilman lääkitystä.

Tungen tähän keskusteluun ihan vaan näin vierestä: oletteko kokeilleet hoitona ruokavalion muokkausta? Mun miehellä on selkärankareuma ja jätti lääkkeet ja on melkein täysin oireeton kun vaihtoi pääosin gluteenittomaan ruokavalioon sekä jätti karkit ym sokerit pois. Jos syö paljon makeaa, oireet palaa. Mutta ehkä tää on teille tuttua juttua jne, siinä tapauksessa ohittakaa koko juttu! :woot: Pakko vaan mainita kun ollaan hämmästelty tätä "ihmeparantumista" :)
 
Takaisin
Top