Tammikuiset 2019

Laskemalla lauantait arkipäiviksi lomani alkaisi vasta viikon myöhemmin!

Kelan sivuilla on laskureita, jotka on kätsiä! Syöttää lasketun ajan, niin laskee valmiiksi ajan, jolloin pitää viimeistään jäädä ja ajan, jolloin aikaisintaan. Laskee lisäksi äitiyspäivärahan määrän ja huomioi, jos työnantaja maksaa palkkaa äippäriltä jne. Ollut ihan must mun kaltaiselle, jolla ei ole MITÄÄN hajua noista asioista.

Luulin, että äippärillä on köyhä kuin kirkon rotta mutta väärässä olin. Työnantaja maksaa mun tapauksessa täyttä palkkaa 72 ekalta arkipäivältä ja senkin jälkeen saa päivärahaa mukavan määrän aina vanhempainvapaakauden loppuun saakka. Kituutus alkaa vasta hoitovapaalla, jos sellaiselle jää mutta sehän ei toki välttämätöntä ole. Ei olla vielä edes mietitty, miten käytetään vanhempainrahakaudet, eli oonko minä pelkästään vai mies osan. Aika näyttää :)
 
Tungen tähän keskusteluun ihan vaan näin vierestä: oletteko kokeilleet hoitona ruokavalion muokkausta? Mun miehellä on selkärankareuma ja jätti lääkkeet ja on melkein täysin oireeton kun vaihtoi pääosin gluteenittomaan ruokavalioon sekä jätti karkit ym sokerit pois. Jos syö paljon makeaa, oireet palaa. Mutta ehkä tää on teille tuttua juttua jne, siinä tapauksessa ohittakaa koko juttu! :woot: Pakko vaan mainita kun ollaan hämmästelty tätä "ihmeparantumista" :)


Mä oon voinut nyt aivan uskomattoman hyvin, mutta alkuraskaus oli vaikea. Mullakaan ei oo lääkitystä ja muutaman kerran jouduin ottamaan Buranaa alkuraskauden kipuihin. Nyt tosiaan ollut kivuton, mutta onhan se odotettavissa että ne palaa jossain vaiheessa. Muistelen, että viime raskaudessa vaikeampi vaihe alkoi noin puolen välin tienoilla. Mulla on nyt 17. viikko menossa.

Ruokavaliolla hoitaminen on mulle tuttua ja siitä pitäis ehdottomasti puhua enemmän. Mä oon raskauksien jälkeen ollut tärkkelyksettömällä ruokavaliolla ja saanut sillä kivut kuriin. :happy: se on vaan aika tiukka dieetti ja vaatii kovan motivaation, mutta terveys yleensä motivoi aika hyvin. Raskauden aikana sitä ei varmastikaan suositella koska siinä jää hiilarit aika vähiin. Kannattaa googlettaa ja tutustua! Raskausaikana jo pelkästään sokerin ja maitotuotteiden tai laktoosin vähentäminen vois auttaa. :happy:
 
Meillä oli kolmisen vuotta sitten sama tilanne, tai niin että mun sisko kyllä mielellään otti esikoisen hoitoon synnytyksen ajaksi, mutta hänellä oli työt, harrastukset ja viikonloppumenojakin, joten ei voitu mitenkään olla varmoja, että on käytettävissä, vaikka asuikin tosi lähellä. Esikoinen oli 2v1kk, eikä ollut koskaan ollut missään hoidossa yötä eikä muutenkaan kai edes mummolassa jotain paria tuntia pitempään. Kävi hyvä säkä, lähdettiin synnyttämään iltapäivällä ja mun sisko tuli meille koko illaksi ja yöksi, vauva syntyi myöhään yöllä. Mies meni sitten aamulla hakemaan isoveljeä sairaalalle, olikohan mun siskolla vapaata vai oliko se viikonloppu, en enää muista! Mutta joka tapauksessa haettiin vasta aamupalan jälkeen. Me oltiin Kättärillä uudella osastolla nimeltä Perhepesä, ja sinne nimenomaan sai ottaa esikoisenkin mukaan yöksi, hänelle tuotiin pinnasänky ja siellä oli joku leikkinurkkauskin. Muistaakseni tavallisessa perhehuoneessa olisi saanut yöpyä vain vauva ja vanhemmat, mutta en ole varma. Me oltiin yksi yö sairaalassa ja sitten kotiuduttiin.

Tällä kierroksella isoveljet ovat jo kokeneita hoidossa olijoita, päiväkotihommat pyörii hyvin ja mummu asuu suht lähellä tai ainakin pääsee muutaman tunnin varoitusajalla paikalle. Enemmän mietityttää se, että mille viikoille pääsen kaksosten kanssa ja osuuko miehen keikkareissujen päälle, niillä on joulukuussa useampi keikka...

Mäkin kyllä stressasin tätä asiaa aika paljon, just erityisesti esikoisen luonteen takia. Se ei myöskään nukkunut eikä etenkään syönyt hyvin silloin, joten senkin takia yhtään vieraammalle hoitoon jättäminen tuntui tosi huonolta ajatukselta. Toivottavasti teillä käy säkä ja saat miehen kuitenkin synnytykseen mukaan! Voisiko jonkun puolitutun lähellä asuvan luotettavan hoitajan tutustuttaa lapselle niin, että jos vaikka yöllä tulee lähtö, voi hänet pyytää paikalle ja sitten mahdollisimman pian mies tulisi hakemaan?

Kiitos kokemuksesi jakamisesta! Täytyypä yrittää selvittää, onko sitten Jorvissa tai Naistenklinikalla sama systeemi kun on ollut tuolla Kättärin perhepesässä(missä mekin oltiin esikoisen kanssa, ihana paikka). Eikö Naistenklinikalla ainakin jossain vaiheessa ollut jossain hotellilla perhehuoneita? Kuulosti tosi samanlaiselta kuin Kättärin perhepesä, jos oikein muistan.

Täytyy alkaa tässä totuttamaan esikoista hoitoon vaan nyt rohkeasti ja toivoa, että synnytys ajoittuu siten, että joku olisi edes vapaalla. Tuntuu silti, että olisin varmaan koko ajan huolissani, miten se pieni siellä pärjää. Että jopa mietityttää, pärjäänkö minä synnyttämässä paremmin kun mies ois esikoista hoitamassa kotona ja ois mielenrauha siitä... :D Mulla tulee kuitenkin useamman päivän viipyminen sairaalassa raskausdiabeteksen takia, niin sekin tuntuu hurjalta, jos esikoisesta olisi niin pitkään erossa.

Voi ei, toivotaan ettei osu miehen keikkareissujen päälle teillä synnytys!
 
Sisarusten tuomisesta perhehuoneeseen... viime tammikuussa yksi tuttavaperhe sai perheenlisäystä, ja tuolloin sisarukset eivät saaneet tulla TYKSin perhehuoneeseen, koska rs-virusta oli niin paljon. He eivät saaneet mennä edes vauvaa katsomaan :sad001
 
Tämmöinen vielä tuli mieleen, että onko teillä jotka olette about alle viikon 20 vielä niin paino noussut? Saan joka neuvolakäynti ja lääkärikäynti kuulla, että paino ei ole noussut. No väliäkös sillä, koska vauva kumminkin kasvaa hyvin. Minulla tippui oksenteluista paino noin 11 kiloa. Ja monikos tietää jo sukupuolen? Ja oletteko tienneet ennen rakenneultraa tai oletteko käyneet ylimääräisissä ultrissa? :)

Jokaisessa neuvolassa kuullut painosta. Eivät kylläkään "pahalla" kun ei se ruoka vaan pysy sisällä ja tuntuvat sen ymmärtävänkin.

Lähinnä nyt itseä vaan alkanut mietityttää että kasvaako pieni ollenkaan. Viikkoja on nyt se 18+4 eikä raskausvatsasta tietoakaan. Nyt olenkin yrittänyt lisätä ruuan määrää kun olokin parantunut. Rakenneultraankin on vielä reilu pari viikkoa aikaa jolloin toivottavasti pääsee huolista eroon.
 
Minä oon tykännyt lukea vauva lehteä ja kaks plussaa. Niistä on esim. tositarinoita vaunuvertailua ja tietoa odotusajasta. Tietty on myös vauvanhoidosta tietoa.
 
Onko kellään muulla käytössä pitkät reisipituiset tukisukat tai tukisukkahousut? Onko teillä toimineet hyvin?

Mulla on molemmat sekä sukat että sukkahousut ja en saa kumpiakaan toimimaan kunnolla. Polvipituiset ei harmilisesti riitä, kun osa ongelmakohdista on reidessä. Sukat mulla valuu helposti etenkin kävellessä. Sukkahousuja en meinaa millään saada istumaan hyvin. Kun laitan sukkahousut päälle, ne on hyvin ja sileästi jalassa. Kuitenkin heti jalan asennon muuttuessa esim. seisomasta istumaan niihin tulee johonkin kohtaan ryppy, joka painaa ikävästi.
 
Onko kellään muulla käytössä pitkät reisipituiset tukisukat tai tukisukkahousut? Onko teillä toimineet hyvin?

Mulla on molemmat sekä sukat että sukkahousut ja en saa kumpiakaan toimimaan kunnolla. Polvipituiset ei harmilisesti riitä, kun osa ongelmakohdista on reidessä. Sukat mulla valuu helposti etenkin kävellessä. Sukkahousuja en meinaa millään saada istumaan hyvin. Kun laitan sukkahousut päälle, ne on hyvin ja sileästi jalassa. Kuitenkin heti jalan asennon muuttuessa esim. seisomasta istumaan niihin tulee johonkin kohtaan ryppy, joka painaa ikävästi.
Mulla toimii kyllä tukisukkahousut ihan hyvin! Käytän kyllä muutenkin paljon sukkahousuja :D
Reisipituisia tukisukkia en ostanut, kun en koe niitä mukaviksi. Polvipituisia löytyy, mutta itselläkin alkanut ongelmia olemaan reisissä asti.. Äh!

Hirveästi en kyllä nyt ole käyttänyt, kun niin kovat helteet ollut.
 
Mulla toimii kyllä tukisukkahousut ihan hyvin! Käytän kyllä muutenkin paljon sukkahousuja :D
Reisipituisia tukisukkia en ostanut, kun en koe niitä mukaviksi. Polvipituisia löytyy, mutta itselläkin alkanut ongelmia olemaan reisissä asti.. Äh!

Hirveästi en kyllä nyt ole käyttänyt, kun niin kovat helteet ollut.

Mulla oli alkuraskaudessa pinnallinen tukoskin ja verenohennuslääke käytössä. Kun tuo pinnallinen tukos parani, verenohennuslääke lopetettiin, mutta tukisukkia olisi pakko käyttää. Pitäisi vaan keksiä miten saan ne toimimaan. Oon jo katsellut lukuisia YouTube videoitakin niiden pukemisesta ym. ja yrittänyt löytää vinkkejä mitä voisin tehdä.
 
Mulla oli alkuraskaudessa pinnallinen tukoskin ja verenohennuslääke käytössä. Kun tuo pinnallinen tukos parani, verenohennuslääke lopetettiin, mutta tukisukkia olisi pakko käyttää. Pitäisi vaan keksiä miten saan ne toimimaan. Oon jo katsellut lukuisia YouTube videoitakin niiden pukemisesta ym. ja yrittänyt löytää vinkkejä mitä voisin tehdä.
Oi että :/
Ootko kokeillu monen merkin sukkia?
Toivottavasti löytyisi joku oikein hyvin istuva!
 
Oi että :/
Ootko kokeillu monen merkin sukkia?
Toivottavasti löytyisi joku oikein hyvin istuva!

En ole kokeillut, koska mulla pitää olla lääkinnällisen sukat. Ne on aika kalliita noin 100e/sukat. Ne kuitenkin tilataan erikoisliikkeestä tarkkojen mittojen mukaan, joten teoriassa pitäisi olla sopivat.
 
En ole kokeillut, koska mulla pitää olla lääkinnällisen sukat. Ne on aika kalliita noin 100e/sukat. Ne kuitenkin tilataan erikoisliikkeestä tarkkojen mittojen mukaan, joten teoriassa pitäisi olla sopivat.
No niinpä tietenkin.. :facepalm:
eipä oo kyllä minusta mitään apua tässä. Itse käytän kuitenkin ihan vaan näitä perus apteekin yms.
 
No niinpä tietenkin.. :facepalm:
eipä oo kyllä minusta mitään apua tässä. Itse käytän kuitenkin ihan vaan näitä perus apteekin yms.

Mullakin oli aikaisemmin ihan niitä perus tukisukkia ja ne oli kyllä helpompia käyttää.
 
Onko kellään muulla käytössä pitkät reisipituiset tukisukat tai tukisukkahousut? Onko teillä toimineet hyvin?

Mulla on molemmat sekä sukat että sukkahousut ja en saa kumpiakaan toimimaan kunnolla. Polvipituiset ei harmilisesti riitä, kun osa ongelmakohdista on reidessä. Sukat mulla valuu helposti etenkin kävellessä. Sukkahousuja en meinaa millään saada istumaan hyvin. Kun laitan sukkahousut päälle, ne on hyvin ja sileästi jalassa. Kuitenkin heti jalan asennon muuttuessa esim. seisomasta istumaan niihin tulee johonkin kohtaan ryppy, joka painaa ikävästi.


Nyt on ihan pakko kysyä että miksi käytätte tukisukkia/sukkahousuja? luulin eka että tullut väärälle palstalle mutta eipä taida olla.
 
Nyt on ihan pakko kysyä että miksi käytätte tukisukkia/sukkahousuja? luulin eka että tullut väärälle palstalle mutta eipä taida olla.
Koska itselläni tuppaa tulemaan suonikohjuja raskauden aikana lisääntyneen verimäärän yms takia.. ja vähentää myös jalkojen turvotusta, mikä loppua kohden on oikein mukavaa.
Muutoinkin käyttänyt kun seisomatyössä jalat väsyy.

Ihan h&m muuten löytyy näitä kevyempiä äitiystukisukkiksia. Vinkkinä vain, jos joku etsii :)
 
Mä käytän istumatyössä lentosukkia ihan ilman raskauttakin. Ei ole aina mahdollisuutta nousta välillä ylös joten tarpeeseen tulee. Toki erityisen tärkeät nyt raskausaikana :)
 
Nyt on ihan pakko kysyä että miksi käytätte tukisukkia/sukkahousuja? luulin eka että tullut väärälle palstalle mutta eipä taida olla.

Raskaus lisää laskimotukoksien riskiä melko paljon. Mulla tosiaan oli jo se pinnallinen tukos, joka ei ole niin vaarallinen kuin syvä tukos. Pinnallinen tukos ei voi kulkeutua esim. keuhkoihin. Pinnallinen tukos tarkoittaa kuitenkin ongelmia laskimoissa, joten syvän tukoksen riski kasvaa.
 
Takaisin
Top