Taaperoiden touhuilut, äitien kuulumiset :)

Mites teillä muilla tuo puhe?

Mä oon vähän huolissani... kun karpo siis näytti hyviä merkkejä jo alta 1,5veenä puheen suhteen, sit oli taukoa kehityksessä. Sitten tuli taas kehitystä kesän kynnyksellä, mut sitten oikeastaan kehitystä ei oo tapahtunut... ja nyt oikeasti tuntuu, ettei poika puhu selvästi juuri mitään. Siis äitinä ymmärrän tätä mongerrusta, esim auto on muuttunut avtoksi jne. Näitä on paljon. Sanoja, äännettynä pääosin väärin, on semmonen 20+, ja "lauseita" ei tule... viimeisimmät opitut sanat on aurinko ja lentsikka.

...mut osaako joku sanoa, onko tyypillistä tällainen puheen kehityksen taantuma? Ei tässä varmasti tartte olla huolissaan. Puhe saattaa startata vasta 3v kynnyksellä, mut tää taantuma bähän ihmetyttää.

Tsempit, heinukka, huomiseen!
 
Meillä samaa, ccix. Mut en osaa olla huolissani! Mä ite rupesin puhumaan yhtäkkiä vähän yli 3veenä. Ja Leevinkin niin vilkas ja ympäristöstään todella kiinnostunut, veikkaan myös et meillä "ei ehdi" keskittyä ja sanoa aina oikein, osattujakaan sanoja. Kun aina on jo seuraavat ajatukset mielessä.... Kuulemma vähän myöhäistä tuo puhe, mut on monilla muillakin.
 
Ja lisään vielä et meillä aina tykätty esim. kirjoista, et paljon luetaan ja kerrotaan mikä on mikäkin. Tietää ja ymmärtää kyllä, se on tärkeetä.

En usko et kannattaa olla huolissaan taantumastakaan. 2v neuvola kuitenkin kohta? Ota puheeks jos mietityttää. :-)
Tai varmasti he kysyykin :-)
 
Juu, kerran sanoja tulee ja ymmärtää puhetta, ei syytä huoleen ole. Lähetteen puheterapiaan saa yleensä kuitenkin helposti jos haluaa omaa mieltään rauhoittaa sitä kautta. Mun mielestä kuitenkin kuulostaa ihan tavalliselta kehityksen kululta.

Meillä meni tosi pitkään, ettei tullut oikeastaan yhtään sanoja. Ja sitten niitä rupesi tulemaan ryppäissä. Nyt sanoja ja lauseitakin tulee hienosti, mutta ovat ne luonnollisesti hyvin hassusti lausuttuja. Nyt viimeisimpänä on alkanut nimiä sanomaan ja ne kuulostavat todella omaperäisiltä :D

Mutta voi kiesus meillä tää nukkumaan käyminen on kyllä taas yhtä rallia! Eilen illalla 2h rälläys ennen kuin simahti. Ja nykyään tosiaan tulee myös pois huoneestaan jne. Yritän epätoivoisesti keksiä jotain sotasuunnitelmaa ja toimintamallia tälle illalle. Päikkärit on nyt parina päivänä onnistuneet suht hyvin. Tai nukahdettuaan nukkuisi kyllä ihan tuntitolkulla. Oon herättäntt suunnilleen tunnin jälkeen, koska jos nukkuu pidempää, ei kyllä väsy illalla millään. Mutta en tosiaan meinaa nyt löytää tuolle taaperolle sopivaa rytmiä ja systeemiä. Varmasti on vain vaihe tämä levottomuus, mutta hitsi kun poika ei huoli ketään siihen sänkynsä viereenkään rauhoittamaan unille.
 
Täytyy lisätä vielä, et karpo öö... laskee? Luettelee asioita. Esim laittaa autot riviin tsi jonoon ja alkaa joko luetella tai laskea. Hassua :D mutta joo, otetaan asia esille neukussa. Meillä yhteisneuvola vasta marraskuun lopulla. Kehitystä voi tapahtua :)

Voimia triina rytmitykseen! Meillä on hoidon myötä kyllä muuttunut tosi helpoiksi nukkumiset ja nukahtamiset. Toki poikkeusiltoja on, mutta pääsääntöisesti menee oikein mukavasti molemmilla. Tosiaan hoidossa kumpikin nukkuu hyvin, mikä on tosi hienoa! (Kopkop)
 
Tämän ikäisillä taantumat kehityksessä ovat ymmärtääkseni hyvin yleisiä eikä kehitys ole ns. lineaarista. Esimerkiksi tyttö oli pottakoulutettu kesällä, mut sit tuli puheenkehitys ja pottailu jäi unholaan. Nyt sitten pikkuhiljaa koulutetaan uudelleen. Aiemmin keväällä jäi puheenkehitys tauolle, kun tyttö oppi juoksemaan ja hyppimään. Nyt puolivuotta myöhemmin puhe on huomattavasti parempaa, jopa yllättävän hyvää. Mutta juoksu ei ole kehittynyt yhtään ja tosiaan tuo pottailu jäi. Kai se on et asia kerrallaan? :)

Triina, meillä oli samantyylinen meininki pari viikkoa. Tsemppiä!! Me mentiin neuvolan ohjeilla. Meinasivat, että tähän ikään on tyypillistä kokeilla rajojaan ja tärkeää on olla systemaattinen ja asettaa selvät rajat. Että lapsi kyllä oppii, mutta kovin itsepäiset saattavat taistella vastaan kauankin, mutta yleensä max viikon. Tämä mielessä kävimme iltarutiinin jälkeen kaksi kertaa katsomaan ja sanomaan, et nyt on yö, hyvää yötä ja kannustettiin nukkumaan. Ensin noin 5 min jälkeen ja sitten siitä 10 min kuluttua ja sanottiin, et nyt ei enää tulla, nyt on yö ja nukutaan. Siinä meni varmaan se viikko, mutta nykyään tyttö yleensä joko leikkii ja rupattelee unilelulleen tai itkee ettei halua nukkua, vaikka on kyllä väsynyt. Nykyään menee se 15 min enintään ja uni tulee.

Päiväunillemeno on myös helpottanut iltojen myötä. Annan tytön valita, meneekö hän nukkumaan nyt vai 5 min päästä ja sitten mennään. Hän myös itse valitsee mm. mikä pyjama laitetaan ja minkä lelun haluaa mukaan ja millä hammasharjalla pestään hampaat. Tytölle toimii tosi hyvin, jos saa itse päättää asioista, joilla ei ole minulle väliä. :)
 
Piti vielä lisätä, että meilläkin tyttö luettelee ja laskee. Hän itse kehittänyt sellaisen laulun, johon hän laittaa kaikki tuntemansa sanat ja sitten yhdessä osoitellaan niitä, taputetaan ja tanssitaan. Eilen hän laski tievierestä autoja ja luetteli niiden värejä. Tänä aamuna näytti puukuutioista, joissa on numeroita ja kirjaimia, kakkosen ja totesi, että KAKSI VUOTTA.

Apua! En ole valmis, että hän kehittyy näin nopeasti! Tuntuu, etten ehdi mukaan. :)
 
Jatkan monologiani: Mitä laitatte taaperolle yöksi päälle? Meillä tyttö kieltäytyy käyttämästä peittoa, minkäänlaista, ja unipussia. Olemme miehen kanssa vähän öökkösinä, et mitähän sitä laittaisi hänelle päälle, ettei tule kylmä...
 
Meilläkään ei oo peitto suosiossa, ollut oikein koskaan. Mä laitan pojalle pitkähihaisen ja -lahkeisen unihaalarin ja ei oo viluinen ollut :)
 
Yökkärinä usein vain t-paita ja vaippa, mutta vaikka meillä on suht viileää, on pojalla aina ihan lämpöiset varpaat jne kun käyn kokeilemassa. Peiton laitan pojalle päälle, mutta hän potkii sen pois aina.

Meillä on nyt päikkärit jääneet. Saattaa ihan hetkeksi nukahtaa,,mutta pääasiassa ei. Ihan uudenlainen aikakausi tämä. Vaatii vähän totuttelua äidiltä....
 
Meillä poika hokee tällä hetkellä kahta sanaa, puu ja kurkku. :D Muita ei osata. Eläimien äänet tulee edelleen ku vettä vaan. Nyt alkanut tapailemaan sanoja, johtuen varmaan siitä että mä koko ajan hoen kanssa, esim. paaapaaapallo ja poika vastaa paapaa. Eiköhän tää tästä pikku hiljaa ala etenemään. :)

Yöllä poitsulla on päällä pitkähihainen yökkäri. Peittoa ei suostu pitämään. Ei haittaa, koska makkari on tän kämpän lämpimin huone ja siellä koko ajan noin 23 astetta. Ei siis pääse kukaan palelemaan.
 
Mä oon täällä taustalla seuraillut teidän kuulumisia ja eilen sitten päätin, että voisin jotain kirjotellakin, jos tunnukset vielä muistan.. :D

Kiva kuulla, mitä kaikille kuuluu ja monia samanlaisia mietteitä ja taisteluita yms on täälläkin menossa..

Libralle ja Heinukalle onnittelut! :)

Meillä on jo synttärit takana päin ja hyvin on poika kasvanut ja kehittynyt. Mitat oli 12,4kg ja 92,3cm. Puhe on vielä lähinnä yksittäisiä sanoja, joita tulee tasaisesti lisää. Meilläkään ei kotona (varsinkaan mun läsnäollessa) nukuta päiväunia kovin usein, mutta päiväkodissa nukkuu hyvin, kun on paljon touhua ja muutkin nukkuvat. :P
 
Kiva kuulla sustakin vastavirrassa :)

Ajatella, että meidän pienet lokakuiset on jo 2-vuotiaita tai ainakin melkein :wideyed: Meillä 2 vuotta pärähtää mittariin parin viikon päästä ja silloin olis myös np-ultra mulla :) Toivottavasti saadaan hyviä uutisia tulevan isoveljen syntymäpäivän kunniaksi :)
 
Ihana syysloma! Tai loma ja loma, mut eka jakso takana koulussa... ja mukavasti on elo mennyt, vaikka arki muuttuikin huimasti silloin elokuussa.

Meillä on sunnuntaina synttärit, mut kaveri/kummi/sukulaissynttärit pidetään vasta kuun lopulla. Juhlitaan siis molempia lapsosia halloween kaavalla. Tai siis hämiksiä, kummituksia, kurpitsoja sekä naamiaisasuja.

Sunnuntaina käydään sirkuksessa, et saapi nähdä mitä siitäkin reissusta tulee. Tosin itsekin ootan innolla, sillä en oo koskaan käynyt sirkuksessa :D

Meillä oli eka vasu-keskustelu tuolla päivähoidossa. Mitään ihmeellustä ei ollut... paitsi et Karpo purkaa turhautumustaan siskoonsa tönimällä. Varmaankin ajan kans menee ohi, sillä mitkään keinot ei oo auttanut... sekä kotona et hoidossa. Nää nyt muutenkin tappelee jo kunnolla, et ei kai täs mitään :D
 
Ja niin... osaisko joku kertoa, et mistä vois johtua...

Karpo ei osaa keskittyä leikkimiseen tai itsenäiseen leikkiin hoidossa? Kotona leikki on sujuvaa ja itsenäistä, tietty joskus vahtaa siskoa, ettei ota hänen lelujaan tms. Ja siis hoidossahan on vaan yksi poika siskon lisäksi. Mun mielestä tosi jännä piirre... toi muiden leikkien vahtiminen.
 
Ccix, joillekin lapsille saattaa olla vaikeaa keskittyä isossa ryhmässä kun on paljon lapsia ja säpinää ympärillä :)
 
Hei pitkästä aikaa! Mä oon ollu elokuussa alkaneiden töiden jälkeen ihan onneton ajankäyttöni suunnittelussa enkä sitten mukamas ikinä löydä aikaa tärkeille asioille kuten foorumin selailuun :D

2vee synttäreitä monilla jo vietetty ja monilla vielä edessä. Onnea kaikille ihanille "pikkusille" :Heartred Meilläkin tärkeä päivä ensi tiistaina edessä. En tajua, mihin tämä aika oikein menee..Ja Triinan ja ccxi:n pikkukakkosetkin jo kohta vuoden, huh huh :)

Vähän jälkijunassa onnittelutkin, mutta tuhannesti onnea siis Libralle ja Heinukalle uusista elämänaluista!!

Täällä mennään toisen odotuksen kanssa jo oudon pitkällä. Tänään vissiin 33+1 :eek:. Vielä reilu viikko töitä niin sitten pääsee uudelle mammalomalle, wohoo! Pojalla on mennyt päiväkodissa ihan uskomattoman hyvin, joten jatketaan sitä myös vauvan synnyttyä tai ainakin kokeillaan.

Täällä tullut myös yöuniin katkonaisuutta. Poika on kova komentelemaan ja koko ajan piti olla laittamassa peittoa päälle tai lahkeita alas tai nostamassa unileluja tai antamassa vettä jne jne. Käynnistettiin sitten taas unikoulua ja nyt käy juomassa itse (vesipullo on pojan huoneessa pöydällä) ja hakee tippuneet lelut itse, mutta tuota peittoa ja lahkeita huutelee yhä. Me sitten miehen kanssa yritetään parhaamme ignoorauksessa, koska peiton potkii saman tien pois ja lahkeet osaisi aivan hyvin laittaa itse. Tahtojen taistelua tämä.. Mukaan soppaan on tullut vielä vaipan falskaaminen yön aikana, jolloin tietenkin pitää reagoida ja vaihtaa vaippa ja yökkäri. En oikein tiedä, miten sen vaipan saisi pitämään...ei siis välttämättä ole edes mitenkään täynnä mutta vuotaa kun poika nukkuu vatsallaan jalat koukussa allaan. Tai ainakin luulen että tuo asento vaikuttaa aika paljon. Triinallahan oli jossain vaiheessa kanssa falskausongelmia, miten teillä tilanne ratkesi?

Ensi viikolla 2vee neuvola. Pääseekin vähän kyselemään noista potta- ja syömisjutuista. Meillä siis kakka tulee pottaan ja myös pyytää päästä potalle, mutta enää ei suostu menemään pojalle ellei just ole kakkahätä, joten kuivaksi opettelu näyttää olevan todella hamassa tulevaisuudessa. Syömisen kanssa mietityttää, miten saisi oikeasti käyttämään sitä haarukkaa ja lusikkaa kun aivan hyvin osaa niitä käyttää, mutta sormilla sotkeminen tuntuu olevan paljon hauskempaa.. Ehkä tämä on kosto siitä, ettei harrastettu juurikaan sormiruokailua vauva-aikana, nyt poju ottaa sitten takaisin menetettyä iloa :D
 
Heinukka, pikkusiskoa esikoiselle povattiin rakenneultran perusteella. Lisävarmistusta ei olla vielä silloiselle ennusteelle saatu, kun ei olla lisäultrissa käyty. Toivottavasti ennuste kuitenkin pitää paikkansa, koska vaaleanpunaista tavaraa on jo ehtinyt kertyä, hups... Ja pojullekin puhutaan pikkusiskosta. Tosin poika on ilmoittanut että pikkusiskon nimeksi tulee pikkuveli :D
 
Takaisin
Top