Syyskuun sepostukset

Mulla alkoi tänään äitiysloma! jihuu!! ..Ja vihdoin, tänään alkaa meilläkin synnytysvalmennukset.. Tällä viikolla on heti kaksi kertaa.. :) Neuvolassa kaik ok, ja kahdenviikon päästä on lääkäri+neuvola.. Nyt saa vaan nauttia, rentoutua (niin pal ku se on mahdollista) ja kahvetella kamujen kanssa.. Sama täällä, en millään jaksais odottaa LA:han, poju sais jo tulla maailmaan.. emoticon

Onnea tuoreelle mammalle ja vaaville! <3
Ja hyvää alkanutta viikkoa kaikille ja ihania VIIMESIÄ odotuksia!

 
Heipparallaa!!

Ihanaa, ensimmäinen lokavauva jo maailmassa!! Onnea kovasti kyseiselle mammalle!! 

Täällä ei tosiaan mitään uutta, viikot menevät eteenpäin (nyt 38+3) ja masu kasvaa koko ajan.. näyttää ensimmäiset raskausarvetkin tulleet.. eipä tuossa, olin niitä jo odotellut paljon aikaisemmassa vaiheessa.. 

Närästys taas palasi vaivaksi, kuinka ihanaa.. huh.. minun puolesta saisi jo vauva alkaa syntyä, alkaa odottavan aika käymään pitkäksi.. mutta ei merkkiäkään synnytyksestä.. kaipa se sitten ilmottelee kun on valmis.. 

Alkaa ihmiset soitella ja kysellä, että vieläkö sitä yhdessä koossa ollaan, ilmeisesti muutkin ovat odottavalla kannalla.. ainakin toistaiseksi jaksanut kyselyihin ystävällisesti vastailla, mutta katsotaan tuossa 2-3 viikon päästä mikä on tunnelma silloin.. jos mitään ei ole siihen mennessä tapahtunut..

En tiedä liekö Hansuuh saanu viestiäni.. mutta odotellaan.. 

Ihania odotuksia kaikille!! Ei mene enää kauan ni ollaan kaikki synnärillä.. <3 ja pikkunyytit kainalossa..
 
 Huh, olipa tänne tullut paljon tekstiä sitten viime käynnin emoticon ja nää uudet hymiöt emoticon

Asiaan. Äippälomaa takana nyt kokonaiset 5 päivää (ja viikonloppu välissä tietty). Ekat päivät meni touhutessa ympäriinsä ja nyt alkuviikko meni nukkuessa. Viime yö oli hyvä, olin vaan klo 3-4 hereillä ja viikkasin vauvanvaatteita pois kuivaustelineestä emoticon . Tänään onkin sitte virtaa riittänyt, kotiuduttiin  koiran kanssa just tunnin lenkiltä. Hyvin ankkamaiselta lenkiltä, mut kuitenkin..emoticon

Vauvanhuone on jo melkein valmis, isäntä vielä naputtelee sinne lattian tällä viikolla. Sitten päästään vihdoinkin ostamaan sänkyä sinne. Meillä on ainakin vielä suunnitelmissa, et vauva nukkuis heti alusta asti omassa huoneessa (joka on siis meidän makkarin vieressä). Eri asia tietty on, miten suunnitelma toteutuu käytännössä. Mitenkäs muilla, missä tulevan nyytin on tarkoitus nukkua? Oma huone, sänky/äp-laatikko vanhempien huoneessa vai perhepeti? Vaiko jotain muuta? Ja muistetaan ettei ruveta kauhistelemaan kenenkään ratkaisuja, mikä toimii yhdellä, se voi toiselle olla täysin mahdoton ratkaisu emoticon Olen meinaan huomannut muilla palstoilla, että tää jakaa mielipiteitä melkosesti.
 
Niin ja sitte vielä semmoinen, että mulla oli maanantaina babyshowerit!

Olin alunperin vähän niitä vastaan, en oo semmosilla koskaan ollu ja vaikuttivat vähän "jenkkihapatukselta". Kaverit oli  kuitenkin semmoiset järkänneet.
Sain viikkoa aiemmin viestin, että olethan kotona silloin ja silloin, kyyti tulee hakemaan sut. Noh, minähän ihan tyystin unohdin koko homman. Kiertelin iltapäiällä Ikeassa ja parissa rautakaupassa esimerkiks vauvanhuoneen lamppua metsäsäten. Tulin kotiin varmaankin vähän ennen klo 17 (ja klo 17 piti siis viestin mukaan olla tavoitettavissa kotoa). Kauppakierros väsytti ja menin nukkumaan ja sitte ovikello soi. Kaveri tuli ja haki mut, mentiin heille ja siellä olikin sitte lisää kavereita ja siskot odottamassa. Karkkia, kakkuja, salaattia, kahvia ja lahjoja ja tietty jutustelua vauva-asioista ja kaikesta muustakin. Oli ihan mielettömän kiva ilta.
 
Mie oon pedannu äippäpakkauslaatikon ensipediksi. :) Ja pinnis on meiän makkarissa (missä laatikkoki tietty). Aika todennäköistä on että otta pikku tuhisijan aika usein myös viereeni nukkumaan omaan sänkyyni...^^,

Huih, enää 19 päivää LA:an!!:DD Ihan superia...<3

Ja lokamammat jakaantuu jo hyvää vauhtia...=) <3<3

Aatella että ENS VIIKOLLA on jo LOKAKUU!!!:))
 
Mulla piti tänään olla lääkärineuvola, mut lekuri on kippeenä ja niin mun aikani siirtyi ensi viikolle! Hö. Olin niin odottanut että saan tietää miltä mun kohdunkaulani näyttää ja onko pehminnyt jne. Olisi ollut myös kiva kuulla jotain summittaista painoarviota tai jotain.

Meillä pinnasänky tulee meidän vanhempien makkariin ja siinä saa vaavi nukkua. Varmasti ainakin alussa vaavi saa nukkua mun vieressä sängyllä pieniä aikoja, mut yritän jaksaa siirtää hänet omaan sänkyynsä, että saan itse nukuttua.

Meillä kaikilla alkaa olee laskettuun aikaan tosi vähän aikaa! Apuuva, aika loppuu.

Kävin eilen ostelemassa juttuja Lahesta. Ostin itelleni Lush-shamppoota, ettei tarvii ihan kohta taas könytä shoppailemaan sen takia. Sit hokasin että yks mun lempparikaupoista oli menny konkurssiin ja sulkenut ovensa ainakin eiliseksi päiväksi. Hö. Eli jouduin kipittämään Triolta Alestalon kangaskauppaan asti hakemaan kankaita. Hassu kun olen niin ostin neljää eri kangasta ja niistä tulee toinen viltti/peitto vaaville. Hirmu into tehdä tilkkutöitä nyt kun pääsi vauhtiin. Kangaskauppaan ja takasin Triioon löntystäminen/tallustaminen oli tosi raskasta ja olin ihan hikinen ja väsynyt sen jälkeen. Enpä enää jaksanut koluta muita kauppoja siinä Triiossa ja niinpä sitten lähdin Marimekon kautta kotia kohti.

Jänniä aikoja elellään... hihii...
 
Voiku toiset on jo paljon pidemmällä :P mulla aina l.a kuun lopussa sitte..
Pitäs varmaa pestä niitä vauvan vaatteita täs joskus, ku sais aikaseks käytyy ostaa pesuainetta vaa. ja kaikki vaipat yms. ostamatta. Muuten liivinsuojia kannattaa ostaa valmiiks pari pakettia! niitä menee aika paljon alussa ku maitoa alkaa tulemaan.. Ne natusan merkkiset oli mun mielestä parhaat :) meillä vaavi nukkuu vaunuissa tai vieressä. vielä esikoinen on pinnasänkys ni siihen ei pääse.
Täällä voidaan hyvin, ei kyl mitään valittamista. Paitsi selkä välillä vähän kipeä..
Meiän vauva syntyy kuitenki vast marraskuussa, oon jo asenoitunut siihen ü
 
Jes, tänään viikkoja 37+0! emoticon Ihan hassua että laskettuun aikaan on enää kolme viikkoa! Olo on taas ku ei mittään olis. Välillä supistaa, mutta oletanpa että synnytys ei ihan tässä vielä ole. Ainoo ärsyttävämpi vaiva tällä hetkellä on kamala kutina! Massua kutittaa, kaulaa, käsivarsia, kasvoja.. Mahaa kutittaa ihan siis jatkuvasti, muita osia vähän vaihdellen. Soitin tuosta eilen neuvolaan ja kävin tänään sitten antamassa verinäytteet, joista katsotaan sappi- ja maksa-arvot raskaushepatoosin varalta.

Nyt alkais kaikki olemaan valmista vaavin tuloon. Pinnasänky tuli eilen isältä, käytetty, mutta siisti ja kaunis. Toivon, että ehdin maalaamaan sen (vaaleanpunaiseksi ja kukkia päätyihin emoticon ) vielä ennen vauvan tuloa, mutta eipä haittaa vaikka en ehtisikään. Millaisella maalilla on muuten turvallista maalata pinnasänky? Jos on antaa jotain merkkivinkkiäkin, niin kiitän! :)
Kaikki vauvanvaatteet (ja niitä on siis aivan hemmetisti, en ymmärrä kuinka niitä on tuolla lailla kerääntyny. Kaikkia ei varmasti ehditä edes käyttämään) on pesty ja viimeiset on kaappiin laittoa vailla.

Torstaina pari ystävää kuulemma pitää mulle jotkut vauvakutsujen tapaiset. Heillä on jokin yllätys mulle. Ihanaa kun ystävät muistaa tuolla tavalla. Mulla on pelkona ollut se, että jään melko yksin vauvan tultua. Kun ei mulla oikeastaan ole kavereita tai muuten lähipiiriä, joilla olisi pieniä lapsia tai jotka odottaisivat.

Kovasti oon jo nimijuhliakin alkanut suunnittelemaan. Päivämäärä on vielä auki (niinkuin kyllä kaikki muukin, siis aivan suunnittelutasolla), kuinkahan nopeasti syntymästä tällainen juhla on sopiva järjestää? On muutamia vieraita, jotka ovat tulossa kauempaa ja heidän olisi hyvä tietää ajankohta ajoissa. En malta odottaa, että pääsen leipomaan kakut ja tekemään munkit ja muut tarjoilut!
 
Meidän kun piti ensin asua lapsen isän luona niin oli tarkoitus, että pikkunen olis ensin nukkunut kehdossa meijän makkarissa ja sitte pinnasänkyyn siirtyessä olis siirtynyt omaan huoneeseen.

Täällä pikkunen tulee nukkuun mun kanssa samassa huoneessa, alkuun kehdossa ja sit ku kasvaa ni vaihtuu kehto pinnasänkyyn.

Tuskin uskallan ottaa pikkusta viereeni nukkumaan, kun olen aika kova pyörimään..

Vähän kyllä harmittaa, että ei sitte saanu omaa huonetta. Olisin halunnut opettaa nukkumaan omaan huoneeseen.


 
Meillä vauvansänky on meidän vanhempien huoneessa.. Pyörittelin aluslakanasta sellaisen makkaran, joka tulee vauvanympärille hänen nukkuessaan sängyssä.. Ei sitten ole vauvalla turvaton olo nukkua isossa pinnasängyssä.. :) tarkoituksena olisi, että vauva nukkuisi omassa sängyssään mahdollisimman paljon.. Mutta katsotaan mikä on käytännön kannalta sitten se paras vaihtoehto.. :)
 
Ihan parasta: sain vihki- ja kihlasormukset pois sormesta!!!!! emoticon  Jeiii!!! Olin ihan varma, ettei niitä saa enää pois ja pahimmassa tapauksessa ne leikataan sairaalassa pois, mutta sain kuin sainkin ne pois ja nyt on ilo ylimmillään!!! emoticon Ja rakkaat sormukset on kaulakorussa tallessa<3
Ja miten sain sormukset pois (vinkkinä muille, jotka on mahollisesti samassa tilanteessa...):
Käärin sormen elmukelmuun pariksi tunniksi. Sillai napakasti, mutta niin ettei verenkierto häiriintyny (vähän niinko laittais siteen käteen. Siitä se mun ajatus lähtiki; kun siteen ottaa kädestä pois, niin sehän on "laihtunu" kun nesteet lähtee siitä kohtaa). Sitte ottaa kelmun pois ja voin/öljyn/fairyn kans irrottaa sormukset. :) TOIMI AINAKI MULLA!!=))

Eipä muuta tähän hätään, olen vaan niiiiin HAPPY!!!!=)))
 
Hyvä Alissa22 emoticon

Meillä kokeillaan vauvan kanssa sitä, että hän nukkuu omassa huoneessa alusta alkaen ja huone siis ihan meiän makkarin vieressä. Pinnasängyssä on äp-laatikko. Jos itestä tuntuu raskaalta heräillä / nousta useesti yöllä, niin sitten tietty otetaan pinnis meiän makkariin.
Mä en halua vauvaa viereen ottaa just sen takia, ettei ite nukahda siihen ja käy mitään kamalaa emoticon Tarkotus ois syöttää aina istuaalleen yöllä. Mulla on suunnitelmissa siirtää takkahuoneesta keinutuoli vauvanhuoneeseen, joten siinä ois sit mukava rauhassa syöttää ja siirtää vauva sit taas omaan sänkyyn.
Nämähän on just näitä haaveita, mutta sitähän ei sit taas tiedä että miten asiat tulee oikeesti menemään...

Nii ja mulla tänää 36+0, wuhuu!!
 
Lähipiirin vauvakokemukset on osoittaneet, että realistista on sijoittaa vaavin sänky samaan makuuhuoneeseen vanhempien kanssa. Kuulemma moni on nukahtanut vauvan viereen tahtomattaan, joten yösyöttäminen on hyvä suunnitella mahdollisimman helpoksi. Lisäksi väsymys ja yövalvominen on tosiasia, jonka uskoakseni ymmärtää vasta, kun sen aika on.

Meillä on pinnis samassa makuuhuoneessa. Tämän lisäksi mies nikkaroi parisängyn ja seinän väliin sellaisen kapeamman imetyssängyn/tason (äitiyspakkauksen patjan kokoinen). Siihen voi imetyksen jälkeen peitellä vauvan "turvaan" vähällä vaivalla ja ottaa takasin rinnalle, kun on tarvis. Ensikuukausin jälkeen puretaan tämä sänky pois ja vauva siirtyy kokonaan omaansa :)

Tietysti TOIVON, että meidän vauva nukkuu niin hyvin, ettei herättele, eikä koko imetyssänkyhässäkkää tarvita. Tämän kaiken olen suunnitellut siitäkin huolimatta, että olen tottunut yökukkuja työni puolesta. Ei vara venettä kaada (vai miten se nyt meni...).
 
 Fuyu: pinnasängyn maalauksesta, mä maalaisin varmaankin esim. Tikkurilan Helmi-kalustemaaleilla. Kalustemaaleissa vaan on usein aika vahva haju kun ovat liuotinpohjaisia/ohenteisia, mut noi helmi-maalit on käsittääkseni vesiohenteisia, joten ei niin karmeesti haise. Maalikaupasta kannattaa tietty vielä varmistaa.

Juups, eilen kävin kauheen innoissni pitkällä lenkillä, mut eipä oo moinen käyny edes mielessä tänään.  Selkä oli illalla niin järjettömän kipee ja yöllä lonkat sattu ja kääntyessä vihlasi tosi pahasti tuolta jostain nivusen/alavatsan suunnalta (väsyneenä en oikeen osannut hahmottaa, mistä kipu tuli). Ja kun vielä lisäks heräsin vähän väliä tunnustelemaan, että liikkuuko vauva vielä, niin jäi yöunet melkosen vähälle. Vauvan liikkeitä tunnustelin siis sen takia, kun eilen iltapäivällä tuli auton ratissa semmoinen äkkijarrutus ja turvavyö nappasi kiinni aika reilusti. Soittelin synnärille ja sieltä sain ohjeeksi kuunnella vähän enempi vauvan liikkumista, että se jatkuu normaalina. Ei siis tullut mitään vuotoja tai kipeitä supistuksia. Kyllähän tuolla nyt liikutaan oikeinkin reilusti, mikä on tietty tosi ihanaa vaikkakin välillä aivan kamalan tuntuista.

Nyt on vauvanvaatteita pesukoneessa pyörimässä. Niitä on meilläkin ilmeisesti aika paljon, kun voin pestä valkoiset, siniset/vihreät ja punaiset/keltaiset erikseen ja kone tulee täyteen... Siellä on kyllä koot 50-84 samassa pesussa eli ei pelkkiä vastasyntyneen vaatteita.

Phuuh, maha painaa nyt niin paljon että on pakko nousta koneelta ja mennä pesemään ikkunoita. Tai ainakin nousta koneelta...
 
Meillä tulee korisänky/kehto meidän makuuhuoneeseen sängyn viereen ekoiksi kuukausiksi, pinnasänky odottelee vauvan huoneessa. Tosin sinne vois varmaan joskus päiväunille laittaa...emoticon
 
Mulla on viimenen työpäivä tänään ja alkaa vihdoinki äitiysloma. emoticon  Ja lisäksi remontti on sellaisessa kunnossa, et tänään tulee muutamia tuttavia meille saunomaan.. eihän se vieläkään valmis oo mut ei mitään "käyttöä estävää" enää.. Eilen maalasin viimeisiä seiniä.. yks ovi vaatii vielä maalaamisen..

Meillä vauveli nukkuu samassa huoneeseessa mun sängyn puoliskon vieressä. Tällä hetkellä on pedattuna äitiyspakkaukseen peti, mut meille on myös luvattu miehen veljen perheeltä pinnasänky heti kun vaan kerrotaan et mukula on syntyny.. Mullaki laskettu aika on vasta lokakuun lopussa joten saa nähä meneekö sitte marraskuulle.. tosin toivon mielummin et syntyis aikasemmin ku myöhemmin.

Mulla lähtee sormukset vielä ihan suht helposti pois.. missä vaiheessa niitä kannattaa alkaa ottamaan kokonaan pois ettei tosiaan käy niin et ne leikkelee ne sitte synnärillä.. emoticon
Ja miten te ootte tajunnu sen että kun pitää ottaa kaikki korut pois.. se tarkottaa kirjaimellisesti kaikki = korvakorutkin.. mulla niitä on vaan niin turkasen paljon + rustolävitys.. heh.. pitää sitte vaan yrittää muistaa ottaa kaikki pois..

Oon laittanu Hansuuhlle pyynnön sinne FB ryhmään, mut ei oo kuulunu mitään.. emoticon  sinne pääsyä odotellessa..

 
Karjakat, kannattaa varmaan ottaa varuiksi ne sormukset jo nyt pois, jos vaan raaskii... Mie en ees tajunnu sormieni turvonneen ennenko oli jo "liian myöhäistä" (vaikka sit onneksi sen elmukelmun kans sainki ne lopulta pois:D).
Eri sairaaloissa vaihtelee tuo käytäntö, että saako olla koruja vai ei. Joissaki saa kuulemma olla vaikka joutuis sektioon, toisissa taas on sormukset otettava pois jo sillo, jos laitetaan kanyyli käteen (kanyylin laitto kuulemma lisää sitä turvotusta) epiduraalin takia.
Mut jos ottaa pois ne korut, joista on valmis hetkeksi "luopumaan" ja loput sitte siellä sairaalassa, jos on tarve.:) Tai voihan sitä kysyä etukäteen sairaalasta/koittaa tutkia oman synnärin nettisivuilta, että saako siellä pitää koruja.

Mie voisin fb:ssä laittaa Hansuuh:lle yksärin, että onko se huomannu sun pyynnön, notta pääset mukaan...=)

( . ) Että tänään kiukuttaa taas kaikki ja mikkään ei tunnu onnistuvan...toivottavasti tää päivä tästä kerkiää pareta iltaan mennessä.emoticon
Vauveli on taas viime päivinä nikotellu ihan mahottomasti!! Pitkään oli jo sellanen tauko, ettei se hikkaillu juuri olleskaan, nytte ollaan taas siinä pisteessä, et se on 2-3 hikkaa/päivä.. Voi toista, ko se hermostuu aina tuohon hikkailuun. Alkaa aina semmonen hermostunu riehuminen ja vänkääminen tuola masussa ko hikka on kestäny hetken... Minun pieni<3
 
muistaakseni mulla oli kyllä sormukset kokoajan kädessä sektion aikana. Ihme vaikka muuten olin turvoksissa niin sormukset kyllä mahtu..
Täällä mies lähti risteilylle, tulee kyl huomen illalla myöhää. Pitihän se vielä päästää ku sittei kuitenkaa pääse hetkeen lähtee.. tai en päästä :)
Nyt ollaanki sitte kahestaa pikku tytön kans, siit onki aikaa ku viimeks .. Mut eiköhän tää tästä. Eilen sain pestyä niitä vauvanvaatteita ja olis tarkotus silittää ne ja järkätä kaappiin.
Masentava sää ulkona! ei kiinnostais lenkillekkään mennä mut pakko pikku lenkki tehä..
 

Mulla taas on sotmet niin turvoksissa, että menee yksi sormi pois paikaltaan sen vuoksi. Olen siis joutunut luopumaan sormuksista ajat sitten. 

korju suositellaan poistettavaksi ihan hygienia syistäkin, kun nuo ovat sellaisia pöpöpesäkkeitä.

Mietin pikkunen kanssa hermostuu tuohon hikkaan aika nopeasti ja lähtee hermostuneesti liikkeelle ja pyörii niin paljon kun on mahollista. Voi toista. Jos tarpeeksi turhautuu niin tulee pääsee iteltäkin oksu.

Toinen hauska on se, kun hänelle tulee tylsää tuolla masussa rupee hän leikkimään navan kanssa. Napa ei pysy yhtään "paikallaan"emoticon

Oma olo näin ihanan sateisen painostavana päivänä on ihan naatti emoticon

 
Kirjoitetaan päivän valivali tällä kertaa tänne, ettei facebook ylikuormitu meikäläisen hormonimyrskyistä...emoticon

Jotenkin aina kuvittelen, että jos herää aamulla aikaisin niin sitten sitä saa päivän aikana enemmän aikaiseksi. Ketut. Olen kukkunut tänään aamulla klo 6.30 lähtien hereillä, mutta nuo peevelin ikkunat on edelleen tiskaamatta. Se on siis ollut koko tämän viikon "työn alla" mutta edelleen saldona on yhden huoneen puhtaat ikkunat. Ei se pesu mitään, mutta kun vaihdan niistä samalla tiivisteet eikä talon edellinen omistaja ole keksinyt vaihtaa niitä kertaakaan 16 vuoden aikana, niin nehän on ihan hapertuneet. Ota semmoisia sitten irti, kun vanha tiivistekumi hajoaa kosketuksesta tomuksi ja ikkunan pieleen jää liimatahma, joka ei lähde vaikka sille kuinka huutaisi (muitakin irrotusmenetelmiä olen toki kokeillut).emoticon

Ja koira söi yhden käytetyn teepussin eli purua koko keittiö täynnä. Murr. Ja yöllä se oli syönyt mun verskat. Isompi murrr. Ja koiralla oli eläinlääkäriaika tänään, muttei sitten ollutkaan. Varasin sen joskus alkuviikosta ja kun tänään mentiin paikanpäälle, hoitaja näpsytteli konetta pitkään ja hartaasti, kunnes sanoin ettei sitä ilmeisesti löydy sieltä vai? "No juu, ei täällä kyllä teidän nimellä oo". Ja puhelimessa se ajanvaraaja vielä moneen kertaan varmisti, että "tää päivä ja se kellonaika ja tiedätkö missä lääkäriasema sijaitsee". "Tiedän, kiitos." "No mä kerron silti, eli käännyt siitäjasiitä...". Onneks siellä oltiin niin ystävällisiä että ne tunki meidät sitten johonkin väliin ja saatiin terroristin korvatulehdusasiat hoidettua.

Mahassa ollaan onneksi oltu tänään hirmu äitiystävällisiä, tasaisin välein hän muistuttaa olemassaolostaan ettei tarvii huolestua, muttei mitään järjetöntä venkoilua niinkuin useimpina päivinä.

Phuuh, tää mamma menee nyt laskemaan verenpainettaan teekupillisen ääreen. (Kirjoittaisin tähän kohtaan että hyvää viikonloppua kaikille, mut tuon äskeisen jälkeen se vaikuttais sarkasmilta. Mitä se ei siis olis, jos sen tähän nyt kirjoittaisin). Heippahei...
 
Takaisin
Top