Syyskuun sepostukset

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Tiiä mihinkä katos elokuu, mutta nyt ollaan jo SYYSKUUSSA ja uutta topicia pukkaa! Ens kuu on se meidän kuukausi, mammat...!!
 
apuaaaaa!!!!!emoticon meillä kaikilla alkaa ole jo niiiiin jännittävät paikat että!!!

mie lähen viel huomenissa viimoselle reissulle itäsuomee... kaikki sanoo, et sairaalakassi mukkaa, jos poika päättäis syntyä, mut en ite oikee jaksa uskoa, et tulis vielä (en varmaa usko sittekkää ku pitää ponnistaa=)=) mut tällasta tänne... yli-ihanaa syyskuuta kaikille ja tsemppiä!! loppusuoralla ollaan!! hihii
 
Oi, ihanaa. Ens kuu on tosiaankin meidän kuukausi! En voi uskoa tätä.
 
Tuntuu minusta ainakin että siihen on vielä ikuisuus...vaikka onkin jo ensikuussa..mutta loppupuolella vasta ;)
Äkkiä tää aika menee kuitenkin..
Tässä välissä on neuvolaa,haikaranpesän suunnittelukäyntiä, vauvan juttujen laittoa,
vauvakutsua ja vaikka mitä ..ihan kivaa, vauvaa ootellessa :)
 
O ouuu alkaa jo jänskättää aika kovasti! : D

Musta tuntuu, että piti kirjottaa jotain vastaukseksi jollekin johonkin juttuun Elokuu-ketjuun, mutta en mä enää muista mitä olin ajatellut... Tuntuu muutenkin siltä, että mitään ei muista ja elän jossain ihan omassa maailmassa. : D Hassua.

Eilen alkoi mulla äitiysloma jeee! Eipä tää kyllä mitenkään erilaiselta tunnu kun jo pari-kolme viikkoa muutenkin ollut vaan, mutta voinpahan nyt sitte ainakin mainostaa, että oon jo mammiksella. : D

Tiistaina käytiin tutustumassa Kätilöopistolla. Oli kivaa nähdä millainen se synnytyssali sitten on ja kuulla asioista kätilöltä. Tuntui muuten ainakin tää yksi kätilö ihan huippukivalta, saispa sen itelle tai olispa ne kaikki yhtä mukavia!

Meiän pikku-ukko on tän viikkoa ollut melkeen koko ajan poikittain, välillä sitte potkinut taas suoraan alaspäin. Aika kivuliasta on ollut ja yölläkin saattaa herätä siihen kun toinen vaihtaa asentoa masussa. Voisi jo alkaa päättää miten päin meinaa olla...

zasmiini onnea matkalle, toivottavasti ei oo kovin tukalaa istuskella autossa :)

Ainiin, mittasin tossa mahan ympärystä ja se oli 113cm. Huhhuh : D
 
Mieki mittasin vyötärön ympäryksen tässä just ja ihmettelin, että kuin se vieläki on 112cm. No neuvola oli tänään eikä sf-mittakaan ollu kasvanu kahteen viikkoon, eli jee Napero on laskeutunu selkeesti sen verran alemmas, että siittä johtuu. Voi että, en malta oottaa lääkärineuvolaa, että sais tästä pienestä jonkun painoarvion..!!!! Ootteko muut saanu vielä?? Jotkut vissiin taitaa olla, mutta onko ne sit annettu extra-käynneillä vai joko monella on ollu vimppa lääkärineuvola.. :)

Huih, ihanaa, ALLE 40 PÄIVÄÄ LA:an!! :D:D Just vasta höpötin ukkelille, että enää 77 päivää ja nyt on siis enää noin PUOLET SIITÄ!! Aika menee niin siivillä kyllä...
 
Saako siellä vikassa lääkärineuvolassa painoarvionkin??
Mä oon sitä lähinnä ootellu sen takia, että sais varmuutta tohon asentohommaan ja tietoa, että pitääkö mennä kääntöyrityksiin sunmuihin... Onneks maanantaina on se niin ei tarvii enää kauan ootella :)
 
Moikka!

Täällä kans odotellaan seuraavaa lääkäriaikaa, joka ois 8.9, tuolloin rv jo 36+5!! iik!!
 Toivottavasti sais jonkun näköstä kokoarviota, sf-mitta on kyllä koko ajan ollut just keskiviivalla.. Alkaa nimittäin vauva jo kivasti painaa tonne alas,  ei pysty enään kävelyllä käymään ku tulee potkua ja supistusta niin lujaa että.. 

Tuli tuossa mieleen, että ootteko rintapumppua hankkinu, itellä olis ajatuksessa hankkia tuommonen Philipsin Avent rintapumppu, liekö tuo hyvä?

Ihanaa, että syyskuu saapui, alkaa meilläki viikot käymään vähiin.. 
 
No sitä mie tässä vähän koitin kysellä, että tietääkö kukaan oman paikkakunnan käytäntöä tuon painoarvion suhteen?  Mie meän neuvolan th:lta kysyin, ni se meinas, että ei oo tapana, mutta tutulta kuulin, että kyllä täällä vain on annettu painoarvio vikassa lääkärineuvolassa... Eli luotan siihen, että jonkinlaisen suuntaa-antavan arvion ees sais. emoticon Ja ko ultrauslaite (uusimmat ainaki) laskee sen arvion kai, ettei sitä tartte tehä käsikopelolla?

Joku just muuten kehu Aventin sähkökäyttöistä pumppua, muista missä se oli kun luin.. :) Mie saan kälyltä käsikäyttösen pumpun, oisko Ainun vai Aventin, en muista... Mutta se ite käytti sitä vain kerran, jäi tarpeettomaksi, joten mulle kelpaa. :D Katotaan kuin hyvin se toimii, harkitaan sitten tuota sähkökäyttöstä, jos tuntuu siltä..
 
Mulla on 14.9 seuraava lääkärineuvola. Jokin tämmönen synnytystapa-arvion kaltainen tutkimus kai kyseessä. Tai näin ymmärsin. Katotaan just, että onko laskeutunut/kiinnittynyt ja kohdunsuun tilanne.

 Minä ainakin aijon hienovaraisesti vihjaista, että paljonkohan se vauva mahtaa painaa. Kun tosiaan mun mies painoi syntyessään n. 5kg, niin olisi ihan kiva tietää että mitä tuleman pitää. Rakenneultrassa kone laski sikiölle painoarvion (painoi sillon 273 g ). Muistaakseni laski sen vielä reisiluun mitasta!! Tosin en tiedä oliko kone jotenkin erilainen, kuin perusneuvolan ultrakone. 


 
hoksasin itteki että ens kuussa alakaa tapahtua! :O johan tässä pulssi nousee ja hikkee pukkaa.. :D Eilen oli neuvola ja kaikki on hyvin, vaaveli kääntynyt alaspäin. sit vaan jännittään millonkas se putkahtaa maailmaan..
 
hui, niin se alkaa laskettuaika olemaan käsillä:P ens viikolla olisi lääkäeineuvola. kaksi viimeistä neuvola kertaa poitsu on ollu kiinnittyneenä ja pää alaspäin.. Paino arvio ois kiva, ees vähän suuntaa antava.. viimeksi sf mitta oli 33. Alkaa olla raskas kantaa pienokaista. supistuksia ei oo ollu, ainakaan en oo huomannu.. välillä massua kovettelee tosi paljon. Pienokainen pyllyllä työntää kylkiluihin välillä tosi kippeesti. Saas nähä tulleeko jo syyskuun puolella vai vasta lokakuussa. Tosiaan laskettuaika ois 8.10. eli nyt rv 34+5 <3
 
Heippa, täältä syyskuisista huhuilen että meillä täällä turussa ei ainakaan annettu automaattisesti mitään painoarviota. Antavat vaan jos on jotain erityistä esim. radi. Meillä lääkärin tarkastuksessa teki vaan sisätutkimuksen ja katto miten päin toi vauveli on ja mahtuuko tulemaan. Mutta tylsää kun ei saanu mitään painoarviota =/ Mutta ilmeisesti sekin paikkakuntakohtaista..
 
Vahvasti epäilen että ei täällä oulussakaan anneta. Ainakaan tuossa meidän terveyskeskuksessa ei oo ultralaitetta. Mutta ensi viikollapa se selviää. Joko teitä muita jännittää synnytys?
 
Moro!

En tosiaan itsekään tiedä antaako lääkäri jonkin näköistä painoarviota vauvan lasketulle ajalle.
Oon joutunu tuossa aikasemmilla viikoilla suht runsaasti neuvolassa ramppaamaan verisen vuodon ja suppareiden vuoksi, jolloin lääkäri kyllä jokaisella kerralla ultrasi vauvan ja antoi painoarvion.. Viimeisin painoarvio ollut 1732g, ja tämä viikoilla 31+3..Näin siis Kuhmon pienessä tuppukylässä, kun tuo Kajaanin synnäri sen verran kaukana.. Ajattelinpas siis kysästä tuota paino asiaa ens viikon käynnillä.. Petyn kyllä jos ei minkään näköistä painoarviota heitä, pitäishän se nyt kattoo et sopiiko se vauva tulemaan jne. Tarkasti ovat kyllä seuranneet vauvan tilannetta heti kun pientä ongelmaa ilmeni, olen ollut tyytyväinen.. 
En tiiä oonko nyt ihan väärässä, mutta painoarvion ultralaite laskee siitä vauvan masun läpimitasta ja reisiluusta laskevat sen vauvan iän, eli että vauva vastaa kyseisiä raskausviikkoja.. mutta mene ja tiedä..

Alissa22: hyvä, että oot pumpun saanu.. pitää kattoa jos Kuopiosta löytyis itelleki matkaan edes joku pumppu, saa nyt tähän hätään kelvata käsikäyttönen.. :)

Kyllä pikkuhiljaa alkaa jo jännittää synnytys, meillä vähän päälle tunnin matka vielä synnärille ja ensimmäistä kun odottaa ni toivottavasti osaa lähteä tarpeeksi ajoissa ajelemaan.. Täällä vielä sellanen "sääntö" et jos lapsivedet menee kotona, pitää ambulanssilla lähteä synnytyssairaalaan.. Onko teillä muilla tällasta ohjeistusta?? 






 
Tää ei oo enää yhtään kivaa.. Viikkoon en oo kunnolla voinu nukkua ku lapaluiden kohdalla on ollu sellane kipu ku joku puukolla vääntäs.. Tänään kipu levis ylämahaan ja rintalastaan.. Jos huominen hieronta ei auta niin en tiiä mitä teen.. Syön päivittäin 2 000 mg särkylääkettä, käytän zon-geelia ja hieron hierontalaitteella.. Tää käy niin hermoon tää non-stop särky..
Odottaa vaan et pääsee synnyttämään ja jos tää kipu hellittäs tuolla selässä..
 
Riksuh: Joo, voi kyllä olla että siitä reisiluusta mitattiin jotain ihan muuta kun painoa! Muistan vaan että jotain siitä mitattiin. Meillä rakenneultrassa ikää mitattiin myös esim. aivoista yms.
 
Tänään on taas supistuspäivä... Heti kun nousee seisomaan, tulee suppari. Kivuton, mut silti ei-kiva. Ja oikeestaan välillä tulee istuessakin, niinkun nyt juuri. Huokaus...

Miten se painoarvio tehdään? Ultralla? Jos siihen UÄ tarvitaan, niin sitte mulle ei semmosta taida olla tulossakaan, kun neuvolassa ei semmosta masiinaa oo.
 
Nipsu86, mun käsityksen mukaan lääkäri voi tehdä painoarvion myös käsin arvioimalla.

Täällä taas niin saamaton päivä, että halleluja! Kaveri ois tulossa iltapäivällä käymään ja kämppä aika kaaoksessa. Siivoamishaluista ei tietoakaan. Mikä siinä muuten on, että halusin kyllä nähdä kavereita, mutta sitten kun on sovittu niin tuntuu ettei millään jaksaisi? Täytyy nyt katsoa, joudunko perumaan koska lastenvaunujen haku tais osua sitten yllättäen tälle päivälle.

Eilen tuli pestyä kaikki käytettynä saadut vauvan vaatteet. Seassa tais olla yksi uutena ostettu body! Pesin isot ja pienet, nyt pitäis vielä lajitella ne suunnilleen koon mukaan lipastoon. Ihan pieniä vaatteita mulla ei vauvalle ole kuin muutama body ja yhdet housut jotka tilasin H&M:ltä samalla kun nallehaalarin.

Tuolla Facebookin puolella oli tänään puhetta synnytystoiveista. Mites teillä, aijotteko ottaa kivunlievitystä vai synnyttää luomuna?

Itselläni ei ole kovinkaan paljoa ajatusta synnytysasennoista tai muista sellaisista. Ammeeseen en välttämättä halua, ja toiveissa olisi päästä liikkumaan mahdollisimman paljon avautumisvaiheessa. Kivunlievitystä aijon ottaa, vaikka tiedän kestäväni paljon kipua. Siltikin, mukavampi ilman kauheaa kolotusta. Epiduraali pelottaa, koska neula pistetään nikamien väliin. Hyi kamala. No, on sitä kauheampiakin asioita koettu.

Saakohan sairaalassa muuten syödä omaa sapuskaa? Siis sillä tavalla, että omaiset tuovat ruoan, ei mitään pizzan tilausta. En oikeasti tiedä mitään niin hirveää kuin sairaalan suolaton, mausteeton, rasvaton ruoka. Vaikka eihän se ole kuin muutaman päivän, niin tiedän saavani kroppani sekaisin vaihtamalla ruokavaliota tuohon yht'äkkiä.
 
Mie haluan koittaa luomuna, jos vaan kantti kestää. Mutta jos alkaa tuntua ylivoimaiselta, niin olen avoin kivunlievitykselle, mut siis mieluusti koitan ensin pärjätä ilman. On niin korkea kipukynnyskin..!
Amme hotsittaa, samoten tuo liikuskelu avautuessa (jos pystyy, sitähän ei koskaan etukäteen tiedä. Mutta siis TOIVEISTAHAN nyt puhutaan:) ).

Mulla on itse asiassa paperille laadittu tarkka lista omista toiveista sun muista synnytystö koskevista ajatuksista, jotka aion käydä kätilön kans sit läpi. Ei mulla mitään vaatimuksia synnytykselle ole, turhaa ollakaan..! Mutta tietääpähän kätilö sitten mitä on toiveissa, mikäli on mahdollisuus niitä toiveita toteuttaa. :)

Kyllähän sairaalaan saa varmaan omat ruoat tuoda, miksei?=) Ja luulen, että osastolta löytyy mikrot sun muutkin (isät ei saa sairaalan ruokaa ni ne voi sit lämmittää ite tuomansa sapuskat..?). En sit tiiä lähettääkö ne automaattisesti laskun sairaalan pöperöistä (vai kuuluuko samaan hintaan muiden kulujen kans, mitäs se yö sairaalahoidossa nykyjään maksaa...Kuulostaa ihan siltä kö jostain hotellista puhuis!! :D Vaik taso on kyllä ihan toista......!).

Fuyu, jotkut on sanonu, ettei se epiduraali tunnu missään. Onhan se tietty yksilöllistä, ja riippuu varmaan pistäjästäki aika paljon.. Kun toisillahan se tekee todella kipeetä! Mutta aika karmiva ajatus kyllä sinänsä saaha iso neula selkään...emoticon
 
Takaisin
Top