Synnytystoivelista eli synnytyssuunnitelma

Mäkin pelkään just sitä että jos saa jonku "vanhankoulukunnan kätilön tai lääkärin". :/ Niin siksi tuntuu että ns turhatkin asiat (jotka vois olettaa että tajuavat itsekin) pitäis toivoa erikseen... Ettei tarvi jälkikäteen harmitella. Onneksi nykyään esim se "vauvamyönteinen sairaala" -käytäntö on levinny niin hyvin että tietää että vauvan saa rinnalle heti kun sen vointi sallii, imetystä tuetaan jne...
 
Mun ainoo synnytys toive on, että eräs tietty kätilö ei ole sillon vuorossa, tai ainakaan se ei ole tervetullu mukaan mun synnytykseen. Olin pari vuotta sitten "doulana" kaverin synnytyksessä ja tämä kätilö oli paikalla. Niin rumaa haukkuma sanaa ei maailmassa taida olla, mikä sitä lehmää kuvailis. Annoin asteen verran palautetta jo salissa, tein kirjallisen valituksen ja keskustelin myös osasonhoitajan kanssa ko. tyypistä (ihmiseksi ei häntä voi kutsua). SE ei todellakaan ole mukana mun synnytyksessä. Mieluummin sit pyllistän vaikka käytävällä. Äärimmäisen hädän iskiessä okei, mutta valmistautukoon ämmä nyrkkiin, jos edes harkitsee avaavansa suutansa! GRRRR!!!! Minä ja mies ollaan onneksi molemmat sana valmiita ja koulutin jo viimeksi ukon pahimman varalle pitämään mun puoliani, jos se tai vastaavanlainen eukko sattuis olemaan paikalla.. Mutta aivan ihana kätilö oli!

Muuten lähden taas takki auki taisteluun ja fiiliksellä mennään :) Toivon, että käynnistyisi itelleen (esikoinen jouduttiin käynnistämään) ja että tämäkin tulisi yhtä näpsäkästi kuin edellinen..
 
Oli pakko leikata väliliha, juurikin sydämenlyöntien heikkenemisen takia. Eikä sitä siinä hädässä kyselty. Itsekin olin juuri ja juuri tajuissani kun ponnistusvaihe kesti yli tunnin. Parempi väliliha on leikata kuin antaa revetä. Paraneminen kestää vaan kauemmin.

Itse en ole suunnitellut mitään synnytyksen varalle. Viimeksi meni ihan omalla painollaan eli niin ettei mikään auttanut paitsi epiduraali. Suihku, pallo ja lämpöpussit oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Ilokaasua ei edes tarjottu. Epiduraalin jälkeen laitettiin katetri ja sainkin nukkua ja lueskella tunteja. Mikään synnytys ei ole samanlainen mutta toivon että saan kaiken mahdollisen avun ja että vauvalla on kaikki hyvin.
Kotiin mahdollisimman äkkiä mutta toisaalta Tayssin potilashotelli kiinnostaa :wink
 
Toiveena olisi ettei tulisi yhtään piikkiä tai kanyylia. Pelkään niitä yli kaiken ja olen myös mennyt tajuttomaksi kun 4 eri ihmistä yritti saada allergisen reaktion takia kanyylia käteen... tuloksena oli että 13 kerralla osu vasta suoneen ja pysy siellä :nailbiting:
Muutenkin pelottaa koko synnytys hirveesti joten en uskalla toivoo tai suunnitella tämän enempää.

Onko kuinka monella doulaa joka on myös synnytyksessä mukana?
 
Onko toi yleistäkin että synnytyksessä laitetaan katetri? :eek: En ole ikinä kuullut! Ihan kamalaa, en ainakaan suostu, oon semmosia kammojuttuja katetrista kuullut muissa tilanteissa että muhun semmosta ei pistetä kyllä. :nailbiting:
 
Ainakin mulle laitettiin kun ei enää päässyt vessaan. Tai varmaan olisi päässyt mut en jaksanut enää siinä vaiheessa joten suostuin katetriin ilman mukinoita. Ei se tuntunut miltään paitsi pieni paine laitettaessa. En kyllä muista missä vaiheessa otettiin pois. Ei se ainakaan sattunut silloin. Kannattaa miettiä omaa jaksamista synnytyksen aikana.
 
Mut kans katetroitiin just ennen ponnistusvaihetta omasta pyynnöstä. Tunsin pissahädän, mutten ois jaksanut vessaan. Epiduraali vaikutti, joten en tuntenut katetroidessa mitään. Virtsarakko tyhjennettiin ja sitten alettiinkin ponnistelemaan. Ei paha juttu ollenkaan mun mielestä.
 
En pelkää niinkään sen katetrin laittamista vaan sen jälkeisiä ongelmia. Kahdella sukulaisella ollut vakavia ongelmia katetroinnin jälkeen, niin oon pelästynyt noista sen verran etten sellasta huolisi. Teille joille on katetri laitettu, ei siis ole tullut mitään ongelmia jälkikäteen pissimisen kanssa?
 
Katetrointi on hyvin yleinen toimenpide sairaaloissa, ja itse en kyllä muista urani aikana törmänneeni yhteenkään vakavaan ongelmaan poisoton jälkeen. Tulehdusriski siinä toki on aina olemassa (eli virtsatietulehduksen voi saada) ja jos katetri on ollut pitkään (useita päiviä, viikkoja), niin rakko pitää uudestaan "kouluttaa" tuntemaan virtsaamistarve, mutta muutoin ei kyllä pitäisi mitään erikoista siinä olla..?
 
Mä sain sektion jälkeen katetroinnin seurauksena todella ärhäkän virtsatieinfektion, mikä osaltaan varmaan johtui siitä, etten koskaan moisesta taudista ollut aikaisemmin kärsinyt enkä tunnistanut oireita riittävän ajoissa. Mulla katetri tosiaan oli useamman päivän. Olin sen verta huonossa kunnossa, etten päässyt itse vessaan. Kyllä mä edelleen katetrin ottaisin jos tilanne sitä vaatisi, mutta vastaavasti yrittäisin vielä enemmän, että siitä päästäisiin mahdollisimman nopeaa eroon.
 
Siis vaarallista se on jos ei pissaa tule (esim epiduraalin jälkeen) ja jos silloin EI katetroida. Toivoisin tosin että en tarvis epiduraalia ja että pissaaminen sujuis. Jotenkin kai ahdistaa se ajatus kontrollin menetyksestä ja en tiiä mikä siinä katetrissa ajatuksena ahdistaa... Enemmän niinku tunne kysymys, ei niinkään että pelkäisin kys.toimenpidettä. Mutta kuulemma kannattaa katsoa että ovat varmasti kostuttaneet katetrin... muuten voi tuntua ikävältä laitto. Kaveri oli itse joutunu muistuttaan asiasta.
 
Mun sukulaisista toiselle katetroinnista tuli juurikin todella paha virtsatieinfektio. Toisella on edelleen, vuosia katetroinnin vaatineesta operaatiosta mahdotonta tyhjentää rakkoa kokonaan, eli jatkuvasti pitää rampata pissalla, lisäksi virtsankarkailu. Ja kyse on vielä suhteellisen nuoresta ihmisestä, kamalaa kun ei pysty kunnolla kontrolloimaan vessassa käyntejään yms ja vaiva vissiinkin on parantumaton. Puhuttiin tästä just yks päivä kun valitin että mua pissittää koko ajan. Mutta kuulostaa just sellaselta että kyllä mä ainakin haluan välttää katetrin mikäli mahdollista. Onneks en epiduraalia muutenkaan haluaisi, jos mitenkään vaan pärjään ilman. Eikös se niin ollut että se pitää aika varhaisessa vaiheessa pistää että auttaisi, joten jos pystyy sinnittelemaan niin sittenhän sitä ei enää edes laiteta?
 
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: Liittyykö synnytykseen pahoinvoinnin tunnetta tai oksentamista? Esim kivun takia?
 
Ei oo tyhmä kysymys. Joillain liittyy. Vähän kuin raskaudessa, synnytyksessäkin vähän kaikki on mahdollista eikä etukäteen tiedä mitkä jutut omalla kohdalla pätee.
 
Sarjassa tyhmiä kysymyksiä: Liittyykö synnytykseen pahoinvoinnin tunnetta tai oksentamista? Esim kivun takia?

Mä oksensin synnytyksessä ihan kunnolla. En tiedä, johtuiko kivusta vai ilokaasusta, mutta joka tapauksessa pahoinvointi oli todella voimakasta.
 
Voi ei Siripiri, kuulostaa kamalalta... Eilis iltana tuli yhtäkkiä pelko siitä jos synnytyksessä kivun lisäksi ois pahoinvoiva. Ja kuulostaa ikävältä yhdistelmältä, jos niin voi olla!
 
Mulla oli supistuksen aikana pahoinvointia. Ei mitään voimakasta, mutta sen verran että pyysin oksennuspussia. Ei onneksi tarvinnut oksentaa.
 
Useimmiten alatiesynnytys aiheuttaa virtsankarkailuongelmia kuin katetrin laitto. Se oire on todella yleinen ja kaveri kun teki siitä jonkun tutkimuksen huomasi että suurin osa, jotka ostavat tenaladya ovat 30-45v naiset.... Tosin, iäkkäät vanhukset eivät välttämättä käytä just tenalady.
 
Takaisin
Top