Synnyttäneet --40+++

Tähti, en tiedä, millaisiin paikkoihin tuota voi käyttää, mutta museot ovat lapsille todella mielenkiintoisia paikkoja. Olemme käyneet mm automuseossa ja poliisimuseossa. Lapsille on myös ihania teatteriesityksiä ja meidän poika on aivan innoissaan mukana konserteissa.
Liikuntavinkkejä ei ole antaa, sillä en käy ohjatussa enkä ryhmäliikunnassa.

Yölento :) Varmasti riippuu lapsesta. Meille automuseo tai lento (ilmailu - ja meri) museo olisi varsin kiinnostavia, kunhan ikää tulee :) Nyt näin yksi vuotiaan kanssa, ehkä nämä eivät ole hänelle se parhain kohde.

Päivähoidossa olivat nukketeatterissa, mutta toki siitä piti :) Se vain, ettei näin pieni vielä osaa täysillä innostua sellaisista.
Vaikuttaa siltä, että vielä paras paikka olisi koti ja syli. Päivähoito on hänelle kuitenkin sinänsä vaativaa, koska on 9tuntia hoidossa joka päivä.

.
 
Tähti, me käytiin museoissa jo kun poika oli alle vuoden ikäinen ja aivan innoissaan oli, vaikkei kotona ihan innokkain automies ole. Teatterissa pienimmille parhaita ovat juuri nukketeatteri ja tanssiteatteri. Konserteista sellaiset, joissa ei soiteta liian lujaa. Me olemme käyneet pääosin puhallinorkesterien konserteissa, mutta toki moni muukin käy jo pienestä lähtien.

Tuskin hoitopäivän on järkevää lähteä mihinkään, mutta viikonloppuisin joskus varmaan kaipaa ohjelmaa.
 
Tähti, me käytiin museoissa jo kun poika oli alle vuoden ikäinen ja aivan innoissaan oli, vaikkei kotona ihan innokkain automies ole. Teatterissa pienimmille parhaita ovat juuri nukketeatteri ja tanssiteatteri. Konserteista sellaiset, joissa ei soiteta liian lujaa. Me olemme käyneet pääosin puhallinorkesterien konserteissa, mutta toki moni muukin käy jo pienestä lähtien.

Tuskin hoitopäivän on järkevää lähteä mihinkään, mutta viikonloppuisin joskus varmaan kaipaa ohjelmaa.

Yölento :) Mä oon tuumannut käyttää suurimman osan tulevista vapaapäivistä lapsen hyväksi. Esim. sopia lyhennetystä työviikosta, mullahan on käyttämättömiä lomia niin paljon, että voin tehdä nelipäiväistä viikkoa jopa 4kk ajan talviloman jälkeen. Mutta yhä auki, miten nuo vapaat käytän.

Poika selkeästi haluaisi vielä olla enemmän kotona, kun hänelle käy vähän rankaksi lähteä hoitoon 5pv/viikko, herätys joka aamu klo 06jälk. ja pitkä päivä, kun on kotona vasta ilta klo 17.

Oon tuumannut, että miten työnantaja suhtautuisi lyhennettyyn työviikkoon...olettaisin, että järjestely voisi onnistua, koska on 1-vuotias lapsi.

(Tosin syksyllä joudun työnpuolesta lähteen ulkomaille, mutta siihen on onneksi aikaa).

.
 
Last edited by a moderator:
Tähti, alle 3-vuotiaan vanhemmat voivat tehdä lyhennettyä työaikaa ja hakea Kelasta osittaista hoito vapaata, mikä on todella pieni, mutta pointtina oli tuo lyhyt työaika. Olen ollut osittaisella hoito vapaalla, kun keskimmäinen oli esikoulussa ja aloitti koulun. Minun toiveeni oli tehdä 6h/PV, mutta työnantajan toiveesta tein neljä päivää viikossa täyttä päivää ja perjantait vapaita.
 
Tähti, alle 3-vuotiaan vanhemmat voivat tehdä lyhennettyä työaikaa ja hakea Kelasta osittaista hoito vapaata, mikä on todella pieni, mutta pointtina oli tuo lyhyt työaika. Olen ollut osittaisella hoito vapaalla, kun keskimmäinen oli esikoulussa ja aloitti koulun. Minun toiveeni oli tehdä 6h/PV, mutta työnantajan toiveesta tein neljä päivää viikossa täyttä päivää ja perjantait vapaita.

Yölento :) Tuo olisi mahdollista minullekin, mutta palasin täyteen työviikkoon. Nyt näitä lomia voisi soveltaa vaikka lyhennettyyn viikkoon :) Tosin silti 8h/pv.

Mutta sekin olisi lapselle jo paljon :)

.
 
Tähti, lyhyempi työpäivä voisi olla lapsen kannalta vähemmän kuormittava. Pystyttekö miehen kanssa vaikuttamaan työaikoihinne, että toinen menisi myöhemmin töihin ja veisi lapsen hoitoon ja toinen menisi aikaisemmin töihin ja pääsisi ajoissa hakemaan lapsen hoidosta?
 
Tähti, lyhyempi työpäivä voisi olla lapsen kannalta vähemmän kuormittava. Pystyttekö miehen kanssa vaikuttamaan työaikoihinne, että toinen menisi myöhemmin töihin ja veisi lapsen hoitoon ja toinen menisi aikaisemmin töihin ja pääsisi ajoissa hakemaan lapsen hoidosta?

Yölento :) Sen verran pystytään hakemisissa joustamaan, kun miehellä on tunnin ruokatauko ja mulla vain se 30min (=käytännössä 10-20min). Sen vuoksi pääsen hakemaan n. 30min aiemmin, jotenka haen aina pojan. Aamulla isä vie, ja yhdessä hänet puetaan :)
Toimii tiimissä ja kiireessä yllättävän hyvin!:p Lisäksi juotan maitoa ennen, kuin isä jo vie :)

Lyhyempi olisi kiva, täytyy katsoa mihin ratkaisuun päädytään. Ainakin haluaisin käyttää pojan eduksi nämä vapaat. Toinen olisi, että ottaisi vapaapäivän keskellä viikkoa jne. Eri asia on sitten se, miten työnantajalle sopii.
.
 
Meillä on todella pitkät työmatkat, ja ollaan sen verran lomiteltu, miten se nyt töiden puolesta voi mitenkään onnistua. Tyttö on hoidossa esim. 07:30-16:30. Olis kiva, jos tuostakin sais nipistettyä, mutta ei onnistu näillä työmatkoilla. Onneksi tytöllä on autossaistumista vain 2*10min/arkipäivä. Meillä vanhemmilla on sitte aika paljo enemmän :)
 
Meillä on todella pitkät työmatkat, ja ollaan sen verran lomiteltu, miten se nyt töiden puolesta voi mitenkään onnistua. Tyttö on hoidossa esim. 07:30-16:30. Olis kiva, jos tuostakin sais nipistettyä, mutta ei onnistu näillä työmatkoilla. Onneksi tytöllä on autossaistumista vain 2*10min/arkipäivä. Meillä vanhemmilla on sitte aika paljo enemmän :)

Katjusha :) Miten te ehditte pitkän työmatkan puitteissa tuohon aikatauluun?

Meillä ei ole ees pitkät matkat, muttei ehditä. Mulla n. 35km/suunta ja miehellä about 40km/suunta.

.
 
Katjusha :) Miten te ehditte pitkän työmatkan puitteissa tuohon aikatauluun?

Meillä ei ole ees pitkät matkat, muttei ehditä. Mulla n. 35km/suunta ja miehellä about 40km/suunta.

.

Jos on mun hakuvuoro, livistän töistä 15:30 (tuun töihin jo 07:30, aamupuuro vasta töissä). Jos vien, herättelen tytön klo 07:00, joskus hän herää jo ennen. Laittaudun itse valmiiksi ennen, joten se on sitte vaan potta, pesut, pukeminen ja autoon. Mies menee töihin klo 8-9 välillä, joten tyttö päiväkodilla 7:30-8:00 luulisin, myös miehen viemänä (sitä lähtöähän en oo näkemässä :wink ) Mies usein hakemassa 16:30-16:45 myös.
 
Muokattu viimeksi:
Jos on mun hakuvuoro, livistän töistä 15:30 (tuun töihin jo 07:30, aamupuuro vasta töissä). Jos vien, herättelen tytön klo 07:00, joskus hän herää jo ennen. Laittaudun itse valmiiksi ennen, joten se on sitte vaan potta, pesut, pukeminen ja autoon. Mies menee töihin klo 8-9 välillä, joten tyttö päiväkodilla 7:30-8:00 luulisin, myös miehen viemänä (sitä lähtöähän en oo näkemässä :wink ) Mies usein hakemassa 16:30-16:45 myös.

Katjusha :) Ehditte kuitenkin ajaa hurjan pitkät työmatkat ihan tuossa ajassa?

Aika rumbahan on lapsen kanssa töihinlähtö. Meillä ekana vaippa/potta, sit vaatteet, lelujen katsominen, maidon juonti, lopuksi ulkovaatteet....( tarvittavat mukaan tulevat vaatteet/tms. on jo pakattu kassiin).. Tätä kaikkea ennen on oma pukeutuminen, teen juonti, hiustenharjaus, sekä ripsiväri. Lopulta autosta lumien harjaus.

Meillä on mennyt kivasti. Vaativaa on sekä itselle, mutta etenkin pojalle.

Hienoa, että.teillä sujuu noin kivasti :)
.
 
Mä en varmaan oo koskaan ajoissa töissä sitten kun töihin menen :shy:
Ennen totuin siihen et heräsin 8:15 et ehin klo 9 töihin. Saatoin herätä 8:30kin. Koska lapsi menee tarhaan klo 9, on mun myös ehdittävä syöttää aamupala. Tänään ei ehditty ajoissa tapaamiseen (klo 11:15) vaikka oli 45min aikaa tehdä periaatteessa samat asiat kotona kuin tulevaisuudessa työaamuina. Ja tietty mun on ehdittävä viedä lapsi tarhaankin. Musta tulee se ärsyttävä äiti, joka nakkaa tenavan vauhdissa tarhan ovesta sisään ja häipyy saman tien. :rolleyes:
 
Mä en varmaan oo koskaan ajoissa töissä sitten kun töihin menen :shy:
Ennen totuin siihen et heräsin 8:15 et ehin klo 9 töihin. Saatoin herätä 8:30kin. Koska lapsi menee tarhaan klo 9, on mun myös ehdittävä syöttää aamupala. Tänään ei ehditty ajoissa tapaamiseen (klo 11:15) vaikka oli 45min aikaa tehdä periaatteessa samat asiat kotona kuin tulevaisuudessa työaamuina. Ja tietty mun on ehdittävä viedä lapsi tarhaankin. Musta tulee se ärsyttävä äiti, joka nakkaa tenavan vauhdissa tarhan ovesta sisään ja häipyy saman tien. :rolleyes:

Eclipse :) Onhan nuo aamut sellaisia rakettilähtöjä, kaikki minuutit merkkaa. Joskus menee pukemisessa vähän enemmän, jos rimpuilee tms. Joskus sattuu hampaisiin ja buranaa vauhdissa tai sitten mitataan kuumetta jne...

Miten siellä isän rooli? Vuorottelu näissä ja viemisissä/hakemisissa on tehokasta...

.
 
Musta tulee se ärsyttävä äiti, joka nakkaa tenavan vauhdissa tarhan ovesta sisään ja häipyy saman tien. :rolleyes:

Eclipse :) et oo yhtään ärsyttävä. Kaikilla on aamulla kiire. Ja se lapsen nopea jättäminen onkin paras keino, kun aina itketään perään.

Meillä käytännösä menee niin, että isä ehtii rupatella aamulla max 5min, tärkeimmät asiat lapsen kannalta, etenkin jos jotain tärkeää sanottavaa jne.. Hoitaja tietää, ettei ole aikaa jaarituksille. Mies myös risuu lapsen siinä samassa. Eli kiire on! Hänellä ei ole varaa myöhästyä töistä, kun siellä on oltava tasan kello 08:00, mieluummin pari minuuttia ennen.

No jos päivän aikana on asiaa, perhepäivähoitajaan saa kivasti yhteyden tekstiviestillä :) Joskus hän oma-aloitteisestikin laittaa kuulumisia jommalle kummalle vanhemmalle.

Mä taas kun haen lapsen, niin ehditään rupatella paremmin ja päivän tärkeimmät asiat puhutaan tavallisesti 10-15 minuutissa :) Myös alkavan viikon suunnitelmista puhutaan joko ed. perjantaina tai viimeistään maanantaina.

Hoitajakin toivoo, että päivän asioista ehdittäis aina riittävästi kommunikoida. Se on hänen työssäkin tärkeää, että pystyy vastaamaan toiveisiin.

Me ollaan koettu, että tässä perhepäivähoidossa on ainakin yksilöllistä hoitoa ja kaikista asioista voi keskustella henkilötasolla. En tiedä onko päiväkodin/tarhan kanssa yhtä helppoa/joustavaa/yksilöllistä..

.
 
Last edited by a moderator:
Meillä Tähti mies tekee 2 vuorotyötä. Joten joka toinen viikko minä vien ja joka toinen mies. Tosin muiden lomien ja sairastelujen ajan mies tekee pelkkää aamuvuoroa joten silloin minä taas huolehdin aamuista. Tytön tarhapaikka on varattu mun työvuoron 9-17 mukaan. Mä en halunnut mitään soviteltua tuntimäärää juuri siksi, kun miehellä voi työvuoro vaihtua yht äkkiä illasta aamuun. Ja meillä ei ole varahoitajaa. Mielummin maksan täydestä ajasta kuin joudun sitten olemaan itse pois töistä.
 
Puuh, onpas täällä ollut juttua. Hienoa, että kaikilla muksuilla vaikuttaa menevän hyvin!!!


Meidän 1 v. 2 kk neiti aloitti isosiskonsa kanssa päivähoidon viime viikolla päiväkodissa. Hän on pienten ryhmässä (nuorin 10 kk, vanhin noin 2-vuotias) ja isosisko isompien (3-6-vuotiaiden) ryhmässä. Esikoinen viihtyy päiväkodissa hurjan hyvin, vaikka toki hakee vielä paikkaansa uusien kavereiden kanssa. Taaperosta on vähän vaikea sanoa parin vajaan viikon perusteella - ekalla viikolla oli kaksi päivää nuhassa kotona isänsä kanssa ja tällä viikolla kaksi päivää nuhakuumeessa kotona mun kanssa. Eli kummallekin viikolle on tullut vain 2-3 normaalia hoitopäivää.

Vaikka sairasta tai toipilasta lasta ei tietenkään saa viedä hoitoon myöskään päiväkotiin, niin sen olen jo ehtinyt huomata tässä meidän ipanoiden uudessa hoitopaikassa, että varsinkin pienten ryhmässä ovat paljon joustavampia päiväohjelman suhteen jos joku ipanoista on pahantuulinen tai räkäinen. Kun tytön nuhakuume alkoi keskiviikkona oireilla, hän oli nukkunut aamupäivällä yhdet ylimääräiset päikkärit ennen lounasta sisällä sillä aikaa kun muut ulkoilivat. Kun hoitajia on useampia, tällainenkin "poikkeus" onnistuu. Esikoinen on ollut pelkästään perhepäivähoidossa aikaisemmin, ja siellä oli (luonnollisesti kun vain yksi hoitajakin!) tiukempi linja, että jokaisen muksun on oltava täydessä ulkoilu- ja ohjelmakunnossa ollakseen hoitokunnossa...
Ihan positiivinen asia mielestäni. Joskushan pikkuinen voi tarvita ylimääräisiä päikkäreitä muutenkin kuin sairastelun takia.
 
Kimaira, oman kokemuksen mukaan joka paikassa saa kyllä nukkua, kun nukuttaa. Tietenkin kun rytmit lapsilla muuttuvat, niin joskus yritetään pitää hereillä, että ehtii syödä ennen nukkumista, siis jos on pyrkimys vain yksiin uniin.
Tuo päivähoitoon tuleminen toipilaana on ehkä siksi monissa paikoissa keskustelun aiheena, että pyritään siihen, ettei lapsi tartunta toisia. Kaikkihan me toivomme, ettei kukaan saisi tauteja.
 
Vaikkei itseä kiinnosta niin kannattaa lapsen takia rikkoa rajoja ja käydä semmosistakin paikoissa, mikä ei itseä kiinnosta. Siinä sivistää itseään samalla kun lapsi näkee maailmaa. Ja lapsihan haluaa nähdä kaiken

Satru :) Tuon vuoksi asiat on niin arvokkaita ja valaisevia:Heartpink... kun huomaa, että lapsi löytää sellaisesta jotain, mitä ei itse aikuisena huomaa.
Ihkuja tilanteita :)

Jos nyt ees jokin äkki esimerkki, niin esim. matkalla palmu puut...poika roikkuu niissä, kiinni, kun tyyliin itse pidetään niitä aina itsestään selvyyksinä. Poika ihastelee palmuja ja niitä pitää saada käsi koskea :) Lisäksi sanoo kukka.

.
 
Last edited by a moderator:
Meillä Tähti mies tekee 2 vuorotyötä. Joten joka toinen viikko minä vien ja joka toinen mies. Tosin muiden lomien ja sairastelujen ajan mies tekee pelkkää aamuvuoroa joten silloin minä taas huolehdin aamuista. Tytön tarhapaikka on varattu mun työvuoron 9-17 mukaan. Mä en halunnut mitään soviteltua tuntimäärää juuri siksi, kun miehellä voi työvuoro vaihtua yht äkkiä illasta aamuun. Ja meillä ei ole varahoitajaa. Mielummin maksan täydestä ajasta kuin joudun sitten olemaan itse pois töistä.

Ecllipse :) Tuo 2-vuorotyö tuo omat haasteensa. Palasit jo töihin? Täytyykö tarhaan varata ajat? Meillä perhepäivähoitajalle käy viedä välillä klo 07-09 ja hakea 16-17. Mitään ei tarvitse varata, mutta mikäli haetaan klo 17 jälk. niin siitä menee maksu, ylityökorvaus.
.
 
Ecllipse :) Tuo 2-vuorotyö tuo omat haasteensa. Palasit jo töihin? Täytyykö tarhaan varata ajat? Meillä perhepäivähoitajalle käy viedä välillä klo 07-09 ja hakea 16-17. Mitään ei tarvitse varata, mutta mikäli haetaan klo 17 jälk. niin siitä menee maksu, ylityökorvaus.
.
Siis oon varannu tarhapaikan syyskuun alusta eteenpäin klo 9-17 alustavasti. Tyttö menee yksityiseen tarhaan niin sinne voi laittaa jonoon jo vaikka synnyttyä. Toimii eri tavalla kuin kaupungin tarhat.
 
Takaisin
Top