Synnyttäneet --40+++

Kyllä marjastus ja sienestys on melko turvallista. Jos asuu rannikolla, niin voi ottaa rokotuksen puutiaisaivokuumeeseen. Borrelioosin estoon riittää punkkitarkastus päivittäin. Kävin raskausajan loppuun asti sienestämässä ja toukokuussa aloitan uudelleen. Ei ole punkkeja näkynyt.

Yölento :) Tähän aiheeseen vielä, oliko niin, että borrelioosiin ei ole rokotetta? Ainoastaan tuohon aivokuumeeseen.

Oliko niin, että borrelioosin ehkäisyyn on vain suojauduttava ja tehtävä punkkitarkastus. Vai onko olemassa punkkikarkotteita? En muista kuka sanoi, tai luin, että valkosipulin syönti pitäisi nämä otukset parhaiten loitolla.. :)
 
Meillä taitaa nyt loppua imetys. Ipana puri tänään mun oikean rinnan rikki joten sillä ei imetetä pariin päivään. Verta tuli haavasta ihan kiitettävästi ja rintaa jomottaa vieläkin. Mun rinnat ei myöskään jostain syystä enää juurikaan heru pumpulle, joten parempi kai siirtyä kokonaan korvikkeeseen. Itsellä meni hermot ihan kunnolla tohon puremiseen ja ipana ärsyttää muutenkin kun ei suostunut menemään päiväunille. Isovanhemmat tulee käymään tunnin päästä niin nukkuu tietty sillon. Tai en mä tiiä saanko nukkumaan ollenkaan kun ei nukahda muuten kuin tissi suussa. Voi tulla v-mäiset seuraavat pari viikkoa kun huutaa ja tissiä ei tipu. Tuttia ei oo tähän päivään asti suostunu syömään. Taidan muuttaa lastenhuoneeseen nukkumaan niin mies ees saa nukuttua. Ipana ei oo omassa sängyssä muutenkaan suostunu nukkumaan kuin pätkissä. Joten lyhenee ainakin kanniskelumatka kun ei tarvi ravata huoneiden välillä. :meh:
 
Tietääkö kukaan, onko ihan pienelle lapselle ( 9kk) haittaa, jos kuulee päivittäin eri kieltä, kuin suomenkieltä? Viivästyttääkö se oman kielen oppimista? :rolleyes:

Nyt poika on noin viikonpäivät puhunut paljon, mutta sanoista ei tahdo saada selvää. Ainoastaan oman nimen sanoo aika selvästi :) Myös äiti on aika selvä, välillä sanoo Äää, ätti :)
 
Yölento :) Tähän aiheeseen vielä, oliko niin, että borrelioosiin ei ole rokotetta? Ainoastaan tuohon aivokuumeeseen.

Oliko niin, että borrelioosin ehkäisyyn on vain suojauduttava ja tehtävä punkkitarkastus. Vai onko olemassa punkkikarkotteita? En muista kuka sanoi, tai luin, että valkosipulin syönti pitäisi nämä otukset parhaiten loitolla.. :)
Borrelioosiin ei ole rokotetta. On olemassa punkkikarkotteita, mutta paras suoja on vaatetus. En ole ollut erityisen huolellinen punkkien kanssa. Yhtään en ole tavannut, vaikka ulkoilen joka päivä ja metsässä käyn useita kertoja viikossa. Metsään laitan kyllä yleensä saappaat, koska meilläpäin on käärmeitä.
 
Tietääkö kukaan, onko ihan pienelle lapselle ( 9kk) haittaa, jos kuulee päivittäin eri kieltä, kuin suomenkieltä? Viivästyttääkö se oman kielen oppimista? :rolleyes:

Nyt poika on noin viikonpäivät puhunut paljon, mutta sanoista ei tahdo saada selvää. Ainoastaan oman nimen sanoo aika selvästi :) Myös äiti on aika selvä, välillä sanoo Äää, ätti :)
Ei viivästytä.
 
Mitä mieltä te Äidit täällä ootte kotihoidontukirahasta?:rolleyes: Meille on yllätys, että lapsen saava äiti, saa noin 300€/kk...Siis työtönkin saa enemmän.

Meillä ei ole rahasta pulaa, mutta todella kummastuttaa tämän Valtion suhtautuminen lisääntyviin Äiteihin, että sitten uutisoidaan, kun syntyvyys on Suomessa heikko..:eek:o_O
 
Meillä taitaa nyt loppua imetys. Ipana puri tänään mun oikean rinnan rikki joten sillä ei imetetä pariin päivään. Verta tuli haavasta ihan kiitettävästi ja rintaa jomottaa vieläkin. Mun rinnat ei myöskään jostain syystä enää juurikaan heru pumpulle, joten parempi kai siirtyä kokonaan korvikkeeseen. Itsellä meni hermot ihan kunnolla tohon puremiseen ja ipana ärsyttää muutenkin kun ei suostunut menemään päiväunille. Isovanhemmat tulee käymään tunnin päästä niin nukkuu tietty sillon. Tai en mä tiiä saanko nukkumaan ollenkaan kun ei nukahda muuten kuin tissi suussa. Voi tulla v-mäiset seuraavat pari viikkoa kun huutaa ja tissiä ei tipu. Tuttia ei oo tähän päivään asti suostunu syömään. Taidan muuttaa lastenhuoneeseen nukkumaan niin mies ees saa nukuttua. Ipana ei oo omassa sängyssä muutenkaan suostunu nukkumaan kuin pätkissä. Joten lyhenee ainakin kanniskelumatka kun ei tarvi ravata huoneiden välillä. :meh:

Voi ei :sad001 tuo on inhottavaa. Imetyksen tuki ryn fb-sivulla ovat aika hyviä vinkkailee ideoita, oot ehkä ne jo lukenutkin. Toiset oli saanu lapsen lopettaa pureminen. Bepanthenia hölväät vaa, ja tietty tissimaitoa kans, ni haava paranee nopeasti. Tsemiä!
 
Mitä mieltä te Äidit täällä ootte kotihoidontukirahasta?:rolleyes: Meille on yllätys, että lapsen saava äiti, saa noin 300€/kk...Siis työtönkin saa enemmän.

Meillä ei ole rahasta pulaa, mutta todella kummastuttaa tämän Valtion suhtautuminen lisääntyviin Äiteihin, että sitten uutisoidaan, kun syntyvyys on Suomessa heikko..:eek:o_O

Pienihän se aina on, mutta menee osittain ainakin tulojen mukaan, mikä sinänsä oikein. Siinä kun on joku kaupunkilisä sekä tukilisä. Ja ainakin tuo jälkimmäinen jää pois, jos edes keskituloinen tienaava taloudessa. Näin oon ymmärtänyt.

Eläähän sillä ei pysty, kukaan :sad001 Pakko olla omia säästöjä tai hyvin tienaava puoliso tai muu taho, josta tuloja.
 
Mekin testailtiin Julboja just yks päivä Nissenillä. Ihan mukisematta ei neiti niitä suostunu käyttää xD Pitää vissiin testata eri merkkejä, ennen ku ostaa. Toiset sopinee/istunee paremmin ku toiset
Mä just ostin Julbot meidän poitsulle ja tänään oli autossa ekaa kertaa käytössä:)! Piti mukisematta ne päässään ja itse asiassa nukahti kaukaloonsa miltei heti:)! Musta nuo Julbot on kätevät, kun ne voi asettaa päähän kummin päin vaan, sangat taipuu, eikä katkea ja tarvittaessa voi käyttää sitä niska kuminauhaakin.. :)
 
Mitä mieltä te Äidit täällä ootte kotihoidontukirahasta?:rolleyes: Meille on yllätys, että lapsen saava äiti, saa noin 300€/kk...Siis työtönkin saa enemmän.

Meillä ei ole rahasta pulaa, mutta todella kummastuttaa tämän Valtion suhtautuminen lisääntyviin Äiteihin, että sitten uutisoidaan, kun syntyvyys on Suomessa heikko..:eek:o_O
Tyhjän saa pyytämättäkin. Ainoa hyvä puoli on se, että työpaikka säilyy, kun on lupa olla hoitovapaalla. Kuntalisää ei ole meilläpäin tarjolla.
 
Tähtipölyä :) Miten teillä menee? Toivottavasti elämä alkaa rauhoittua..

Tsemppii :Heartpink

Kiitos,kivasti meillä menee. Aurinko paistaa jo melko lämpöisesti useimpina päivinä.

Typy täytti eilen 9kk ja harjoittelee tomerasti kävelemistä kaikkina vuorokauden hetkinä,niin valveilla kuin unissaan.:wink
Toistaiseksi uskaltautuu ottamaan ilman tukea vain pari askelta ja sitten tömähtää pyllylleen mutta harjoitus tehnee mestarin (joku päivä).
 
Kiitos tiedosta :) Tieto helpotti paljon.

Mieskin ehti jo murehtia, oppiiko poika suomea niin, kuin pitää...
Aivan varmasti oppii! 9-kuisen kohdalla ei vielä tarvitse huolestua sanojen lausumisesta tai oikeellisuudesta. :) Kaikki oppivat omassa tahdissaan ja ensimmäinen selkeä sana voi tulla vuoden molemmin puolin. Kieli muokkautuu joka tapauksessa aika pitkän aikaa. Jo vajaa 3-vuotiaan kanssakin on ollut jännä huomata, kuinka vuosien varrella sanat ovat selkiytyneet ja on alkanut tulla taivutusmuotoja jne. Ja tietysti sanavarasto kasvanut.
 
Kiitos tiedosta :) Tieto helpotti paljon.

Mieskin ehti jo murehtia, oppiiko poika suomea niin, kuin pitää...

Mun poika (2v) osaa jo oikein kivasti suomea vaikka kuuleekin päivittäin suomen lisäksi ruotsia,englanti ja italiaa.
Toki hän ei vielä hahmota,että ne ovat eri kieliä mutta tietää selvästi mikä kieli on äidin,isin,päiväkodin tai meidän kavereiden kesken puhuessa käytössä.
Kyllä hän kaikkea puhuu suloisesti sekaisin samassa lauseessa mutta valitsee minulle ruotsin kielisiä sanoa,isälleen suomenkielisiä sanoja jne. Mitään ei ole hänelle opetettu,eli on oppinut elämällä kielten keskellä.:)
 
Mitä mieltä te Äidit täällä ootte kotihoidontukirahasta?:rolleyes: Meille on yllätys, että lapsen saava äiti, saa noin 300€/kk...Siis työtönkin saa enemmän.

Meillä ei ole rahasta pulaa, mutta todella kummastuttaa tämän Valtion suhtautuminen lisääntyviin Äiteihin, että sitten uutisoidaan, kun syntyvyys on Suomessa heikko..:eek:o_O
Onhan se vähän ja kaikilla ei sen takia ole varaa jäädä hoitovapaalle. Jos ei ole työpaikkaa, puolisoa jne niin saa siihen toki sitten korotukset, asumistuet jne. Yllättävän pienelläkin rahalla tulee toimeen jos vain haluaa. Ongelmallisempaa on, jos puolisolla on pienet tulot, mutta ei silti saa korotusosia tai muita tukia. Nämä perheet on sitten niitä väliinputoajia tukisysteemissä. Ja nykyinen hallitus haluaisi kaikki äidit heti takaisin työelämään. Joten saa nähdä miten kotihoidontuelle tulee käymään. Tosi asia on, että siitä ei hyvää seuraisi, koska ryhmäkokoja kasvatettaisiin ja lapset voi pahoin.
Itsellä on se onni että meillä saa kuntalisää 72 eur/kk. Joten verojen jälkeen tuista jää noin 350 egeä käytettäväksi. Siihen lisäksi lapsilisä niin pystyn kyllä tuolla rahalla maksamaan sairasvakuutukset itselle ja tytölle, auton vakuutukset, tytön vaatteet ja omat laskuni. Mies joutuu yksin maksamaan kaikki asumisen kulut, mutta eiköhän tässä pärjätä. Mihinkään ylimääräiseen ei tietenkään jää rahaa, mutta ehtii sitä sitten taas törsötä kun palaa töihin. Toki ärsyttää kun pitää lykätä suunniteltuja piha ja remonttisuunnitelmia, mutta tyttö on nyt etusijalla. Pitkä tie on kyllä ollut itselle asiat hyväksyä ja sopeutua. Tämä siis siksi kun tyttö on yllätyslapsi jota ei mun koskaan pitänyt pystyä saamaan ja elämän oli suunnitellut ja kuvitellut ihan toisenlaiseksi. Nyt jo puoliksi tosissaan haaveilen jos jatkaisikin hoitovapaata vuodella eteenpäin eli tyttö olisi 2v3kk tarhaan mennessä. Tarvii käydä keväällä työpaikalla tsekkaamassa tilanne ja päättää sitten. Ainut mitä pelkään on et saanko siirrettyö tytön tarhapaikkaa vuodella eteenpäin. Se on yksityinen joten haku ym on erilainen kuin kunnalliseen.
 
Onhan se vähän ja kaikilla ei sen takia ole varaa jäädä hoitovapaalle. Jos ei ole työpaikkaa, puolisoa jne niin saa siihen toki sitten korotukset, asumistuet jne. Yllättävän pienelläkin rahalla tulee toimeen jos vain haluaa. Ongelmallisempaa on, jos puolisolla on pienet tulot, mutta ei silti saa korotusosia tai muita tukia. Nämä perheet on sitten niitä väliinputoajia tukisysteemissä. Ja nykyinen hallitus haluaisi kaikki äidit heti takaisin työelämään. Joten saa nähdä miten kotihoidontuelle tulee käymään. Tosi asia on, että siitä ei hyvää seuraisi, koska ryhmäkokoja kasvatettaisiin ja lapset voi pahoin.
Itsellä on se onni että meillä saa kuntalisää 72 eur/kk. Joten verojen jälkeen tuista jää noin 350 egeä käytettäväksi. Siihen lisäksi lapsilisä niin pystyn kyllä tuolla rahalla maksamaan sairasvakuutukset itselle ja tytölle, auton vakuutukset, tytön vaatteet ja omat laskuni. Mies joutuu yksin maksamaan kaikki asumisen kulut, mutta eiköhän tässä pärjätä. Mihinkään ylimääräiseen ei tietenkään jää rahaa, mutta ehtii sitä sitten taas törsötä kun palaa töihin. Toki ärsyttää kun pitää lykätä suunniteltuja piha ja remonttisuunnitelmia, mutta tyttö on nyt etusijalla. Pitkä tie on kyllä ollut itselle asiat hyväksyä ja sopeutua. Tämä siis siksi kun tyttö on yllätyslapsi jota ei mun koskaan pitänyt pystyä saamaan ja elämän oli suunnitellut ja kuvitellut ihan toisenlaiseksi. Nyt jo puoliksi tosissaan haaveilen jos jatkaisikin hoitovapaata vuodella eteenpäin eli tyttö olisi 2v3kk tarhaan mennessä. Tarvii käydä keväällä työpaikalla tsekkaamassa tilanne ja päättää sitten. Ainut mitä pelkään on et saanko siirrettyö tytön tarhapaikkaa vuodella eteenpäin. Se on yksityinen joten haku ym on erilainen kuin kunnalliseen.

Eclipse :) Ai, sä meinaat sitten höllentää ajatusta töihin paluusta...Se on vauvalle paras, mitä pidemmälle hän saa olla kotona.

Ihmettelen, että miten pystyt tuosta n. €300/kk maksamaan vakuutuksia, lastenvaatteita ja laskuja:eek::rolleyes: Oot varmaan tosi säästeliäs, koska en saa niillä kaupasta, kuin uudet kengät ja paidan:joyful: Paljon muuhun ei tuosta rahasta kyllä ole:sad001

Mutta säästää pitää, ennen töihin paluuta, vielä en tiedä miten. Varmaan sit ihan turhat menot tauolle.
 
Tyhjän saa pyytämättäkin. Ainoa hyvä puoli on se, että työpaikka säilyy, kun on lupa olla hoitovapaalla. Kuntalisää ei ole meilläpäin tarjolla.

Näillä tuilla ei kyllä syntyvyys lisäänny, se on vaan valitettava totuus. Miksiköhän joku työtön saa enemmän kuussa, kuin äiti, jolla on lapsi, josta on tasan varmasti kulujakin...?!:eek:

Tuki pitäisi olla vähintään yhtäpaljon.

Tämä on eriarvoistamista, räikeästi:oops:
 
Pienihän se aina on, mutta menee osittain ainakin tulojen mukaan, mikä sinänsä oikein. Siinä kun on joku kaupunkilisä sekä tukilisä. Ja ainakin tuo jälkimmäinen jää pois, jos edes keskituloinen tienaava taloudessa. Näin oon ymmärtänyt.

Eläähän sillä ei pysty, kukaan :sad001 Pakko olla omia säästöjä tai hyvin tienaava puoliso tai muu taho, josta tuloja.

Kuukassius :) No ei tuolla rahalla paljon elä... Ompa erikoista, että Äidit joutuu tähän asemaan tässä yhteiskunnassa:wideyed::eek: Kuin alinta pohjasakkaa:meh::sad001
Kyllä sitä mitaleita jaetaan Äitienpäivänä, voi mitä sanahelinää..
:smiley-angry019
:spamani
 
Eclipse :) Ai, sä meinaat sitten höllentää ajatusta töihin paluusta...Se on vauvalle paras, mitä pidemmälle hän saa olla kotona.

Ihmettelen, että miten pystyt tuosta n. €300/kk maksamaan vakuutuksia, lastenvaatteita ja laskuja:eek::rolleyes: Oot varmaan tosi säästeliäs, koska en saa niillä kaupasta, kuin uudet kengät ja paidan:joyful: Paljon muuhun ei tuosta rahasta kyllä ole:sad001

Mutta säästää pitää, ennen töihin paluuta, vielä en tiedä miten. Varmaan sit ihan turhat menot tauolle.
Se onkin siitä kiinni mihin on tottunut ja mitkä periaatteet omistaa. Mä harrastan kirpputoreja ja ostan kaikki lasten vaatteet ihan periaatteesta sieltä. Valkoset sukkikset ja bodyt haen joka kokoon kyllä HMltä kun ne menee nuhjaantuneen näköiseksi aika äkkiä ja kirppiksiltä ei niitä löydy. Muovikassillinen lastenvaatteita ja tavaroita maksaa yleensä noin 30 egeä kirppiksellä. Mulla on tytölle jo valmiina vaatteet kolme vuotiaaksi asti. Ja oon ne vaatteet valkkaillu pinoista aina niin et vieny ns parhaat päältä eli sen näköset joita ei juurikaan ole pidetty tai on uusia. Varastolaatikot pullistelee hello kittyä, bamsea ja minni hiirtä sekä mekkoja enemmän kuin ehtii pitää :p Lisäksi oon keräilly fischerpricen leluja ja kirjoja paljon. Vaatteita ei enää tarvi hankkia joten nyt oon metsästänyt hattuja, kaulureita, kenkiä, kurapukuja jne. Oikestaan nyt alkaa olla käsitys minkä kokoinen tyttö alkaa olla missäkin vaiheessa. Kevättä varten tarvii ettiä 74cm kurapuku jotta pääsee konttaamaan pihalle. :rolleyes:
Ittelleni en vaatteita nyt äippälomalla tarvi. Samat vaatteet menee päälle kuin ennen raskautta. Kotona oon aina t-paidassa ja farkuissa/olohousuissa ja kaappi pullistelee työpaidoista jos johonkin virallisempaan tarvii mennä. Tilasin mä emp:ltä ennen joulua muutaman paidan kun halusin piristystä ja nyt kotona voi pukeutua niin kuin haluaa eikä tarvi aatella et vaatteet pitää sopia myös töihin. Mut nyt kotihoidontuki aikana ei tarvi itelleen mitään. Hiusväripurkki parin kolmen kuukauden välein riittää.
Ainut mikä mua mietityttää on terveydenhoidon kalleus nyt kyn ei ole työterveyshuoltoa. Tässä kaupungissa ei terveyskeskuksesta hoitoa saa joten sinne on ihan turha edes soittaa ja jos soittaa niin aikaa ei joka tapauksessa saa. Joten mä maksan kalliita sairasvakuutuksia ja silloinkaan ei voi olla varma et vakuutusyhtiö korvaa. Kyllä nekin osaa tekosyitä keksiä. Perusjutut onnistuu tietty aina mut vähänkin isommat jutut on aina kysymysmerkkejä. Mun pitäs käydä kuvauttamassa selkä ja oon sitä pähkäilly missä käyn asiasta kitisemässä. Toki magneettikuvan saa ilman lääkärinkin lähetettä omalla kustannuksella mut sillon se maksaa 258 egeä.
No joo, tulipas taas jaariteltua. Kello on kolme yöllä enkä oo saanu vieläkään unen päästä kiinni. Flunssaa pukkaa ja nenää kirvelee :meh: Mukula on nukkunu nyt jo jopa 3h heräämättä omassa sängyssä. Lyön kyllä vetoa et herää just kun ite nukahdan. Niin siinä käy aina... :shifty:
 
Mä en ole vielä kotihoidontukeen saanut päätöstä, mutta kauhulla odotan sitä kun se postiluukusta kolahtaa. Tähden kanssa samaa mieltä, että tuo asia on Suomessa hoidettu todella huonosti! Ei kannusta kyllä yhtään jäämään kotiin lasten kanssa, tai siinä enää kannustamisesta kiinni ole vaan siitä, ettei sillä elä. Meilläkään ei miehen tulot ole mitkään hyvät ja tässä nyt jo stressataan, että pistetäänkö asunto myyntiin vai mitä tässä tehdään, ettei mun tarvis lähteä vielä töihin :sad001 Toi poika on kyllä ihan liian pieni vielä hoitoon, mutta jos ei muu auta, niin pakkohan se on, tässä maailmassa kun ei ilman rahaa elä. Mua ärsyttää suunnattomasti tässä maassa se, että nimenomaan ne, jotka tarvis eniten apua ja tukea, niin nämä päättäjät vievät viimeisetkin just niiltä...että varmasti rikkaat rikastuu ja köyhät köyhtyy. Janna, seuraavaksi sitten eduskuntaan ja päättämään näistä äitien ja vanhempien oikeuksista! :) Ja siinä samalla sitten myös vanhusten ja vammaisten asiat kuntoon! :)
 
Takaisin
Top