Synnyttäneet --40+++

Kirppikset on ihan ehdoton juttu. Saa paljon hyvää vaatetta. Monta kertaa ostanut parilla kympillä kassillisen, kun samalla hinnalla et saa kaupasta kun pari vaatetta.Varsinkin tossa yhdessä vaiheessa oli aika,kun poika kasvoi koko ajan, niin aina jäi kaikki pienenksi. Nyt kun on kasvu hidastunut, niin ei tarvi ihan niin usein ostella vaatteita. Ja onneks on ollut myös lapsellisia kavereita, joilta saanut vaatetta ja muutakin tavaraa eikä tarvinnut maksaa yhtään. En ole ostanut uutena oikeastaan mitään muuta kuin kengät. Ja jos on puuttunut esim. kypärähattu, rukkasia yms, mutta muuten kyllä kirppiksiä kulutan minä myös.
 
Satru :D :D :D
Juu, kirppikset on huippujuttu! Mä olen keskittynyt fb-kirppareihin kun en jaksa kierrellä hyllyjen välejä ja etsiä vaatteita tytöille.
 
Kokemuksia MPR-rokotteesta?

Kysyin jo iemminkin. Mutta nyt on tasan viikko rokotuksesta ja viimeyö oli lähes painajainen:smiley-ashamed008...
Poika itki tunti tolkulla, vatsaan selvästi sattui ja LUJAA!!!
:angry

Panadolilla rauhottui hetkeksi, mutta silti nukkuessaan ulisi:smiley-angry017

Mitään ei syönyt koko yönä ja nyt aamulla kelpaa vain luumusose. Lisäksi on äkäinen.

Kuumetta ei ole.

Kukaan kokenut vastaavaa tuosta rokotteesta??:eek: Muutakaan syytä en nyt keksi, kuin tuo rokote.
 
Kysyin neuvolasta, niin MPR-rokotteesta voi tulla monenlaista, vatsakivut on yksi niistä.

Olihan kivut, kun tuskasta huusi ja itki, eikä panadol vienyt kaikkia kipuja pois...:smiley-ashamed008:sad010
 
Eihän äitejä kannusteta olemaan lasten kanssa kotona. Nythän on suuntaus se, että kaikki vaan päiväkotiin. Kauhea ajatus! Alle 3-vuotiaan laadukas varhaiskasvatus tulisi niin kalliiksi, että ennemmin voisi vaikka tuplata kotihoidontuen. Ei tule sitäkään tapahtumaan.

Meillä ei vauvan vaatteisiin ole juuri rahaa mennyt, saadaan käytettynä paljon. Seuraava hankinta on syöttötuoli ja sitten auton turvaistuin.
 
Eihän äitejä kannusteta olemaan lasten kanssa kotona. Nythän on suuntaus se, että kaikki vaan päiväkotiin. Kauhea ajatus! Alle 3-vuotiaan laadukas varhaiskasvatus tulisi niin kalliiksi, että ennemmin voisi vaikka tuplata kotihoidontuen. Ei tule sitäkään tapahtumaan.

Meillä ei vauvan vaatteisiin ole juuri rahaa mennyt, saadaan käytettynä paljon. Seuraava hankinta on syöttötuoli ja sitten auton turvaistuin.

Yölento :) Väkisinkin tulee sellainen fiilis, että äitejä pidetään pilkkana. Eihän tässä yhteiskunnassa kukaan ( ees edes joku sossupummi) saa vain 300€/ kk.

Todella surullista ja jos ajattelee, mistä syystä äideille tehdään näin, niin mitään järjellistä selitystä asialle ei oo...Se on pilkantekoa!!:mad: Myös se, että lapsi pitää laittaa hoitoon heti 9kk iässä.

Miksi ihmeessä äitejä patistetaan heti takaisin töihin, onhan tuolla 400.000kpl työtöntä odottamassa työtä, eikö voi saada heistä siksi aikaa apua, että äiti voi hoitaa lasta kotona edes vähän pidempään, ilman köyhyyttä:eek:??

Sorry vaan poliitikot, teillä ei paljon järki päätä pakota:mad: Sama typeryys koskee vanhustenhoitoa:mad:
 
Meillä on tytöllä varmaan liikaakin vaatteita. Vähemmälläkin pärjäisi. Mä taidan tähän asiaan purkaa omia lapsuusajan traumojani, kun on ainakin jäänyt sellainen olo, että sai välillä omia vaatteitaan hävetä. Teini-ikäisenäkään ei saanut kuin muutaman uuden paidan vuodessa ja niitä sitten hinkkasi ja pesi päivästä toiseen kouluun, kun ei muissa vaatteissa kehdannut mennä. Mun vanhemmat ei koskaan välittäny miltä näyttivät ja viettivät kaikki viikonloput mökillä joten eivät myöskään ymmärtäneet miksi rahaa olisi pitänyt vaatteisiin tuhlata jne.
Onneksi pääsin mökkeilystä eroon teini-ikäisenä. Se on toinen asia joka on tehnyt musta osittain aran ja epäsosiaalisen tapauksen. Mä sain ekan oman kaverin vasta kun menin eskariin, koska sitä ennen me oltiin veljen kanssa vain kotona kotihoitajan kanssa ja kaikki viikonloput mökillä. Koulussa sitten oli jo kaikki tuttuja toisilleen tarhasta ja porukkaan ei pässyt mukaan mitenkään helposti. Ja edelleen vietettiin kaikki viikonloput mökillä, mut näkihän niitä kavereita sit muutamana iltana viikossa.
Muutenkin on tässä kelaillu asioista mitä omat vanhemmat on tehneet tai jättäneet tekemättä ja miten se on omaan elämään vaikuttanut. Ja paljon löytyy asioita mitä sen takia haluan tehdä toisin oman tyttäreni kanssa. Esim mua ei koskaan ole opetettu meikkamaan tai laittamaan hiuksia. Olinkin teini-ikäisenä sitten välillä melkoinen linnunpelätti kun itse yritin opetella. Koskaan ei puhuttu naisten asioista, seurustelusta, ihmissuhteista jne. Ainut mistä saadaan veljen kanssa kiittää laiskaa äitiäni on että kumpikin on hyviä kokkeja. Oli pakko opetella jos halusi muutakin ruokaa kuin ruisleipää ja appelsiinin. Me tehtiin esiteinistä eteenpäin aina kaikki viikonlopun ruuat. Viikolla sai pärjätä kouluruualla ja voileivillä.
 
Meillä on tytöllä varmaan liikaakin vaatteita. Vähemmälläkin pärjäisi. Mä taidan tähän asiaan purkaa omia lapsuusajan traumojani, kun on ainakin jäänyt sellainen olo, että sai välillä omia vaatteitaan hävetä. Teini-ikäisenäkään ei saanut kuin muutaman uuden paidan vuodessa ja niitä sitten hinkkasi ja pesi päivästä toiseen kouluun, kun ei muissa vaatteissa kehdannut mennä. Mun vanhemmat ei koskaan välittäny miltä näyttivät ja viettivät kaikki viikonloput mökillä joten eivät myöskään ymmärtäneet miksi rahaa olisi pitänyt vaatteisiin tuhlata jne.
Onneksi pääsin mökkeilystä eroon teini-ikäisenä. Se on toinen asia joka on tehnyt musta osittain aran ja epäsosiaalisen tapauksen. Mä sain ekan oman kaverin vasta kun menin eskariin, koska sitä ennen me oltiin veljen kanssa vain kotona kotihoitajan kanssa ja kaikki viikonloput mökillä. Koulussa sitten oli jo kaikki tuttuja toisilleen tarhasta ja porukkaan ei pässyt mukaan mitenkään helposti. Ja edelleen vietettiin kaikki viikonloput mökillä, mut näkihän niitä kavereita sit muutamana iltana viikossa.
Muutenkin on tässä kelaillu asioista mitä omat vanhemmat on tehneet tai jättäneet tekemättä ja miten se on omaan elämään vaikuttanut. Ja paljon löytyy asioita mitä sen takia haluan tehdä toisin oman tyttäreni kanssa. Esim mua ei koskaan ole opetettu meikkamaan tai laittamaan hiuksia. Olinkin teini-ikäisenä sitten välillä melkoinen linnunpelätti kun itse yritin opetella. Koskaan ei puhuttu naisten asioista, seurustelusta, ihmissuhteista jne. Ainut mistä saadaan veljen kanssa kiittää laiskaa äitiäni on että kumpikin on hyviä kokkeja. Oli pakko opetella jos halusi muutakin ruokaa kuin ruisleipää ja appelsiinin. Me tehtiin esiteinistä eteenpäin aina kaikki viikonlopun ruuat. Viikolla sai pärjätä kouluruualla ja voileivillä.

Eclipse :) mun tarinassa on osittain samaa, mutta en lähde tähän tarkemmin kertomaan kaikkea. Meillä vanhemmat teki vuorotöitä ja me lapset selvittiin päivät/illat/yöt ilman apua.

Mä harjoittelin ruoanlaiton alle 10-vuotiaana ja huolehdin pienemmistä, koska olin vanhin. Autoin myös kotiläksyissä, ja joskus silloin tällöin tein siskon kaikki läksyt, koska halusin auttaa. Hän pyysi apua.

Olen myös, (kuten on myös mun mieskin), niin jonkin verran epäsosiaalinen - ehkä ollaan jopa erakkoja. En välitä siitä, mitä muut tekee, vaan haluan tehdä aina asiat omalla tavalla:p:wink
 
Mikä suositus aurinkolaseille on ihan kotinurkilla, vauvoille / lapsille? Entä aurinkorasva? Eikö keväällä juuri ole UV-säteily voimakkainta. Etenkin, mikäli lähtee hiihtämään, niin lumi heijastaa sitä.

Kevät tosiaan on tulossa...nyt kun oltiin vaunulenkillä, niin yhden talon pihassa istui vanhempi rouva ottamassa aurinkoa, lasit päässä ja paita auki kirjaimellisesti :)

Ostettiin Babiatorsit. Ai et on coolit [emoji41] Otin polarisoidut ni on sit parhaat. Näissä vuoden katoamistakuu eli korvataan uusilla jos lapsi hävittää. Meidän tyttö 7kk toistaseks innoissaan piteli näitä. Koitin Ozbabyssa kolmet ja nää istu parhaiten. Pinkit tietty.

Tähti. Millaset rattaat ja kantorepun ostitte?
 
Mitä mieltä te Äidit täällä ootte kotihoidontukirahasta?:rolleyes: Meille on yllätys, että lapsen saava äiti, saa noin 300€/kk...Siis työtönkin saa enemmän.

Meillä ei ole rahasta pulaa, mutta todella kummastuttaa tämän Valtion suhtautuminen lisääntyviin Äiteihin, että sitten uutisoidaan, kun syntyvyys on Suomessa heikko..:eek:o_O

Se on ihan syvältä. Mä olisin pidempään kotona jos raha ois korkeempi mutta tolla en pysty olee. Ei paljoa tueta äitien tai isien kotiin jäämistä.
 
Ostettiin Babiatorsit. Ai et on coolit [emoji41] Otin polarisoidut ni on sit parhaat. Näissä vuoden katoamistakuu eli korvataan uusilla jos lapsi hävittää. Meidän tyttö 7kk toistaseks innoissaan piteli näitä. Koitin Ozbabyssa kolmet ja nää istu parhaiten. Pinkit tietty.

Tähti. Millaset rattaat ja kantorepun ostitte?

MS74 :)

Aurinkolasit: Julbo
Kantoreppu : Britax
Matkarattaat :
ABC Design - Circle, Treviso 4
 
Kyllä teidän nyt kelpaa reissata. Lääkkeitä kannattaa varmaan pojalle ainakin ottaa täältä - särky/kuumelääke ja Osmosal jos iskee vatsatauti. Ihanaa reissua!

Kiitos MS74 :Heartpink
Mitä on osmosal? Miten vaikuttaa?
 
Kiitos MS74 :Heartpink
Mitä on osmosal? Miten vaikuttaa?

Vauvat ja lapset kuivuu helposti vatsataudissa. Osmosal pitää suolatasapainoa kunnossa ja näin ehkäisee kuivumista vatsataudin aikana. Toki jos näin pienet pahasti sairastuu niin kannattaa lääkäri pyytää. Ensihätään hyvä ja tällä voi välttää tiputukseen joutumisen jos saa pienen sitä juomaan. Ei vissiin oo hyvän makusta kun sisältää oikeessa suhteessa sokeria ja suoloja. Kannattaa pitää tätä kotonakin varalta. Vastaava vissiin joku Floridral jossa lapsille oma ja sisältää maitohappobakteeria lisäks ja on eri makuja. Käy apteekissa ja kysy mitä kannattaa varata. Aikuisellekin tuo toimii ja ripulissa Boullardi, apteekkinimeltä Precosa.
 
Vauvat ja lapset kuivuu helposti vatsataudissa. Osmosal pitää suolatasapainoa kunnossa ja näin ehkäisee kuivumista vatsataudin aikana. Toki jos näin pienet pahasti sairastuu niin kannattaa lääkäri pyytää. Ensihätään hyvä ja tällä voi välttää tiputukseen joutumisen jos saa pienen sitä juomaan. Ei vissiin oo hyvän makusta kun sisältää oikeessa suhteessa sokeria ja suoloja. Kannattaa pitää tätä kotonakin varalta. Vastaava vissiin joku Floridral jossa lapsille oma ja sisältää maitohappobakteeria lisäks ja on eri makuja. Käy apteekissa ja kysy mitä kannattaa varata. Aikuisellekin tuo toimii ja ripulissa Boullardi, apteekkinimeltä Precosa.

MS74 :) Kiitokset näistä tiedoista, täytyy varautua. Mutta en usko, että meillä tulee sen kummempia ongelmia siellä reissussa. Tosin, koskaan ei voi tietää...

Ihana, kun huolehdit.. :Heartblue
 
Mä olen nyt elänyt lokakuun puolivälistä kotihoidontuella. Saan kuitenkin sekä hoitorahaa että hoitolisää yhteensä 519 €. Hoitolisä tulee pienemään ,kun mies on nyt ollut töissä tammikuun alusta lähtien. Aika kituuttaen pitää elellä. Ei parane paljon mitään ostella. Meillä on onneksi 74 cm vaatteita laatikollinen ja jonkin verran noita 80-86 cm vaatteita. Välikausihaalareita olen löytänyt kahdet kirpparilta 74 ja 80 cm. Yksi kaveripariskunta lupaili jemmata 74-80 cm vaatteita meille. Toivolle pitäisi hankkia kenkiä nyt kevääksi, kunhan oppisi ensin kävelemään. Toivolla on vain niin pieni jalka, että 20 kokoiset Kuomat ja kumisaappaat on vielä liian isoja. Yksi turvaistuin saatiin nyt hankittua Toivolle anopin ja appiukon sekä mun äidin avustuksella. Toinen hankitaan sitten, kun mä menen töihin. Nykyhallitushan tosiaan haluaisi kaikki äidit töihin ja lapset päiväkoteihin. Kuitenkin lastenkotihoito tulee halvemmaksi kuin päivähoito yhteiskunnalle. Meiänkään kunnassa ei ole pienten lasten päivähoitoon panostettu, kun vain keskustassa on alle 3-vuotiaitten päivähoitopaikkoja.Jatta, minkä puolueen ehdokas olet ? Mäkin olen kiinnostunut politiikasta. Toivo sai MPR-rokotteen 1-vuotisneuvolassa ja kaksi yötä oli levoton. Viikon päästä ei tullut mitään oireita.
 
Muokattu viimeksi:
Nii tuli vielä mieleen että täälläpäin lapsen hoito päiväkodissa maksaa muistaakseni laskennallisesti noin 1700 egeä kuussa. Vanhemmat maksaa siitä 300 ja loput maksaa kunta/valtio verovaroista. Eli kaiken jären mukaan vaikka kotihoidon tuki tuplattaisiin niin se jäisi yhteiskunnalle halvemmaksi. Useampi pystyisi hoitamaan pienet lapset kotona. Toki kaikki ei halua tai työn puolesta ei pysty. Pitää kuitenkin muistaa että hoitovapaa on työehtosopimuksissa johon kela maksaa kotihoidontukea. Se ei tietääkseni ole lakisääteinen niin kuin vanhempainvapaa. Työmarkkinatutkijat ym haluisivat äidit töihin ja toitottavat köyhyydestä, eläkkeistä ja työttömyydestä. Lapsen etu unohdetaan silloin aina ja tosiasia nyt vaan on et jos me kaikki palattaisiin työmarkkinoiden käyttöön niin eipä niitä töitä olisi. Halvemmaksi se yhteiskunnalle tulisi tukea hoitovapaata paremmin. Nyt esim mun tapauksessa nuori koulusta juuri valmistunut saa mun työtä tehdessä työkokemusta pari vuotta jolla on helpompi hakea jostain töitä. Sitten kun itse perustaa perheen niin taas joku muu sillä aikaa työllistyy jne. Toki jos jää suoraan koulunpenkiltä pitkille perhevapaille niin työllistyminen varmasti on vaikeaa. Sen takia ei olisi pahaksi jos ehtisi vähän aikaa olla työelämässä ennen perheen perustamista.
Mä voin onneksi sanoa et jos mulle tullaan aukomaan päätä valtion rahojen tuhlaamisesta hoitovapaalla et enköhän oo ne ihan maksanu ite olemalla 20v työelämässä ja maksamalla veroja ennen perheen perustamista.
 
Maria, RKP koska oon kaksikielinen ja he kysyivät mua mukaan. :D Täällä RKP on vaaliliitossa keskustan ja kristillisten kanssa. Kaksi valtuustopaikkaa puolueella on tällä hetkellä ja ne pyritään pitämään. Toinen valtuustossa nyt oleva on taas ehdolla ja pääsee varmimmin läpi, toinen ei asetu ehdolle enää, eli hänen paikastaan me uudet ehdokkaat nyt kilpaillaan. :)
 
Viimeyö sujui hyvin! :)
Mutta eilen sai vielä suunkautta panadolia, sillä oli niin kipeä...

Jospa MPR-rokote alkaisi olla ohi...
 
Mun mielestä lapsiperheköyhyys alkaa siitä, kun pitää kituuttaa kotihoidontuella. Jos kotihoidontuki oli parempi tai kaikki kunnat maksaisivat kuntalisää olisi kaikilla äideillä mahdollisuus olla edes se 3 vuotta pikkuisen kanssa kotona. Kaikilla ei ole mahdollisuutta elää yhden ihmisen työtuloilla. Käytännössä hoitovapaalla työn tekeminenkin on vaikeaa, kun töitä voisi tehdä ainoastaan iltaisin ja viikonloppuisin. Jos kotihoidontuki olisi parempi kannustaisi se myös miehiä jäämään hoitovapaalle. Tuskin kovin moni mies on valmis jäämään 300-520 € tuloilla kotiin. Mun miehen siskon mies oli vuoden kotihoiduntuella kotona hoitamassa kahta lasta. Yhden kaverin mies piti aikoinaan vanhempainvapaan, kun kaveri meni osa-aikaisesti töihin.
 
Takaisin
Top