Syöminen raskaana

Mrs R.

Asioista perillä oleva
Huhtikuun äidit 2019
Ajattelin perustaa ketjun, jossa voisi jakaa kokemuksia ja vinkkejä siitä, mitkä ruoat toimivat raskausaikana ja mitkä eivät. Näin esikoisen odottajana kuulisin mielelläni kokeneempien vinkkejä esim. sopivasta ruokailurytmistä. Ja tietysti voidaan keskustella siitäkin, mitä raskaana oikeastaan uskaltaa syödä ja mitä ei.

Olen tässä etsiskellyt sopivaa treenievästä tai pientä välipalaa, jolla voisi taklata orastavan nälän ja siitä mahdollisesti johtuvan huonon olon. Tuntuu vain siltä, että kaikki helpot vaihtoehdot, kuten patukat, keksit ja välipalajuomat sisältävät liikaa sokeria. Haluaisin jotain oikeasti terveellistä. Banaani olisi varmaan hyvä ja helppo, mutta inhoan banaania sellaiseenaa (jokun smoothien seassa se kyllä menee). Onko ideoita?
 
Mullakin vähän ongelmia et mitä vois syödä, kun huomaa kans et koko ajan pitäis olla syömässä. Aamuisin ja päivällä joudun syömään 1-2h välein ettei huono-olo tuu pahaks. Ite oon hedelmiä syöny, myös banaanejakin. Elovenan voimakaurakeksejä oon kans (siinä vähän enemmän proteiinia). Mut esim mitä vois mukaan ottaa ni vois pilkkoo hedelmiä tai esim. porkkanaa pieneen rasiaan mukaan, ni säilyy. Toki noissa sokeria on paljon, mut voisko esim. kananmuna olla kans hyvä eväs, et sais proteiinia? Ite yritän syödä nyt vaan sellasta mistä ei tää närästys kauheesti ylly.
 
Ihme kyllä itsellä ei pahoinvointi, etova olo oo viel pahemmin yllättäny. Jugurtit, hedelmät ja kasvikset uppoo täl hetkellä parhaiten. Raskaammista ruuista täyttyy tosi nopsaa ja tulee hieman ällö olo. Aiemmissa raskauksissa tehnyt kokiajan mieli jtn suolaista, leipää, sipsiä, pähkinöitä, yms, mutta niiltäkin vielä nyt vältytty. Josko tässä raskaudessa ei pönttöö niin tarvitsisi halailla, (toiveajattelua!) kun kokemusta on siitä et ekat 5kk lähes kaikki tulee ulos.
 
Noita raskauden aikaisia ruokarajoituksia nuodatan vähän suurpiirteisesti. Esim aurajuustoa olen pieniä määriä syönyt jos sitä on jossain ruuissa ollut. Majoneesejakin käyttänyt, jos on ollut suomalaista tai ruotsalaista. Salmiakki, laku, cokis, graavilohi yms jäänyt pois, niitä muutenkin hyvin harvoin tulee nautittua.
Vähän maalaisjärkeä käyttäen karsii sit ruuista pois ne kielletyt ainekset tarvittaessa.
Alkoholiton kopparbergin siideri maistui yllättävän hyvältä eilen illanistujaisissa. :)
 
Mä huomaan googlaavani n. 3-5 kertaa päivässä vältettäviä ruoka-aineita. Olen ne kyllä päällisin puolin jo oppinut, mutta aina välillä pitää tarkistaa, mitä esim. inkivääristä sanotaan.

Mä syön tavallisesti kylmäsavu- ja graavikalaa lähes kerran viikossa ja rakastan esim. brietä ja vuohenjuustoa, eli ne on mulle ne kaikkein hankalimmat, joista on pitänyt luopua. Noiden erityisesti ulkomaalaisten pehmeiden juustojen kanssa oon aika tarkka, koska niissä listeriavaara on käsittääkseni huonosti pestyjen multaisten kasvisten ohella suurin. Pihvejä syön harvoin, mutta nyt ne jää varmaan aika vähälle, kun en haluaisi pilata niitä paistamalla läpikypsäksio_O
 
Mulla oli viime raskaudessa töissä mukana hedelmiä ja jo automatkalla söin omenan töihin mennessä, olin kuitenki aamupalan syöny :D nyt ei oo viel nää äkkinälät tullu, mut kotona ollessa pystyykin paremmin syömään, ku tulee nälkä.
 
Salmiakeista ja lakuista luopuminen on mulle pahinta, en oikein edes syö muita karkkeja. Muut kielletyt on niin harvoin mun lautasella, et ne ei haittaa, vaik en niitä syökään. Paitsi joulu menee taas ilman graavikalaa :sad001 alkoholia en edes käytä. Kahvia tietty joutuu rajottaa ja miettii, ettei tuu juotuu liikaa. Pahinta se on sukulaisten ja naapureiden kans kahvitellessa, kun ei oikein viitti viel siitä kieltäytyä :wink
 
Salmiakeista ja lakuista luopuminen on mulle pahinta, en oikein edes syö muita karkkeja. Muut kielletyt on niin harvoin mun lautasella, et ne ei haittaa, vaik en niitä syökään. Paitsi joulu menee taas ilman graavikalaa :sad001 alkoholia en edes käytä. Kahvia tietty joutuu rajottaa ja miettii, ettei tuu juotuu liikaa. Pahinta se on sukulaisten ja naapureiden kans kahvitellessa, kun ei oikein viitti viel siitä kieltäytyä :wink
Joo, kahvi on paha! Mä oon joutunu jättää aamukahvit nyt tänä viikonloppuna juomatta, että oon pystyny juomaan iltapäiväkahveja sukulaisten kanssa. Normaalisti mulla menee keskimäärin kolmisen kuppia kahvia päivässä, nyt oon yrittäny rajoittaa siihen yhteen.
 
Mulla on aanukahvi pahin mistä en voi luopua, aiemmin toki meni monta kuppia aamulla, mutta nyt vähentänyt kahteen:rolleyes: esikoisen aikanakin join kahvia päivän aikana muutamia kuppeja ja varsinkin alussa ku ei kerrottu kellekkään niin eipä oikein voinut olla juomatta ku kylässä kävi tai meillä vieraita, ja muutenki järjen kanssa söin en lukenut mitäön listaa:grin
 
Itse oon miettinyt juurikin tuota kahvia, vähensin jo ennen kesää merkittävästi kahvin juontia kun silloin join 5 kuppia päivässä. Ehkäisyn jätettyämme oon juonut 2-3 kuppia ja nyt raskauden selvittyä ajattelin juoda yhden kupin päivässä.

Täytyy vähän suunnitella jos on menossa tässä alkuraskauden aikana käymään jossain kylässä, että taktikoi kahvikupin juonnin siihen hetkeen. Ainakin vielä kun ei haluta kertoa kellekään, muuta kuin ihan lähimmille.
 
Mikä siinä kahvissa muuten olikaan se miks sitä pitää rajoittaa? Muistan vaan aiemmilla kerroilla jo että neuvolassa sanoivat että jos siitä ei tuu paha olo niin kyllä sitä voi juoda ihan normaalisti. Että ei tarttis laskea kuppien määrää. Mulle ei koskaan nimittäin oo tullu siitä paha olo, toisin kuin suurimmalle osalle raskaana olleista kavereista.
 
Mikä siinä kahvissa muuten olikaan se miks sitä pitää rajoittaa? Muistan vaan aiemmilla kerroilla jo että neuvolassa sanoivat että jos siitä ei tuu paha olo niin kyllä sitä voi juoda ihan normaalisti. Että ei tarttis laskea kuppien määrää. Mulle ei koskaan nimittäin oo tullu siitä paha olo, toisin kuin suurimmalle osalle raskaana olleista kavereista.
Aiheesta on vähän ristiriitaisia tutkimuksia, mutta HUS:n sivuilla sanotaan näin:
"Kahvin juontia on hyvä rajoittaa korkeintaan kahteen kuppiin päivässä raskaus- ja imetysaikana. Kofeiini kuuluu ksantiiniyhdisteisiin, joita sikiö ja vastasyntynyt eivät pysty käsittelemään tehokkaasti. Runsaan kofeiinin saannin raskauden aikana on epäilty aiheuttavan ennenaikaisuutta ja sikiön pienipainoisuutta.

EU:n elintarvikealan tiedekomitea SCF katsoo, että raskaana olevien kofeiinin saantimäärän tulisi olla alle 300 mg/vrk (= 3 x 1,5 dl)."

Joissain tutkimuksissa on löydetty viitteitä siitä, että jo paljon pienemmätkin määrät voivat aiheuttaa haittoja ja listä keskenmenon riskiä. Siksi pelaan mielummin varman päälle ja juon vaan sen yhden kupin.
 
Kiitos tiedosta! Joo varmasti parempi pelata varman päälle. Mulla näköjään ei aiemmin haittaa ole ollut, ainakaan tuon ennenaikaisuuden ja pienen koon suhteen mutta ei sitä koskaan voi tietää miten mikäkin raskaus etenee. Eli taidanpa minäkin hillitä kahvinjuontiani![emoji4]
 
Meinaatteko syödä kalaa suositusten mukaan kolme kertaa viikossa? Meillä ei ole tähänkään asti päästy siihen, ei aina edes kerran kuussa. Minä kyllä söisin mielelläni, mutta mies ei. Nyt ajattelin petrata, jos ei oman niin kyytiläisen vuoksi :) Tänään alotetaan kalapuikoilla, seitiähän ne on nekin ja ne kyllä uppoo mielehellekin :grin Omegaa syön kyllä.

Entäs inkivääri? Nopealla googlettelulla on kiellettyjen listalla, mutta suositellaan myös raskauspahoinvointiin. Me tykätään laittaa sitä ruokiin ja oon joskus syöny paljaaltaankin, sen ajattelin ainakin nyt lopettaa. Voidaan olla toki ilmankin, mutta onko turhaa vältellä?

Ps. mun eka viesti tällä palstalla, ruualla on hyvä alottaa :happy112Katotaan miten tässä innostuu ajan saatossa rupatteleen :)
 
Ei varmasti tuu syötyä kolmea kertaa viikossa kalaa :D Ollaan miehen kans kyllä koitettu skarpata just kalaruokien suhteen. Kolmas raskaus ja tuntuu ettei siltikää muista enää että mitä sitä ei saanu syyä :D
 
Oon kyllä pähkäillyt tätä kalan syöntiä. Ennen raskautta ostin usei kaupasta kylmäsavulohta ja söin sitä leivän päällä ja myös sushit (erityisesti lohinigirit) oli mun suurta herkkua, jota tuli popsittua parhaimmillaan melkein joka viikko. Nyt kun graavilohi on listeriariski, on kalan syönti kyllä vähentynyt, vaikka sitä nimenomaan olisi pitänyt listä. Täytyy varmaan alkaa tehdä joka viikonloppu uunikalaa.
 
Mä soin viikonloppuna "jäähyväisleivän" graavilohella :D Ite en olis tässä vaiheessa enää ostanu, mutta kun töissä oli nenän edessä tarjolla, niin en voinu vastustaa kiusausta.
 
Itse koitan myöskin petrata kalan syönnin kanssa. Ennen kun sitä on tullut syötyä varmaankin kaksi kertaa kuussa, hups :D

On tää jännää kyllä kun nyt ulkona syödessäkin täytyy hieman tutkailla annosten sisältöjä. Me tykätään miehen kanssa käydä useasti ulkona syömässä ja tähän mennessä on kyllä hyvin saatu ravintoloiden henkilökunnalta tietoa esim. onko annoksen maitotuote pastöroitua.
 
Tiiättekö onko vaikka hesen hamppareissa cheddar-juusto pastöroidusta maidosta tehty?
Ite en syö kalaa ollenkaan, mutta omega-kapseleita syön joka päivä.
 
Mun käsittääkseni Suomessa elintarvikkeissa ei pitäis olla pastöroimatonta maitoa. :eek:
 
Takaisin
Top