Syöminen raskaana

Hesestä sai suoran vastauksen, on tehty pastöroidusta.
Mun muistaakseni vaikka Kotimaista kermajuustossa lukee vaa maito, ei pastöroitu maito. Ja miten vaikka lidlin juustot?
 
Mul tuli yhtäkkiä hirvee himo tortilloihin Pakko se on huomenna tehdä niitä

Normaalisti lipitan cokis zeroa litratolkulla viikottain, nyt ei maistu yhtään limut kun niistä tulee paha olo.
 
Oltiin miehen kanssa eilen ravintolassa syömässä. Plussaa hyvästä alkoholittomasta kuohujuomasta! Oli kiva, kun ei tarvinnut tyytyä pelkkään kivennäisveteen. Noin muuten sopivan syömisen löytäminen oli yllättävän hankalaa. Paikka oli sellainen, jossa oli 3 alkuruoka-, 3 pääruoka- ja 2 jälkiruokavaihtoehtoa. Kalaa oli tarjolla vain enemmän tai vähemmän raakana. Liha oli tartaria tai keskeltä hyvin roseeksi jätettyä sisäpaistia. Jälkkäreistä toinen perustui salmiakkiin ja lakritsiin. Tarjoilija kyllä kertoi kivasti, mitä missäkin oli, mutta lopputulos oli, että vaihtoehdot olivat vähissä ja ainoat turvalliset vaihtoehdot raskaana olevalle olivat alku- ja pääruoista kasvisvaihtoehdot. Ruoka oli ihan hyvää, mutta vähän katselin haikeudella sitä poron sisäpaistia, jota mies popsi. En olisi kyllä ikinä uskonut, miten hankalaksi syöminen raskaana voi ravintolassa tulla.
 
Foodien mukaan Kotimaista kermajuusto on pastöroidusta maidosta, hassua jos sitä ei siinä paketissa lue:
https://www.foodie.fi/entry/kotimaista-kermajuusto-e500-g/6414893387577

Lidlin juustoja en tähän hätään netistä löytänyt, täytyy tutkailla niitä kaupassa kun meilläkin niitä käytetään.

Mulla kävi eilen siskon luona silleen, että hän oli tehnyt mua varten gluteenittoman piirakan, jossa oli vuohenjuustoa. En yksinkertaisesti voinut olla ottamatta, enkä todellakaan voinut jättää sitä juustonokaretta lautaselle syömättä, koska en vielä tässä vaiheessa halua paljastua koko suvulle. Mies kommentoi kotimatkalla, että olisit laittanu sen hänen lautaselle, mutta väittäsin että jos olisin niin tehnyt, niin se olis möläyttäny että mitä sä teet, syö ite omat juustos. Todennäköisestihän se oli pastöroitua ja uunissa käynyt, mutta silti vähän harmittaa. Kyllähän sitä pärjää, kun pysyy kotona :D

Onneksi ravintoloita löytyy joka lähtöön ja suurimmalla osalla on ruokalista netissä, niin voi jo kotona katella mihin mennä :) Siitä tulikin mieleeni, että täytyy tsekata tulevaa vuosipäivää varten meidän vakioravintolan lista :P
 
Foodien mukaan Kotimaista kermajuusto on pastöroidusta maidosta, hassua jos sitä ei siinä paketissa lue:
https://www.foodie.fi/entry/kotimaista-kermajuusto-e500-g/6414893387577

Lidlin juustoja en tähän hätään netistä löytänyt, täytyy tutkailla niitä kaupassa kun meilläkin niitä käytetään.

Mulla kävi eilen siskon luona silleen, että hän oli tehnyt mua varten gluteenittoman piirakan, jossa oli vuohenjuustoa. En yksinkertaisesti voinut olla ottamatta, enkä todellakaan voinut jättää sitä juustonokaretta lautaselle syömättä, koska en vielä tässä vaiheessa halua paljastua koko suvulle. Mies kommentoi kotimatkalla, että olisit laittanu sen hänen lautaselle, mutta väittäsin että jos olisin niin tehnyt, niin se olis möläyttäny että mitä sä teet, syö ite omat juustos. Todennäköisestihän se oli pastöroitua ja uunissa käynyt, mutta silti vähän harmittaa. Kyllähän sitä pärjää, kun pysyy kotona :D

Onneksi ravintoloita löytyy joka lähtöön ja suurimmalla osalla on ruokalista netissä, niin voi jo kotona katella mihin mennä :) Siitä tulikin mieleeni, että täytyy tsekata tulevaa vuosipäivää varten meidän vakioravintolan lista :p

Uunissa käynyttä vuohenjuustoa voi kyllä syödä ihan huoletta, varsinkin jos sitä ei ole pitkää aikaa säilytetty niin, että siihen olisi ehtinyt tulla uusia bakteereita. Listeria nimittäin kuolee kuumentaessa. Eviran sivuilta lainattua:
"Älä juo pastöroimatonta maitoa tai syö siitä valmistettuja tuotteita. ( Usein kysyttyä raakamaidosta) Vältä myös pastöroidusta maidosta valmistettuja pehmeitä juustoja. Ruoanlaitossa kuplivan kuumaksi kuumennetut juustot ovat turvallisia. Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään."

Lisätietoa listeriasta kannattaa katsoa Eviran sivuilta: https://www.evira.fi/elintarvikkeet...ikkeiden-kayton-rajoitukset/listeriabakteeri/
 
Heips! Uskaltaako kukaan käyttää lisäravinteita? Jos niin mitä? :) tai tietääkö joku onko jotku turvallisia? :)
 
Kiitos Mrs R. :) Seuraavaksi vois alkaa sitten miettimään, että miten kauan avattua feta-purkkia voi käyttää :P Tai olla miettimättä. Mutta melko ikuisuus-kysymys näyttäs olevan nämä juustot, googlettelin kymmenen vuoden takaisia "riitoja" aiheesta :D

Muutaman Milbonan juustopaketin kattelin kauppareissulla ja kaikki ne oli pastöroidusta maidosta, valmistusmaa Alankomaat.
 
Mulla on ollut nyt parina aamuna sen verran etova olo, ettei kahvikaan ole oikein uponnut. Tulee siis luonnostaan vähennettyä. :)

Kalaa syödään meidän perheessä harmittavan vähän, sitä voisi nyt todella koittaa lisätä.
Muuten edellissä raskauksissa auttoi se, että syö usein, 1-2 tunnin välein, kevyitä ja hyviä välipaloja. Isot ateriat aiheuttaa tosi pahan olon..

Homejuustoista luopuminen on kyllä vaikeaa, mutta muuten listalla ei hirveästi ole mitään ihmeempää.

Illalla himottaa suklaajäätelö... :p
 
Kalaa ei tule kyllä syötyä usein, syön kalaöljy kapseleita. Isoja petokaloja ei suositella syötävän usein koska sisältää raskasmetalleja, voi olla enemmän haittaa kun hyötyä.

Huomaa kyllä että pitäisi olla useammin syömässä. Yritän hedelmiä syödä välipalana, riisikakkuja on helppo syödä töissäkin. Karkkia en oo vähään aikaan syönytkään, mikä on mulle irtokarkki hullulle ihme. :rolleyes: Juustohimoihin auttaa kun laittaa pitsan päälle, niin ei tarvii olla kokonaan ilman. :)
 
Hei oikosulku tuli :) Saako smetanaa ja creme fraiche käyttää, mikäli on pästoroitu? :) Mitä mieltä olette pizzerian pizzoista? :) Esikoisen aikaan nuo pizzat herättivät kiivasta keskustelua ja nyt tekee mieli pizzaa :D
 
Mitä niissä pizzerian pizzoissa sitten olis semmosta, ettei voi syödä? Pari vuotta sitten esikoista odottaessa en tämmösestä kuullutkaan ja syötiin silloin tällöin. Nyt oon syöny yhen, harvoin tulee enää haettuu/käytyy.
 
Hei oikosulku tuli :) Saako smetanaa ja creme fraiche käyttää, mikäli on pästoroitu? :) Mitä mieltä olette pizzerian pizzoista? :) Esikoisen aikaan nuo pizzat herättivät kiivasta keskustelua ja nyt tekee mieli pizzaa :D

Periaatteessa kaikkea, mikä on pastöroitu, voi käyttää, kunhan se on koko ajan säilytetty kylmässä ja niin, että siihen ei ole päässyt listeriaa muualta (esim. kylmäketju katkennut, mennyt vanhaksi tai ollut kosketuksissa muiden listeriaa sisältävien tuotteiden kanssa). Pastörointi tuhoaa listeriabakteerin, mutta jos ruokaan pääsee muualta uusia bakteereja esim. smetana on listeriabaktreerille kai ihan hyvä kasvualusta.

Mä kyllä uskaltaisin syödä ainakin kotimaista pastöroitua smetanaa ja ranskankermaa, jotka on just tai ihan vähän aikaa sitten avattu. Luotan sen verran kotimaisen ruokateollisuuden hygieniaan. Pidempään avattuna säilytettyjä en ehkä söisi.

Pizzerian pizzoista en oo kuullu mitään, mutta jos ne tulee suoraan kuumasta uunista lautaselle, pitäisin ainakin ihan maalaisjärjellä ajateltuna turvallisina.
 
Esikoista kun odotin niin söin kyllä pitzoja ravintolassa,join kahvia juhlissa söin voileipäkakkua ja yms ilman mitään kyselyjä mitä niissä oli ja ihan tavallinen lapsi tuo. En noudattanut mitään kirjaoppia kirjaintarkasti. Eriasia jos ruokailee ja yms ulkomailla. Mutta kyllä täällä suomessa on ainakin viellä ollut turvallista syödä :wink
 
Sehän on ihan jokaisen oma päätös kuinka tarkkaan noudattaa ohjeistuksia. Raa'an lihan ja eriryisesti ulkomaisten pehmeiden juustojen kanssa olisin tarkka. Listerian voi saada pienestäkin määrästä ruokaa, silloin ei auta vaikka söisi vaan vähän.
 
Päivän himot: rasvaton maito (join varmaan litran tossa iltapalaks:wacky:???) ja pitsa! Sitä en kyllä joka viikko salli itelleni, ku se jämähtää reisiin:joyful:
 
Kiitos vastauksista :) !
Pizza-asiassa vissiin pohdittiin enemmänkin sitä hygieniapuolta. En muista tarkalleen :)
Itse noudatin täysin suosituksia ja nytkin meinaan noudattaa :) Mutta en tuomitse muita, vaikkeivat tekisikään samoin :)
 
Mä oon itekin pohtinu tota pizzahommaa lähinnä kylläkin noita majoneesejä, kun lähes kaikissa dipeissä on käytetty kananmunaa eikä tiedä onko tuo raaka kananmuna pastöroitua ja sama homma noissa pizzoissa mihin tulee majoneesi päälle. Muuten kyllä pizzat on käyny kuumassa uunissa et mun mielestä niitä vois syödä :).

Itse meen kanssa suositusten mukaan ja käyttäen omaa maalaisjärkeä.
 
Mietin ihan samaa, että jos ei ennen tätä ketjua tehny mieli pizzaa, niin nyt tekee :P
 
Takaisin
Top