Soseilut ja sormiruokailu

Tytsy, ei enää 1-v jälkeen oo mitään kieltoja, mut tosiaan hyvä hetki miettiä koko perheen ruokailu tottumuksia, et kaikki syö sitä vähäsuolaista, kasvispitoista hyvää kotiruokaa:) noista herkuista, eihän lapset sellaista kaipaa jos ei oo ees koskaan saanu:wink ok meilläkin juhlalla tarjotaan jotain herkkua mut siitä mun mielestä mitään haittaa oo, kunhan ei oo joka päivästä:)
 
On niitä jotain rajoitteita vielä vuoden iässäkin, eviran sivulta löytyy se uusi taulukko :)

https://www.evira.fi/elintarvikkeet...kevaarat/elintarvikkeiden-kayton-rajoitukset/

Meillä ei muksut syö nitriittimakkaroita ollenkaan, kassiankaneliin en ole koskenut kymmeneen vuoteen, maksaruokia ei syödä, eikä kalaa... Täysrasvaiset maitotuotteet normaalissa käytössä, paljon kasviksia, herkkuja juhlapäivinä. Hedelmät meillä myös rajattuna 1/päivä. Purkista 25mikroa d-vitamiinia, monivitamiini ja kalaöljykapselit.
 
Tän päivän 24.10. Hesarissa juttua uusista allergiasuosituksista ja siedätyksen tärkeydestä vauvoilla/lapsilla. Eli muistetaan tarjota monipuolisesti kaikkee (munia, pähkinöitä, kalaa yms. usein allergisoivaa), vaikka lieviä oireita tulisikin, niin lopulta lapsi sietää enemmän.

Aika hyvä iskulause: "tue terveyttä, älä allergiaa".
 
Mä oon vähän eri mieltä näistä. Uudet suositukset päiväkotienkin osalta on aika huonot niille, joilla on oikeasti ongelmaa.. Suun turpoaminen ja kirvely oireina ei oo tarpeeksi pahoja allergia oireita :eek: Toissapäivänä taisi olla just juttu refluksista, koliikista ja allergioista toiseen suuntaan Hesarissa, joka oli musta hyvä. Tietenkin monipuolinen ruokavalio on tavoite ainakin meillä, mut en mä ainakaan tarkoituksella ala toiselle kipua aiheuttamaan, josta muutenkin joutunut liikaa kärsimään elämänsä aikana. Asiat pitää katsoa aina tilanne kohtaisesti eikä varmasti moni ymmärrä toisten tilanne, jos ei itse oo samanlaisessa ollut. Voin sanoa musta olisi supermahtavaa, kun tää kaikki olisi poissa ja voisin syöttää neidille mitä vaan ilman, että elämä menee helvetiksi.
 
Tossa musta nimenomaan sanottiin, että vakavat otetaan huomioon entistä paremmin, ja taas ihan lieviä ei tarvitse nykytiedon valossa tarvi täysin välttää. Ja jutussa sanotaan, että jos suuta alkaa kirvellä, saa jättää syömättä, ei mitenkään pakoteta. Tuolla tavalla saa siedätystä pikkuhiljaa ja huomaa myös jos joku ruoka alkaakin kasvun myötä sopia.

Omalla kohdalla tuntuu järkevältä. Ihmisen keho oppii asioita ja mahan bakteerit muuttuu ruokavalion mukaan. Mä itse olin pienenä tosi allerginen esim herneille ja sitruksille, ja söin niitä vasta teininä oikeestaan. Ja ei tullutkaan mitään oireita enää. Taisi mennä monta vuotta ihan turhaan herneettä, kun allergia oli helpottanut jo paljon aiemmin.

Muoks. Ja meilläkin siis refluksia pojalla ja ainakin porkkana isompina paloina ja mango tuo takaisin sitä ja yöt on mahakipuisia. Mut aion silti pienesti ko. aineita pitää mukana, kun meillä selvästi kyllä määrä korreloi oireiden kanssa ja esim. et antaako vaan yhdellä aterialla silloin tällöin vähän vai joka päivä paljon.

Muoks 2. Ja toi allergiatodistuksen vaatiminen väkisin on vähän niin ja näin ainakin suolisto-oireisilla, kun niihin ei ole olemassa edes luotettavia testejä. Nimim. itsellä iho-oireet (chili, paprika yms.) vaihtuivat suolisto-oireisiin ja sit muuntuivat molemmiksi ja nyt raskauden aikana kokonaan katosivat kuin ihme! Toiv. pysyvät pois!
 
Muokattu viimeksi:
Onko kellään peppu palanu maitotuotteista? Meillä maisteltiin maustamatonta jugurttia kahtena päivänä ja pylly palo tosi pahasti. Raukka parka oli kuin tikku kun pestii ja huusi niin surkeesti kun sattu Kuinka kauan odotan että kokeilen uudestaan vai mitä tässä nyt tekee?
 
Meillä paloi peppu juurikin viikonloppuna maitotuotteista. Itse aion pitää ihan reippaasti taukoa ennen ku kokeilen uudestaan. Ihan parikin viikkoa. Kun ei mitään kiirettä oo.
 
Pari viikkoa on hyvä tauko epäsopivista ennen kuin kokeilee uudestaan näin lääkäri ohjeisti meitä.

Jos suolistossa on tulehdus niin jatkuva siedätys voi olla pahasta tai aiheuttaa sen tulehduksenkin, jonka takia voi muutkin ruoka-aineet alkaa aiheuttaa ongelmia. Eli jossain tapauksessa tauko voi olla paikoillaan. Tietysti aika ja suoliston kehittyminenkin vaikuttaa näillä pienillä, jolloin joku ruoka-aine voi sopia myöhemmin hyvin eikä siihen välttämättä vaikuta siedätys. Monesti lapsi jättää syömättä, jos on epäsopivaa. Joidenkin lapset ei suostu syömään päiväkodissa ollenkaan ja kotona vetää sitten niitä sopivia ruokia illasta hirveen määrän. Meille ainakin tarjottiin julkiselta puolelta todistusta päiväkotiin jo kysymättäkin suolisto oireisiin. Mut tosiaan ollaan oltu osastollakin allergiaperäisin refluksin takia, joka aiheuttaa monimuotoisia ongelmia hoitamattona. Hoitona siis lääkkeet ja sopiva ruokavalio. Siedätystä tulee siis viikoittain (paitsi infektioiden aikana) uusien ruoka-aineiden muodosssa, mutta oireita aiheuttavat jätetään pois ja testataa myöhemmin uudestaan. Mun mielestä jatkuva kipukin on tarpeeksi suuri oire. Jokaisella lapsella on oikeus kivuttomaan lapsuuteen.
 
Suolisto-oireiseen allergiaan on luotettava testi se, että vältetään ja altistetaan. Nykyään allergiat todetaan ennemmin niin, koska veressä ei kaikki näy. Taisin ainakin allergialääkäri on meille sanonut. Siedätetä ei todellakaan refluksilapsia ainakaan täällä päin, koska ruokatorven palaminen, keuhkojen tulehtuminen yms on isoja riskejä jo ihan pienissä ylösnousuissa. No, tätäpä harva tajuaa, mulle on muutama tuttu sanonut kun olen omasta refluksista valitellut, että kyllä heitäkin joskus närästää ja ottaa sitten rennietä :D Nämä allergia-asiat ei todellakaan ole niin yksiselitteisiä, että tuommoinen ohjeistus olisi millään tavalla järkevä, mutta toisaalta, kyllä allergialääkäri kirjoittaa tarvittavat todistukset vaikka viikoittain vaihtuvaan ruokavalioon, mutta se sitten maksaa ravata todistuksia hakemassa :/
 
Meillä oli kurkku taas ihan punanen, vaikka oireet ei oo ollut edes pahoja viime päivinä ja lääke käytössä. Tukkosuutta sekä nieleskelyä maidon jälkeen, huonoja öitä ja vähän itkusuutta.

Nää suosituksethan vaikuttaa yleensä epäsuotuisasti juuri niihin, joilla olisi ruokavaliosta apua :sad001
 
Meillä paloi kanssa pylly pahasti ja huusi kun hyeena pestessä. Viileä vesi oli vähän edes parempi pesussa. Aiheuttaja kirsikkatomaatti.

Tuore tomaatti ruoanlaitossa(kypsennettynä) menee,eikä tule oireita. Mut eipä ollut yllätys tämä,kun itse olin teininä allerginen jopa ketsupille...nykyään tomaatti menee kaikissa muodoissa itsellä ilman ongelmia.
 
Okei.. Eli nyt pidetää pari viiko tauko ja sitten kokeillaan uudestaa. Jotenki ajatteli et maitotuotteisiin totuttelu menisi helposti kun korviketta kuitenki syönyt mut ei se näköjäs niin mene...
 
Hei, kun olette tehneet keittoa josta vauvakin syö niin millä ootte korvanneet liemikuution/fondin. Niissä kun on julmetusti suolaa. Vois lorauttaa fondin aikuisille ihan lopussa ja antaa vauvalle ilman mutta tuleeko vauvalle ihan mautonta soppaa?
 
Meillä ei kenenkään ruokaan tule mtn fondeja tai liemikuutioita, suola sitten lisätään lopuksi jos muuten samaa syödään. Mausteilla saa ruuan maistumaan hyvältä :) Keitot monesti tehdään suoraan eri kattilassa, koska lanttua ei pitäs vielä antaa alle vuoden ikäiselle ja vahvemmin maustan sitten isompien version.
 
Me annettiin pojalle kerran lanttua, kun mies sitä oli sille ostanut. Lanttu oli vedetty meidän kieltolistasta yli. Aloin kuitenkin asiaa epäilemään ja loput lantulliset soseet odottaa pakkasessa. En tiedä johtuiko lantusta vai osuiko vaan muuten samaan aikaan, mutta pojalla oli maha viikon sekaisin. En tiedä, neuvolassa sanoivat (4-6kk kohdalla), että lanttu on poistettu kieltolistasta, mutta ettei sitä nyt kannata alkaa ensimmäisenä isoissa määrissä antamaan.
 
Eipä tosiaan näkynyt lanttua enää listalla, hyvä tietää :) Mä luulin sen keräävän nitraattia, niin siks ei annettu. Pitäis varmaan selailla nuo listat läpi, että mitä nykyään suositellaan, aina vaan katselen jos joku tietty mietityttää.
 
Mä olen kyllä antanut ihan normikeittoa ja suola sitten lopuksi aikuisille. Lanttua en mäkään antanut kun luulin että kuuluu samaan sakkiin nauriitten ja punajuurten kanssa.
 
Juu, pitää kokeilla fonditonta keittoa että miten saa makua ihan vaan muilla mausteilla. Sitä on vaan niin tottunut että keitto saa vähän suolaisempaa olla vaikka muuhun ruokaan ei paljoa suolaa tule lisäiltyä :)
 
Meillä vakiomausteina paprika, savupaprika, juustokumina, curry, chili, cayenne, mustapippuri, kaikki mahdolliset yrtit(esim basilika, meirami, oregano, timjami, persilja, ruohosipuli, tilli...), muskotti maitopohjaisiin kastikkeisiin/keittoihin, sipuli-&vlkosipulijauheet, piripiri, suolana ruususuola, koska sisältää vähemmän natriumia ja enemmän mineraaleja kuin normaali suola. Tomaattipyreellä ja erilaisilla chilikastikkeilla myös välillä tulee ruokaa maustettua. Kannattaa rohkeasti kokeilla mausteita, ei maistu kaikki aina siltä samalta liemikuutiolta, jossain vaiheessa itse kyllästyin siihen teolliseen makuun ja jätin kuutiot kaupan hyllylle :) Kasviksia kun tunkee monipuolisesti joka ruokaan, antaa ne makua myös. Aluksi oli melko haasteellista, kun ei tiennyt aina mitä maustetta lisäisi, jotta ruuasta saisi parempaa, mutta nyt kymmenisen vuotta kun harjoitellut, pystyy helposti luomaan sellaisen makumaailman kun ajattelikin :P
 
Takaisin
Top