Soseilut ja sormiruokailu

Mulla ei kokemusta liittyen kouluun muuta kuin omalta osaltani, mut kyl on kauheeta jos lapsia pakotetaan syömään koulussa:sad001 kyllähän se hyvin syöminen auttaa jaksamaan siellä koulussa mutta kun lapset niin erinlaisia et en ymmärrä et miks niitä pitää pakottaa syömään niitä kumiluoteja (siis niitä vakuumipakattuja perunoita) jos joku ei halua mutta syö kuitenkin muuta ruokaa masun täydeltä... En tykkää:sad001 aikanaan mummo oli se joka mua pakko syötti kun siellä oltiin kylässä, kaikki pakko syyä kun kaikilla ei oo ruokaa sun muita syitä... Sanotaanko vaikka näin että läskisoossi sun muut mummola eväät ei oikein uppoo edelleenkään:/
 
Opella on monesti kädet aika sidottu, eikä oikein keinoja. Joo jotkut vaan syö ihan kirpun annoksia, mutta kun jo ykkösillä näkee sitä, että on "muodikasta" olla syömättä. Eli pyöritellään nälkäisenä vähän kastiketta ympäri lautasta, syödään se murunen perunaa ja yksi salaatinlehti veden kanssa ja suunnataan välkälle, koska niin kuuluu tehdä. Sitten keskittyminen ja jaksaminen on loppupäivästä sitä mitä on. Ei siinä opella oikein ole muuta vaihtoehtoa, asiasta puhumisen ja oman esimerkin lisäksi, kuin pakkosyöttäminen... (Jota en siis edelleenkään harrasta, koska pääasiallinen ruokakasvatus tulee mielestäni kotoa ja lapsi syö sen mukaan. Jos huoleni nousee, otan vanhempaan yhteyttä)
 
Juu, kotoahan se tapakasvatus lähtee, opettaja on melko voimaton, oli kyse mistä vaan. Nykyaikana ei voi kun nostaa hattua opettajille, ei varmasti ole helppo ammatti!
 
Kysymys ei tosiaan ollukaan siitä että lapsen tarttis aina kivaa saada syödä jos sen käsityksen sai mun puheista. Olis aika mahdoton miellyttää viittä lasta ja ukkoa niin että kaikilla olis kivaa ruokaa :D Meillä on totuttu siihen että syödään sitä mitä on. Tää lähti siitä kun joku sanoi jotain... No nyt mä en muista mitä. Lasten syömisestä se jotenki lähti... Että syö enemmän kasviksia tai jotain. Niin mun ajatus lähti siitä ku tytöllä aina perunasta sattu maha mut oli pakko syödä ku lääkäri ei löytänyt vikaa eikä siis saanu todistusta että voi olla syömättä. Nykyään kouluperunat on kyllä ihan kamalia, kukaan ei tykkää!
 
Tai sit lapset on tottuneet liian hyvään ruokaan :wink Mun mielestä (no en nyt oo kyllä 10vuoteen maistanutkaan) koulussa ainakin oli hyvä ruoka, sekä päiväkodissa jossa olin hetken töissä. Monipuolista ja normaalia kotiruokaa. Perunat ei välttämättä oo ihan kotiperunoiden arvoisia kun tehdään niin iso satsi kerralla, mutta hyvin niitä söi. Isovanhempien vanhoja juttuja kun kuuntelee, niin kyllä nykyaikana on TODELLA ravitsevaa kouluruokaa. Ja muissa maissa sitä ei oo välttämättä ollenkaan.
 
Mun mielestä kans koulussa oli aina hyvä ruoka. Oli aika järkytys tajuta miten huonoksi on menny... Ne perunat on lasten mukaan kumiperunoita, melkein pomppivat ku tiputtaa ja semmoset maistuu kyllä pahalle. Muusi tulee jauheena ja maistuu samalta kuin mummon muusi, Hyi! Ne perunat oikeastaan pilaa aika paljon kouluruokaa. Pastapäivinä syövät paremmin. Kyllä mun mielestä en voi ite edes pilata perunoita niin että lapset olis tottunut niihin eivätkä tykkää syödä koulun perunoita... Muuten kyllä varmasti osaan pilata ruoan kuin ruoan...
 
Meillä oli kans aikanaan hyvää ruokaa koulussa, mutta se tehtiinkin ihan siellä keittiössä :) Perunoissa oli kuoret, joskus viidennen-kuudennen luokan aikana vaihtui perunat kumipottuihin ja ruuan taso laski muutenkin... Vähän siitä varmaan nykyäänkin kiinni, että mistä ruoka tulee ja kuka sen valmistaa.

Ilmainen kouluruoka on ihan jees, joillekin se on ainut lämmin ateria päivässä, ikävä kyllä :sad001 Meidän perheelle kouluruoka taas on ravitsemuksellisesti heikentävä tekijä, en ikinä tarjoaisi moista moskaa kotona! Meillä kun ruoka on kotimaista, lisäaineetonta, normaalirasvaista ja mahdollisuuksien mukaan luomua, niin aika järkytyksellä lueskelin joskus kouluruuan sisältöä.. Itse olisin valmis jotain maksamaan omasta pussista, jos ruoka olisi laadukkaampaa tai voisin aamulla pakata kunnon eväät muksulle mukaan :) Toki nyt mennään tällä mitä on ja tyttö ripulilla lähes päivittäin. Tästä aiheesta kun ei oikeen yhtä mieltä voi olla, lasten kuullen en kuitenkaan ruokaa hauku, vaan opetan arvostamaan myös sitä ei niin hyvää ruokaa.
 
Muistelisin, että taidan olla tämän ryhmän nuorin (tai ainakin yks nuoremmista), joten kouluruoka on hyvässä muistissa! :grin

Muistan kyllä, että peruskoulussa perunoita sanottiin kumiperunoiksi, ja perunan syöminen oli aika vastenmielistä koska ne maistuivat aivan järkyttävälle. Yläasteaikoina tuli välillä vähän nirsoiltua kouluruualle, jälkeenpäin kouluruokaa osasi arvostaa enemmän. Ammattikoulussa ruoka oli aivan erilaista, ja positiivisessa mielessä! Terveellistä ja monipuolista ruokaa, ruuan laatuun satsattiin huomattavasti enemmän kuin peruskoulussa. :)
 
Muistelisin koulussa olleen hyvää ruokaa, ainakin aina lautaset tyhjäksi tuli syötyä:) amiksessa tehtiin itse opiskelia voimin ruoka ja kyllä oli maittavaa, perunat oli kyl niitä vakuumipakattuja kumiluoteja mut muuten oli hyvää:p mitä itse tehny harjottelu jakson päiväkodissa niin (ainakin siinä mutta ei oo vertailukohtaa) oli kyl ala-arvosta ruokaa, tuli keskuskeittiöstä kylmänä ja se vaan lämmitettiin, salaatit oli täys vitsi... Mut tämä oli siis semmonen 10-vuotta sit, en tiiä miten asiat muuttunut siitä...
Meillä tosiaan kotona syödään perus kotiruokaa, perunalla/pastalla/riisillä ja kasviksia tarjolla joka ruualla, pakko ei oo syyä mut maistaa pitää:) kyllähän ne ruokatavat opitaan kotoa siinä missä muutkin käytös tavat...
Pakko kyl sanoa että musta on kyl suomen systeemi mahtava että koulussa on tarjolla lämmin ruoka joka on ilmainen kaikille, eihän se ravitsemuksellisesti ole sitä kodin luokkaa mutta ei se ihan täyttä kuraakaan oo, on se parempi kun ei mitään... Mun mielestä nyt ainakin... Mä siis aloitin koulu "urani" -94 joten aika on saattanut kullata muistot:wink
 
Mä oon kanssa aina tykännyt kouluruoasta, lapsena ja myöhemmin opettajana. Aina ei tietty oo hyvää, mutta Minkäs sille voi. Yleensä silloin kun itselle ei maistu, se on lasten lempparia ja toisin päin :D Olisihan siinä parannettavaa, mutta en ole omia lounaita töihin ottanut mukaan. Ja mä joudun kuitenkin maksamaan siitä. Eroja on koulujen välillä valitettavasti :sad001
 
Onhan se kiva, että ilmanen ruoka kouluissa tarjotaan. Joillekin se on kuitenkin se päivän ainut ruoka. Eihän se välttämättä aina hyvää ole ja varmasti koulujen välillä on eroja.
 
Minä olin lapsena eli noin 25-30v sitten tosi huono syömään. Kotona meillä oli tiukkaa talouden kans ja ruoka koostu kuoripotuista ja jauhokastikkeesta, jossa ei aina ollu mitään lihaa tm. Paljon oli myös pottukeittoja joissa lihat tm ehti myöskin kaveriaan. Niinpä pottu ei mulle oikeen maistunu kotona eikä koulussa vaikka kumipottuja ei minun aikaan oltu kai keksittykään vielä. Koulussa söin sillon kun oli hernekeittoa, makaroonilaatikkoa tai lihapullia. Muuten jäi syönnit aika vähäsiksi. Ja vieläkin kauhukuva nousee mieleen niiltä koulupäiviltä kun vanhankansan Kyllikkiope oli valvomassa astianpalautuspisteellä ja auta armias jos se huomas tarjottimella melkeen koskemattoman annoksen..

Juu tämmösiä muistoja mulla! Nykysin syön kyllä pottua mutta kuoripottuja ja pottukeittoja en juurikaan. Lihakeittoonki käytän vaan porkkanaa ja lanttua potun sijasta...

Viime syksyn sairaalajakso oli muuten kans semmosta ilotulitusta sen suhteen mitä ruoka voi epäonnistuessaan olla. Just näitä kumipottuja ja muita kasviksia jotka oli kivikovia mökyröitä. Liha oli aina halvinta possunlihaa ja keitettyjä munia ei saanu veihtellä halki jossei toisella käellä pitäny munasta kiinni mutta elihän sitä nuillaki. Tosin rv26-32 jotka vietin sairaalassa paino ei noussu yhtään.
 
Ite aloitin koulun vuonna - 87 joten on ajat siitä muuttuneet. Mut olen tässä välissä ollu töissä koulujen keittiöissä jolloin jo alkoi menemään huonommin. Mun mielestä vielä pari vuotta sitten koulussa oli kuoripäällisiä pottuja, lapset oppi syömään niitä myös niin, itekin aika usein syön... Mut joku äidin pikku mussukka varmaan mielensä pahoitti ja kielsivät kuoriset potut.
 
Itse ruokapuolen kouluja kun käynyt nii usein ne perunat tulevat keittiöihin valmiiksi kuorittuina. Eihän sitä päivässä tunnit riittäis jos kuorisi perunat ainakin kolmelle sadalle oppilaalle plus henkilökunta ja muut. Ja ainakin mitä itse sain kokea nii perunat kypsennettiin höyryssä. Ja höyryn kuivuessa siihen tuli se nahkea pinta. Ällöä ja itse inhosin niitä. Kuitenkin samoja pottuja käytetään keitoissakin ja niissä ne oli ihan hyviä :)
 
Lanttuihin vaan 1rklhunajaa, 1rklöljyä, suolaa, pippuri ja rosmariinia
Punajuuriin muuten sama mut 0.5rkl hunajaa/öljyä ja 1rkl balsamikoa.
Ohje siis 1kg lanttua/punajuurta, sekoitat vaan nousta mausteliemen, pyrität juurekisiin ja paistat 200 asteessa kunnes kypsiä:wink namnam:p
Tänään onkin ruokalistalla uunilohta ja yrttisiä uunijuureksia:p
 
Oliko se niin, et virallisten ohjeiden mukaan 1 vee lähtien saa syödä ihan mitä vaan? Eli ei enää kiellettyjä listoja? Toki vähäsuolainen ja vihannespainotteinen ruokavalio meillä jatkuu ja herkkuja vain spesiaalipäivinä kuten synttäreillä tms.
 
Takaisin
Top