Sormiruokailu

Mulla on ongelmia proteiinin syöttämisen kanssa pojalle. Hää ku ei tykkää siitä missään muodossa. Tänään kokeillaan ahvenpihvejä (ahven vaihtuu seitiin), jos se vaikka uppoaisi. Huomenna lähdetään lintsille, jos piffit eivät kelpaa niin pe kokeilen paistettua munaa. Onneksi mä oon tykännyt pötköistä ja mikromunakkaista, eivät ole haaskuun menneet. Tänään tein myös vadelmamuffinseja, joissa vadelmat vaihdettiin mustikoihin. Hyviä olivat.

Poika söis hedelmiä ja tomaatteja vaikka kuinka paljon, muut ovatkin sitten vähän plääh. Nooh, pitää vain sitkeästi yrittää tarjota niitä nyt kieltäytymislistalla olevia, jos vaikka joskus alkaisikin uppoamaan.
 
Mä teen just broisku-nuudeliwokkia, keitin eilen broiskunsuikaleet, otin osan tytölle ja pilkoin pieniksi, loput laitoin marinadiin. Nyt kun freesaan kasviksia, otan siitä vähän sivuun, niin saa sit tyttö syödä niitä ja ne silputut kanat.

Eli mä olen lihat vaan joko paistanut tosi kevyesti öljyssä (etteivät mene koviksi) tai sit keittänyt.
 
Mullakin on ongelmia ton proteiinin kanssa, mut lähinnä mulla :) on muka niin kiireistä elämää, etten ehdi valmistaa lapselle ruokaa. No kyllä kerran päivässä on kuitenkin proteiinia tarjottu. Eilen tarjosin ekaa kertaa mustapapuja, ja nehän oli heti suksee! Tänäänkin maistui :) kananmuna keitettynä on ollut myös kelpoa, samoin mikromunakas. Oon myös tehnyt jauhelihasta pötköjä, ja keittänyt naudan lihaa ja kanaa. Nauta ei uponnut, kun unohdin laittaa öljyä ja tuli liian kuivaa. Kiitos resepteistä Voikukka! Menee kokeiluun!
 
Ei nyt sinänsä oo sormiruokailua mutta, annoin tänään ekaa kertaa neidille pähkinää. Maapähkinävoita sai maistella ja ei tullut mitään oireita.. Saa siis huomenna lisää kun kerran siitä tykkäsi..

Hauska juttu kun eilen kaupasta ostin ja autossa sanoin miehelle että ostin maapähkinävoita tytölle. Eka vastaus oli että ei sitä saa antaa.. olin että saa.. sitten katsoi vähän aikaa mua ja sanoi että hän voi kyllä syödä sitä kanssa, nams:-D siinä vaiheessa tajusin että hän luuli mun ostaneen nutellaa :-D:-D:-D
Noh illalla avattiin jo purkki ja maistettiin ite ni mies 'melkein oksensi' ei tykännyt.. mun mielestä maistuu ihan maapähkinälle, en nyt syömällä syö mutta ei se pahaa ollut.. voisi vaikka koittaa myös leipoa siitä jotain..
 
Toi maapähkinävoiasia on niin hauska...mehän asutaan siis jenkeissä ja täällä oli oikein iso uutisjuttu kun maapähkinävoisuositukset muuttui hiljattain (että jos on allergiaan taipuvainen perhe, kannattaa aloittaa jo ennen 6kk). Ja sitä voita on aina ja kaikkialla ja kaupoissa hirveissä ämpäreissä myytävänä eikä kukaan meinaa uskoo että en mä osta sitä kotiin ikinä kun ei meillä siitä kukaan tykkää :D

Kouluun ei sitäpaitsi edes saa viedä eväissä pähkinää, joten ei oo mitään syytä esikoistakaan sen syömiseen kouluttaa. Oppikoon itse sitten vaikka collegessa :D
 
Mä en oo ikinä ymmärtänyt maapähkinävoita enkä nutellaa. Vaikka siis rakastankin pähkinöitä - suklaan joukossa. :wacky: No, okei menee ne myös ruoassa.

Täällä ei tytölle kelvannut mangosose aamupalaksi, mutta hihkui onnesta, kun sai talkMuruja.
 
Mä taas rakastan maapähkinävoita ja voisin syödä sitä suoraan purkista (no joskus syönkin) ja meillä käytetään sitä paljon. Vauvakin saanut sitä jo mikrotettujen omenien ja päärynöiden kanssa.
 
Luulostaa nii monipuoliselta kaikki nuo teidän mikrotetut päärynät yms :) meillä joko sosetta, puuroa, kiisseliä, tikkuina tai pötköinä tai palasina :hilarious: ei oo specialia. Mut onneks on vähään tyytyväinen ja syö lähes kaiken aina minkä antaaki. Meillä tosi vähän sormiruokaillaan. Mää ku oon nii kärsimätön nii se sormiruokailu ku on nii hidasta nii plaah, emmä jaksa oottaa :bag::hilarious: (kyllä tuolla jalallakin on osuutensa ku ei voi istua kauaa)
 
Sadetuuli ei se mikrotettu päärynä eroa päärynätikusta kuin siinä että on pehmeämpää :p ei mun mielestä siis kovin spesiaalia.
 
Tykkään syödä maapähkinävoita leivällä, mutta en ole vielä vauvalle tarjonnut.
 
Miun on varmaan kokeiltava syöttää lihat sormiruokailuna tytölle, soseet ei taho kelvata kovin hyvin mut tykkää ihan mahottomasti jos antaa jotain käsin syödä. On tähän mennessä syöny ite vaan erilaisia naksuja, leipää, mansikkaa ja banaania, ei kai muuta (?), ei oo ollu vaikeuksia minkää kanssa. Nuo kanapötköt vois mennä valmistukseen kun kerta kaapista löytyy niihin aineksetkii. Millä ootte maustanu? Siis mitä yrttejä tuohon oikein sopis? Oma pää lyö ihan tyhjää...
 
IQ, mulla menee melkein kaikkiin ruokiin kurkuma, timjami, meirami ja rosmariini :) Sitten joihinkin (tomaattisiin) ruokiin basilikaa, oreganoa ja joskus persiljaa. Vähän tylsää aina samoja, mutta näillä mennään :) Nyt viime aikoina olen kokeillut myös smoked paprikaa vai mikä lie.
 
Kertokaa tyhmälle, mitä on maapähkinävoi?! :D Miulle tulee siitä mieleen vain nutella!! :D
 
Pitää laittaa pötkylät kokeiluun. Mun mmielestä soseet on ollut helppoja, kun ne saa pakastimesta helposti sulatettua, enkä ole tehnyt ruokaa joka päivä, itsellenikään, lukuunottamatta iltasalaatteja. Teen itselle ja miehelle jonkun ison keiton tai padan ja siitä syön useampana päivänä. Jotenkin kauhistuttaa sormiruokailun työmäärä. Kai sitä pitäisi miettiä ruokia, joita voi syödä sekä itse, että vauva. Ja kai noita pötkylöitä voisi pakastaakin.
 
Voi pötköt pakastaa, mulla on sormiruokia pakastimessa varmaan kymmentä eri laatua valmiina. Helppo sulattaa ja kun tekee ison satsin (niinkun noita pötköjäkin tulee), riittää pitkäksi aikaa.

Tiitu^ maapähkinävoi on nutellaa ilman suklaata :D ei se sisällä muuta kuin maapähkinää käsiteltynä.
 
Nutellassa itse asiassa on hasselpähkinää (pilkunviilaus). Maapähkinävoi, peanutbutter, on siis maapähkinöistä (ne "suolapähkinä-pähkinät") puristettu levite. Täällä meillä on jopa kaupoissa semmosia koneita, joissa sen voin voi tehdä itse siinä paikanpäällä, kaadetaan vaan laarista kauhotut pähkinät myllyyn ja tuloksena tulee sitä tahnaa.
 
Viikonloppuna löytyi vauvan uusi lemppari, appelsiini. Sitä voisi syödä vaikka kuinka, niin paljon kun äiti jaksaa yksittäisiä paloja kuoria.
 
Takaisin
Top