Sormiruokailu

Täällä alkoi yhtäkkiä ruoka mennä pääasiassa mahaan asti :) Ensin makaronilaatikko, jäi vain pari hassua makaronia jäljelle koko annoksesta! Sitten bataatti, parsakaali ja lihapullat. Ne ovat herkkuja. Mut myös puuro osittain syötettynä tekee kauppansa, ja me pussit vasta herkkua onkin (Semperin puuropussit). Aamulla nektariini oli aika hyvää, mut puolukoille irvistää, mansikat ja vadelmatkin jäi lautaselle. Talk-muruja menee myös paljon. Nyt pitää taas laajentaa valikoimaa, kunhan elämä rauhoittuu. Esikoisen viisivuotissynttärit aiheuttaa näköjään melkoisesti päänvaivaa äidille :wink
 
Nyt minäkin aion kunnostautua tässä ja otin ja tein kaurahiutale-lese-ruishiutale-jauheliha-munapötköjä uunissa. Huomenna sais niitä neiti "räpöstellä" ite. Tässä on vaan se huono puoli et likka hoksannu että on kivaa viskoo lattialle ku a) koirat syö ne ja b) äitillä menee hermot :arghh: ja siis se pahinhan juttu täs o se et saa kai sitä kahden seisojan kans pyöräillä yötä päivää molempien kaa 20 km + että tulisivat syyskuntoon... likka niitä 'extra' ruokkii nii saa aina vintata lisäkilsoja :hilarious: reisiä hapottaa jo pelkkä ajatus :facepalm: ja enhän minä ees niitä joka päivä juoksuta/uita mut kyl se isäntäki alkaa kohta tympiintyä ku ei kunto nouse koirilla :smiley-ashamed004
 
Onneksi täälläkin kävi niin, että alkoi uppoamaan "pötköt", ettei kaikki mene vain märehdittynä lattialle.
Sadetuuli, meillä on beagle yhtäkkiä muuttunut paksuksi, on vissiin käynyt ajokoiran kupilla ryökäle ahmatti. Mulla on mahis ulkoiluttaa vain vaunujen kanssa, niitä en jaksa raahata pitkille (yli 9 km) lenkeille. On tuossa tekemistä, että kuntoon pääsevät. Ukko tekee katto- yms. taloremonttia, eikä oo viikkoihin liikuttanut koiria mihinkään (murrr..!) vähän asian vierestä, sori ...!
 
Sadetuuli, laitoin kauramaitoa tällä kertaa vauvan makaronilaatikkoon. Mut kävis varmasti myös korvike tai äm. En vaan jaksa pumpata :wink
 
Sadetuuli, laitoin kauramaitoa tällä kertaa vauvan makaronilaatikkoon. Mut kävis varmasti myös korvike tai äm. En vaan jaksa pumpata :wink

Mulla oo ees herunu enää pumpulle 1.5 kk :hilarious: mut joo tuo kauramaito on varmasti hyvä vaihtis
 
Tuosta maapähkinästä, meinasin kokeilla tehdä minun syntymäpäiville lokakuulle pähkinä-suklaakakun.. Vähän yrittäen saada siihen snickersimäisyyttä, mut siihen voisin sitä maapähkinävoita kyllä käyttää. Ja pinnalle suolapähkinää ja kinuskia ja suklaata... Ei oo siis meidän neidin suuhun tämä, hälle jotain samannäköistä vastaavaa varmaan yritettävä vääntää. Oma pieni pähkinäkakku. En oo vieläkään maistattanut neidille pähkinää, se vaan aina unohtuu kaupasta ostaa ja kun ei meillä kukaan sitä muuten syö. Se pitäis just ujuttaa johonkin leivonnaiseen. Apinaeväässä se ois ehkä hyvää..
Mut suklaa ja pähkinä, namnamnamnam..
 
Ja noista laatikkoruuista, ite ootan et pääsen käyttämään maitoa ja ruokakermaa sun muita tytöllekin. En oo siis käyttänyt kauravalmisteita tai muita korvaavia, ollaan menty makaronilaatikossa ihan helpoimman kautta ja tehty vaan makaronimössö ja sit tomaattimurskaa siihen.
Meillä kyllä ei oo kauheen hanakka itse syömään sormin, muussaa vaan ja pudottelee lattialle. Lusikallakin kauhoo kyllä kohti suuta, mut lusikka hupsahtaa väärin päin just ennen suuta ja ruoka on ruokalapulla tai sit jos se menee suuhun, ni tyttö kolaa sen sillä samalla lusikalla ulos suusta.. :D
 
Kokeiltiin tänään mikromunakasta ja sehän oli huippumenestys tytölle, joka ei kananmunasta oo aiemmin justiinsa piitannut. Söi koko munakkaan! Pistin vaan paprikajauhetta ja sipulirouhetta sekaan ja maiskutus vaan kuului kun palasina pisteli itse poskeensa sen.
Jatkoon! Nyt eikun variaatioita tästä tekemään :grin
 
Neuvokaas minua. Jos teen sämpylöitä meille, voinko tarjota tytölle kans sämpylöitä jos vaan en laita taikinaan suolaa?! Kun jostain luin, että leipää vois jo tarjota???! Miten hiiva käyttäytyy pienen mahassa, kun sitä kuitenkin taikinassa on?!
 
Korvaisin ehkä hiivan leivinjauheella. On nostattava vaikutus kuitenkin ja esim pitsataikinan teen nykysin aina leivinjauheeseen, ja samalla ohjeella teen aina sämpylät. Hyviä on tullut. Meillä miehellä käy hiiva aina mahaan, pienellä lapsellakin voi tietty käydä. En muista onko siitä jotain suosituksia, ei varmaan.

Muuten voi hyvin antaa itse tehtyä leipää, jos suolaa ei lisää. Ite laitan sämpylöihin porkkanaraastetta makua tuomaan :)

Niin, ja mie oon antanut maistella kaupan täysjyväpaahtoleipää viipaleen, tai siis sitä pehmeää sisustaa, en reunoja (1,1g/100g mutta yhdessä viipaleessa 0,2g suolaa) ja Realin ruisleipää, joka on vähäsuolaista, 0,7g/100g.
 
Mileim, laitatko sä taikinaan samanverran leivinjauhetta ku mitä hiivaa tulis?
 
Teen aina puolen litran taikinan, johon laitan 3 tl leivinjauhetta :)
Nyt en muista, kuin paljon kuivahiivaa tulis puoleen litraan, puoli pussia vai koko pussi.. Tuorehiivasta ei hajuakaan paljonko sitä tulisi
 
Sanokaas sormiruokailijat, sulaako teillä ruoat vauvan masussa ja suolistossa, vai tuleeko paloina toisesta päästä ulos...? Meillä syödään yksi sormiruoka päivässä ja melkein aina on ruoanpaloja kakassa. Porkkana-, mansikka-, meloni-, mustikka-, hernepaloja olen tunnistanut ainakin. Herneet on huonosti sulavia, mut keitetty porkkana? Onko parempi syödä soseita, jos ei ruoka sula? Taitaa tyttö niellä liian isoja paloja.
 
Arabia se on ihan normaalia että tulee kokonaisia paloja kakan mukana. Ruoansulatus kyllä tottuu siihen pikkuhiljaa ja oppii käsittelemään ruoan paremmin. Meillä tulee vielä jotkut ruoat paloina mutta vähemmän kuin alussa. Ainakin siitä näkee että vauva tosiaan saanut syötyä :)
 
Takaisin
Top