Sormiruokailu

Mileim

Sanavalmis juttuseppä
Marrasmammat 2016
Syyskuun äidit 2019
Arvelin perustaa tällekin oman ketjunsa, kun alamme pikkuhiljaa tätäkin aihetta lähestyä.
Ois kiva jos ne ketkä aikoo sormiruokailla, vois jakaa tänne kokemuksia, niksejä ja vaikka hyviä reseptejäkin aiheeseen liittyen :)
 
Minä meinasin, että syötän ja anna sormiruokailla, eli ei mennä pelkällä sormiruokailulla. Tyttö tulee ensi viikolla jo sen 5kk ja istuu nakottamaan pitäis päästä. Niinpä meinasin uskaltaa tarjota jo muutamien viikkojen päästä maissinaksua, kun se sulaa suuhun ja on niin ollen suht turvallinen aloitus.
Meinasin antaa itse syötäväksi myöhemmin myös sit vihannes- ja hedelmätikkuja, mut luulen, että syötän ruokamössöt ainakin aluksi. Etten anna itse sormia niitä suuhun. Mut käytäntöhän sen näyttää et toimitaanko sittenkin toisin.

Onneks meillä on kaks sotkunsiivoajaa, joille maistuu kaikki ruoka :grin koirat siis. Meidän syömissotkujen jälkeen pääsevät sit siivoomaan jäljet. Sit siivoon minä loput, en kylläkään syöden :grin
 
Oikein hyvä ketjunaihe tämäkin Mileim :gen014

Ois niinku suoraan minun kirjoitus tuo yllä (noin 1.5 vk päästä 5 kk, aion soseita antaa ja sormiruokailu siihen rinnalle, maissilastut oli mullaki mielessä ja on kaks siivoojaa :laughing021 että näin).
 
Meillä tyttö on maistellut soseita kuukauden ajan ja kohta vois kokeilla sormiruokailua. Ajateltiin myös aloittaa maissinaksuilla ja jatkossa sit hedelmä- ja vihannestikkuja. Ja ikää kun tulee lisää niin meinasin että voin itse tehdä vauvalle leipää ja muita ruokia mitkä on helppoja sormiruokailuun. Mun periaate tässä hommassa on se että vauva saa syödä sormin sellaisia ruokia mitä isompanakin syödään paljain käsin (leipä, hedelmät jne) ja lusikalla syödään sitten muut ruuat(soseet ja puurot, myöhemmin raasteet yms) :)
 
Kiva ketju :)

Meillä on siis kaksi isompaa aikoinaan sormiruokailleet, ja annoin kaikkea laidasta laitaan. Kasvikset sellaisenaan tai höyrytettynä, hedelmät sellaisenaan, lihaakin keitin ja annoin imeskellä, tein myös jotain banaanilla höystettyjä kauraleipiä ja lihapullia. Kaikki sellaisiksi tikkumallisiksi.

Mut sormiruokailun aloitan vasta kun napero osaa istua pystyssä, vie itse suuhun. Kannattaa tosiaan tutustua periaatteisiin esim täällä http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=323
 
Kiva ketju :)

Meillä on siis kaksi isompaa aikoinaan sormiruokailleet, ja annoin kaikkea laidasta laitaan. Kasvikset sellaisenaan tai höyrytettynä, hedelmät sellaisenaan, lihaakin keitin ja annoin imeskellä, tein myös jotain banaanilla höystettyjä kauraleipiä ja lihapullia. Kaikki sellaisiksi tikkumallisiksi.

Mut sormiruokailun aloitan vasta kun napero osaa istua pystyssä, vie itse suuhun. Kannattaa tosiaan tutustua periaatteisiin esim täällä http://www.bebesinfo.fi/sivu.php?artikkeli_id=323
 
Me ollaan reilu viikko maisteltu soseita, tyttö nyt 5 kk 10 pvä. Ajattelin et aloitetaan noilla soseilla ja kunhan istuu kunnolla syöttötuolissa alettais antaa myös jotain helposti valmistettavaa sormiruokaa. Riippuu sit tietty vähän tytöstäkin mut todennäköisesti soseillaan myös, ei pelkästään sormiruokailla. Koen pelkän sormiruokailun jotenkin vaivalloiseksi, sen kuvan ainakin olen saanut tietystä fb ryhmästä...
 
Me ollaan reilu viikko maisteltu soseita, tyttö nyt 5 kk 10 pvä. Ajattelin et aloitetaan noilla soseilla ja kunhan istuu kunnolla syöttötuolissa alettais antaa myös jotain helposti valmistettavaa sormiruokaa. Riippuu sit tietty vähän tytöstäkin mut todennäköisesti soseillaan myös, ei pelkästään sormiruokailla. Koen pelkän sormiruokailun jotenkin vaivalloiseksi, sen kuvan ainakin olen saanut tietystä fb ryhmästä...

Mun mielestä soseiden teko on vaivalloisempaa. Kun vauva oppii niin voi antaa aterialla samaa kun muutkin syö eikä tarvitse erikseen soseutella. Tai jos on esim mummolassa syömässä niin vauva voi sieläkin syödä samaa (suolatonta) ruokaa eikä tarvi kantaa soseita mukana.
 
Joo samaa mieltä kuin Voikukka, että sormiruokailu on helpompaa. Kaikki voivat syödä samaan aikaan, ja on ihana katsoa, kun pieni huomaa miltä mikäkin maistuu ja tuntuu suussa :) Mekin kyllä varmaan joitain soseitakin kokeillaan välillä, mut esimerkiksi puuroa on meillä jo aika pienestä syöty niin että täytän lusikan valmiiksi ja lapsi itse vie suuhun. Kun tekee sellaista liisteripuuroa, niin ei tipu lusikasta matkalla :D tosin voinette arvata, etten ole mikään siisteysintoilija, vaikka ruoat toki pyyhin aina heti pois.
 
Luin tuon artikkelin, ja vielä, että miten pääsee sormiruokailussa alkuun. Miten voidaan päätellä, että onko lapsella allergiataipumus? Mieheni ei tällä hetkellä ole allerginen millekään ruoalle, enkä myöskään minä. Toki minulla oli joitakin pieniä rajoitteita lapsena, mutta en ole lapseni biologinen äiti... Lähtökohtaisesti olin ajatellut lähteä järjestyksessä maistattelemaan sosemuodossa tässä jossain kohti, ja seuraamaan tuleeko vaivoja.
 
En mäkään tiedä, mut luulen, että allergiataipumuksella tarkoitetaan nimenomaan niitä perintötekijöitä, ja jos esim imetyksen kautta tullut jo reaktioita. Teillä Katjusha, kun ei voi olla varma, niin tuo hitaasti soseilla liikkeellelähtö on varmasti hyvä keino :)
 
Kaiken varalta käytin maitohappobakteereja raskauden ajan, koska olin lukenut sillä voivan olla lapsen allergiataipumusta lievittävä vaikutus. Minulla on "tunne", että lapsellani ei ole erityistä vaivaa, mutta aika näyttää, olinko oikeassa :)
 
Miten aiemmin sormiruokailleet olette tienneet koska vauva saa istua syöttötuolissa? Meille nla sanoi, että fyssarit ovat sitä mieltä, ettei vauvaa saa istuttaa ollenkaan ennenkuin se ihan itse aloittaa istumisen! Siihenhän voi mennä vielä monta kuukautta, ennenkuin vauva itse pääsee nousemaan istumaan! Eihän soseitakaan saa syöttää sitterissä tai turvakaukalossa, minusta on ihmeellistä, että pitäisikö hitto aina olla kaksi ihmistä yhtä vauvaa ruokkimassa, jos kerran puolivuotiaana pitäisi sitä ruokaa alkaa antamaan!
 
Jenskis, meille kyllä sanottiin esikoisen kohdalla puolivuotisneuvolassa, että saa istuttaa syöttötuolissa pieniä hetkiä tuettuna. Eli käytännössä ruokailun ajan ja laitettiin paksu pyyherulla tukemaan ettei päässyt horjumaan. Ei sitä tosin tarvinnut kauaa pitää kun istuminen oli vakaata. Silloin kyllä söi soseitakin vielä ja sormiruokailut hoidettiin alkuun sylissä.
 
Kommentoinpa minäkin vaikka meillä ei sormiruokailla. Niin se vaan on että sormiruokailun aloitusta olisi odotettava niin pitkään ennen kuin lapsi osaa mennä itse istumaan, jotkut aikaisemmin, toiset myöhemmin (meillä esikoinen muistaakseni 8kk).

Soseruokailussa eri ohje kun ei niin isoa vaaraa tukehtua. Saa istuttaa syöttötuolissa ihan pieniä hetkiä tuettuna. Mutta aina parempi siinäkin pitää sylissä ruokailun ajan ennen kuin osaa itse istua.

En sit tiiä mitä mieltä sormiruokailun kannatajat on, että aloitetaanko ruokailu soseilla ennen kuin osaa istua? Esim. 6-8kk soseilla jos ei vielä osaa istua? Kun viljat ja lihat täytyy kuitenkin 6kk iässä ottaa mukaan ruokavalioon raudan saamisen turvaamiseksi. Tosin moni sormiruokailija syö puurot ja lihat lusikalla, kun taas hard core sormiruokailijat vaan imeskelevät leipää ja pihviä :grin Ja taas tullaan siihen kun pihvin imeskelijän täytyy osata istua, ei voi syöttää pihviä sylissä :hilarious:

Istuttaminen sylissä ja samalla syöttäminen onnistuu kyllä yhdeltä ihmiseltä kun vaan harjoittelee :)

Ja meillähän ei sormiruokailla kun on liian vaikeeta :hilarious:
 
Meillä kyllä sormiruokailtiin lihojakin sylissä. Ei siis mitään pihviä, en sellaista antaisi sellaisenaan vielä nyt 2-vuotiaallekkaan. Mut naudan/possun/kananlihan pystyy käsittelemään eri muotoon ja meillä esikoinen söi kaikenlaisia eri pötköjä, mitkä siis sisälsivät muutakin kuin lihaa. Lihat kyllä maisteltiin alkuun sose muodossa.
 
Maisteltiin äsken ensimmäinen maissinaksu. Sylkyssä istuen hienosti meni suukkiin naksu ja vitsi miten kivaa oli kun se sulikin ja sai syödä. Ja sotkea sormilla sen kaikkiin tekstiileihin mitä läheltä löytyi.. Note to myself, seuraava kerta ilman paitaa tai ruokalapun kanssa vähintään :D
 
Maisteltiin äsken ensimmäinen maissinaksu. Sylkyssä istuen hienosti meni suukkiin naksu ja vitsi miten kivaa oli kun se sulikin ja sai syödä. Ja sotkea sormilla sen kaikkiin tekstiileihin mitä läheltä löytyi.. Note to myself, seuraava kerta ilman paitaa tai ruokalapun kanssa vähintään :D

Kuulostipas tutulta.
Ruokalappu ei juuri auta. Omankin paidan saa vaihtaa kun lapsi syö sylissä.
Mua pelotti antaa maissinaksu. Tänään sai ekan. Pikkuherra vetäs sen tuossa tuokiossa sen kummempia ihmettelemättä mun sylissä :D ei mitään ongelmaa. Olin itse varautunut jotenkin ottamaan jonkun jämäpalan pois tai jotain, kamala tukehtumispelko. Ei mitää, huh, hyvin meni. Tuo ukko syö ilmeisen hyvin kaiken. Tänään annoin myös ekan kerran oikeeta kaurapuuroa aamulla (vauvan hienoa hiutaletta ollu tähän asti) meni koko satsi että heilahti. Tein 0,5dl hiutaleita ja 1dl vettä. Nyt vois tehdä kokeeksi puuromuffineita tai siis jotain puurokönttejä mitä vois sormin syödä. Ei kun ohjetta etsimään!
 
Joo nuo maissinaksut sotkee aivan sikana ja kuin tiukkaan tarttuu....
Me ollaan sormiruokailtu kurkkutikkuja ja banaania noiden naksujen lisäksi, koska minuu pelottaa antaa tyssin ottaa ite suuhun jotain josta saa ison palan :D
Banaanilettuja tein yks päivä, mut ne oli tytön mielestä pskaa.. söin ite. :grin
 
Takaisin
Top